Veel groene alg - waterwaardes wel goed, co2 niet meetbaar, nodig?


B

Bjarn

Guest
Hallo!

Laatst ben ik echt super geholpen met een ziek visje, die leeft nog steeds. Helaas heb ik wel twee andere grote problemen.

Een daarvan hoort niet in deze sectie thuis en zal hiervoor later een topic maken. Maar ineens zijn 3 van mijn 5 corydorassen dood gegaan. De waterwaardes zijn echter nog uitstekend voor zover ik zie.

Vandaar ook mijn tweede probleem; het aquarium zit ineens onder de alg. Ik heb 2/3 weken geleden het aquarium opnieuw ingericht met enkele nieuwe plantjes en oude plantjes weggegooid. Hierdoor is de bodem wel naar boven gekomen, maar dit is allemaal netjes weggefilterd.
Laatst nog een paar emmers ververst. Ik heb de Juwel Lido 200 en gebruik het interne filter.

Mijn waterwaardes heb ik zojuist gemeten en waren als volgt:
Temperatuur: 24.6C
NO3mg/l: 25 tot 50, lastig af te lezen van stripje.
NO2 mg/l: 0
KH: 6
CL: 0
FE: 0,25
pH: 6,8 - 7,2, lastig af te lezen van stripje.

Naar mijn weten zijn dit prima waardes. Echter is de enige waarde die ik niet kan meten CO2 en nu las ik dat dit 90% van de keren de oorzaak is van groene algen. Mijn vraag is dan ook of ik dit moet gaan meten en of ik een CO2 installatie moet gaan aanschaffen.
Hier wat foto's van de algen:
WhatsApp Image 2020-02-12 at 19.55.32 (4).jpeg
WhatsApp Image 2020-02-12 at 19.55.32 (3).jpeg


WhatsApp Image 2020-02-12 at 19.55.32 (2).jpeg
WhatsApp Image 2020-02-12 at 19.55.32 (1).jpeg


WhatsApp Image 2020-02-12 at 19.55.32.jpeg


Ik vraag het expres eerst even hier voordat ik in de winkel anti algen spul aangesmeerd ga krijgen. En wil hulp op basis van andermans ervaringen.

Enorm bedankt alvast!
 
dit zijn geen groene maar eerder blauwalg
Licht periode 7a8 uur en no3/po4 toedienen
planten proper maken en algen afgevelen.
 
dit zijn geen groene maar eerder blauwalg
Licht periode 7a8 uur en no3/po4 toedienen
planten proper maken en algen afgevelen.

Bedankt! De verlichting heb ik een flinke tijd terug al van 8 naar 5 uur per dag gezet. Hij brandt nu van 5 uur 's middags tot 10 uur 's avonds.

Ik ben ooit Easy-Life Profito aangesmeerd omdat ik geen ijzer in m'n aquarium had, planten gingen dood. Het heeft wel geholpen maar lees nu dat er geen nitraat en fosfaat in zitten..

Zijn de waardes van die twee niet goed? Dan zal ik dit zsm in huis gaan halen en gelijk het hele aquarium goed schoonmaken. Ik lees hier dat er wel wat meer nodig is om van blauwalg af te komen: https://www.aquariumfans.nl/blauwalg-aquarium-hoe-gaat-het-weg/
 
Voor je beslist alles uithalen en volledig te herbeginnen zou ik het enkele weken eerst proberen met je aquarium beter te laten draaien.

blauwalg geeft (meestal) een te zware belasting als oorzaak .
Dit kan teveel vis,teveel voeren,rottend organisch materiaal hout of plantenresten , onbalans in plantenvoeding.
Zorg ervoor dat je aquarium beter gaat draaien en blauwalg zal vanzelf minder worden.
Gebruik minimaal een oxidator en druppel eventueel waterstofperoxide in je aquarium (inlezen hierover )
Dus bij het vuil en alg afgevelen deel water verversen van +-25% tot 50% en planten voeding toedienen.
 
dit zijn geen groene maar eerder blauwalg
Licht periode 7a8 uur en no3/po4 toedienen
planten proper maken en algen afgevelen.

Ik snap niet echt waarom je op basis van de beschikbare informatie aanraadt nitraat en fosfaat toe te dienen.

De NO3 is eigenlijk al te hoog (25-50) en fosfaat is onbekend. Ik zou eerst je water een keer laten testen in de winkel of een druppeltestkitje aanschaffen. De strips zijn niet erg betrouwbaar.
 
De waarden zijn met strips gemeten en dus niet betrouwbaar en ik raad aan om het met druppels te laten testen. Soms is nitraat de oorzaak van blauwalg dus ik kan me de opmerking van Triple voorstellen. Ook lees ik iets over enkele emmers ververst. Ik zou standaard dan ook zo n 25% per week verversen.
Door alles werkzaamheden in je bak is er de nodige troep losgekomen en dat kan voor teveel organische belasting zorgen wat weer blauwalgen kan geven.
Ik zie volgens mij ook draadalg op de planten en dat kan duiden op een co2 tekort. Maar laat eerst het water met druppels testen en post die uitkomst dan als je wil in dit topic.
 
Nou ik geloof wel dat deze bak no3 bevat al is deze gemeten met strips .
Maar kaliumnitraat bevat meer dan nitraat, het is me Nu meer om deel kalium te doen waar ik verwacht dat de motor sputtert in deze bak.
In dit aquarium wil ik vooral een deel routine in onderhoud bijbrengen
 
De bovenste foto suggereert inderdaad blauwalg. Wanneer je met je bodem gaat rommelen zou dit kunnen. Een ammoniumpiek kan ook voorkomen want zie ik daar geen Staghorn? Bij de foto's daaronder zie ik groene alg en dus volgens mij die Staghornalg. Maar voor daar verder op in te gaan denk ik dat meer nauwkeurige metingen nodig zijn. Doe dit met een druppeltest. Eventueel bij je Lfs. Wat ik, wanneer ik in je schoenen stond, vast zou doen is; alles zo goed mogelijk reinigen. Ook de blaadjes van je planten. Wanneer ze te slecht zijn, verwijderen. Maak je filter en je bodem goed schoon, ook tussen glas en de bodem. Doe een stevige waterverversing. Blijf nu dagelijks alles in de gaten houden. Zodra je alg ziet, verwijderen/schoonmaken! Zorg voor een goede waterdistributie! Zo snel mogelijk je water testen vóór je verder iets doet. Mogelijk is er sprake van tekorten maar dat weten we nog niet. Zodra je meer precieze waterwaarden hebt ze in dit topic publiceren. Wordt dan dus vervolgt.
 
Laatst bewerkt:
Enorm bedankt voor de tips en observaties. Ik ga zometeen naar de lfs om het water wat beter te laten testen en zal gaan kijken wat er te vinden is om de tekorten aan te vullen.
Daarnaast vond ik ook deze guide:

Dit is zo'n beetje zoals jullie hadden beschreven en kan ik makkelijk volgen lijkt me. Dit lijkt me dan een verstandige keuze.

Zodra ik de blauwalg heb uitgeroeid zal ik gaan kijken naar CO2, aangezien ik denk dat het slim is dat ik dit stap voor stap doe en niet allemaal door elkaar.

Nogmaals enorm bedankt!
 
Enorm bedankt voor de tips en observaties. Ik ga zometeen naar de lfs om het water wat beter te laten testen en zal gaan kijken wat er te vinden is om de tekorten aan te vullen.
Daarnaast vond ik ook deze guide:

Dit is zo'n beetje zoals jullie hadden beschreven en kan ik makkelijk volgen lijkt me. Dit lijkt me dan een verstandige keuze.

Zodra ik de blauwalg heb uitgeroeid zal ik gaan kijken naar CO2, aangezien ik denk dat het slim is dat ik dit stap voor stap doe en niet allemaal door elkaar.

Nogmaals enorm bedankt!

Eerst flink reinigen en water testen. Dan pas de volgende stap. Of weet je zelf al zeker dat je blauwalg hebt? Staghorn heb ik gezien maar het andere weet ik nog niet zeker. Maar wij zien ook alleen foto's, jij kunt dus meer weten.
 
Enorm bedankt voor de tips en observaties. Ik ga zometeen naar de lfs om het water wat beter te laten testen en zal gaan kijken wat er te vinden is om de tekorten aan te vullen.
Daarnaast vond ik ook deze guide:

Dit is zo'n beetje zoals jullie hadden beschreven en kan ik makkelijk volgen lijkt me. Dit lijkt me dan een verstandige keuze.

Zodra ik de blauwalg heb uitgeroeid zal ik gaan kijken naar CO2, aangezien ik denk dat het slim is dat ik dit stap voor stap doe en niet allemaal door elkaar.

Nogmaals enorm bedankt!

Haal eens wat blauwalg eruit en ruik eraan. Blauwg ruikt smerig, je kan het direct herkennen.
 
Het rook behoorlijk ja. Ben vanmiddag met water naar de lfs gegaan en laten testen met druppeltesten. M'n nitraat en fosfaat was compleet uit balans, heel erg zelfs. Precieze waardes weet ik even niet meer.
Achteraf bleek ik mij vergist te hebben in het fosfaat filter (dit was vele malen te hoog, dat weet ik wel). Het fosfaat filter van Juwel moet ik 'om de 2 weken vervangen'. Maar dit is, zacht uitgedrukt, ietsjes langer geleden.
Nu een derde partij filter, gewoon een zakje, was net zo duur maar gaat langer mee, erin gedaan en wachten op het eindresultaat.

Daarnaast heb ik ook 50% van het water ververst, al het zichtbare blauwalg verwijderd en zoveel mogelijk afgeheveld. En heb een kuur van 7 dagen genomen om zonder black-out van alle algen af te komen. Zo weet ik dat de bacterie ook echt weg is, hoop ik.

Ze zeiden ook dat de corydorassen door het blauwalg overleden kunnen zijn. Ze zijn zo aardig om de corydorassen te vervangen met nieuwe zodra het aquarium weer netjes is. Ook ga ik binnenkort kijken naar een co2 installatie omdat ik dit mis en zo m'n planten een plezier doe. Daarnaast was volgens de test ook de pH te hoog. Dit was zo'n 7.5-8.
 
Een fosfaatfilter om je fosfaat laag te houden die je elke 2 week moet vervangen :juggle: Wel leuk voor de winkel :D
Je kunt ook gewoon je water verversen.
 
Een fosfaatfilter om je fosfaat laag te houden die je elke 2 week moet vervangen :juggle: Wel leuk voor de winkel :D
Je kunt ook gewoon je water verversen.

Haha jep :) Dat was het Juwel phorax filter. Ik koos voor 'safe' in het begin omdat ik niet beter wist. Dus kocht alles voor het filter van hetzelfde merk. Gelukkig kan deze een paar maanden mee, en inderdaad gewoon verversen ernaast.
 
Blauwalg is een bactierie plaag die als afvalproduct o.m cyanide aan het water afgeeft. daar je Cory's onder in de bak zitten en de blauwalg ook is ,dat de doodsoorzak van je visjes. ( verglk cyaankali+ rattenvergif).
Blauwalg bestrijden met steeds minder licht is het paard achter de wagen spannen. Je planten gaan nog meer kwijnen en zo krijgt de blauwalg steeds meer "voer".
Probeer deze oplossing eens: Verduister je bak helemaal ( dus ook de ruiten) voor 8 dagen, niet voeren, elke dag 20 liter waterwissel en in je filter UITSLUITEND actieve kool en watten.
Na 8 dagen filterinhoud weggooien en normale media weer gebruiken. Ga voortaan minder voeren, zeker 40% minder dan je gewend was en 1 dag in de week NIKS.
Dit recept is veelvoudig uitgevoerd en het werkt (bijna) altijd.
 
Maar als je gaat verversen tijdens het verduisteren dan valt er weer licht in en dat is dan niet de bedoeling toch? Ik dacht dat 4-5 afplakken voldoende was zonder te verversen.
 
Het rook behoorlijk ja. Ben vanmiddag met water naar de lfs gegaan en laten testen met druppeltesten. M'n nitraat en fosfaat was compleet uit balans, heel erg zelfs. Precieze waardes weet ik even niet meer.
Achteraf bleek ik mij vergist te hebben in het fosfaat filter (dit was vele malen te hoog, dat weet ik wel). Het fosfaat filter van Juwel moet ik 'om de 2 weken vervangen'. Maar dit is, zacht uitgedrukt, ietsjes langer geleden.
Nu een derde partij filter, gewoon een zakje, was net zo duur maar gaat langer mee, erin gedaan en wachten op het eindresultaat.

Daarnaast heb ik ook 50% van het water ververst, al het zichtbare blauwalg verwijderd en zoveel mogelijk afgeheveld. En heb een kuur van 7 dagen genomen om zonder black-out van alle algen af te komen. Zo weet ik dat de bacterie ook echt weg is, hoop ik.

Ze zeiden ook dat de corydorassen door het blauwalg overleden kunnen zijn. Ze zijn zo aardig om de corydorassen te vervangen met nieuwe zodra het aquarium weer netjes is. Ook ga ik binnenkort kijken naar een co2 installatie omdat ik dit mis en zo m'n planten een plezier doe. Daarnaast was volgens de test ook de pH te hoog. Dit was zo'n 7.5-8.

Pas op, je moet een stap tegelijk doen. Anders weet je niet meer welk reactie er bij een eerder toegepaste actie hoort. Dat is vooreerst reinigen en blijven reinigen, dagelijks dus. Ook je filter! Waterverversen en zorgen voor een goede waterdistributie. Fosfaat filters zijn alleen leuk voor producenten en je Lfs! Die zijn overbodig wanneer je goed werkt. Ook met alg verwijderingsmiddelen moet je voorzichtig zijn, ik raad ze af. Ze werken als een aspirine tegen hoofdpijn, het zal zakken maar de oorzaak blijft en je hoofdpijn komt terug. Zorg wel voor een goede belichting en bemesting voor je planten zij zijn uitstekende hulpmiddelen tegen blauwalg. Je nitraat level moet niet te laag zijn. Zorg, zo mogelijk, voor een correcte CO2 hoeveelheid. Wanneer je dit doet zal je blauwalg langzaam verdwijnen en neem je, en dat is zeer belangrijk, de oorzaak weg! Pas wanneer dit niet helpt ga je over naar de verduistering mogelijkheid.
 
Pas op, je moet een stap tegelijk doen. Anders weet je niet meer welk reactie er bij een eerder toegepaste actie hoort. Dat is vooreerst reinigen en blijven reinigen, dagelijks dus. Ook je filter! Waterverversen en zorgen voor een goede waterdistributie. Fosfaat filters zijn alleen leuk voor producenten en je Lfs! Die zijn overbodig wanneer je goed werkt. Ook met alg verwijderingsmiddelen moet je voorzichtig zijn, ik raad ze af. Ze werken als een aspirine tegen hoofdpijn, het zal zakken maar de oorzaak blijft en je hoofdpijn komt terug. Zorg wel voor een goede belichting en bemesting voor je planten zij zijn uitstekende hulpmiddelen tegen blauwalg. Je nitraat level moet niet te laag zijn. Zorg, zo mogelijk, voor een correcte CO2 hoeveelheid. Wanneer je dit doet zal je blauwalg langzaam verdwijnen en neem je, en dat is zeer belangrijk, de oorzaak weg! Pas wanneer dit niet helpt ga je over naar de verduistering mogelijkheid.

Bedankt Benvo! Ik doe het inderdaad stap voor stap. Ik ben nu bij dag 5 van de kuur en ik merk dat m'n vissen, met name de Corydorassen, veel levendiger zijn. Waarbij ze eerst half dood op de grond lagen, merk ik dat sinds de reiniging en de kuur ze zwemmen zoals ze dat horen te doen.

M'n volgende investering zal inderdaad een CO2 systeem zijn. Dit omdat ik nu niks doe met CO2. Ik denk ook dat dit de oorzaak is van alle problemen in de bak omdat, voordat fosfaat te hoog was, alles goed was. Zo hoop ik m'n planten een plezier te doen en de oorzaak achter de algen te verhelpen.
Mocht dit allemaal tóch niet werken, dan inderdaad die black-out. Maar zoals je zegt stap voor stap!
 
Co2 is vaak nodig voor een goede plantengroei maar zal denk ik weinig invloed op een hoge fosfaat hebben. Ik kan zo de po4 waarde niet terugvinden maar een po4 van 5mg is in de regel nog geen probleem.

 
Ik heb zo'n twee weken terug een CO2 set aangeschaft en geïnstalleerd omdat ik zo de alg tegen wilde gaan.

Nog even een update over mijn waterwaardes. Deze heb ik laten testen bij de lfs en m'n fosfaat en nitraat waren enorm uit balans. Ook m'n pH was volgens hen te hoog. Nu geloofde ik dit ook omdat ik zelf met m'n stripjes al aparte waardes had gemeten en jullie dit hier al aangaven.

Na het installeren van m'n CO2 set (waar ook een dropchecker bij zat) zag ik ook dat m'n dropchecker láng blauw bleef wat dus aangeeft dat er veels te weinig CO2 in de bak zat. Nu is die soms groen, soms turquoise (ivm onregelmatige toevoeg, heb apart topic hiervoor aangemaakt).

Het enige wat ik nu nog steeds heb is de baardalg. Deze gaat helaas niet weg. Het viel mij op dat hier ook bubbeltjes vanaf kwamen. Hierbij een foto:
WhatsApp Image 2020-03-21 at 20.00.41.jpeg


Nog wat extra goed nieuws, het blauwalg neemt langzamerhand af! Dat gaat dus goed :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
et enige wat ik nu nog steeds heb is de baardalg. Deze gaat helaas niet weg. Het viel mij op dat hier ook bubbeltjes vanaf kwamen
Ik denk dat de kwaliteit van het blad (of je plant) van zodanig slechte gezondheid is dat er nu sprake is van celdegeneratie (achteruitgang van cellen door tekort aan goede voedingsstoffen).
Daardoor laat de plant zuurstof in een bellenstroom ontsnappen. Komt vaak voor als er veel (meestal teveel) licht boven staat.
 
Ik heb zo'n twee weken terug een CO2 set aangeschaft en geïnstalleerd omdat ik zo de alg tegen wilde gaan.

Nog even een update over mijn waterwaardes. Deze heb ik laten testen bij de lfs en m'n fosfaat en nitraat waren enorm uit balans. Ook m'n pH was volgens hen te hoog. Nu geloofde ik dit ook omdat ik zelf met m'n stripjes al aparte waardes had gemeten en jullie dit hier al aangaven.

Na het installeren van m'n CO2 set (waar ook een dropchecker bij zat) zag ik ook dat m'n dropchecker láng blauw bleef wat dus aangeeft dat er veels te weinig CO2 in de bak zat. Nu is die soms groen, soms turquoise (ivm onregelmatige toevoeg, heb apart topic hiervoor aangemaakt).

Het enige wat ik nu nog steeds heb is de baardalg. Deze gaat helaas niet weg. Het viel mij op dat hier ook bubbeltjes vanaf kwamen. Hierbij een foto:
Bekijk bijlage 294060

Nog wat extra goed nieuws, het blauwalg neemt langzamerhand af! Dat gaat dus goed :)

Je schrijft dat de CO2 een onregelmatige toevoeging kent. Pas hier mee op, dit kan, evengoed als een tekort, grond voor baardalg zijn.
 
Sinds eergisteren is de co2 toevoer stabiel.

Helaas is de baardalg erger geworden lijkt het. De blauwalg daarentegen is nog steeds weg!

WhatsApp Image 2020-03-27 at 16.13.23 (2).jpeg

IMG_20200327_160752.jpg

IMG_20200327_160802.jpg
 
Er zit een voedingsbodem van dennerle in sinds ik het aquarium heb (eind november).

Dat is goed maar ik doelde op extra bodemvoeding. Sommige planten vragen dit. Zoals bijvoorbeeld een Echinodorus. Het is niet verkeerd om daar een kleibolletje bij de wortels te steken.
 
Ah op die fiets. Dat is me nog niet eerder verteld. Ik heb wel een fles profito al die ik 2x in de week toediende.

Met m'n waterwaardes gemeten en ook m'n nitraat is nu veel te laag. Volgens het stripje zo'n 10.

Ik heb het idee dat ik al veel heb gedaan en elke keer iets anders weer fout gaat wat eerst wel goed ging haha.

Weet even niet meer hoe ik verder moet.
 
Ah op die fiets. Dat is me nog niet eerder verteld. Ik heb wel een fles profito al die ik 2x in de week toediende.

Met m'n waterwaardes gemeten en ook m'n nitraat is nu veel te laag. Volgens het stripje zo'n 10.

Ik heb het idee dat ik al veel heb gedaan en elke keer iets anders weer fout gaat wat eerst wel goed ging haha.

Weet even niet meer hoe ik verder moet.
Niet meer met stripjes meten is een optie..
 
Helaas is de baardalg erger geworden lijkt het.

Lijkt me meer Penseelalg of Staghorn. Baardalg zijn vaak vrij korte plukjes namelijk. Hier zie je het op de eerste foto duidelijk:
 
Niet meer met stripjes meten is een optie..

Snel voor thuis doe ik dat wel, voor ijzer heb ik wel druppeltesten. Bij de lfs laat ik het eens in de zoveel weken ook nog testen, dit doen ze vrijblijvend gelukkig.

Lijkt me meer Penseelalg of Staghorn. Baardalg zijn vaak vrij korte plukjes namelijk. Hier zie je het op de eerste foto duidelijk:

Ziet er inderdaad precies uit zoals ik het hier heb ja. Ik ga het eens even doornemen :)
 
Ah op die fiets. Dat is me nog niet eerder verteld. Ik heb wel een fles profito al die ik 2x in de week toediende.

Met m'n waterwaardes gemeten en ook m'n nitraat is nu veel te laag. Volgens het stripje zo'n 10.

Ik heb het idee dat ik al veel heb gedaan en elke keer iets anders weer fout gaat wat eerst wel goed ging haha.

Weet even niet meer hoe ik verder moet.

Stripjes weggooien en druppeltesten aanschaffen, Wesdijk heeft ze voor € 2,95 per stuk. In Profito zit geen Nitraat en ook geen Fosfaat dat zal je zo nodig apart moeten toevoegen. Wanneer het baardalg is, penseelalg vraagt dezelfde behandeling, heb je toch een CO2 probleem wat ik dus aanvankelijk al dacht. Maar dan, en ook dat gaf ik al aan, klopt er niets van je opgegeven waarden, denk ik. Daarom ook nog deze vragen: Hoe is het met je waterdistributie? Hoe voeg je CO2 toe?
 
Stripjes weggooien en druppeltesten aanschaffen, Wesdijk heeft ze voor € 2,95 per stuk. In Profito zit geen Nitraat en ook geen Fosfaat dat zal je zo nodig apart moeten toevoegen. Wanneer het baardalg is, penseelalg vraagt dezelfde behandeling, heb je toch een CO2 probleem wat ik dus aanvankelijk al dacht. Maar dan, en ook dat gaf ik al aan, klopt er niets van je opgegeven waarden, denk ik. Daarom ook nog deze vragen: Hoe is het met je waterdistributie? Hoe voeg je CO2 toe?

Ik ga eens kijken naar andere druppeltesten! Mee eens dat de stripjes onduidelijk zijn. Profito had ik vooral voor ijzer, niet nitraat en fosfaat inderdaad.

Ik heb een ander topic aangemaakt met even alles op een rijtje omdat ik meerdere topics had en deze van probleem A naar B is gegaan. https://aquaforum.nl/threads/radeloos-met-verschillende-problemen.167760/

Echt enorm bedankt! Inmiddels al een hoop geleerd van leden hier als beginner zonder kennis :)
 

Terug
Bovenaan