van vissenkom naar volglasbak


J

jutenjul

Guest
Hallo allemaal,

Sinds kort, een halve week, heb ik twee shubunkins. Maar deze zitten op het moment in een vissenkom. Ik ben er deze week ook achter gekomen, toen ik ging kijken wat een shubunkin voor vis was, dat deze helemaal niet in een kom thuis hoort.
De man van de vissenwinkel zei overigens dat het wel kon..

Maar ik heb nu een andere bak op de kop kunnen tikken. Een volglas van 100�35�35
Dit is al een stuk beter.. groter is nog beter maar hier moet ik nog even voor sparen ,, maar mijn vraag is nu,
Wat voor bodem is het meest geschikt?
Hoe moet ik de bak verschonen,? met een kom is dit namelijk een stuk makkelijker volgens mij,,
En zijn er verder nog handige tip of dingen die ik moet weten?
Ik ben namelijk echt een leek, weet sinds 3 dagen wat een shubunkin is, en dat een vissenkom niet goed is

Alvast bedankt
 
Welkom :)

Je kan je nieuwe bak beter als tijdelijk onderkomen zien en in het voorjaar een vijver zoeken waar de vissen in kunnen. Dit zijn geen vissen om binnen te houden tenzij je echt een grote bak hebt, maar dan zit je aan 3x de lengte van jouw bak.

Als de vissen naar een vijver kunnen kan je de bak inrichten voor andere visjes. Er zijn veel mogelijkheden met een meterbak.

Als bodem vind ik de middelste maat filterzand perfect voor goudvissen. Dit spul is o.a. bij Wildkamp en www.aquaplantsonline.nl verkrijgbaar.

Omdat de vissen te weinig ruimte hebben (ze hebben zo'n 200l. per vis nodig om goed te kunnen groeien) kan je 2x per week 50-70% water verversen. Dit gaat het makkelijkst met een tuinslang waarmee je de bak in de wc, buiten of in bad leeg laat lopen. Met een Gardena-koppeling kan je de slang aan een kraan aansluiten en de bak vullen met water dat dezelfde temperatuur heeft. Met emmertjes sjouwen is geen doen als je veel moet verversen.

Sterke filtering is ook heel hard nodig. Liefst met een externe filter.

Bedenk trouwens dat de visjes die je gekocht hebt nog baby-visjes zijn die veel voer nodig hebben. Vandaar het vele verversen (veel voer= veel vervuiling) 5x per dag 10 korrels voer per vis mag best! Wat voor voer heb je nu? Vaak worden vlokken gegeven, maar hier hebben ze niet veel aan.

Super dat je de vissen een betere huisvesting wil geven :thumbs:
 
Dankjewel voor je reactie,

Ik geef ze nou korrels die blijven drijven, maar ik geef ze wel minder dan 5x10 , dus zal ze meer gaan voeren.
Oke dan haal ik die bodem, dan kunnen de visjes zo snel mogelijk verhuizen.
Dankjewel!
 
Geen dank :)

Mocht je nog tegen vragen aanlopen dan roep je maar! Misschien vind je het leuk om een foto-album aan te maken zodat we het wel en wee van je vissen kunnen volgen?
 
De vissen zitten in de nieuwe bak, deze heb ik vrijdag ingericht, en de visjes zitten er ook al in..
Maar nu lees ik alle allemaal verhalen over een nitrietpiek als je net een nieuwe bak hebt,
Ik heb voor de shubunkins (zijn nu 5cm) 3 plantjes waterpest erin zitten
Verder heb ik geen filter of zuurtstofding erin

is die nitrietpiek iets om me zorgen over te maken of valt dit mee ?
Zo, Ja Wat kan ik hier tegen doen ?
 
Iemand?
 
Ja,is om je zorgen over te maken.
Oplossing is waterverversen
 
oei das geen goede start. Elke dag water testen.... hou de vissen goed in de gaten.
En geen filter??? Met zulke grote vervuilers?? Een filter is toch echt noodzakelijk!
 
Okee veel water verversen dus, 2x per week 50%? Is dat genoeg?

Verder heb ik 1 vis die vanaf vanmiddag steeds weer naar boven drijft.. komt dit door het voer? Die ander doet overigens gewoon normaal..
Maar mijn ' rare' vis die eet wel gewoon, maar zag vanochtend dat hij dan eet en het dan weer uitspuugt en dan weer opeet, is dit vreemd of hoort dit zo?

Groetjes,
 

Terug
Bovenaan