Veel baardalg


R

Rianne20

Guest
Hallo allen,

In mijn kleine(20 liter) aquarium heb ik heel veel last van baardalg. Ik doe er CO2 bij, en de verlichting staat op 7 uur. Ook doe ik eenmaal per week plantenvoeding van aquariumbemesting.nl erbij, na de wekelijkse waterwissel. Het aquarium staat 1,5 meter van een raam vandaan, gelegen aan de noordkant. Zou het helpen als ik het aquarium verplaats naar een donkerder plekje?

Hier is het net een beetje schoongemaakt.
IMG_20200705_114255.jpg
 
Je foto maakt, behalve dat ik veel groene alg zie, niet zoveel duidelijk omtrent baardalg. Zou dit er in zitten dan is dat het gevalg van een CO2 tekort.
 
Wat zijn je waterwaarden want zover ik het zie dan zie ik meer groene algen. Ik kan de dropchecker niet goed zien maar die lijkt me vrij donker te kleuren. Inval van zonlicht vraagt ook vaak om meer voeding en co2.
 
Je foto maakt, behalve dat ik veel groene alg zie, niet zoveel duidelijk omtrent baardalg. Zou dit er in zitten dan is dat het gevalg van een CO2 tekort.

Precies mijn constatering dus maar je bent me net een slag voor. Gelet op de dropchecker denk ik ook aan een co2 tekort.
 
Je foto maakt niet zoveel duidelijk. Ik zie vooral groene alg. Zou er desondanks toch ook baardalg inzitten dan is dit te wijten aan een CO2 tekort. Je raam, invallend licht kan zeker van invloed zijn. Misschien is het een goed idee om je waterwaarden eens te (laten) meten met een druppeltest?
 
Kleine typfout :oopss: ik bedoelde geen baardalg, maar draadalg. Bijna dezelfde naam maar een wereld aan verschil
De laatstgemeten waarden zijn
pH 6,7
Gh 7
KH 5
No3 30
NO2 0
NH3 0
Po4 was lastig af te lezen maar de dichtstbijzijnde kleur was 0.5
Gemeten met een druppeltest en een pH pen
De dropchecker is mooi op kleur
IMG_20200705_122300.jpg
 
Wat voor lamp zit er bij en hoelang staat ie aan?
 
Dit lampje zit erop, alleen de witte en blauwe branden. 7 uur per dag. Er valt nooit direct zonlicht op. Maar het is wel heel de dag indirect verlicht


Screenshot_2020-07-05-13-57-04-950_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
 
waarom staat het rode licht niet aan ? Dat is naar mijn lees ervaring een van de belangrijkste licht kleuren om planten te laten groeien.
 
Hoewel je meting zegt dat je CO2 genoeg zou moeten hebben heeft ook draadalg toch heel vaak van doen met een CO2 tekort. Hopelijk heb je getest niet met strips maar met een druppeltest? Ook een gebrek aan plantenvoeding kan een oorzaak zijn. Nitraat op 30 en fosfaat op een 0,5 wijst op een zeer matige verhouding aangaande je macro voeding. Je zou dit op ongeveer een verhouding van 10:1 kunnen brengen.
Verder denkt ik dat het goed zou zijn om te zien of je bemesting, ook je CO2 dus, wel overal komt? (Waterdistributie!)
 
waarom staat het rode licht niet aan ? Dat is naar mijn lees ervaring een van de belangrijkste licht kleuren om planten te laten groeien.
Mooie kans om dat inderdaad uit te proberen. Het stond uit omdat de lampjes zo verdeeld zijn dat er verschillende kleuren verdeeld zijn overal. Daar kreeg ik best wel hoofdpijn van maar aangezien ik nu wat vaker niet thuis ben maakt dat toch niet uit

Hoewel je meting zegt dat je CO2 genoeg zou moeten hebben heeft ook draadalg toch heel vaak van doen met een CO2 tekort. Hopelijk heb je getest niet met strips maar met een druppeltest? Ook een gebrek aan plantenvoeding kan een oorzaak zijn. Nitraat op 30 en fosfaat op een 0,5 wijst op een zeer matige verhouding aangaande je macro voeding. Je zou dit op ongeveer een verhouding van 10:1 kunnen brengen.
Verder denkt ik dat het goed zou zijn om te zien of je bemesting, ook je CO2 dus, wel overal komt? (Waterdistributie!)
Ik denk dat ik het dan toch moet zoeken bij de plantenvoeding, de dropchecker hangt links onder de uitstroom, de CO2 diffuser aan de rechterkant (ook onder de uitstroom) bijna op de bodem. Zou het misschien ook beter zijn de voeding meer te verspreiden over de week?
 
Voedsel geef je het beste per dag, het meest nauwkeurig en beslist ook het meest efficiënt.
 
Heb je de vloeistof van je dropchecker al een keer ververst ?
 
Heb je een goede circulatie en ik vroeg het al eerder maar vat er zonlicht in?
 
Deze is krap een maand oud
Er wordt gezegd dat je deze elke waterverversing moet vervangen. Moet zeggen dat ik dat ook niet doe maar het kan goed zijn om het te verversen.
 
Er wordt gezegd dat je deze elke waterverversing moet vervangen. Moet zeggen dat ik dat ook niet doe maar het kan goed zijn om het te verversen.

Nee hoor en ik doe het elke 4-6 weken en uit mn hoofd gedaan staat er op de bijsluiter elke maand ;). Zu anders wel duur worden voor de mensen die bv de Dennerle navulvloeistof hebben in van die pipetjes.
 
Heb je een goede circulatie en ik vroeg het al eerder maar vat er zonlicht in?
Ik dacht dat ik die al beantwoord had, maar er valt geen direct zonlicht in, wel indirect. De lamp geeft niet veel extra zegmaar.
De circulatie was goed dacht ik maar die heb ik gisteren meer naar beneden gericht. Die stond per ongeluk recht naar voren. Wellicht dat dit al effect gaat hebben maar niet nu direct natuurlijk
 
Nee hoor en ik doe het elke 4-6 weken en uit mn hoofd gedaan staat er op de bijsluiter elke maand ;). Zu anders wel duur worden voor de mensen die bv de Dennerle navulvloeistof hebben in van die pipetjes.
Op mijn bijsluiter was het wel een week. Gebruik die van co2 art. Doe het alleen inderdaad iedere maand ongeveer. Vondt het kleurtje er alleen een beetje vreemd uitzien.
 
Ok, wellicht dat het per merk verschilt.
 
Wat een verschil na 1 weekje. Dit is een foto waarbij niet is schoongemaakt vooraf. Er zitten nog enkele plukjes draadalg, maar dat kan misschien ook nog oude alg zijn. Zelfs het glas is nog helemaal schoon!(behalve de buitenkant dan :DD )
Ik heb de CO2 een tikje opgeschroefd, het licht veranderd, en de plantenvoeding dagelijks gegeven in plaats van wekelijks.

PS: er is wel een kleine trimbeurt gedaan voor de foto, het stond tot bovenaan
IMG_20200711_162942.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Mooi dat het nu zoveel beter gaat.
 
Je bent een luilak Casper :DD ;)
:sleep: true that, durf de co2 niet meer omhoog te doen. zit op 25mg, verlichting langzaam naar beneden aan het brengen zit nu op 85% maar heb nog steeds draadalg. oow jah nieuwe spraybar gemaakt over de hele lengte etc, aan stroming ken het niet meer liggen.
Denk dat ik gewoon 300 garnalen ga kopen en alleen levend voer ga geven moet toch werken ook lijkt mij.
 
Heb je van de Limnophila de toppen eruit geknipt en de onderste delen laten staan? Of lijkt dat nu zo?
 
:sleep: true that, durf de co2 niet meer omhoog te doen. zit op 25mg, verlichting langzaam naar beneden aan het brengen zit nu op 85% maar heb nog steeds draadalg. oow jah nieuwe spraybar gemaakt over de hele lengte etc, aan stroming ken het niet meer liggen.
Denk dat ik gewoon 300 garnalen ga kopen en alleen levend voer ga geven moet toch werken ook lijkt mij.
Ik heb er nog een heleboel zitten:DD maar die eten alles behalve de algen helaas.

Heb je van de Limnophila de toppen eruit geknipt en de onderste delen laten staan? Of lijkt dat nu zo?
dat klopt, tot nu toe is hij steeds teruggegroeid, maar in het andere aquarium herplantte ik hem wel steeds. Eigenlijk heb ik hem erin gezet zodat niet alle plantenvoeding rechtstreeks naar de algen ging, maar nu groeien de andere planten ook netjes
 

Terug
Bovenaan