Wat is er nieuw

Veel slakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Larske
  • Startdatum Startdatum
L

Larske

Guest
In mijn aquarium zitten opeens slakjes. Waarschijnlijk meegekomen met planten uit een winkel o.i.d.

Het zijn echter behoorlijke aantallen, tegen de ruit aan zitten meestal zo'n 20 tot 30 slakken en dat worden er meer en meer.

Ik heb een slakkenval gekocht, dat werkt opzich wel. Echter zitten er als ik die er s'avonds in doe s'ochtends 4/5 slakjes in en s'avonds zitten er opnieuw 20/30 slakken tegen de ruit aan.

Het wordt er niet minder op dus.

Ik heb gelezen dat het met de hoeveelheid voeren te maken kan hebben, ik voer echter 1 keer in de 2/3 dagen dus vraag me af in hoeverre dat de oorzaak kan zijn.

Hoe kom ik van de slakken af?

-Door dan een stukje komkommer of blaadje sla in de bak te leggen, eruit te halen als er veel slakken opzitten,
weer nieuw stukje erin, enzovoort, geraak je uiteindelijk van de slakken af. Slakken zijn wel pas 's avonds zeer actief.

-Anatoma Helena - Slaketende Slak

-Wat je ook kan doen is een klein cola flesje nemen de kant met de openning eraf snijden en omgekeerd in het flesje steken... met daar komkommer in. Zet het flesje savonds in je aquarium en s'ochtends zullen bijna alle slakken er in zitten.

-Afhevelen met een slangetje, en dan zeker de eitjes. Met de hand losmaken en dan afhevelen.

- Halfje tomaat erin leggen, zelfde principe als de komkommer / sla.

Bovenstaande is slechts een selectie uit google, anderen zullen je zeker nog meer advies kunnen geven.

Bij mij zelf liep het gewoon helemaal uit de hand in de 60 l
bak en geen geduld voor de kommer / tomaat en kwel dingen. Heb
de hele bak opnieuw schoongemaakt en nu is ie weer top.

Tip voor volgende keer, spoel altijd alles goed af.

Met een schepnetje van beneden naar boven strijken.
Zo een paar keer doen,scheelt veel.

Helena's zou ik niet doen. Die kweken als gekken, dus je haalt er de plaag niet mee weg, je vervangt alleen de soort. Ik heb die van mij een half jaar. Met twee begonnen en ik heb er nu tegen de 20. Nog een nadeel is dat je er geen leuke sierslakken bij kan zetten.

Hoe ziet het onderhoud van je bak eruit? Worden afgestorven blaadjes e.d. verwijderd.

Mijn dwergkogelvisje lust ze rauw. Binnen een maand van honderden poelslakken naar nul, en nu dus wat sneller dan verwacht een slakkentekort dus ik moet 'm bijvoeren. Let wel: wij hadden onze zinnen al op een dwergkogeltje gezet voordat de slakken in de bak kwamen.

Een dwergkogelvisje is niet iets wat je even bij je gezelschapsbak zet om van je slakken af te komen. Ze zijn erg temperamentvol en kunnen vinnenbijten. Dit gaat eigenlijk alleen goed in een ruime bak met alleen vissen erbij die enerzijds zelf snel genoeg zijn om weg te komen, anderzijds ook weer niet zo groot zijn dat ze het kogelvisje als prooi beschouwen.

Als de slakkenplaag weg is, zul je een kogelvisje toch ook moeten blijven voeren en het liefst hebben ze toch slakjes. Het zijn wel heel erg leuke visjes, dus voor mij zeker wel de extra moeite van een permanente slakkenkweek waard.

Kogelvisje zit hier als enige van zijn soort in een 1,2m bak met een school tetra's, otocinclussen en vuurgarnalen. Kogelvisje laat de garnalen wonderwel met rust, maar dat schijnt ook wel eens anders te gaan.

Over de komkommer lees ik meer, ik zal eens een plak komkommer in m'n slakkenval leggen en kijken wat dat uithaalt.

Werkt het niet horen jullie van me 🙂

Jones zei:
Helena's zou ik niet doen. Die kweken als gekken, dus je haalt er de plaag niet mee weg, je vervangt alleen de soort. Ik heb die van mij een half jaar. Met twee begonnen en ik heb er nu tegen de 20. Nog een nadeel is dat je er geen leuke sierslakken bij kan zetten.

Hoe ziet het onderhoud van je bak eruit? Worden afgestorven blaadjes e.d. verwijderd.

Valt toch wel mee 20? Die kun je weer verkopen voor �10 🙂

Jones zei:
Helena's zou ik niet doen. Die kweken als gekken, dus je haalt er de plaag niet mee weg, je vervangt alleen de soort. Ik heb die van mij een half jaar. Met twee begonnen en ik heb er nu tegen de 20.

Dan heb jij echt een vruchtbaar koppeltje,heb er nu zelf van een stuk of 6 na 2 jaar ongeveer 30 nakomelingen.

Het duurde even. De eerste 2 maanden alleen eitjes, maar geen jongen. Nu gaan ze als een speer. Misschien kan Aad je er wat meer over vertellen, want daar komen ze vandaan. Bij hem gaan ze ook hard.

Het overschot verkopen kan wel inderdaad, maar ik heb geen zin in het gedoe. Via Marktplaats krijg je alleen mailtjes van mensen die vergeten zijn hoe ze degelijk Nederlands moeten schrijven en ook al zet je er in dikke letters bij: "ZE WORDEN NIET VERZONDEN!" dan krijg je nog 5 mailtjes met "Kan je ze echt niet verzenden?". Oeps, ik bedoel "Wrom verzent je ze niet" zonder aanhef of wat dan ook. Dat is via het forum overigens niet anders. Vooralsnog vind ik Helena's nog steeds geen goede oplossing voor een slakken'plaag'. Het zijn net guppen. Dan kan je net zo goed je plaagslakjes verkopen/weggeven aan mensen die slakkeneters hebben. Dat scheelt een stap + je kan gewoon leuke sierslakken in de bak houden.

Wat is er mis met t verzenden van slakken.
in een mos cup tussen wat vochtige watten zou
toch echt een diervriendelijke manier zijn?

vraag dat omdat ik ze ook zoek en niemand in de
buurt ze heeft.

Ik zeg niet dat er wat mis mee is voor de dieren zelf, maar ik vind het teveel werk/gedoe voor een euro. 🙂
Als mensen slakken willen en ze niet zelf willen halen moeten ze vooral niet op een advertentie reageren waarin expliciet vermeld staat dat ze niet verzonden worden.

Dat is dan al de verzendkosten,he.
Doe ik ook niet meer.
Verzend minimaal voor 3,50 euro.
tot 100 gram.

100 gram slakken 🙂 hoef er geen soep voor de hele flat van te maken hier 🙂

Helena's zou ik kopen, ik heb er nu 7 zitten in mijn bak, heb er ook heel veel kleine slakjes.
Maar de poelslak vindt ik nog mooi 🙂. Maar wil er niet teveel van hebben.

webhond zei:
100 gram slakken 🙂 hoef er geen soep voor de hele flat van te maken hier 🙂

Ik ga ze niet per 10 gram verzenden.
De moeite die je moet doen,loont niet.
Voor lul lopen doe ik hier al.

Stefke. zei:
Helena's zou ik kopen, ik heb er nu 7 zitten in mijn bak, heb er ook heel veel kleine slakjes.

En die moeten slakken in toom houden?
Dat lukt ze nooit. tenzij je er 500 hebt.

webhond zei:

buurt ze heeft.

Gister een 75-100 verstuurd.
Komen best goed aan,heb GPS mee gegeven.

Bertus zei:
Stefke. zei:

En die moeten slakken in toom houden?
Dat lukt ze nooit. tenzij je er 500 hebt.
500 pfffff, heb er nu 7 en houd het nu zo, mag niks meer kopen en dat zal ik doen xs

Bij wijze van spreken,he.

Zoveel slakken heb ik wel.posthoornslak.

Posthoornslakken zijn echt geen mooi, geef me dan liever de poelslak 🙂.
Zijn toch wat mooier 🙂

Oja. Rode,rood gespikkelt.
Zijn veel kleuren in hoor.

Haha, zeg dat wel xs.
In mijn zus haar aquarium zijn die zeer groot.

Kunnen zo,n 3 cm worden. En die zeten veel eitjes af.

Jhup, bij mij valt dat nog mee behalve in mijn filter daar zitten er heel veel eitjes.
Maar met mijn zus ligt het overal, die zijn al zon 2a3 cm

Wie,bij je zus?

Jha die heeft een aqua van 36liter. Daar zit er vol.
Zitten nu alleen wat guppys die klein blijven

Bertus zei:
webhond zei:

buurt ze heeft.

Gister een 75-100 verstuurd.
Komen best goed aan,heb GPS mee gegeven.

Haha GPS Bertus. Ik mag gelet op hun snelheid hopen dat ze ook eten en drinken mee hebben?? 😉

Je kunt ze verder heel makkelijk vangen met een schijfje komkommer als het er teveel worden hoor.

Ja, schijfjes komkommer,en vochtig papier.
Hopen dat het niet gelekt heeft.
Anders krijgt hij het niet binnen.

Komkommer of spruit,klimmen ze op, dan met netje eruit scheppen.
En de slakkenbak in.

ik vind die posthoorns prachtig, heb de mooiste in mn chocobak gezet, hahaha
zag er vanmiddag eentje die is oranje/doorzichtig zag je het hartje pompen, euh ik denk toch dat ze wel een hartje hebben nou jah iig zoiets

Ojee, heb je hart massage bij de hand?

Ik heb veel slakken maar die gaan niet naar de komkommer, de visjes eten het wel.

Stefke. zei:
Posthoornslakken zijn echt geen mooi, geef me dan liever de poelslak 🙂.
Zijn toch wat mooier 🙂

ahum?

poelslak:
rBz5LCoc8nyLiR9QAV9-OL0Uy5QYPwdG.jpeg

posthoornslak:

rBz5LCoc8nyLiR9QAV9-OL0Uy5QYPwdG.jpeg

haha posthoornslakken zijn er zelfs in verschillende kleuren.. poelslakken in verschillende sloten

Ik vind dat veel slakjes best iets moois in zich hebben.
Als ik komkommer in de bak doe dan zit dat zo vol met zowel de Posthoorn als de Poelslakken.
Zo vang ik een teveel ook uit namelijk.
Je hebt ook Posthoornslakken met een mooi Oranje lichaam en huis. Al zijn de meeste meer het saaie bruin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan