Van osmose naar kraanwater


Rgs018

Well-known member
Lid geworden
20 mei 2009
Berichten
137
Locatie
A'dam
Garnalen van Osmose naar kraanwater; is dit te doen?

Ik heb nog nooit een osmose bak gehad en gebruik altijd gewoon kraanwater i.c.m. een goede filter die overfiltert. Nu kan ik deze week een 20-tal garnaaltjes gaan ophalen, alleen deze leven op 50/50 kraan- en osmosewater. Is het risicovol voor mij om deze te kopen en deze dan in mijn 100% kraanwater bak te doen?
 
Hangt af van wat voor water er uit je kraan komt. Heb je de waterwaarden opgevraagd bij je leverancier?
 
Nee, nog niet. Ik weet dat de verkoper een lagere PH waarde heeft. Die van mij is 7.5 maar kan ik wel lager krijgen.
 
Probeer de waarden zo goed mogelijk overeen te laten komen.
 
Osmose water zorgt vooral voor een lage KH waarde. Gebruik je 100% osmosewater, dan is de KH waarde 0.
De PH waarde van zuiver osmose water is 7.
 
100% kraanwater hoeft niet meteen desastreus te zijn voor een aquarium. Zeker niet als je geen veeleisende vissen en planten hebt. Garnalen zijn zover ik weet ook aardige alleszwemmers.

Voor kraanwaterwaardes kun je uiteraard zelf gaan meten, maar online zijn ook aardig nauwkeurige waardes vindbaar. Zoals: https://www.pwn.nl/samenstelling-van-het-drinkwater

Google maar eens de waterwaardes uit jouw regio
 
Het kraanwater is niet het probleem, het is de overgang. En bovendien is het handig om te weten om wat voor soort garnalen het gaat.

Wanneer het caridina-garnalen zijn die half osmosewater gewend zijn (en ph-verlagende voedingsbodem misschien?), dan kan ik me voorstellen dat dat een behoorlijke schok kan zijn naar regulier kraanwater.

Voor neocaridina ook, maar ik zou denken dat die uiteindelijk misschien beter wennen op kraanwater.

Mocht je caridina-garnalen willen, zou je ook kunnen overwegen die te nemen die al op kraanwater gekweekt zijn.
 
Osmose water zorgt vooral voor een lage KH waarde. Gebruik je 100% osmosewater, dan is de KH waarde 0.
De PH waarde van zuiver osmose water is 7.
de pH waarde van osmose water kan van alles zijn, inprincipe is het direct uit het osmose apparaat gelijk aan het water uit de kraan, maar zonder buffer verschuift het gemakkelijk.

Garnalen van Osmose naar kraanwater; is dit te doen?

Ik heb nog nooit een osmose bak gehad en gebruik altijd gewoon kraanwater i.c.m. een goede filter die overfiltert. Nu kan ik deze week een 20-tal garnaaltjes gaan ophalen, alleen deze leven op 50/50 kraan- en osmosewater. Is het risicovol voor mij om deze te kopen en deze dan in mijn 100% kraanwater bak te doen?

dat is afhankelijk van wat voor soort garnalen je hebt. En het verschil tussen het kraanwater dat bij jou en de leverancier uit de kraan komt.
Caridina soorten worden doorgaans in wat zachter en zuurder water gehouden dan neocaridina. Overigens heeft osmose helemaal niks met je filter te maken.
 
Garnalen van Osmose naar kraanwater; is dit te doen?

Ik heb nog nooit een osmose bak gehad en gebruik altijd gewoon kraanwater i.c.m. een goede filter die overfiltert. Nu kan ik deze week een 20-tal garnaaltjes gaan ophalen, alleen deze leven op 50/50 kraan- en osmosewater. Is het risicovol voor mij om deze te kopen en deze dan in mijn 100% kraanwater bak te doen?
Ik heb destijds garnalen door gedurende 2 uur de druppelmethode te gebruiken over laten wennen op hard kraanwater. Ik weet niet meer de waarden van de kweker, maar dat was ook 50/50 osmose
 
Ik denk dat veel zal afhangen van welke soort garnalen je hebt want de Neo s zijn bijvoorbeeld veel sterker dan de Taiwan Bee.
 
Ik heb destijds garnalen door gedurende 2 uur de druppelmethode te gebruiken over laten wennen op hard kraanwater. Ik weet niet meer de waarden van de kweker, maar dat was ook 50/50 osmose
Ik denk dat veel zal afhangen van welke soort garnalen je hebt want de Neo s zijn bijvoorbeeld veel sterker dan de Taiwan Bee.

Goed punt, dit waren crystal red's, maar niet van de hoogste gradering. Oftewel iets beter bestand tegen een stootje
 
Ja die kunnen vaak prima op leidingwater en zo heb ik die ook jaren gehouden.
 

Terug
Bovenaan