Wat is er nieuw

Van nano aquarium naar beplant kever terrarium

Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Leeftijd
35
Ik ben van plan om mijn leegstaande 45 x 30 x 30 cm bakje in te richten als terrarium met mooie plantjes en mossen etc. Ben aan het rondkijken om er een mooie kever in te gaan houden.
Heb net plantjes besteld, nog een verassing welke ik precies krijg, heb de webshop gevraagd om een mix van kleiner blijvende niet al te moeilijke plantjes, ben benieuwd. Foto’s volgen uiteraard van het proces.

Misschien zijn hier ook wel mensen met kever ervaring? 😀

Geen ervaring met kevers behalve af en toe een onuitgenodigde gast achter thuis, heel benieuwd wat je er van gaat maken! 😁

Nou leuke plannen Maapje en ik zou geen kevers willen houden maar dat is persoonlijk. Ik heb niks met dat ongedierte 😉 :sorry:

Ik ben ook wel benieuwd, vooral naar de plantenlijst want ik loop ook al een tijdje met soortgelijke plannen.

Kevers zijn leuk? Kunnen hele mooie schilden hebben. Ik heb ze zelf niet. Heb mieren en hoornkikker.

Kids Show Eating GIF by Treehouse Direct

Opzetje met t hout. Hoop na het weekend de plantjes binnen te krijgen. Maar ik moet ook nog substraat bestellen, alleen zo lastig welke 🧐moet voor de planten goed zijn om te groeien maar ook voor de kever… nog even verder onderzoeken. Ook nog op zoek naar een achterwand waar plantjes op kunnen groeien, denk iets van varenwortelplaat?

IMG_8017.jpeg

Misschien kokosgrond? Ik gebruik voor mn kikker blokken kokosgrond van de action. Daar zitten geen extra stoffen in die je kevers kunnen irriteren. Fijne bijkomstigheid is dat deze grond low budget is, in tegenstelling tot de zakjes die je in de terrariumwinkel koopt.

Misschien kokosgrond? Ik gebruik voor mn kikker blokken kokosgrond van de action. Daar zitten geen extra stoffen in die je kevers kunnen irriteren. Fijne bijkomstigheid is dat deze grond low budget is, in tegenstelling tot de zakjes die je in de terrariumwinkel koopt.
Ja dat is een idee, houdt ook goed vocht vast. Ik heb blokken van pokon, maar geloof dat daar wel mesttoffen in zitten. Lastig want de planten hebben die wel nodig..

Leuk😃
Wat voor kevers heb je op het oog dan? Hoe vochtig moeten die gehouden worden? Droog, of meer zoals een paludarium?

Leuk😃
Wat voor kevers heb je op het oog dan? Hoe vochtig moeten die gehouden worden? Droog, of meer zoals een paludarium?
Ik neig naar een neushoornkever soort, ze moeten zo tussen 60 a 80 % vochtigheid, zal rond 1 x sproeien per dag zijn. Geen watergedeelte dus echt terrarium.

Bijlagen

• IMG_0105.jpeg
    IMG_0105.jpeg
    103 KB · Weergaven: 55
Ik heb er bij het vivarium wel even bij staan kijken. Er zijn wel echt hele mooie soorten
Wel echt een terrarium maar qua vochtigheid kan je volgens mij ook wel echt naar paludarium planten kijken.

Je kunt misschien wat biologische mest geven.
Neushoornkevers zijn mooi en vertonen leuk gedrag.

in mijn berichtje boven staat een vraagteken bij ‘kevers zijn leuk’, maar dat moet een punt zijn. Kevers zijn leuk!

Ga je ook opruimers zoals springstaarten en kleine tropische pissenbedden erin doen?

Ga je ook opruimers zoals springstaarten en kleine tropische pissenbedden erin doen?
Ja daar was ik inderdaad ook naar aan t kijken, zo grappig de pissebedden zijn er in zoveel soorten en kleuren 😀

Kokosgrond gebruikte ik ook bij mijn kikkers, fijn spul.

Plantjes zijn binnen, had een mix besteld en valt zeker niet tegen! Hopelijk komt morgen de achterwand binnen, dan kunnen we die erin kitten en aan het substraat en inplanten beginnen.

Ik twijfel of ik naar de terraria beurs in Houten ga, of anders naar vivarium.. iemand misschien een idee waar meer kans en keuze is in kevers?

IMG_8035.jpeg

Ik weet dat de standhouders van ter houten op een gegeven moment worden gepubliceerd. Ik dacht op vhm-events, de organisatie. Maar kan het nu niet vinden op internet. Dan zou je kunnen kijken wie er komen en of er kans is op kevers. Regelmatig zijn er standhouders met kevers, maar ik kom er al een tijd niet meer zo vaak, dus de laatste stand van zaken weet ik niet.

Ik twijfel of ik naar de terraria beurs in Houten ga, of anders naar vivarium.. iemand misschien een idee waar meer kans en keuze is in kevers?
Ik ben afgelopen jaar (of was het alweer het jaar ervoor) bij beide geweest. Mocht je nog nooit geweest zijn kan ik beide eens aanraden. Allebei mooi op een andere manier maar voor mij beide geen jaarlijkse evenement.

Bij vivarium sowieso een hoek gezien met slakken, spinnen, mieren en ook hele mooie kevers.
Maar bij Houten was ik zeer zeer zeer onder de indruk van de hoeveelheid dieren. Nu heb ik niet helemaal helder meer of hier veel kevers bij zaten maar ik moet mij sterk vergissen als het aanbod hier niet groter was.

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat het dan Houten wordt, naar allebei zou ik wel willen maar manlief denk ik niet.. en alleen gaan vind ik ook zo wat. Moet ik wel opschieten met de bak, Houten is al volgend weekend 😆

Geplant 😎 Wil nog wat losse spagnum mos op de bodem, daar kan de kever zich dan ook ingraven. Benieuwd hoe de plantjes het gaan doen, ik hoop op een mooi vol begroeide achterwand. Het zal wel een beetje trial and error worden haha :DD
IMG_8048.jpeg

IMG_8047.jpeg

IMG_8046.jpeg

Erg mooi gedaan en dat bakje hoef je niet zo vaak te besproeien verder?
Neem aan dat die plaat wel vochtig moet zijn voor de wortels.

Erg mooi gedaan en dat bakje hoef je niet zo vaak te besproeien verder?
Neem aan dat die plaat wel vochtig moet zijn voor de wortels.
Dankjewel, ik verwacht 1 x p dag sproeien, maar is even ervaren nog. Ook even kijken of er extra gaatjes in de afdekplaat moeten, als het glas teveel beslaat. De achterwand is varenwortelplaat en die moet wel vochtig blijven inderdaad voor de klimplanten

Of een mistmachientje en geen afdekplaat, stabiel, goedkoop en ongevaarlijk.
Dat geeft een prachtige mist voor wanneer het nodig is.
Dan moeten de kevers uiteraard niet ontsnappen kunnen.
Inspireer je ook maar bij wat dat merk exoterra laat zien, kant en klaar.
Voor je het weet staat er een stelling.😀😁

als je de varenwortel wil laten begroeien met mossen zal die goed vochtig moeten blijven. Kan heel wat tijd overheen gaan voordat de eerste mosjes verschijnen weet ik uit mijn paludariums. Waar ik 2x per dag sproei en de luchtvochtigheid tussen de 70 en 100% is ,tegen de morgen zit ik vaak rond de 100%, gedurende de dag zakt die dan wel enigszins. De temperatuur ligt dan tussen de 23/27 graden door een warmtelamp die af en toe aangaat naast de Ledverlichting.

als je de varenwortel wil laten begroeien met mossen zal die goed vochtig moeten blijven. Kan heel wat tijd overheen gaan voordat de eerste mosjes verschijnen weet ik uit mijn paludariums. Waar ik 2x per dag sproei en de luchtvochtigheid tussen de 70 en 100% is ,tegen de morgen zit ik vaak rond de 100%, gedurende de dag zakt die dan wel enigszins. De temperatuur ligt dan tussen de 23/27 graden door een warmtelamp die af en toe aangaat naast de Ledverlichting.
Ja ik ben benieuwd of er nog iets uit de plaat zelf gaat groeien, maar heb er ook wat losse mos zelf op gezet. Ik ga eens stoeien met de luchtvochtigheid en het beslaan.

Of een mistmachientje en geen afdekplaat, stabiel, goedkoop en ongevaarlijk.
Dat geeft een prachtige mist voor wanneer het nodig is.
Dan moeten de kevers uiteraard niet ontsnappen kunnen.
Inspireer je ook maar bij wat dat merk exoterra laat zien, kant en klaar.
Voor je het weet staat er een stelling.😀😁
Die zullen er zeker uit kruipen ben ik bang 😅 maar denk dat het dan ook erg vochtig wordt in de dichte omgeving van de bak…

Plantjes doen het goed. Wel behoorlijk wat schimmelvorming , vooral ook op de varenwortel achterwand. Ik moet de ventilatie/deksel nog gaan fine tunen… wordt nog wat knutselwerk..
De eerste bewoners toegevoegd. Springstaartjes en pissebedden.

Bijlagen

• IMG_8093.mov
    29.8 MB
  • IMG_8090.mov
    21.3 MB
Je kunt ook met een luchtpompje verse lucht geven.
Misschien wel een idee tijdelijk, maar ik wil het liefste niks ‘draaiende’ daar hebben ivm geluid 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan