van Zuid America naar specifiek Rio Meta.


I

Irmama

Guest
Ik heb mijn 80cm zuid Amerika bak onlangs opnieuw ingericht. Ik heb alleen nog de Apistogramma Macmasterie m1 v3 laten zitten met daarbij 40 jongen. De rest van de vissen herplaatst. De planten is nog niet naar gekeken. Die heb ik over gezet van de oude inrichting. Ik het vang gebied van de macmasterie komen geen/ weinig planten voor volgens mij. Het liefst zou ik 1 of 2 grote planten zien die uit de bak gaan groeien. De lichtkap wil ik tzt vervangen voor led spots.

Het visbestand wil ik uitbreiden met een paar corydoras metae en een school van ofwel Hyphessobrycon metae (paarse tetra) ofwel Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm) in plaats daarvan zou de
Nannostomus eques (bruin potloodvisje) ook nog kunnen en is misschien rustiger in combinatie met de apistogramma's. Ik kan alleen niet goed terugvinden of dit visje ook voorkomt in hetzelfde gebied?
De L444 staat ook op mijn lijstje, maar wordt denk ik teveel op de bodem.

Denk gerust met me mee!

4A4Rm1Ro8tN5ua2f9Rl8rdW6d9xG-ayo.jpeg
 
Hoi Irma,

Gefeliciteerd met de jongen, eerlijk ik zou er qua planten niks bij doen eerder er wat uit halen.

Misschien nog wat meer blad en takken erin dien,dat het nog wat wilder lijkt.
En ik zelf werk met led en zal nooit meer veranderen vind het shimmer effect prachtig.

Qua vissen kom ik op terug even druk
 
Ik heb de Cichlid Atlas er eens bijgepakt.

Informatie over de macmasteri is gefragmenteerd: zowel de distributie, alsook de ecologische factoren waarin deze soort wordt aangetroffen zijn maar deels bekend.
Linke&Staeck (Amerikanische Cichliden I - Kleine Buntbarsche) hebben gezorgd voor iets van bruikbare info. Zij troffen de macmasteri aan in een kleine, zeer langzaam stromende helderwaterstroom. De macmasteri bewoonden bij voorkeur de ondiepe oeverzones met dichte begroeiing ("shallow, shoreline plant thickets") OF in de daaraan in slechts enkele centimeters water staande grenzende grasachtige zones. Ook waren er stukken met grote keien en zones met bladafval, maar daarin vonden ze slechts een paar macmasteri. Ze beschrijven ook dat Corydoras metae in dezelfde types wateren werd gevonden.

Oftewel:
(i) je inzichten over het type habitat ("geen/weinig planten volgens mij") kun je wat bijstellen;
(ii) hoewel Corydoras metae biotoopcorrect zijn, kun je je afvragen of in een 80cm aquarium het een gelukkige combi is. Mijns inziens niet, omdat Apistogramma's en Corydoras er een andere, mogelijk botsende levensstijl op nahouden. Corydoras hebben (op enkele, zelf territoriale soorten na) geen besef van het concept territorium, geregeld tot frustratie van de Apistogramma's. Je geeft zelf al min of meer aan dat de Apistogramma's het belangrijkst zijn ("rustiger in combinatie met de apistogramma's" vind je een reden om een bepaalde soort misschien te prefereren over een andere soort)
(iii) gezien de Apistogramma's uit zeer zwak stromende wateren komen, kun je je ook afvragen of de combinatie met L444 (Chaetostoma formosae) gelukkig is. Die laatste houdt namelijk van snelstromend water. Weliswaar van origine een soort het het Rio Meta gebied, maar bewoont daarin duidelijk andere soorten habitats.

Qua inrichting van je bak heb je gezien (i) dus de nodige opties. Om die ondiepe oeverzones na te bootsen kun je best gebruik maken van juist een aantal Echinodorussen, als je dat mooi vindt. Misschien is het dan fraai gebruik te maken van slechts ��n of twee soorten, maar wel meer stuks per soort, om het geheel een wat rustigere uitstraling te geven. Of Echinodorussen en zo ja welke dan biotoopcorrect zouden zijn geen flauw idee, maar hee je moet iets he?! Als je het hebt over uit het water laten groeien is de Echinodorus radicans/cordifolius misschien een leuke, die zou daar dacht ik geschikt voor zijn. Anders zou je kunnen denken aan vijverplantjes die een cm of 40 water wel kunnen hebben. Over uit de bak groeiende planten heb ik nog twee leuke blogposts: klikt u maar en klikt u nogmaals

Qua bestand zit je gezien (ii) en (iii) denk ik met de eques stukken beter dan met de Corydoras of dat L-nummer. De eques is een rustige, vredelievende en een groepje schuinzwemmend spul geeft een leuk gezicht in de bak. Ik kan alleen geen vermeldingen over de Rio Meta specifiek vinden. Wel is het een wijdverspreid voorkomend soortje. Misschien moet je daar genoegen mee nemen.

~ Ivo
 
Thx! Hier kan ik wat mee!
Het is verdomd lastig nog om info te vinden over dit gebied.
 
Ik heb me vooral laten inspireren door reisverslagen uit die streek. Maar dan nog is het lastige en vaak lees je ook wel tegenstrijdige verhalen. Zal er gewoon zelf een keer heen moeten vrees ik :p
 
Ja die had ik eerder gezien idd.
 
Als ik het stuk van Ivo goed begrijp zouden de stenen dan minder passen bij Rio Meta. En kan je dus je bak wel dichter beplanten.
Je open bak leent zich er inderdaad wel goed voor om moerasplanten de kans te geven buiten de bak te groeien.

Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je wilt. Wil je het echt tot in detail (wat dus moeilijk is)?
 
Ik hou van moeilijk :)
De stenen blijven. Ik heb de inrichting gebaseerd op filmpjes van de macmasterie in het wild. Hier waren stenen te zien, lichtgekleurd zand, hout en bladeren en geen planten. Maar ook de rio meta is groot. Er zal verschil zitten tussen de ene vindplaats en de andere.
 
Dan ben ik benieuwd waar we die filmpjes kunnen zien? Altijd leuk! :)

De conclusie van Visstisck zou ik zo niet trekken. De feitjes uit Linke&Staeck geven namelijk aan dat er wel degelijk ook stenenhabitats zijn in de Rio Meta en dat daar inderdaad macmasteri's worden gevonden. En in een bak stenen op de juiste manier gebruikt is nog altijd beter dan een slecht ingericht bak met oeverbeplanting, ook al hebben in het wild (volgens die gegevens) ze een voorkeur voor die overbeplanting.

~ Ivo
 
Oef.. Dan moet ik weer hard gaan zoeken naar die filmpjes. Heb ze niet opgeslagen omdat ze vrij slecht waren. Maar als ik ze weer tegen kom deel ik ze met je :)
 

Terug
Bovenaan