Wat is er nieuw

Veiligheidsonderstel eraf gevallen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter TLV
  • Startdatum Startdatum
T

TLV

Guest
HI Allemaal,

Ik heb een JUWEL 450 Liter waar bij de veiligheidsonderstel is afgevallen ( zie foto onderaan). Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik hem zo ook wel mooi vindt, alleen de vraag is of dat een probleem is. Kan ik het zo laten of is er dan een kans dat mijn bak het niet houd als er water in komt? Ik heb de Veiligheidsonderstel gewoon intact liggen dus al het niet mogelijk is kan ik hem er gewoon weer op kitten. Hoor graag van jullie.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,
Tomas Valk]

A460D716-64F0-4E4F-913D-039160203FC7_1_105_c.jpeg

Bijlagen

• 39FAE514-2AF8-4F58-A0DA-92FF2A98BC31.jpeg
    39FAE514-2AF8-4F58-A0DA-92FF2A98BC31.jpeg
    143.3 KB · Weergaven: 159

mits een goede ondergrond (een laag schuim of mouse) lijkt me het geen enkel probleem om die zo te gebruiken.
Weet wel dat juwel je dan geen enkele garantie meer kan geven.

• Leuk
Waarderingen: TLV
Zover ik weet is het onderstel enkel om oneffenheden op te vangen.
Dat is in principe niet nodig als het blad van je kast mooi vlak is en er geen vuil oid tussen je aquarium en kast zit.
En anders ff een matje of laagje tempex ertussen

Super bedankt voor jullie bericht! zou een ondergrond bestellen 🙂

Hoi TVL,

Vorig jaar heb ik twee aquaria van Juwel ontvangen, die allebij een beschadigd veiligheidsonderstel hadden bij aankomst. Daarover nam ik contact op met Juwel, om te vragen of het kwaad kon, omdat ik redeneerde dat ik de aquaria ook gewoon op een schuimmat zou kunnen plaatsen. In principe kan dat waarschijnlijk ook wel, maar Juwel stond erop dat ik de twee aquaria retourneerde in ruil voor twee nieuwe, omdat ze anders de integriteit van de bakken niet meer konden waarborgen. Dan zou het dus mijn eigen risico worden om de bakken in die staat te blijven gebruiken. De volgende dag al had ik thuis twee nieuwe aquaria ontvangen, nog voor ik de twee beschadigde kon terug sturen.

Indien je het aquarium dus net nieuw gekocht hebt en je er dus nog garantie op hebt, is het toch het overwegen waard om contact met Juwel/de handelaar op te nemen.

Veel kleinere bakjes hebben ook niet zo n onderstel en met een goede ondergrond zal het best kunnen denk ik. Zelf heb ik er een keer een plaatje piepschuim voor gebruikt.

Boven staande reactie van juwel verbaast me niets.
Voor dat Ts de bak koud op de kast zet zou hij zeker de onderkant van de bak een moeten bekijken of deze wel vlak is verlijmt want dat wil vaak niet het geval zijn.
Vandaar het frame er onder.
(heft betrekking op de RE van sol)

Veel kleinere bakjes hebben ook niet zo n onderstel en met een goede ondergrond zal het best kunnen denk ik. Zelf heb ik er een keer een plaatje piepschuim voor gebruikt.
John met kleine bakjes gaat het meestal goed dit is een 450 liter bak je bent niet blij als ie knap zegt, 😱 :regen:

John met kleine bakjes gaat het meestal goed dit is een 450 liter bak je bent niet blij als ie knap zegt, 😱 :regen:
Dat snap ik Jaap maar goed het glasoppervlak is dan natuurlijk ook veel groter met ik neem aan dikker glas. Ik ben ook geen techneut hoor maar zolang een onderlaag de oneffenheden zal op kunnen vangen zou het moeten kunnen is mijn idee. Maar goed ik kan de plank misslaan.

Mijn Red Sea Reefer is met water en steen ook dik 200 kilo en die wordt ook geleverd met alleen zo n matje voor onder de bak en dat gaat prima ondanks dat er toch dik 200 kilo op rust.

De 1000 liter bak staat ook niet op een frame
Dat snap ik Jaap maar goed het glasoppervlak is dan natuurlijk ook veel groter met ik neem aan dikker glas. Ik ben ook geen techneut hoor maar zolang een onderlaag de oneffenheden zal op kunnen vangen zou het moeten kunnen is mijn idee. Maar goed ik kan de plank misslaan.

Mijn Red Sea Reefer is met water en steen ook dik 200 kilo en die wordt ook geleverd met alleen zo n matje voor onder de bak en dat gaat prima ondanks dat er toch dik 200 kilo op rust.
De 1000 liter bak staat hier ook niet op een frame maar koud op de kast (wel met een dun iso mat er tussen voor isolatie)
Hangt dus echt of of de bak goed verlijmt is en dat laaste wil bij Juwel wel eens niet helemaal het geval zijn niet erg zolang de bak intact blijft ga je de constructie veranderen loop je risico.

Wat @flipper34 zegt over dat bakken die met een veiligheidsonderstel komen niet altijd goed verlijmd komen, denk ik ook. Zo'n veiligheidsonderstel stelt qua materiaal helemaal niks voor, waardoor je geneigd bent te denken dat het eigenlijk overbodig is. Echter het zit er toch niet voor niets omheen. Mijn ervaring met oude bakken herkitten is dat bakken die zonder zo'n veiligheidsonderstel verkocht worden, veel strakker in elkaar zaten. Bij bakken die ik repareerde die mèt zo'n veiligheidsonderstel waren verkocht, waren de kieren vaak zodanig groot en oneffen, dat het me verbaasde dat die bakken eigenlijk nog zo lang gefunctioneerd hebben.

Nu wil ik daarom niet suggereren dat Juwel slecht in elkaar gezette bakken verkoopt, maar het is iets om rekening mee te houden. Hun producten zijn populair en toegankelijk voor starters, ze hebben een hoge productie. Het is niet ondenkbaar dat er statistisch gezien vaker iets niet helemaal goed gaat bij het in elkaar zetten van zo'n bak. Misschien ook juist vanwege de grote omzet dat ze er niet moeilijk over doen om een produkt te vervangen.

Laatst bewerkt:
Wat @flipper34 zegt over dat bakken die met een veiligheidsonderstel komen niet altijd goed verlijmd komen, denk ik ook. Zo'n veiligheidsonderstel stelt qua materiaal helemaal niks voor, waardoor je geneigd bent te denken dat het eigenlijk overbodig is. Echter het zit er toch niet voor niets omheen. Mijn ervaring met oude bakken herkitten is dat bakken die zonder zo'n veiligheidsonderstel verkocht worden, veel strakker in elkaar zaten. Bij bakken die ik repareerde die mèt zo'n veiligheidsonderstel waren verkocht, waren de kieren vaak zodanig groot en oneffen, dat het me verbaasde dat die bakken eigenlijk nog zo lang gefunctioneerd hebben.

Nu wil ik daarom niet suggereren dat Juwel slecht in elkaar gezette bakken verkoopt, maar het is iets om rekening mee te houden. Hun producten zijn populair en toegankelijk voor starters, ze hebben een hoge productie. Het is niet ondenkbaar dat er statistisch gezien vaker iets niet helemaal goed gaat bij het in elkaar zetten van zo'n bak. Misschien ook juist vanwege de grote omzet dat ze er niet moeilijk over doen om een produkt te vervangen.
Plastic frame zal in geval van Juwel Wss goedkoper zijn dan vakmensen de aquaria strak laten lijmen.
1 zo’n frame kost je een paar euro om te maken, maar als iemand een half uur langer bezig is om het zonder frame te kunnen maken is dat aanzienlijk duurder.
En wellicht gaan ze er ook van uit dat de gemiddelde leek zo’n aquarium op een willekeurige kast kiepert waardoor je juist zo’n frame nodig hebt om het glaswerk heel te houden

Plastic frame zal in geval van Juwel Wss goedkoper zijn dan vakmensen de aquaria strak laten lijmen.
Ik heb helemaal geen verstand van een aquarium lijmen maar wat is dan het verschil tussen hoe een bak van Juwel is gelijmd die in een frame valt of een bak gelijmd door een vakman. Ik dacht dat lijmen dus lijmen is maar daar zit verschil in merk ik.

Ik heb helemaal geen verstand van een aquarium lijmen maar wat is dan het verschil tussen hoe een bak van Juwel is gelijmd die in een frame valt of een bak gelijmd door een vakman. Ik dacht dat lijmen dus lijmen is maar daar zit verschil in merk ik.
Lees maar eens het bericht van @Sol hierboven.
Een aquarium lijmen lijkt idd niet heel moeilijk, het recht en strak lijmen kost meer tijd en ervaring.

Lees maar eens het bericht van @Sol hierboven.
Een aquarium lijmen lijkt idd niet heel moeilijk, het recht en strak lijmen kost meer tijd en ervaring.
Ik denk inderdaad dat je dat beter kan beoordelen als je er ervaring mee hebt want deze leek vond altijd dat de goedkope bakjes best netjes gelijmd waren maar goed dat is denk ik vaak een onterechte aanname geweest.

Bij sommige oude bakken die ik uit zo'n frame gehaald heb om te herkitten, was het duidelijk dat ze de frame ook gebruikt hebben om de bak in te lijmen. Waarbij het er dus eerder om ging om de glasplaten aan de frame te lijmen en zo verder te bouwen, in plaats van de glasplaten aan elkaar te lijmen en dan als laatste het frame aan de bak te lijmen. Dat is mijn inziens slordiger werk, maar wel sneller/makkerlijker gemaakt, zoals Tuinkabouter al zei.

Bij sommige oude bakken die ik uit zo'n frame gehaald heb om te herkitten, was het duidelijk dat ze de frame ook gebruikt hebben om de bak in te lijmen. Waarbij het er dus eerder om ging om de glasplaten aan de frame te lijmen en zo verder te bouwen, in plaats van de glasplaten aan elkaar te lijmen en dan als laatste het frame aan de bak te lijmen. Dat is mijn inziens slordiger werk, maar wel sneller/makkerlijker gemaakt, zoals Tuinkabouter al zei.
Ja ok dat systeem ken ik niet en ik heb wel de 60cm van Juwel gehad die in zo n kunststoffen onderstel zaten maar dat onderstel kon je er zo los afpakken en al dan niet gebruiken. Dat is dus niet een systeem waar iets aanvast is gelijmd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan