Van sump naar bioloog


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,097
Locatie
Apeldoorn
Naar vele jaren Zeewater te hebben gehad nu de keus gemaakt om weer naar zoetwater te gaan.

wil de sump gaan ombouwen tot bioloog maar loop toch tegen wat zaken aan.
Misschien kunnen jullie hier je mening over geven.

*tussenkamers noodzakelijk of beter?
*water beter van onder naar boven of van boven naar onder?

bioloog zal 3 vakken gaan krijgen,en op de bodem een rooster waar dan het filter materiaal op komt.

zal deze week ook nog even een foto posten van de sump.
 
Toch wel jammer Ice maar ik denk dat je best weer een mooie zoetwaterbak ervan zal maken. Succes alvast.
 
hoe groot is de bioloog tov het aquarium?
Zowel van boven naar onder als van onder naar boven hebben hun voordelen.
Bij het eerste kan je bvb in ieder vak een laag filterwatte leggen en kan je die gemakkelijk vervangen.
Omgekeerd blijft het meeste vuil onder in de bak liggen, gaat de media proper blijven maar kan je het vuil moeilijk verwijderen zonder de bioloog te legen.
 
Heb zelf tussenschotten... maar het echte voordeel hiervan moet mij nog duidelijk worden.
van onder naar boven of boven naar onder heeft m.i. weinig effect verder.

Bioloog 3 vakken media en 1 pompvak?
of 2 vakken media en 1 pompvak?

In je 1e kamer zou ik meteen fijn mechanisch filteren (matten en watten/fleece), blijft de rest van de bioloog "schoon".
 
Hier ook tussenschotten maar de toegevoegde waarde is er niet echt.
Ik heb er zelfs 1 uit gehaald om m’n wervelbed te laten wervelen

roosters is wel fijn, maar als je daaronder wil schoon maken moet alsnog alles eruit..
 
hoe groot is de bioloog tov het aquarium?
Zowel van boven naar onder als van onder naar boven hebben hun voordelen.
Bij het eerste kan je bvb in ieder vak een laag filterwatte leggen en kan je die gemakkelijk vervangen.
Omgekeerd blijft het meeste vuil onder in de bak liggen, gaat de media proper blijven maar kan je het vuil moeilijk verwijderen zonder de bioloog te legen.
Voordat het de vakken in gaat word het al gefilterd door watten die het grove vuil moeten opvangen.
bioloog is 150x60x40 zo uit mijn hoofd.
 
Toch wel jammer Ice maar ik denk dat je best weer een mooie zoetwaterbak ervan zal maken. Succes alvast.
Mochten we spijt krijgen kunnen we altijd weer terug gaan naar zeewater. Al is dat niet de bedoeling.
 
Voordat het de vakken in gaat word het al gefilterd door watten die het grove vuil moeten opvangen.
bioloog is 150x60x40 zo uit mijn hoofd.
Maakt niet veel uit. Het afval van verdere biologische filtering slaat ook neer als vaste stof.
 
Heb zelf tussenschotten... maar het echte voordeel hiervan moet mij nog duidelijk worden.
van onder naar boven of boven naar onder heeft m.i. weinig effect verder.

Bioloog 3 vakken media en 1 pompvak?
of 2 vakken media en 1 pompvak?

In je 1e kamer zou ik meteen fijn mechanisch filteren (matten en watten/fleece), blijft de rest van de bioloog "schoon".
Maakt niet veel uit. Het afval van verdere biologische filtering slaat ook neer als vaste stof.
Dit is voor het grove vuil bedoeld. In mijn ogen toch zeker heel nuttig.
 
Hierbij even een tekening van de huidige situatie. Het eerste vak komt het water in waar ook de verwarming in ligt. vervolgens gaat het over een laag watten met daaronder een geperforeerde plaat. Deze is voor het grove vuil.
daar onder heb ik dan meteen het eerste vak. Hier gaat het water er aan de onderkant uit. Als ik nu 2 Schotten plaats (wattenstaafjes) krijg ik er 3 vakken bij.

dit lijkt mij de makkelijkste manier of zie ik wat over het hoofd?
 

Bijlagen

  • E2147354-CF6D-4B5B-B7B8-271899AE72C8.jpeg
    E2147354-CF6D-4B5B-B7B8-271899AE72C8.jpeg
    47.1 KB · Weergaven: 123
  • 65152FF3-E237-4D3D-A5C5-A279DC530D55.jpeg
    65152FF3-E237-4D3D-A5C5-A279DC530D55.jpeg
    179.4 KB · Weergaven: 148

Terug
Bovenaan