Van intern naar externe pomp.


mnas

Member
Lid geworden
12 september 2016
Berichten
20
Leeftijd
53
Locatie
Rotterdam
Ik wil graag mijn interne pomp vervangen door een externe pomp.
Nu vraag ik mij af, wat is de beste manier om dit te doen.
Het aquarium leeghalen en opnieuw opstarten is geen optie.
Moet ik de externe pomp 6 a 8 weken mee laten draaien met de interne?
Of zijn er ook andere manieren.
Het gaat om een RIO 180 en ga de JBL CristalProfi e702 aanschaffen.
 
Je kunt 2 dingen doen, maar 1 is het beste.

De beste manier is inderdaad het nieuwe filter een week of 3/4 mee laten draaien en dan het binnen filter eruit halen.

Je kunt ook al het materiaal van je binnenfilter overzetten naar je nieuwe filter en aanvullen. Dan meteen je binnenfilter eruit halen.

Maar doe dat eerste... Over een jaar heb je dit aquarium nog steeds... en denk je echt niet meer terug aan die 3/4 weken. Neem lekker de tijd.
 
De externe pomp 6 tot 8 weken mee laten draaien samen met huidige interne filter is goed. Het aquarium hoeft niet leeg en opnieuw opstarten is ook niet nodig. Ik zou wel de JBL Cristalprofi e 902 op jou aquarium zetten. De 702 is te klein voor jou aquarium
 
De externe pomp 6 tot 8 weken mee laten draaien samen met huidige interne filter is goed. Het aquarium hoeft niet leeg en opnieuw opstarten is ook niet nodig. Ik zou wel de JBL Cristalprofi e 902 op jou aquarium zetten. De 702 is te klein voor jou aquarium

Zat eerlijk gezegt een klein beetje te twijfelen maar ga dan toch voor de e902.
 
Zou ik het interne filterhuis nog voor iets nuttigs kunnen gebruiken?
In de eerste instantie laat ik deze nog zitten en zal pas in de toekomst, bij het leeg halen van de bak, verwijderd worden.
 
Dan gewoon aan laten staan en in takt houden. Ideaal! Als je dan je externe filter schoonmaakt kan je interne als buffer werken.
 
Zou ik het interne filterhuis nog voor iets nuttigs kunnen gebruiken?
In de eerste instantie laat ik deze nog zitten en zal pas in de toekomst, bij het leeg halen van de bak, verwijderd worden.
Grote kans dat er vissen in gaan zitten.
 
Zou ik het interne filterhuis nog voor iets nuttigs kunnen gebruiken?
In de eerste instantie laat ik deze nog zitten en zal pas in de toekomst, bij het leeg halen van de bak, verwijderd worden.

Je kunt de aanzuig van het externe filter erin hangen. En je verwarming erin laten.
 
Zo, de JBL e209 geïnstalleerd.
Wat een ideaal ding zeg. Plug and play.
Nu 6 weken indraaien en dan de interne pomp verwijderen.
Happy :D
 
Grote kans dat er vissen in gaan zitten.
Je kunt de aanzuig van het externe filter erin hangen. En je verwarming erin laten.
Zoals @biljoenblik voorstelt heb ik mijn JBL 902 ook geïnstalleerd in de Juwel Rio 180. Vissen kunnen er trouwens niet inkomen. Er zit een deksel op het binnenwerk. Rondom het geheel zit ook niets waar een vis door zou kunnen glippen.
Wel gebruik ik nog een grove spons boven in mijn binnenhuis zodat er min of meer een vóórfilter is.
 
Vissen kunnen er trouwens niet inkomen??? En ook niet door dat 2 cm gat aan ruitzijde? als is dat 3 mm?
Ja, kan wel.
 
Zoals @biljoenblik voorstelt heb ik mijn JBL 902 ook geïnstalleerd in de Juwel Rio 180. Vissen kunnen er trouwens niet inkomen. Er zit een deksel op het binnenwerk. Rondom het geheel zit ook niets waar een vis door zou kunnen glippen.
Wel gebruik ik nog een grove spons boven in mijn binnenhuis zodat er min of meer een vóórfilter is.


En of ze er in kunnen. Ik moest regelmatig vissen uit het interne filter van de rio 125 halen.
Vooral de kuhlii's kropen er vaak in.
 
Daar waar de oude uitlaat zat heb ik een stop in gedaan. Verder zou ik niet weten waar de vissen door zouden moeten kunnen, ik heb er ook nog nooit een in gezien.
 
Ik zie ook regelmatig mijn kuhlii's uit het rooster aan de onderzijde van het filter komen.
En wat te denken van de garnalen.
 

Terug
Bovenaan