Veel alg, hoe te verwijderen?


MC-Animals

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
98
Locatie
Heerhugowaard
Ik heb in 1 van mijn aquariums veel alg op hout en op de achterwand.
Het is niet het normale alg dat je er zo af veegt.
Op het hout zitten anubias planten.

Er zitten geen vissen meer in, en de laatste garnalen worden ook gevangen.

Hoe kan ik dit het beste weg krijgen?
Eventueel als de bak vrij is van dieren.
Ik heb er al wat anti alg middel in gedaan maar dat heeft geen effect op deze alg soort.

Iemand die goede tips heeft?
 

Bijlagen

  • 20201015_112622.jpg
    20201015_112622.jpg
    438.3 KB · Weergaven: 91
  • 20201015_112617.jpg
    20201015_112617.jpg
    451.7 KB · Weergaven: 92
Dat is penseealg en dat kun je wellicht eraf borstelen of gericht inspuiten met carbo.
 
Er af borstelen lukt niet.
Het is ook een aquarium van 500 liter, dus het is niet een klein stukje.

De wortels van de anubias zitten ook helemaal onder :(
 
Die penseel alg krijg je niet zonder schade aan je plantjes weg. Grootste plukken weg halen, dan gericht behandelen met Easycarbo (met injectiespuit op als spuiten) of peroxide 3%.
Dit een paar dagen achter elkaar herhalen, en dan na een week weer dezelfde behandeling. Zowel de Easycarbo als de peroxide breken binnen een paar uur af.
Tussen de behandelingen door ca 70-90% waterverversen om de afbraakproducten van de alg eruit te krijgen.
Verlichting, verwarming, filter etc gewoon door laten draaien, behalve op het moment dat je behandeld tot 1-2 uur daarna (anders gaan de bacteriën in je filter dood)

Succes !
 
Penseel alg, inderdaad. De grondoorzaak ligt in een CO2 tekort. Anubias is een langzaam groeier en vraagt een beschaduwde plek in je bak. Zorg er voor dat je verlichting intensiteit is aangepast aan de overige planten die je in je bak hebt.
 
Zelf pas ik in zo n geval een stootkuur carbo toe. Dwz de eerste dag 5x de aanbevolen dosis en op dag 2 x4 enzovoorts.
 
Je zou ook het hout, mits dit kan door de Anubias voorzichtig te verwijderen, onder heet water te houden. De algen worden daardoor gedood. Middels borstelen is het te verwijderen. een paar keer heet naspoelen en borstelen. Dat kan je overigens gewoon onder je kraan doen op de heetste stand. je moet je wel realiseren dat dan misschien je alg wel is maar niet het probleem. Het zal snel terugkomen als je het CO2 tekort niet oplost.
 
Ik heb in de nieuwe bak ook co2 aangesloten.
Maar om nou elke dag 70 tot 90% te gaan verversen, zie ik niet zo zitten (in een bak van 500 liter)
Het zit voornamelijk op de achterwand en het hout met de anubias (2 stukken).
Het aquarium gaat weg en ik heb dan niet zo zin om er weken mee bezig te zijn, en hem dan te verkopen.

Alle andere planten hebben er niet zoveel last van en kan ik er uit halen.

De anubias kan ik eventueel (met een beetje moeite) wel los krijgen.

Dus ik zou het liefst een oplossing weten waarbij ik de alg vernietig en niet bang hoef te zijn voor andere planten of dieren.

En wat uiteraard de kit niet aantast.
 
Laatst bewerkt:
Als je de alg dood wil hebben zonder veel gedoe dan zou ik dus een carbo stootkuur toepassen voor 5 dagen.
 
Ik heb toevallig easy carbo in huis.
Maar dat is koolstofvoeding voor planten?
Hoe kan dat de algen doden?

Ik heb al jaren lang aquariums, maar ik gebruikte tot voor kort nooit middeltjes voor planten enz.
Dus ben wel benieuwd hoe dat werkt.
 
Easycarbo is in essentie een biocide en doodt in grotere hoeveelheden planten (en vissen). Je zou dit dus kunnen gebruiken met een doseerspuit en dit langzaam direct op het alg spuiten. Het is een nogal handmatig en langdurig proces in een groter aquarium maar werkt wel. Doe een paar stukjes per dag en na een aantal dagen zul je zien dat de alg rood is geworden en aan het afsterven is.
 
Carbo is meer een chemisch middel wat heel goed penseelalg kan doden.
 
Ik heb ook de carbo stootkuur wel eens gedaan met succes.

3x de standaard dosis geven per dag met 3uur er tussen dan kan het geen kwaad.
 
Oké, bedankt voor de tips.
Ik ga de stootkuur uitproberen.
 

Terug
Bovenaan