Veel te hoge nitriet gehalte... en chloor ook.


D

Darcey

Guest
Beste,

Vanavond na mijn avonddienst besloot ik om mijn aquarium te testen. Hieruit bleek dat nitriet sterk verhoogd is en chloor ook te hoog (niet ernstig verhoogd). De vissen zitten sinds 8 januari, vorige week woensdag in het aquarium. Het gaat om 2 gourami's, 3 zwaarddragers en 3 kreeftjes, waarvan er 1 sinds afgelopen zondag spoorloos is... (bak is dicht).

Ik heb direct 50-60% van het water ververst en er watervoorbreider bij gedaan:
IMG-20200114-WA0003.jpeg


Nu vraag ik mij af of ik hiermee klaar ben, of er nog meer staat te wachten. Dit kwam even uit een onverwachte hoek en ik wil echt niet dat mijn beestjes gaan lijden onder mijn onkunde.

Hartelijk dank,

Darcey
 
Dit kwam overigens
Screenshot_20200114-001859_JBL PROSCAN.jpg
uit de test:
 
Chloor?
Je woont toch in Nederland?
Ik zie ziggo
 
Ow strips
Commercieel gebrabbel
 
Nou bij 10 mg/L nitriet leeft er geen vis meer hoor.
En chloor lijkt me ook sterk.
 
De enige plek waar je dergelijke waarden verwacht is in de toiletpot...
 
Duidelijk je test methode, als je met een druppeltest zou meten dan zouden de waarden veel beter zijn, zelf ook deze test gehad en altijd chloor gemeten, maar dat zat echt niet in het water..
 
Ik zou bij de lfs eens vragen of ze voor alle zekerheid met druppels willen testen want strips zijn erg onbetrouwbaar en een beetje zonde van je geld eigenlijk.
 
bij 10mg/l gaan je vissen het geen uur volhouden...
Meting is duidelijk fout.
(en moest het juist zijn dan heb je met 50-60% te verversen lang niet genoeg ververst. Alles dat minder dan 100% is, is dan te weinig)
 
helaas heb ik hier ook een LFS zitten die beweerd dat de strips nauwkeurig genoeg zijn. Maar hier word het wederom weer bevestigd van niet. Of heb je met chloor lopen schoonmaken? maar dat verwacht ik niet.
 
Dat is dan een lfs met te weinig goede kennis van zaken of een die geen druppels verkoopt en zo de strips probeert aan de man te brengen.
 
helaas heb ik hier ook een LFS zitten die beweerd dat de strips nauwkeurig genoeg zijn. Maar hier word het wederom weer bevestigd van niet. Of heb je met chloor lopen schoonmaken? maar dat verwacht ik niet.
Hij verkoopt zelf ook strips denk ik?
Waarom zou hij strips afkraken als dat een bron van inkomsten zijn?
Waarom kraken wij strips af terwijl wij nergens geld krijgen en of sponsor krijgen?

Ik zelf heb die test ook uit gevoerd 2 verschillende strips waaronder 1 welk de TS heeft.
en 2 verschillende merken druppels.

resultaat
Druppels waren gelijk
Stips weken al af van druppels maar ook van elkaar.

dus you tell me :)
 
yup hij wilde wat verkopen. Hij had geen PO4 druppels en kwam dus met de strips aanzetten. ben maar weer ergens anders heen gegaan waar ze wel druppels hadden. dus @Darcey probeer het nog eens met een druppeltest te (laten) meten en kijk wat er dan uit komt
 
Allemaal bedankt voor jullie respons. Ik ga proberen vandaag het water te laten testen. Druppel test is in bestelling. Hebben jullie nog advies om meer water te verversen voor de zekerheid? Tenslotte vroeg ik me af of jullie wellicht een idee hebben waar mijn laatste dwergkreeft is gebleven. Kan het zijn dat deze is opgegeten door een gourami?
 
Als het lukt vandaag met druppels dan zou ik dat even afwachten.
 
Als je vissen niet abnormaal doen. Niet allemaal aan het oppervlak hangen, of net op de bodem liggen, of allemaal in hetzelfde hoekje hangen, dan zou ik ff de kat uit de boom kijken.
 
Moet ik overigens watervoorbereiders toevoegen na het verversen? En zo ja, welke?
 
Nou niet als je in Nederland woont want hier zit er geen chloor in.
 
Die watervoorbereiders is allemaal commercieel gewauwel en goed voor de kassa van de winkel maar meer ook niet. Het water in NL is de schoonste van de hele EU, dus al die middeltjes zijn nergens voor nodig
 
Ik ben het eens dat strips onnauwkeurig zijn echter worden ze ook vaak gewoon verkeerd gebruikt. Met strips is het bijvoorbeeld belangrijk dat je exact 60sec wacht en dan meet. Langer wachten geeft dan verkeerde (verhoogde) waardes vooral bij nitraat en nitriet. De chloor meting bij die JBL strips komt op mij altijd over als een willekeurige waarde en zou ik niet te veel aandacht aan geven.

Bij twijfel, gewoon nog een keer testen. Wat komt er dan uit?
 
Ik ben het eens dat strips onnauwkeurig zijn echter worden ze ook vaak gewoon verkeerd gebruikt. Met strips is het bijvoorbeeld belangrijk dat je exact 60sec wacht en dan meet. Langer wachten geeft dan verkeerde (verhoogde) waardes vooral bij nitraat en nitriet. De chloor meting bij die JBL strips komt op mij altijd over als een willekeurige waarde en zou ik niet te veel aandacht aan geven.

Bij twijfel, gewoon nog een keer testen. Wat komt er dan uit?
Moet je het stripje dan 60sec onder water houden, of 1x onderdompelen, dan wachten en kijken wat eruit komt?
 
Moet je het stripje dan 60sec onder water houden, of 1x onderdompelen, dan wachten en kijken wat eruit komt?
Ik weet niet zeker of alle stipjes hetzelfde zijn maar de juiste werkwijze staat meestal in de handleiding.

Van wat ik weet is het even onder dippen in aquarium water, uitwaaieren en 60 seconden wachten. Dan kleur vergelijken of zoals bij de JBL quickscan inlezen via je smartphone.
 
Ik weet niet zeker of alle stipjes hetzelfde zijn maar de juiste werkwijze staat meestal in de handleiding.

Van wat ik weet is het even onder dippen in aquarium water, uitwaaieren en 60 seconden wachten. Dan kleur vergelijken of zoals bij de JBL quickscan inlezen via je smartphone.
Handleidingen zijn zó 20th century :D
 
Hey allen, vandaag het water laten meten. Nitriet was inderdaad best verhoogd. Advies gekregen om 6 dagen lang 30-40% van het water te verversen en na elke verversing Sera Bio Nitrivec toe te voegen volgens dossering. Hopen dat het werkt!
 

Terug
Bovenaan