van vissenkom naar volglasbak


J

jutenjul

Guest
Hallo allemaal,

Sinds kort, een halve week, heb ik twee shubunkins. Maar deze zitten op het moment in een vissenkom. Ik ben er deze week ook achter gekomen, toen ik ging kijken wat een shubunkin voor vis was, dat deze helemaal niet in een kom thuis hoort.
De man van de vissenwinkel zei overigens dat het wel kon..

Maar ik heb nu een andere bak op de kop kunnen tikken. Een volglas van 100�35�35
Dit is al een stuk beter.. groter is nog beter maar hier moet ik nog even voor sparen ,, maar mijn vraag is nu,
Wat voor bodem is het meest geschikt?
Hoe moet ik de bak verschonen,? met een kom is dit namelijk een stuk makkelijker volgens mij,,
En zijn er verder nog handige tip of dingen die ik moet weten?
Ik ben namelijk echt een leek, weet sinds 3 dagen wat een shubunkin is, en dat een vissenkom niet goed is

Alvast bedankt
 
Welkom :)

Je kan je nieuwe bak beter als tijdelijk onderkomen zien en in het voorjaar een vijver zoeken waar de vissen in kunnen. Dit zijn geen vissen om binnen te houden tenzij je echt een grote bak hebt, maar dan zit je aan 3x de lengte van jouw bak.

Als de vissen naar een vijver kunnen kan je de bak inrichten voor andere visjes. Er zijn veel mogelijkheden met een meterbak.

Als bodem vind ik de middelste maat filterzand perfect voor goudvissen. Dit spul is o.a. bij Wildkamp en www.aquaplantsonline.nl verkrijgbaar.

Omdat de vissen te weinig ruimte hebben (ze hebben zo'n 200l. per vis nodig om goed te kunnen groeien) kan je 2x per week 50-70% water verversen. Dit gaat het makkelijkst met een tuinslang waarmee je de bak in de wc, buiten of in bad leeg laat lopen. Met een Gardena-koppeling kan je de slang aan een kraan aansluiten en de bak vullen met water dat dezelfde temperatuur heeft. Met emmertjes sjouwen is geen doen als je veel moet verversen.

Sterke filtering is ook heel hard nodig. Liefst met een externe filter.