Van zoet naar brak en vragen.


Erwin-83

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2020
Berichten
103
Leeftijd
41
Hallo allemaal.

1 van mijn aquariums is wat saai na het uitsterven van de krabben. Nu kwam mijn vrouw in de winkel slijkspringers tegen.

Na wat lezen en zien van filmpjes lijken dit leuke visjes om te zien.

Hiervoor moet dan de bak aangepast worden, wat niet erg is. Het land deel aanpassen, meer zand/modder gebied e.d. Wellicht een riviertje van maken. Leuk om eens te proberen, nog voordat ik tot aanschaf over ga.

Maar nu het volgende, de slijkspringers horen op brak water.

-Kan ik langzaam aan geschikt zout gaan toevoegen om brak te creëren?
-Past de bacterie huishouding zich hier op aan, of is het gewoon alles leeg en opnieuw indraaien?
-De ancistrus die nog rond zwemt zal niet van brak houden denk ik, dus die verhuisd eerst naar het grote aquarium (tenzij iemand die over neemt, heb er meerdere)
-Als ik wat zoek lijkt het erop dat de puntslakken wel tegen brak kunnen, klopt dit ? Zoja kunnen die lekker blijven woelen in de bodem.

Is brak water maken echt kwestie van alleen zout toevoegen? Overigens sinds kort een water ontharder, dus hard water zet ik een dag van te voren klaar om op temperatuur te komen voor het verversen. Dus zout kan dan wel rustig oplossen.

Verder nog dingen om rekening mee te houden ?

Het betreft een 80 cm bak.
IMG_20230809_154432.jpg
 
Zout gewoon langzaam toevoegen naar de waarde die je wil bereiken.
Tot welke zoutgehalte wil je gaan?
 
De filmpjes die ik erover gezien heb werd er een soort van klei gebruikt, is dit zo wel geschikt voor ze?
 
Hier een stukje van wellediertotaal.

De Slijkspringer
Latijnse naam: Periophthalmus sp.
      
De slijkspringer is een bijzondere vis, want deze vis leeft voornamelijk boven water. Ze kunnen goed zwemmen in het water, maar op het land ook goed springen en jagen op voedsel. Ze komen vooral voor in mangrovebossen en leven in brak water. Ze kunnen handtam worden en voedsel uit de hand eten, dit maakt ze een leuk huisdier voor kinderen.

Herkomst: Afrika / Australië met name mangrovebossen, moerassen en zout en brak water langs de kust.
Levensverwachting: 15-20 jaar
Lengte: 15-30cm
Gedrag: Slijkspringers zijn dag en nachtactief en zeer vermakelijk om naar te kijken. Ze kunnen erg actief bezig zijn met graven en opzoek zijn naar voedsel. Ze springen door met hun flexibele ruggengraat en vinnen kracht te zetten en kunnen zo een halve meter ver springen als ze volwassen zijn. Slijkspringers kunnen gemakkelijk getraind worden om van je hand af te eten. Zo kunnen ze ook gedroogd voer, vlokvoer en granulaat uit de hand eten. Het zijn actieve vissen, die ook doen aan graven om een eigen territorium af te bakenen.
Huisvesting: Aquarium 60x30x30cm, terrarium 60x40x40cm of terrarium 45x45x45cm. Hun bijnaam is ook wel Mud Skipper. Ze leven graag op zand/kleigrond die heel vochtig is met poeltjes. In gevangenschap kan het verstandig zijn om een klein poeltje met water te maken en een pompje, zodat er geen stilstaand water ontstaat. Stilstaand water kan snel vies worden en voor bacteriën zorgen. Ook moet er aan het water zout toegevoegd worden. De kwaliteit van het water mag hard zijn. Ze hechten niet veel waarde aan een precieze mate van zout, in de natuur drogen de poeltjes immers ook in en zal het zoutgehalte stijgen in een poeltje. Slijkspringers zijn erg territoriaal, een grotere huisvesting kan voorkomen dat ze gaan vechten. Ook barrières plaatsen kan helpen om ruzies te voorkomen, omdat ze elkaar dan niet zien. Vaak maken ze dit zelf ook al door te graven in het zand. De dieren leven voornamelijk op het land, het hok mag daarom ook vooral uit land bestaan met een klein beetje water, vergelijkbaar met een paludarium.
Temperatuur: Dag 26-32 graden. Met koude plekken van 20-22 graden.
PH: 7,5-8,5
UVB lamp: Ja aan te raden, UVB voor schemerdieren zoals kikkers en voor plantengroei.
Luchtvochtigheid: 100%
Bodembedekking: Aquariumzand zo fijn mogelijk, eventueel vermengd met klei.
Voeding: Insecten zoals krekels, wormen, krabben, vlokvoer vis, granulaat vis, gedroogde insecten. Voer wat niet beweegt kan het beste uit de hand gevoerd worden. Dit kan elke dag aangeboden worden, bij levende insecten geven is al snel duidelijk of de slijkspringer honger heeft, want dan gaat hij jagen.
Verzorgen: Water verversen elke 1-2 weken. Zand elke 3 maanden uitspoelen.
Ziektes en aandoeningen:  
Huidproblemen: Op de huid kan rotting ontstaan door een vies aquarium of vies aquariumwater. Het is verstandig om het aquariumwater elke 1-2 weken voor 10-25% te verversen. Let op dat de slijkspringer ook niet goed kan tegen alle elementen in kraanwater. Het is nodig aquasafe toe te voegen aan nieuw water.
Aanschaf en kosten: 
De aanschaf van een slijkspringer is vanaf 10 euro per dier.
De aanschaf van een slijkspringer met aquarium of terrarium en alle toebehoren is te koop vanaf €175,-
De maandelijkse kosten voor bodembedekking en voeding zijn zo rond de 10 euro.
 
Zout gewoon langzaam toevoegen naar de waarde die je wil bereiken.
Tot welke zoutgehalte wil je gaan?
Je hebt meerdere soorten slijkspringers, dus daar moet ik me nog even in verdiepen en wat dan het gewenst zout gehalte gehalte is. Nu eerst beetje voor onderzoek of het wel haalbaar is.
 
De filmpjes die ik erover gezien heb werd er een soort van klei gebruikt, is dit zo wel geschikt voor ze?
Kwam ik ook tegen, is denk vooral om holen te maken voor het nestelen. Echter moet je dan ook eb en vloed maken. De baby's voeren is niet te doen in een aquarium, dus dat nestellen hoeft van mij dus ook niet.
 
Ben wel heel benieuwd of het gaat werken voor ze, vind het ook erg grappige dieren om te zien en hoe ze bezig zijn.
 
Je hebt meerdere soorten slijkspringers, dus daar moet ik me nog even in verdiepen en wat dan het gewenst zout gehalte gehalte is. Nu eerst beetje voor onderzoek of het wel haalbaar is.
Zijn trouwens wel erg leuke beestjes. Vroeger had de rifwachter altijd een bak staan met brakwatervissen en slijkspringers.
 
Hier een stukje van wellediertotaal.

De Slijkspringer
Latijnse naam: Periophthalmus sp.
      
De slijkspringer is een bijzondere vis, want deze vis leeft voornamelijk boven water. Ze kunnen goed zwemmen in het water, maar op het land ook goed springen en jagen op voedsel. Ze komen vooral voor in mangrovebossen en leven in brak water. Ze kunnen handtam worden en voedsel uit de hand eten, dit maakt ze een leuk huisdier voor kinderen.

Herkomst: Afrika / Australië met name mangrovebossen, moerassen en zout en brak water langs de kust.
Levensverwachting: 15-20 jaar
Lengte: 15-30cm
Gedrag: Slijkspringers zijn dag en nachtactief en zeer vermakelijk om naar te kijken. Ze kunnen erg actief bezig zijn met graven en opzoek zijn naar voedsel. Ze springen door met hun flexibele ruggengraat en vinnen kracht te zetten en kunnen zo een halve meter ver springen als ze volwassen zijn. Slijkspringers kunnen gemakkelijk getraind worden om van je hand af te eten. Zo kunnen ze ook gedroogd voer, vlokvoer en granulaat uit de hand eten. Het zijn actieve vissen, die ook doen aan graven om een eigen territorium af te bakenen.
Huisvesting: Aquarium 60x30x30cm, terrarium 60x40x40cm of terrarium 45x45x45cm. Hun bijnaam is ook wel Mud Skipper. Ze leven graag op zand/kleigrond die heel vochtig is met poeltjes. In gevangenschap kan het verstandig zijn om een klein poeltje met water te maken en een pompje, zodat er geen stilstaand water ontstaat. Stilstaand water kan snel vies worden en voor bacteriën zorgen. Ook moet er aan het water zout toegevoegd worden. De kwaliteit van het water mag hard zijn. Ze hechten niet veel waarde aan een precieze mate van zout, in de natuur drogen de poeltjes immers ook in en zal het zoutgehalte stijgen in een poeltje. Slijkspringers zijn erg territoriaal, een grotere huisvesting kan voorkomen dat ze gaan vechten. Ook barrières plaatsen kan helpen om ruzies te voorkomen, omdat ze elkaar dan niet zien. Vaak maken ze dit zelf ook al door te graven in het zand. De dieren leven voornamelijk op het land, het hok mag daarom ook vooral uit land bestaan met een klein beetje water, vergelijkbaar met een paludarium.
Temperatuur: Dag 26-32 graden. Met koude plekken van 20-22 graden.
PH: 7,5-8,5
UVB lamp: Ja aan te raden, UVB voor schemerdieren zoals kikkers en voor plantengroei.
Luchtvochtigheid: 100%
Bodembedekking: Aquariumzand zo fijn mogelijk, eventueel vermengd met klei.
Voeding: Insecten zoals krekels, wormen, krabben, vlokvoer vis, granulaat vis, gedroogde insecten. Voer wat niet beweegt kan het beste uit de hand gevoerd worden. Dit kan elke dag aangeboden worden, bij levende insecten geven is al snel duidelijk of de slijkspringer honger heeft, want dan gaat hij jagen.
Verzorgen: Water verversen elke 1-2 weken. Zand elke 3 maanden uitspoelen.
Ziektes en aandoeningen:  
Huidproblemen: Op de huid kan rotting ontstaan door een vies aquarium of vies aquariumwater. Het is verstandig om het aquariumwater elke 1-2 weken voor 10-25% te verversen. Let op dat de slijkspringer ook niet goed kan tegen alle elementen in kraanwater. Het is nodig aquasafe toe te voegen aan nieuw water.
Aanschaf en kosten: 
De aanschaf van een slijkspringer is vanaf 10 euro per dier.
De aanschaf van een slijkspringer met aquarium of terrarium en alle toebehoren is te koop vanaf €175,-
De maandelijkse kosten voor bodembedekking en voeding zijn zo rond de 10 euro.
Ja die ben ik al tegen gekomen en is toevallig in de buurt hier. Echter hebben ze een soort die vrij groot wordt. Geen idee of dat verstandig is in een 80 cm bak.
Zijn trouwens wel erg leuke beestjes. Vroeger had de rifwachter altijd een bak staan met brakwatervissen en slijkspringers.
Is de Rifwachter nog wat , tijdens corona tijd paar keer geweest maar ging hard achteruit toen.
 
Zout gewoon langzaam toevoegen naar de waarde die je wil bereiken.
Tot welke zoutgehalte wil je gaan?
Ik heb wel eens gelezen dat je dit juist beter niet kan doen (bijvoorbeeld bij mensen die kogelvissen van zoet naar brak gingen), omdat dat je bacterie cultuur zou kunnen crashen als die niet zijn ingesteld op het zoutgehalte en dat het beter is om brak op te starten.
Nu heb ik hier zelf geen ervaring of bewijs voor maar hoe kijk jij hier tegenaan?
 
Check vooral of je hardware geschikt is voor zout.
Niet zomaar elk Potfilter is daar blij mee.
 
Ik heb wel eens gelezen dat je dit juist beter niet kan doen (bijvoorbeeld bij mensen die kogelvissen van zoet naar brak gingen), omdat dat je bacterie cultuur zou kunnen crashen als die niet zijn ingesteld op het zoutgehalte en dat het beter is om brak op te starten.
Nu heb ik hier zelf geen ervaring of bewijs voor maar hoe kijk jij hier tegenaan?
Als je tot bijvoorbeeld 1005 gaat gaat dat naar mijn idee prima met de bacteriën. Ik ben zelf toen naar 1008 gegaan zonder problemen.
Als je natuurlijk nog geen vissen hebt kan je het beter meteen naar de gewenste waarde brengen.

Ik zelf ging van zoet naar brak en wou alles in mijn bioloog uiteraard ook behouden.
 
Volgens mij zijn de stammen die je in echte zeewaterbakken hebt andere dan die in zoetwater. Ik heb dat ergens gelezen maar kan dat zo niet meer vinden.
Wat me wel weer bevreemd dan is dat er bacteriepreparaten zijn die zowel in zout als zout kunnen.
 
Volgens mij zijn de stammen die je in echte zeewaterbakken hebt andere dan die in zoetwater. Ik heb dat ergens gelezen maar kan dat zo niet meer vinden.
Wat me wel weer bevreemd dan is dat er bacteriepreparaten zijn die zowel in zout als zout kunnen.
er zit idd wel verschil in de stammen maar tot een bepaald zoutgehalte zou het niet uitmaken.
Ik verwacht zelf dat dit boven de 1010sg zal zijn maar zeker weten doe ik dat niet.
 
er zit idd wel verschil in de stammen maar tot een bepaald zoutgehalte zou het niet uitmaken.
Ik verwacht zelf dat dit boven de 1010sg zal zijn maar zeker weten doe ik dat niet.
Maar goed die uit mn link en die ik dus gebruik komen in een gewone zeewaterbak met een gemiddeld zoutgehalte. Dat is geen brak of zoet en toch zouden ze in beide bruikbaar zijn.
 
Ik verwacht dat er zoveel stammen in zitten dat een aantal het in al het water doet.
 
Kwam ik ook tegen, is denk vooral om holen te maken voor het nestelen. Echter moet je dan ook eb en vloed maken. De baby's voeren is niet te doen in een aquarium, dus dat nestellen hoeft van mij dus ook niet.
Ik vind persoonlijk dit wel een beetje noodzakelijk.ze heten mudskippers voor een reden. Ze hebben een behoefte aan graven. en eb en vloed zijn ook belangrijk voor hun natuurlijk ritme.
ik haal uit deze zin op dat je dat niet wou doen, verbeter me als ik dat verkeerd interpreteer.

het zijn erg terretoriale dieren dus in 80cm zou ik er niet aan beginnen. ook worden sommige wel 25cm. Voor formaat aquarium is 1.2m of groter een beter formaat

 
Laatst bewerkt:
Ik vind persoonlijk dit wel een beetje noodzakelijk.ze heten mudskippers voor een reden. Ze hebben een behoefte aan graven. en eb en vloed zijn ook belangrijk voor hun natuurlijk ritme.
ik haal uit deze zin op dat je dat niet wou doen, verbeter me als ik dat verkeerd interpreteer.

het zijn erg terretoriale dieren dus in 80cm zou ik er niet aan beginnen. ook worden sommige wel 25cm. Voor formaat aquarium is 1.2m of groter een beter formaat

Eb en vloed lijkt me vooral technisch wat lastig. Ik wil alle techniek graag in de bak houden. De plek waar de bak staat leent zich niet echt voor techniek buiten de bak.

Zand/modder komt er natuurlijk wel en dan een soort die kleiner blijft.

Gebruiken ze altijd holen of alleen voor het nestelen ?
 
Eb en vloed lijkt me vooral technisch wat lastig. Ik wil alle techniek graag in de bak houden. De plek waar de bak staat leent zich niet echt voor techniek buiten de bak.

Zand/modder komt er natuurlijk wel en dan een soort die kleiner blijft.

Gebruiken ze altijd holen of alleen voor het nestelen ?
de link die ik deelde is voor de kleinste soort.
80cm is echt te klein.

voor de indische dwerg slijkspringer :

' (120cm x 30cm x 30cm) – 67.5 litre tank is just about acceptable for a trio of fish. The more floor space the better though. '
 
Sommige sites geven wel 80cm aan voor de Indische slijkspringer (Periophthalmus Novemradiatus ).
Maar betwijfel of je dan iets fatsoenlijks kan maken qua land en stukje water.
 
Bij de rifwachter hadden ze vroeger een vierkante bak staan. In het midden dan het land gedeelte.
Er om heen dan schuttersvissen en nog wat soortjes.
Mooi om te zien 👌🏼
 
Wellediertotaal wilt wel erg graag verkopen. Slijkspringers zijn leuke huisdieren voor kinderen en kunnen in een terrarium van 45 cm. Van de informatie van een lfs moet je het hebben.🤣
 
wij willen ook graag een slijkspringer gaan houden, ik met mn broertje (11 en 12 jaar). we hebben niet echt ervaring met vissen of iets, alleen guppies gehad zonder warmtepomp of iets. Toch willen we het wel graag proberen, hebben ook aquarium van iemand gekregen (tweedehands) (60x30x30cm), moet nog uitzoeken wat daar allemaal voor techniek bij zit.
Heb nu eerst uitgebreide research gedaan over de slijkspringer, helaas is er niet heel veel over te vinden.
ik heb een paar vragen:
is het een moeilijke vis om te houden? op sommige plekken staat beginnersniveau, anderen juist expert...

hoe groot is hij nou? want op sommige plekken staat max 25 cm, andere 25-30 en bij een andere 6 cm(ik denk dat 6 cm van een jonkie is ofz)

moet je eb en vloed hebben voor gwn een enkele slijkspringer?

60x30x30 cm aquarium is toch groot genoeg voor 1 slijkspringer?

en ik snap PH GH en KH niet helemaal, en dan hadden ze het op een andere website weer over de kwaliteit van het water, namelijk hard

is een uvb lamp nodig?

hoe oud worden ze?

wat moet de temeratuur zijn? staan ook verschillende dingen, alles wel tussen 20 en 35 graden, vind ik nog steeds best groot verschil, en ergens stond ook dat er koudere plekken moesten zijn van 20-22 graden, hoe maak je dan koude plekken en is dat echt nodig?

en als ik hem uiteindelijk ga kopen, waar kan dat goed? want sommige bedrijven versturen alleen, dat vind ik een beetje raar voor een levend dier, en voor de rest had ik bussum en eindhoven gevonden, is er iets dichterbij lelystad?

Sorry voor vele vragen, ik hoop op snel antwoord!
groetjes Tamara
 

Bijlagen

  • slijkspringer.pdf
    552.6 KB · Weergaven: 47
Ik denk dat het ook per soort verschilt maar ik ben geen expert. Bij Aquainfo staat inderdaad een soort van 6cm. Hou wel rekening met bv de temp en de luchtvochtigheid die je daar ook kan lezen.

 
Ik kwam ook veel tegenstrijdigheden tegen over de slijkspringers.

En toen kwam ik vampier krabben tegen bij een winkel in de buurt. Dus in plaats van de boel ombouwen de bak iets aangepast en nu zitten daar 4 vampiertjes in.

Dus met de slijkspringers heb ik geen ervaring opgedaan en vermoed ook niet dat het echt een beginners vis is. En brak water vergt ook wat meer lennks
 
Zal vanavond een overzichtsfoto maken.
IMG_20231204_181248.jpg
IMG_20231204_181220.jpg
 
Ja leuke beestjes. Soms zie je ze alle 4 en soms niks.
IMG_20240201_170138.jpg
IMG_20240201_170157.jpg
IMG_20240201_170202.jpg
IMG_20240201_170235.jpg
IMG_20240201_170240.jpg
IMG_20240201_170248.jpg
IMG_20240201_170138.jpg
IMG_20240201_170157.jpg
IMG_20240201_170202.jpg
IMG_20240201_170235.jpg
IMG_20240201_170240.jpg
IMG_20240201_170248.jpg
 
Erg mooi om ze zo te zien en ik neem aan dat het geen zwemmers zijn. Zover ik mij herinner kunnen ze zelfs verdrinken als je pech hebt.
 
Ja dat heb ik ook gelezen. Ze moeten makkelijk het water uit kunnen zodat niet verdrinken. Hier zie ik ze regelmatig op de bodem van het water deel. Ze kunnen overal tegen op klimmen, alleen op het glas hebben ze geen grip. Ze hebben wel water nodig voor het verschalen.
 
Ja klopt en ik had een klein bakje van steen in de bak voor het verschalen maar door de inrichting zag ik ze amper dus dan is het leuk om ze zo bij jou te zien.
 

Terug
Bovenaan