Van Juwel Lido 120 naar Lido 200


D

Dreenee

Guest
Hallo, binnenkort ga ik mijn aquariumvissen verhuizen van mijn huidige Juwel Lido 120 naar de Juwel Lido 200. De 120 draait nu met de originele binnen filter en de 200 heeft hetzelfde formaat filter. Ik wil nieuw zand gaan gebruiken en de planten zoveel als mogelijk mee verhuizen.

Hoe ga ik dit aanpakken? De juwel 120 heeft een goed ingedraaide filter die ik heb aangepast: 3 bakjes mechanisch filtermateriaal onderop: steentjes (Eheim filtermassa substraat noemt men dat) en bovenop een aantal sponzen in verschillende groottes en filter watten. Nu is mijn plan om de nieuwe bak te vullen met water (evt water uit oud aquarium, maar is dat nodig?), water op temperatuur laten komen uiteraard, filter uit oude bak over te zetten en meteen de vissen erin te doen. Ik mis natuurlijk wel mijn oude bodem als filter maar hoe moet ik het anders aanpakken vroeg ik me af? Iemand nog goede tips of alternatieve opties? De andere optie is uiteraard dat ik de nieuwe bak nieuw ga opstarten, maar de vraag is of gewoon de filter overzetten niet afdoende is. Bedankt alvast voor het meedenken!
 
Inderdaad je filtermateriaal meenemen en vrij laat overzetten. Water eerst op temperatuur laten komen en de bak inrichten. Als je dan tevreden bent biomedia ed over, net als je vissen. Water zou ik 30/40% van gebruiken, wijken de waarden wat minder af maar heb je in feite gewoon een grote waterwissel gedaan.
 
Oud water meenemen doe ik nooit; is ten eerste nog best een gedoe en ten tweede niet nodig. Wat erin zit dat je kunt meten; kun je gewoon bijsturen met je ferts/temperatuur etc; wat erin zit dat je niet kunt meten, kun je sowieso beter kwijt dan rijk zijn (sporen van alg, silicaat, afvalstoffen etc).

Nieuwe bodem is op zich geen probleem als je afdoende ingedraaide filtermedia hebt; maar wel even tweewekelijks je waterwaarden meten voor de eerste 3 a 4 weken zodat je zeker weet dat je geen ammoniapiek krijgt.
 

Terug
Bovenaan