Veel algen nieuw aquarium


J

jannemann

Guest
Hallo allemaal,

Sinds drie weken heb ik hier een klein aquarium (25 liter) staan, dit is de eerste keer dat ik hieraan begin en heb dus ook geen enkele ervaring. Ik heb zo'n startersset gekocht inclusief filter, verwarming enzovoorts, heb wat grind erbij gekocht met een beetje hout, javamos emers en van die 'monte carlo' plantjes. Dennerle plantagold 7 als voeding erbij gehaald. Het idee was om een simpel aquarium te bouwen met makkelijke planten zonder CO2 of iets dergelijks. Javamos op het hout gebonden en de plantjes beetje in het grind vastgezet.

Nou heb ik gelijk de stomme fout gemaakt om bij mijn driftig geknutsel te vergeten om alles schoon te maken. Dus ik heb zogezegd alles maar in die bak gedouwd, wie weet dat dat (gedeeltelijk) de oorzaak is van mijn probleem. Wat van die bacterien en water verbeteraar toegevoegd en gewoon gevuld, allemaal prima.

De opstart ging eigenlijk goed, eerst een wit waas maar dat verdween vrij snel, Na een paar dagen begon je wat wittige sliertjes te zien op kale stukken houd. Ik googlen en het internet vertelde mij dat dit een soort schimmel zou zijn die voorkomt als je het hout niet eerst uitkookt. Het zou vanzelf weer wegtrekken. Dus liet ik het maar op zijn beloop, totdat opeens deze witte slierten een ware plaag werden in een paar dagen. Inmiddels verstikken ze mijn planten, zitten ze vrijwel overal op hout, planten, ornamenten en zelfs filter, verwarming en glas. Met een borstel krijg je harde delen met wat geschrob wel weer schoon, maar plantjes en grint zijn vrij hopeloos, het spul zit echt vast.

Ik kan nergens vinden wat voor alg/schimmel dit zou moeten zijn, niks wat ik online vind lijkt hierop. Wel zag ik mijn plantjes langzaam sterven, dus besloot ik om easycarbo (raad iedereen online aan tegen algen) aan te schaffen en daarbij 'tetra algostop deposit', een algenmiddel wat mij niet al te extreem leek. Aangezien ik toch nog geen vissen in de bak heb ben ik flink easycarbo toe gaan voegen, 2ml per 25 liter per dag. Eerst 1 algostop pil. Dit doe ik nu 72 uur en heeft nog geen zichtbaar effect gehad, algen/schimmel zijn net zo aanwezig en niet verkleurd of iets dergelijks. De plantjes gaan wel enorm groeien/kiemen ervan, ze zijn dus gelukking nog niet compleet overleden. Sinds gisteren heb ik nog een algostop pil toegevoegd en het koolstoffilter tijdelijk losgekoppeld aangezien dit ook het algenmiddel verwijderd. De verlichting heb ik 10 uur per dag aan. Nog steeds geen enkel resultaat, daarom hoop ik dat jullie wat tips voor mij hebben.

Als jullie zouden herkennen wat voor algen/schimmel dit zijn zou ik alweer wat verder komen. De algen worden ongeveer 3 cm lang. Ze zijn vrijwel wit/doorzichtig van kleur, maar als je veel bij elkaar hebt of je ze uit het water haalt is de kleur soms paars bruin. Ze zitten goed vast en lijken wel een beetje van stroming te houden, aangezien ze zich vooral bevinden in de bak waar het water naartoe gepompt wordt. Ze hebben een heel fijne en slijmerige structuur.

Heel verhaal, maar dan is tenminste duidelijk wat ik heb gedaan en vervolgens ondernomen heb om dit probleem te bestrijden. Ik hoop ten zeerste dat jullie mij wat advies kunnen geven.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_20201018_181252.jpg
    IMG_20201018_181252.jpg
    374.1 KB · Weergaven: 75
  • IMG_20201018_181248.jpg
    IMG_20201018_181248.jpg
    357.8 KB · Weergaven: 80
Alles wat je beschrijft is onbalans in de bak, logisch want de bak draait pas 3 weken waar dus de bacteriecultuur nog aan het opkomen is, de witte draden die je ziet zullen uiteindelijk door de bacteriën worden afgebroken, maar dat kan nog even duren maar zijn niet schadelijk en kan je verwijderen als je wilt.
Kan je beschrijven hoe je de opstart hebt gedaan en wat voor bodem en filter je hebt?
 
Dat zijn een boel middeltjes die je erin gekiept hebt, en vrijwel allemaal onnodig maar dat heeft nu geen nut meer dat uit te leggen.

Dat witte schimmel komt ook als je het hout wel had uitgekookt, maar gelukkig heb je het hout niet uitgekookt want dat werkt houtrot in de hand, die witte schimmel hoort bij de opstart verdwijnt vanzelf, je zou het af kunnen hevelen met een slang.

Even over je koolstoffilter: zet die er niet meer in terug want het filtert ook goede stofjes eruit. Een koolstoffilter gebruik je alleen als je de bak gekuurd hebt of als er gif in zit, en dan max 2 dagen gebruik je dat koolstoffilter
 
Ik heb de handleiding die bij dit aquarium kwam aangehouden voor de opstart. Ingericht, gevuld met water en vervolgens 'bacto start' en 'aqua start' toegevoegd naar de beschreven hoeveelheid. Vervolgens heb ik na een week 20% van het water ververst, nadat de algen opkwamen ben ik dezelfde hoeveelheid om de drie dagen gaan vervangen aangezien het water behoorlijk smerig werd (een soort slijm op het oppervlak) en dit werd online aangeraden als je veel alg of schimmel had.

De bodem is gewoon een soort zwart, relatief fijn grind. Geen voedingsbodem of iets dergelijks, heb dit aquariumgrind bij de hornbach gekocht. Het filter met pomp zat bij de set, dit is de 'superfish aquaflow 50'. Dit is een schuimfilter met intern wat actieve kool, wat dus ook niet apart te verwijderen is.

Persoonlijk neem ik aan dat dit toch niet gangbaar is bij de start van een aquarium? Ik heb inmiddels meer algen/schimmel dan planten.
 
Als toevoeging op wat hierboven al geschreven is - monte carlo is geen eenvoudig plantje, die vraagt veel licht en co2 (en dan niet die vloeibare rommel). Zodra je van 't overgrote deel van je opstart alg af bent; zou ik zeker raden om die te vervangen door iets eenvoudigers.
 
Het spul wat jij omschrijft als schimmel is een restproduct veroorzaakt door bacteriën die in aanraking komen met zuurstof en daardoor een afbraakproces beginnen. Het verdwijnt inderdaad vanzelf. Op zich kan je datgene wat eenvoudig te verwijderen is natuurlijk alvast wel uit je bak halen.
 
Dus het is normaal dat bij de start van een aquarium alles onder dat witte slijm zit zoals je op mijn foto's kan zien? Aangezien ik dit nergens kon vinden, het echt overal op zit en het lijkt mijn plantjes te slopen.
 
Zo extreem als dit zie je niet snel maar regelmatig zie je dit wel tijdens de opstart hoor.
 
Nou dat is dan een pak van mijn hart. Wat raden jullie aan verder qua water verversen en dergelijke nu? En zou ik in theorie de vissen kunnen plaatsen bij dit spul? Ik zal de anti alg tabletten ook weer verwijderen en het filter aansluiten.
 
Nou dat is dan een pak van mijn hart. Wat raden jullie aan verder qua water verversen en dergelijke nu? En zou ik in theorie de vissen kunnen plaatsen bij dit spul? Ik zal de anti alg tabletten ook weer verwijderen en het filter aansluiten.
50% per week waterwissel, je monte carlo verwisselen voor iets dat beter past bij jouw lamp/geen co2. Vissen pas plaatsen als je bak stabiel is. Om dat zeker te weten, koffertje testdruppels van Colombo (30 euro ofzo) scoren :)
edit; in een 25 liter bakje overigens past niet veel vis..
 
Wij wonen met z'n tweeën op 33m2 (momenteel zelfs in quarantaine), dus als wij dat kunnen dan kunnen wat visjes het ook prima in die 25 liter ;) Een groter aquarium kan ik hier ook nergens kwijt, en je moet ergens mee beginnen. De bedoeling is inderdaad wat garnaaltjes en dan misschien nog een paar kleine visjes.

Over die monte carlo plantjes, ik had die eigenlijk geselecteerd op dat deze zonder co2 en zware bemesting zou moeten kunnen leven. Als ik online zoek zie ik ook nergens dat CO2 in gasvorm noodzakelijk is. Daarbij beginnen ze nu met de easycarbo echt goed te groeien, overal ontstaan kiemen. Is het dus echt nodig om deze te vervangen?
 
Wij wonen met z'n tweeën op 33m2 (momenteel zelfs in quarantaine), dus als wij dat kunnen dan kunnen wat visjes het ook prima in die 25 liter ;)
Wat een logica :stom: sorry hoor maar dan begrijp jij echt totaal niks van dierenwelzijn, jij beweegt ook buiten je huis en mocht je dat willen (al lijk je mij het tiep er niet voor) zou je kunnen gaan hardlopen buiten in het bos. Visjes in 25 liter is gewoon dierenmishandeling, ze hebben zwemlengte nodig zodat ze ook lekker baantjes kunnen trekken, in 25 liter kunnen ze niets doen dan alleen wat rond hangen, Wat een egoïsme straalt er hier van af zeg:stom:
 
Ik snap niet dat ze die kl*te bakjes nog verkopen :rolleyes:. Geeft alleen maar ellende en frustratie. Mijns inziens alleen geschikt voor ervaren scapers of garnalenhouders.
Inderdaad. In zo'n klein bakje worden alle fouten uitvergroot. Veel lastiger om dat stabiel te krijgen en houden dan een grotere bak.

Ik begrijp dat het niet voor iedereen mogelijk is maar in mijn optiek zijn de 80cm bakjes het beste om mee te beginnen. Makkelijker stabiel te krijgen en toch nog overzichtelijk en betaalbaar. En je kunt er ook nog wat vis in plaatsen ;)

Wat een logica :stom: sorry hoor maar dan begrijp jij echt totaal niks van dierenwelzijn, jij beweegt ook buiten je huis en mocht je dat willen (al lijk je mij het tiep er niet voor) zou je kunnen gaan hardlopen buiten in het bos. Visjes in 25 liter is gewoon dierenmishandeling, ze hebben zwemlengte nodig zodat ze ook lekker baantjes kunnen trekken, in 25 liter kunnen ze niets doen dan alleen wat rond hangen, Wat een egoïsme straalt er hier van af zeg:stom:
Rustig aan, die knipoog laat meestal zien dat iemand niet serieus is.
 
Zoek wat mooie garnalen voor deze bak! Prachtige dingen die lekker levendig zijn. Visjes worden alleen maar ziek in zo’n kleine ruimte. Bijkomend voordeel; ze snoepen van de algen!
 
Wij wonen met z'n tweeën op 33m2 (momenteel zelfs in quarantaine), dus als wij dat kunnen dan kunnen wat visjes het ook prima in die 25 liter ;) Een groter aquarium kan ik hier ook nergens kwijt, en je moet ergens mee beginnen. De bedoeling is inderdaad wat garnaaltjes en dan misschien nog een paar kleine visjes.

Over die monte carlo plantjes, ik had die eigenlijk geselecteerd op dat deze zonder co2 en zware bemesting zou moeten kunnen leven. Als ik online zoek zie ik ook nergens dat CO2 in gasvorm noodzakelijk is. Daarbij beginnen ze nu met de easycarbo echt goed te groeien, overal ontstaan kiemen. Is het dus echt nodig om deze te vervangen?
Micranthenum monte carlo wil veel licht ten gevolge waarvan de plant om te groeien ook zal vragen om meer CO2 dan dat standaard in je bak aanwezig is. Dit zou je, om een goede groei te verkrijgen, moeten toevoegen. Het is beter en zinvol om vóórdat je een plant aanschaft die je mooi vind even te googelen wat het desbetreffende plantje vraagt om een goede groei te verzekeren. Wanneer er bij gezegd wordt dat er veel licht nodig is betekend dit dat er zeker ook gevraagd zal worden om bemesting waaronder CO2. Je monte carlo past dus gewoon niet in je bak.
 
Wat een logica :stom: sorry hoor maar dan begrijp jij echt totaal niks van dierenwelzijn, jij beweegt ook buiten je huis en mocht je dat willen (al lijk je mij het tiep er niet voor) zou je kunnen gaan hardlopen buiten in het bos. Visjes in 25 liter is gewoon dierenmishandeling, ze hebben zwemlengte nodig zodat ze ook lekker baantjes kunnen trekken, in 25 liter kunnen ze niets doen dan alleen wat rond hangen, Wat een egoïsme straalt er hier van af zeg:stom:
Laten we even de boel de boel Nicolientje, dit was inderdaad bedoeld als grapje. Ik heb nog helemaal niet besloten wat voor, hoeveel en ueberhaubt of ik er wel visjes in ga plaatsen, ik wil eerst het aquarium op orde hebben. Natuurlijk is het onzin om een vergelijking te trekken tussen vissen in een aquarium en mijn eigen appartement (ook al kan ik hier inmiddels ook al een week niet meer uit, dat was een beetje de essentie van de grap). Om dan vervolgens ook nog vanuit het niets aannames te gaan maken over wat voor TYPE ik ben is natuurlijk onzin (ook al ben ik inderdaad geen hardloper, wel een wandelaar). Dus gelieve het een beetje gezellig te houden, anders is niet reageren ook prima.

Micranthenum monte carlo wil veel licht ten gevolge waarvan de plant om te groeien ook zal vragen om meer CO2 dan dat standaard in je bak aanwezig is. Dit zou je, om een goede groei te verkrijgen, moeten toevoegen. Het is beter en zinvol om vóórdat je een plant aanschaft die je mooi vind even te googelen wat het desbetreffende plantje vraagt om een goede groei te verzekeren. Wanneer er bij gezegd wordt dat er veel licht nodig is betekend dit dat er zeker ook gevraagd zal worden om bemesting waaronder CO2. Je monte carlo past dus gewoon niet in je bak.
Het hangt ook maar net af van op welke website je kijkt, ik heb mijzelf namelijk suf zitten zoeken voordat ik besloot welke plantjes ik zou kopen. De keuze is dus niet zomaar en zonder onderzoek genomen. Dat is natuurlijk ook een beetje het probleem met het internet en vooral ook fora, iedereen heeft wel een mening en vaak verschillen ze nogal van elkaar. Als beginner is het lastig de juiste en onjuiste informatie van elkaar te scheiden. Ik kijk wel hoe het loopt met de plantjes. Mocht ik ze vervangen, wat zouden jullie dan adviseren als vervangende bodembedekker?

Oja en die plantagold voeding die ik heb, is dat voldoende of raden jullie wat anders aan?
 
Laten we even de boel de boel Nicolientje, dit was inderdaad bedoeld als grapje. Ik heb nog helemaal niet besloten wat voor, hoeveel en ueberhaubt of ik er wel visjes in ga plaatsen, ik wil eerst het aquarium op orde hebben. Natuurlijk is het onzin om een vergelijking te trekken tussen vissen in een aquarium en mijn eigen appartement (ook al kan ik hier inmiddels ook al een week niet meer uit, dat was een beetje de essentie van de grap). Om dan vervolgens ook nog vanuit het niets aannames te gaan maken over wat voor TYPE ik ben is natuurlijk onzin (ook al ben ik inderdaad geen hardloper, wel een wandelaar). Dus gelieve het een beetje gezellig te houden, anders is niet reageren ook prima.
Ik ben nogal een gepassioneerd tiepje, dus vandaar mijn reactie, en je lokte het zelf een beetje uit, de aanname watvoor tiep je bent had inderdaad niet gehoeven.
 
Bij bijna alle online aanbieders van aquariumplanten wordt vrij duidelijk aangegeven wat een plant vraagt om tot een goede groei te komen. Cryptocoryne kent variaties die men minder licht toekunnen, beckettii bijvoorbeeld. Javavarens zijn ook bruikbaar. Weinig licht kan met een langzaam groeier; Anubias. Echte bodembedekkers zijn bijna altijd licht vragende plantjes. En vrijwel altijd willen ze om goed te groeien CO2.
 
Laatst bewerkt:
Voor een beginner zal het wellicht ook lastig zijn om bepaalde informatie te interpreteren. Zal erbij staan dat een plant veel licht nodig heeft maar wat betekent dit dan? Moet het plantje direct onder de lamp staan of moeten we meer naar de gebruikte lamp zelf kijken? Nu weet ik toevallig dat je dan naar de lamp zelf moet kijken.

Een simpel starterset aquarium voor onder de honderd euro zal nooit een lamp bevatten die onder de noemer 'veel licht' valt en dus zonder een extra of andere lamp aan te schaffen kun je dit soort plantjes het beste vermijden. We hebben hier te maken met een leer proces.

Op onderstaande website vind je 5 gemakkelijke beginnersplanten met een hoop uitleg daarbij. Wellicht heb je hier iets aan:
 

Terug
Bovenaan