Venezolaanse dwergpantsermeerval bodem


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
721
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Beste allemaal,
Daar ben ik weer met de vragen. Er komen er nog meer :). Ik ben me aan het verdiepen in het vissenbestand dat we hebben en ben nu bezig met de dwerpantsermeerval (Corydoras habrosus). Nu hebben we fijn grind op de bodem en staat er op de ene site dat het kan en op de andere dat het zand moet zijn. Is onze bodem (zie foto) geschikt voor deze visjes? De huidige vissen die erin zitten doen het overigens goed.


IMG_20190926_202152.jpg
 
Nee is niet geschikt, corydorasjes zeven voedsel uit het zand (wormpjes en dergelijke) dat kan met deze bodem niet
 
M'n vrouw is helemaal wild van de corydoras , ben bang dat er dan zand gaat komen :)
 
Lijkt scherp, maar is maar erg klein als ik formaat zie. Waarom niet gewoon regulier filterzand? Of vind je de kleur dan niet mooi?
 
Dat zand van Hornbach is prima, is ook dezelfde korrel grootte als het veel gebruikte filterzand van Wildkamp met 0,4 - 0,8 korrel.
Meerdere leden gebruiken het. Heb het zelf ook liggen.
In het echt is het zwarter dan op de foto. De korrels zijn uniformer van kleur. Glanst onder water niet.
 


3:42 - 5:55




22:45 - 23:24




03:24 e.v. heeft ie het over hun baarddraden





Cory's kunnen dus prima op een grove bodem. Ze kunnen niet makkelijk graven in losse stenen, dat is zo. Maar geef ze genoeg te eten en het zal echt niks uitmaken. Wel is het beter om een afgeronde korrel/steen te nemen.

Het zijn bodembewoners, geen zandbewoners.
 
Tja dat is dus het nadeel als mensen teveel youtube kijken en niet uit eigen ervaring spreken, wij kweken pas een ruime 10 jaar corydorasjes maar goed, geloof vooral wat je zelf wil geloven
 
Tja dat is dus het nadeel als mensen teveel youtube kijken en niet uit eigen ervaring spreken, wij kweken pas een ruime 10 jaar corydorasjes maar goed, geloof vooral wat je zelf wil geloven
Het is niet dat ik het advies van iemand als jij (met veel meer ervaring dan ik, geef ik direct toe) zomaar in de wind meen te kunnen slaan.

Ik ben alleen niet zo'n grote fan van mythes en dus wil ik dingen uitgezocht hebben voor ik ze overneem. Als je dat doet kom je nog wel eens op andere ideeën, die niet per se stroken met het algemeen aanvaarde beeld onder hobbyisten...

Zoals je in de filmpjes ziet zwemmen cory's in het wild over alle mogelijke bodems. Ze vinden bij wijze van spreken gebroken glas nog prima, zou je denken, als je dat grove grind ziet en (in video 2) hoort. Ze kweken er ook goed op en krijgen niet (d.w.z. niet aantoonbaar) last van hun baarddraden enkel en alleen door op een grovere bodem te leven. Daar komt meer bij kijken.

Ze gaan gewoon op zoek naar voedsel, slikken daarbij van alles in, spugen ook weer veel uit. Om dan te beweren dat ze zand nódig hebben om te "zeven"... Ze krijgen dan juist meer binnen om weer uit te moeten spugen. Het gaat ze om het eten zelf, toch?

Een stap verder zou het zijn geweest als ze daadwerkelijk een geophagus-achtige mond hadden gehad, hoewel ook dergelijke vissen heus niet doodgaan zonder zand tussen de kieuwen.

Mensen kunnen nog zo lang met hun hobby bezig zijn en dan tóch (of júíst) van dingen overtuigd zijn die misschien niet onderbouwd zijn. Ik probeer dan ook vooral naar de feiten te kijken. Er is me wel vaker dingen verteld door oude rotten. :)
 
Ik heb hier mijn corydoras op een bodem van dennerle gehad. Ging op zich prima, afgeronde bodem dus gewoon behoudt van de baarddraden. Daar zag ik wel dat ze hun kop in probeerden te steken, maar ging natuurlijk niet van harte. Wel een zandstrandje gehad, waar ze met veel plezier te vinden waren. Overgegaan op een volledige zandbodem en je zag het gedrag veranderen. Veel meer door de hele bak te wroeten en op zoek naar eten, dan vooral zwemmen over de bodem en wat zoeken in het stukje zand. Vissen werden een stuk actiever naar mijn idee. Moet je ze op zand houden; daar is ruimte voor meningsverschil. Is het beter; ja naar mijn idee wel. Tuurlijk leven ze in het wild ook op stukken grind, maar ik denk dat ze ook daar de voorkeur geven voor zand om echt op zoek te gaan naar eten. Ondanks het harde pantser hebben ze een vrij zachte buik. Dat ligt ook niet lekker jou neem ik dan aan, tov een zandbodem
 
:) Dat zou ook mijn conclusie zijn: zand heeft in principe de voorkeur. Is net wat fijner voor ze (no pun intended). Maar niet religieus beweren dat het verkéérd is om ze iets anders te geven.
 
Wij gebruiken voor de corydorassen filterzand met een korrel van 0,7 tot 1,2mm. Net iets grover dus.

Hier gaat dat erg goed. Ze zijn erg actief en eten goed. De baarddraden zijn goed.
Wij vinden zelf deze korrel veel prettiger voor planten en onderhoud.

Welke korrelgrootte optimaal is durf ik niet te zeggen maar dit lijkt voor ons een goed compromis te zijn.
 
Omdat ze in de amazone toevallig ook over stenen zwemmen zegt natuurlijk weinig. De amazone rivier is groot en als de vissen schade ondervinden van de kiezels zwemmen ze weg en gaan in het zand eten zoeken. Dat kan in een aquarium met alleen kiezel natuurlijk niet.
Waar volgens mij het grootste probleem vandaan komt is dat er tussen kiezel veel vuil gaat zitten. Door de scherpe randjes krijgt de corydoras sneetjes in de baarddraden die vervolgens gaan ontsteken door het vuil. Dan zie je verdwijnende baarddraden. Op hele schone of afgeronde kiezel zal het houden vast gaan, maar het gedrag is een stuk natuurlijker (en leuker) op zand.
 
Waar volgens mij het grootste probleem vandaan komt is dat er tussen kiezel veel vuil gaat zitten. Door de scherpe randjes krijgt de corydoras sneetjes in de baarddraden die vervolgens gaan ontsteken door het vuil. Dan zie je verdwijnende baarddraden.
Dat is het voornaamste probleem idd als een bodem wat al te grof is. In de natuur, zoals ook in de filmpjes te zien, spoelt de rivier de boel vaak goed door en bevinden zich er --zo heb ik mij laten vertellen-- allerlei stofjes in het water die infecties tegengaan. Het schijnt dat vissen daar haast vaker wel dan niet stukken vin missen of een schub en what not, maar slechts zelden tekenen van infectie vertonen. Hoe anders gaat het er in de aquariumwereld aan toe; daar krijgen ziekteverwekkers meer kans om om zich heen te grijpen. Dan is hygiëne extra belangrijk...
 
Ik zal wel vervloekt worden door de rest van het forum, maar vandaag de bodem vervangen door zwart zand. Het ziet er mooi uit en de corydoras zien er tevreden uit. :p
 
Ik zal wel vervloekt worden door de rest van het forum, maar vandaag de bodem vervangen door zwart zand. Het ziet er mooi uit en de corydoras zien er tevreden uit. :p
Niks vervloeken hoor. Let wel heel erg goed op je waterwaardes maar dat weet je denk ik inmiddels?
Je bent ons nu wel een :foto:verschuldigd :sorry:
 
Niks vervloeken hoor. Let wel heel erg goed op je waterwaardes maar dat weet je denk ik inmiddels?
Je bent ons nu wel een :foto:verschuldigd :sorry:
Ik maak nog even een garnalenhuisje met javamos en dan post ik een mooie foto. Het zand is iig erg rustgevend voor mens en dier. :D
 
Ik maak nog even een garnalenhuisje met javamos en dan post ik een mooie foto. Het zand is iig erg rustgevend voor mens en dier. :D
Ik ben erg benieuwd. :thumbs:
 
De beloofde foto's. Het was overigens mos dat in de grond gezet moet worden en geen Java mos.
De japonica's zijn er ook uit. M'n vrouw vond ze doodeng om naar te kijken. Gelukkig mocht ik wel de rood witte garnalen ;).
Morgen komen er nog drie stukken kienhout, een grote en twee kleine. Dan is het af (en ben ik het ook echt zat om er in te rommelen).


IMG_20190927_205440__01.jpg

IMG_20190927_205632.jpg

IMG_20190927_205713.jpg

IMG_20190927_205744.jpg
 
Uit belangstelling, wanneer je iets uitzoekt wat je in je in je aquarium wil hebben, kijk je dan ook wat zo'n vis of garnaal nodig heeft qua waterwaarden en temperatuur bijvoorbeeld, en gezelschap en stroming en aantallen waarin ze gehouden willen worden, en of jij dat kan bieden?

Bijvoorbeeld de rood/wit gestreepte garnaal, heb je vantevoren bekeken wat die nodig heeft of heb je die impulsief aangeschaft omdat je hem leuk vindt?
 

Terug
Bovenaan