Wat is er nieuw

Van tl naar led

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RkC
  • Startdatum Startdatum
R

RkC

Guest
ben maar ff zelfbouwprojectje begonnen.
Lijkt mij wel grappig om hier het verloop bij te houden.

Ik heb een bak 1.3*0.5*.05 welke nu door 3/4 tl verlicht word.

Deze gaan vervangen worden door led dmv strips en een tc420 controller.

Wat is besteld:

5m RGB led 5050 smd (cree) ip67
5m WWit led 5050 smd (cree) ip67
5m Wit led 5050 smd (cree) ip67
Tc420 controler
10A power adapter
Ip65 connectors Strip--->wire 2 en 4 channel
10m 20awg wire (voor de kleur)
5m 18awg wire (voor de voeding)

Ophanging ed. moet ik nog bekijken.
Maar alu profielen zullen het wel worden.

Maar ik moet eerst ff bekijken hoeveel beperkingen de tc420 heeft. Meerdaags schema, meerdere zones creëren.

Wordt vervolgd.



Vragen opmerkingen tips altijd welkom.
 
1 maar als de boel klaar hebt en houd dan de voedings-behoefte van je planten in de peiling
als je een planten bak hebt natuurlijk 😀😀
ha tuinkabouter was me net voor😀
 
1 maar als de boel klaar hebt en houd dan de voedings-behoefte van je planten in de peiling
als je een planten bak hebt natuurlijk 😀😀
ha tuinkabouter was me net voor😀
Het zijn 5050 SMD ledjes hè, komt niet bijster veel licht uit..
En anders kan je altijd nog dimmen 😉
 
Niet echt een plantenbak. Meer hout en bladeren. Staan 3 echinodorussen en wat hydrocleys nymphoides. That's it.

5050smd is genoeg voor wat ik wil
 
Lijkt me wel als voor 100W aan stripjes gaat ophangen

Heb je alsnog maar 5000Lm ff heel grof genomen
 
Ik ga denk 2x RGB, 2x WW en 2x wit plakken.
Stroken van ongeveer 1m. Totaal denk rond de 45w,
als het op volle sterkte fikt. Mot wel genoeg zijn.
 
Voor 5050 leds heb je geen ventilatie nodig. Don't worry.
heb zelf 5050 leds EN 5630 leds direct tegen de kap gekit. Werkt al 3 jaar prima.

Kwa wattage: Wat neemt de strip per meter? staat er vaak wel bij. tel al je strips bij elkaar op en deel dat door 0,9 (efficientie is niet 100% van een adapter) en dan weet je hoeveel je nodig hebt.

heb zelf 2x RGB 1m + 4x 5630 wit 1m en daar heb ik een 120watt power supply voor. Maar 5630 vreet een stuk meer stroom dan 5050. Zeker met 60 leds/meter.

Meerdaagse schema's gaat niet kunnen met de TC420, tenzij je ze met de hand steeds gaat afwisselen. je kan meerdere schema's maken, maar je moet met de hand eentje kiezen.

Ik zie trouwens net dat er ook een TC-421 is... die via WIFI in te stellen is.
 
Laatst bewerkt:
Voor 5050 leds heb je geen ventilatie nodig. Don't worry.
heb zelf 5050 leds EN 5630 leds direct tegen de kap gekit. Werkt al 3 jaar prima.

Kwa wattage: Wat neemt de strip per meter? staat er vaak wel bij. tel al je strips bij elkaar op en deel dat door 0,9 (efficientie is niet 100% van een adapter) en dan weet je hoeveel je nodig hebt.

heb zelf 2x RGB 1m + 4x 5630 wit 1m en daar heb ik een 120watt power supply voor. Maar 5630 vreet een stuk meer stroom dan 5050. Zeker met 60 leds/meter.

Meerdaagse schema's gaat niet kunnen met de TC420, tenzij je ze met de hand steeds gaat afwisselen. je kan meerdere schema's maken, maar je moet met de hand eentje kiezen.

Ik zie trouwens net dat er ook een TC-421 is... die via WIFI in te stellen is.


Het zijn strips van 60leds/m ongeveer 15w per meter
Bij vol vermogen.
6x15 ongeveer 90w, ik pak 25% overcapaciteit. Dan zit ik op de 115wat.

En dus op de 10A adapter. (120w) Wat ik al ongeveer ingeschat had.
Maar is nog beetje afhankelijk van mij ophanging van de leds.

Die tc421 heb ik links laten liggen, Wi-Fi vind ik niet echt geen meerwaarde hebben. Controler komt gewoon onderin de kast, dus gewoon makkelijk toegankelijk.

Geen meerdaagse schema is jammer.
Dan ga ik het denk ik met 4 schema's doen.
Maandelijks switchen oid. tijdens de schoonmaak.
Misschien dat ik later ff ga kijken wat er mogelijk is met een r.pi.

Thanks.
 
Zou dan voor een arduino gaan..
is allemaal wat makkelijker met C++

Of je moet een phyton goeroe zijn en de gpio pins op een raspberry gaan gebruiken
 
  • Leuk
Waarderingen: RkC
Als je handig bent .. kom je er achter dat er maar 2 goede adresjes zijn voor aardige balkjes..

uhuh, dus op gans het wereldwijde interweb zijn er maar twee goede adresjes voor aardige balkjes?
Dat is straf, dat!
Wat bedoel je dan eigenlijk met "aardige balkjes", misschien begrijp ik je verkeerd?
En welke zijn die twee magische adresjes, tom? Want ik voel me een beetje onhandig nu...

Ik begin eigenlijk spontaan dit te zingen als ik je post lees...



😀😀😀😀😀😀😀
 
Zal wel meevallen .. maar vooruit dan .. http://lmgtfy.com/?q=CLLS06NWN

Aaaaaah, op die manier. 😀

Ik lees dat een strip van 90cm (144leds) van 11watt maar 720 lumen geeft en ik ben niet onder de indruk eerlijk gezegd. En al zeker niet als dat het topadresje is voor aardige balkjes. Deze leds geven dus 65lumen per watt wat alles behalve spectaculair is volgens mij.

En nog iets: waar zit hem dan de handigheid exact? Je moet toch niet handig zijn om een ingegoten, ready to use balkje aan te schaffen en het boven de bak te hangen?
Als je een beetje handig bent, hé Tom, dan koop je losse kwaliteitsleds ipv dit 'niet buigbaar stripje' en monteer je ze zelf op een balkje naar keuze.
En de keuze op vlak van kwaliteitsleds is vrij groot tegenwoordig hoor...

Of als je niet wilt knutselen koop je een degelijke balk van een echt merk met goede leds geselecteerd op basis van hun prestaties.
En op dat vlak heb je ook echt meer dan "2 adresjes" en al die adresjes hebben betere balken dan wat jij nu adverteert...

Dus ik blijf er bij:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
jullie praten over adresjes ? maare links voorbeelden ? want zo komen de mensen natuurlijk nergens.
 
jullie praten over adresjes ? maare links voorbeelden ? want zo komen de mensen natuurlijk nergens.

De ts heeft volgens mij alles uitgedacht en zelfs al besteld zoals hij hierboven aangeeft dus ik weet niet zo goed wat je nog juist verwacht? :stars:🙄

Mijn reacties zijn gewoon een gevolg van Tom's bizarre bericht waar sprake is van "maar twee goede adresjes voor aardige balkjes".
En als je (zoals ik) graag wou weten wat die 'magische adresjes' dan juist zijn kan je eens op de link in zijn laatste post klikken, plezier gegarandeerd...
😀
 
tja Toms zijn commentaar en opmerkingen zijn soms :juggle::S:'(😀
 
De ts heeft volgens mij alles uitgedacht en zelfs al besteld zoals hij hierboven aangeeft dus ik weet niet zo goed wat je nog juist verwacht? :stars:🙄

Mijn reacties zijn gewoon een gevolg van Tom's bizarre bericht waar sprake is van "maar twee goede adresjes voor aardige balkjes".
En als je (zoals ik) graag wou weten wat die 'magische adresjes' dan juist zijn kan je eens op de link in zijn laatste post klikken, plezier gegarandeerd...
😀

Maar jij geeft aan dat er genoeg aanbieders van goed leds zijn . Ik ben daar zelf wel benieuwd naar.

Ik ben verder geen kenner had zelf wel ledbalkje met cree leds gevonden link in een ander topic.

Verder Vind ik het toch raar dat gerenommeerde fabrikanten veel al zoals in diverse forum en topic word aangegeven slecht / niet voldoende strips verkopen. Is dit aan puur en alleen maar voor de cente.?

Zoals ik al zij is veel van de led verlichting dus niet voldoende om een mooie plantenbak te belichten. Als die gerenommeerde fabrikanten dit on wijs willen maken over welke producten liegen ze dan nog meer? Noem merken als juwel sera superfish enheim etc etc?

Is dan echt verder alleen maar jmb hvp 1w versie voldoende of een diy systeem?
Dan zie ik hier een gat in de markt voor de handige harry
 
Maar jij geeft aan dat er genoeg aanbieders van goed leds zijn . Ik ben daar zelf wel benieuwd naar.

Ik ben verder geen kenner had zelf wel ledbalkje met cree leds gevonden link in een ander topic.

Verder Vind ik het toch raar dat gerenommeerde fabrikanten veel al zoals in diverse forum en topic word aangegeven slecht / niet voldoende strips verkopen. Is dit aan puur en alleen maar voor de cente.?

Zoals ik al zij is veel van de led verlichting dus niet voldoende om een mooie plantenbak te belichten. Als die gerenommeerde fabrikanten dit on wijs willen maken over welke producten liegen ze dan nog meer? Noem merken als juwel sera superfish enheim etc etc?

Is dan echt verder alleen maar jmb hvp 1w versie voldoende of een diy systeem?
Dan zie ik hier een gat in de markt voor de handige harry
De JMB balken zijn iig kwaliteits balken die ik al jaren naar volle tevredenheid gebruik.
 
De JMB balken zijn iig kwaliteits balken die ik al jaren naar volle tevredenheid gebruik.

Dat is mooi om te horen 😉 .
Maar toch blijft het vreemd dat er dan maar zo weinig kant en klare producten worden verkocht welke aansluiten bij de hobby.

Terwijl er voor zoutwater er wel meer merken met krachtige leds werken.
 
Aquaillumination, finnex, beamsworks zijn goede lampen. Komen enkel uit Amerika...

Hier heb je aquaterra, JMB, hvp, daytime.

Enige probleem is dat je bij bakken hoger dan 50cm gewoon niet weg komt met SMD stripjes omdat je te weinig licht op de bodem krijgt, krijg je allemaal gerekte planten enzo
 
Ik ben daar zelf wel benieuwd naar.

Oké, maar het is omdat jij die vragen in je hoofd hebt dat ik (of wie dan ook) weet dat jij je dit afvraagt...
Tot nader order beperkt mijn telepathisch vermogen zich namelijk tot situaties waarbij ik de mensen effectief in de ogen kijk.
Helaas ben ik nog zo ver niet dat ik ook online mensen hun gedachten kan lezen... Dat is voor volgend trimester 😀😀😉

Maar goed, alle gekheid op een stokje:

Het is zeker en vast niet beperkt tot JMB voor ready to use oplossingen hoor.
Er zijn echt veel mogelijkheden. In verschillende prijscategorieën en met verschillende prestaties.
En er komen er steeds meer.

Er is bvb Chihiros, die zijn vrij goedkoop en geven toch zeer veel licht. Worden met een 7 stapsdimmer geleverd.
Er zijn tal van degelijke tot zéér degelijke balken van Daytime beschikbaar. Van Daytime eco tot daytime matrix. Mooie balken met zeer mooie prestaties.
Maar Ada heeft ook mooie balken al worden ze snel prijzig.
Dan zijn er ook dure zaken zoals Kessil, die een aantal topproducten aanbiedt (ook voor zoetwaterbakken) of Giesemann, ...

Deze hebben allemaal gemeenschappelijk dat de specificaties van de leds effectief hoogstaand zijn en dat je deze specs ook makkelijk terug kan vinden als referentie.
Je merkt: zelfs teveel om op te noemen, al zeker omdat het hier niet zo direct van toepassing leek in dit topic.

Als je concrete vragen hebt kan je beter een topic openen waarin je die vragen ook effectief stelt met andere woorden. 🙂

Ik ben verder geen kenner had zelf wel ledbalkje met cree leds gevonden link in een ander topic.

Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf ook allesbehalve een kenner hoor. Maar blijkbaar weet jij ook wel min of meer waarop te letten aangezien je een balkje met Cree leds hebt...😉
 
Oké, maar het is omdat jij die vragen in je hoofd hebt dat ik (of wie dan ook) weet dat jij je dit afvraagt...
Tot nader order beperkt mijn telepathisch vermogen zich namelijk tot situaties waarbij ik de mensen effectief in de ogen kijk.
Helaas ben ik nog zo ver niet dat ik ook online mensen hun gedachten kan lezen... 😀😀😉

Maar goed, alle gekheid op een stokje:

Het is zeker en vast niet beperkt tot JMB voor ready to use oplossingen hoor.
Er zijn echt veel mogelijkheden. In verschillende prijscategorieën en met verschillende prestaties.
En er komen er steeds meer.

Er is bvb Chihiros, die zijn vrij goedkoop en geven toch zeer veel licht. Worden met een 7 stapsdimmer geleverd.
Er zijn tal van degelijke tot zéér degelijke balken van Daytime beschikbaar. Van Daytime eco tot daytime matrix. Mooie balken met zeer mooie prestaties.
Maar Ada heeft ook mooie balken al worden ze snel prijzig.
Dan zijn er ook dure zaken zoals Kessil, die een aantal topproducten aanbiedt (ook voor zoetwaterbakken) of Giesemann, ...

Deze hebben allemaal gemeenschappelijk dat de specificaties van de leds effectief hoogstaand zijn en dat je deze specs ook makkelijk terug kan vinden als referentie.
Je merkt: zelfs teveel om op te noemen, al zeker omdat het hier niet zo direct van toepassing leek in dit topic.

Als je concrete vragen hebt kan je beter een topic openen waarin je die vragen ook effectief stelt met andere woorden. 🙂



Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf ook allesbehalve een kenner hoor. Maar blijkbaar weet jij ook wel min of meer waarop te letten aangezien je een balkje met Cree leds hebt...😉

Ik heb dat balkje niet maar wel online gevonden.
Ik zoek een goed systeem voor aan mijn tc420 zonde dat ik iets moet solderen zeg maar.:thumbs:
 
Momenteel ( uitnood) superfish retro led Bright 115cm 54w er in zitten . Het is er nu maar 1 maar het licht lijkt mij niet voldoende ook niet als ik een zelfde er bij zet

Foto is dus met 1 balk 50 cm waterhoogte.
IMG_20171101_172445973.jpg
 
leuk die discussie over led verlichting,blijft altijd moeilijk om de juiste ledbalken te kopen.Er is momenteel zoveel keuze dat ik/wij door de bomen het bos niet meer zien.
Boven mijn aquarium 130x60x50 liggen nu 4 TL van Denerle,54 watt,1149 mm.Lang,en het is een Zuid-Amerika bak (Discusvissen).

Waar ik mede over nadenk is dat de 4 TL's ook de toplaag van het aquariumwater verwarmen,eigenlijk heb je met het gebruik van T5 ook in zekere mate een extra verwarming voor de bak,Led verlichting straalt deze warmte niet uit,dus zou het niet zo kunnen zijn dat de verwarming gedurende de dag langer aanstaat,ledverlichting straalt toch minder warmte uit.

Het zou dus misschien wel een + - situatie kunnen worden,je bespaart in de kosten van lichtopbrengst maar qua verwarming verlies je weer wat,of zie ik het verkeerd.

Ik zou best wel eens over willen schakelen naar led,maar ik kom er nog niet uit,welke?
 
Tja dat daytime cluster is erg mooi maar wel prijzig
 
leuk die discussie over led verlichting,blijft altijd moeilijk om de juiste ledbalken te kopen.Er is momenteel zoveel keuze dat ik/wij door de bomen het bos niet meer zien.
Boven mijn aquarium 130x60x50 liggen nu 4 TL van Denerle,54 watt,1149 mm.Lang,en het is een Zuid-Amerika bak (Discusvissen).

Waar ik mede over nadenk is dat de 4 TL's ook de toplaag van het aquariumwater verwarmen,eigenlijk heb je met het gebruik van T5 ook in zekere mate een extra verwarming voor de bak,Led verlichting straalt deze warmte niet uit,dus zou het niet zo kunnen zijn dat de verwarming gedurende de dag langer aanstaat,ledverlichting straalt toch minder warmte uit.

Het zou dus misschien wel een + - situatie kunnen worden,je bespaart in de kosten van lichtopbrengst maar qua verwarming verlies je weer wat,of zie ik het verkeerd.

Ik zou best wel eens over willen schakelen naar led,maar ik kom er nog niet uit,welke?
Ja en nee.
TL geeft idd warmte af maar denk niet dat het zo bijzonder veel is dat je een verschil zal merken.
Maar het verschil tussen je water en tl is maar een paar graden.

Denk ook dat het koelen in de zomer scheelt zonder TL, wat meer werk en energie kost dan verwarmen
 
het is voor mij niet echt noodzakelijk om in de zomer te koelen,hoe warmer hoe beter mijn termostaat/ verwarming staat op 29-30 Gr,dit dus i.v.m. De vissen die ik verzorg.
 
Mooi spul zeker. Maar als ik zoveel geld zou willen uitgeven aan mijn hobby had ik nu een zeewater aquarium gehad.:thumbs:
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Hoop regen hier
      Terug
      Bovenaan