Van tl naar led

Ohjah die hadden we ook nog, waren ook nog echt goede specs dacht ik.


Nou nee, zeewater is nog veel duurder xD

Dat zeg ik als ik zoveel geld wil uit geven had ik nu een zeewater aquarium. Ik weet wat dat kost .
 
Ohjah die hadden we ook nog, waren ook nog echt goede specs dacht ik.
Schermafdruk op 2017-11-01 22-13-30.png
niet verkeerd dacht ik :thumbs:
:D
 
kan het verkeerd hebben maar wat hebben aan een lux meting op 10 cm afstand en zonder afdekplaat
veel interessanter lijkt mij compleet met afdekplaat en geschikt voor bak gebruik
en wat blijft er over op zon 60 cm diepte met water spiegel er tussen
lijkt mij dat dat meer relevant is als dit gebeuren

LoL, dat was ook mijn eerste reactie eigenlijk...
Dit wordt bijna slapstick op die manier!!

Allez Tom, je test het wattage/de efficiëntie van een verwarmingsstaaf bijvoorbeeld toch ook niet in een glas water in plaats van in een aquarium?

niet genoeg op de gegevens geledT ..

Je LED-woordgrapje in de zin hierboven vond ik wel een fijntje! :D:thumbs:
 
Wat een activiteit hierzo.

Ik wilde bij voorbaat al een donkere gekleurde bak met weinig verlichting erin.

Alles behalve de nog te verzinnen ophanging en nwe bovenkap is Idd al besteld.

Er is bewust gekozen voor deze leds om het geheel zo goedkoop mogelijk te doen om te kijken wat het evt brengt kwa haalbaarheid/dimbaarheid/energiezuingheid.
Dit is maar een tweedehands bakje dus zoveel wil ik daar niet in steken.

Het bestaand systeem met 4x t8 tl buizen blijft uiteraard gewoon volledig intact en altijd terug te zetten.
IMAG2993.jpg
 
toch vind ik het plaatje er nu ook al niet verkeerd uitzien
kortom mooie bak qua inrichting en gezien de plant bezetting heb je niet zo veel licht nodig ;)k:D
 
Prachtig, doet me denken aan mijn eigen bak alleen dan een ander werelddeel! Mijn complimenten!
 
kan het verkeerd hebben maar wat hebben aan een lux meting op 10 cm afstand en zonder afdekplaat

Bij een lux meting maak je gebruik van een bepaalde oppervlakte hoeveelheid en dat is best wel belangrijk..
Om praktische redenen heb ik gekozen voor die afstand en je ziet deze wel vaker terug komen..
 
Bij een lux meting maak je gebruik van een bepaalde oppervlakte hoeveelheid en dat is best wel belangrijk..
Om praktische redenen heb ik gekozen voor die afstand en je ziet deze wel vaker terug komen..
Lux is de totale hoeveelheid licht (Lumen) die op een vierkant meter valt. De afstand van de lamp tot de bodem van het aquarium speelt een belangrijke rol evenals de lichtspreiding (Een led geeft een meer gericht licht af dan een tl buis bijvoorbeeld.) De waterdoordringbaarheid van licht moet genoemd worden. Verder is de lichtkleur belangrijk. Blauw licht dringt veel dieper door dan rood licht in het water. Er zijn nog meer aspecten die een rol kunnen spelen. Denkelijk alleen al hierom is het meten van licht op een afstand van 10 cm. weinig zinvol voor de aquariumhouder.
 
In veel aquaria hangt de verlichting nauwelijks minder dan 10 centimeter boven het water, dus die 10 centimeter zegt heel weinig.
Een goede hoogte zou 30 of misschien nog beter 50 centimeter zijn.
 
efficiëntie van een verwarmingsstaaf bijvoorbeeld toch ook niet in een glas water in plaats van in een aquarium?

Ja, dat is voor hier misschien wel aardig en ik snap waar je heen wilt ..
Je zou eigenlijk willen uitgaan van een situatie waarbij je ook de demping in het water bepaald..
Maar de tools die ik heb gebruikt voor de metingen zijn daar niet echt geschikt voor..
En die wilde ik ook nog voor andere projectjes gaan gebruiken ..

De gedachtte achter de foto van " de Ikea " is om ook een indruk te krijgen van de details die m.I. het belangrijkste zijn..


Overigens ben ik er ook een beetje vanuit gegaan dat de TS al een bestelling heeft geplaatst..
 
Als je een beetje handig bent, hé Tom, dan koop je losse kwaliteitsleds ipv ...
en monteer je ze zelf op een balkje naar keuze...

Ja, klopt .. van die gedachte ben ik ook uitgegaan bij m'n eigen " experiment " en dat geeft ook meer voldoening ..

Wat dat betreft vind ik het ook wel mooi dat leden dit soort foto's online zetten ..

508d83aeb0d4d315603a5a29c8e4a830.jpeg


En de keuze op vlak van kwaliteitsleds is vrij groot tegenwoordig hoor...


Ja, keuze genoeg maar men neemt vaak niet te moeite om de materie goed te bestuderen :thumbs:..
 
Lux is de totale hoeveelheid licht (Lumen) die op een vierkant meter valt.
  • De afstand van de lamp tot de bodem van het aquarium speelt een belangrijke rol,

  • evenals de lichtspreiding

  • De waterdoordringbaarheid van licht moet genoemd worden.

  • .. nog meer aspecten die een rol kunnen spelen.
Bedankt .. Ben , voor het opzetten van je bericht en het elke keer weer aangeven van die factoren ;

http://aquapoeder.nl/?page_id=133
 
Ja, keuze genoeg maar men neemt vaak niet te moeite om de materie goed te bestuderen :thumbs:..
en daar loopt het mis de meeste van onze mede hobby genoten missen de kennis om deze te herkennen en samen te stellen tot een goed licht verhaal
daarnaast wat beschreven wordt door de fabrikanten moet je vaak met een grote korrel zout te nemen
en zal zich in de praktijk moeten bewijzen
en daar komt het verhaal afwerking afstand en tussen liggende lagen ook weer om de hoek kijken
is dus nog niet zo makkelijk allemaal
 
Terug
Bovenaan