Verandering van bestand: wat voer ik en wanneer?


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Momenteel ben ik zoekende naar een nieuw evenwicht: zoals jullie al elders konden lezen had ik jarenlang goudvissen, een grote pleco en een ancistrus in mijn 200 l. koudwaterbak. De goudvissen waren practisch onverzadigbaar. De oude vissen zijn overleden en de jongere goudvissen verhuisd. Omdat deze vissen de algengroei in toom hielden, is de hoeveelheid baardalg toegenomen.

Het bestand nu: 2 ancistrussen van 1 a 2 jaar oud, 2 rineloricaria's, 5 prachtbarbelen en 5 chinese danio's (allemaal nog jong)

De bak is onverwarmd met een 18 W blauw/witte tl-buis erboven, en een aluminium kap eroverheen. Temperatuur is 22 - 25 graden.

Ik merk dat het lastig is om niet te veel te voeren. Ik voer spirulina tabs en courgette aan de ancistrussen, en verder staan er hier sera o-nip, sera muggenlarven tabs en vipam in de kast. Verder liggen er rode muggenlarven in de vriezer. Op zondag voer ik levende artemia. Eergisteren heb ik watervlooien gegeven. De algeneters eten van het baardalg, en gisteren heb ik alleen maar 2 spirulinatabs gegeven.

De vraag is nu: hoe vaak voer ik spirulina tabs en courgette, en kan ik ook beter overgaan op die repashy. En wat is het handigste om aan die barbelen en danio's te voeren?
 
Als je repashy gaat voeren eten je overige bewoners er ook van dus is dat voldoende, maar om dat nou standaard dagelijks te voeren? ik zelf wissel repashy af met van alles en nog wat zodat er variatie blijft.
Courgette kan je gerust dagelijks voeren, je kan dat afwisselen met geblancheerde spinazie en paprika, algeneters moeten eigenlijk de hele dag te eten hebben omdat groenvoer niet bepaald voedzaam is waardoor ze meer/langer moeten eten om toch te voldoen aan hun behoeftes.
Kijk uit met dierlijk voer (muggenlarven en dergelijke) dat je dat maar heel spaarzaam voert voor je overige bewoners want je algeneters lusten dat erg graag maar is uitermate ongezond voor ze (ze vervetten ervan met alle bijbehorende lichamelijke klachten en een vroegtijdige dood) (hetzelfde effect als dat jij je vol zou proppen met marsen en chips en fastfood)
 
Toen mijn oude pleco nog leefde voerde ik op zondag artemia aan de goudvissen, en daarbij een blokje diepvries rode muggenlarven dat ik ontdooide en boven het schuilhol van Teuntje leegschudde. Voordat het op de bodem kwam hadden de goudvissen hier ook minstens de helft van opgeschrokt. Teuntje was blij met de rest, maar zij was een pleco van 40 cm lang. Ik wil, als ik rode muggenlarven voer, dat pas weer doen als de paradijsvissen hier zijn, en dan in een drijfkorfje. In de LFS zeiden ze wel dat ancistrussen zwarte muggenlarven kunnen verdragen.
 
Ja logisch vond Teuntje dat geweldig, jij eet ook liever een bak friet dan een bak sla, dat zegt niks of het ook gezond is.....

*edit, ook zwarte muggenlarven vervetten ze van
 
Als je repashy gaat voeren eten je overige bewoners er ook van dus is dat voldoende, maar om dat nou standaard dagelijks te voeren? ik zelf wissel repashy af met van alles en nog wat zodat er variatie blijft.
Ik was me aan het inlezen over die repashy, en ik zag dat er twee soorten waren: die "bottom scratcher", en die " morning wood". Er stond bij dat je die ook kunt mengen. Welke voer jij, en maak je steeds klaar wat je per voerbeurt nodig hebt, of vries je porties in?
 
Geen van beiden, voor algeneters kun je het beste soilent green gebruiken, morning wood is voor houteters en bottom scratcher is een meer algemeen voer.

*edit ik maak gewoon ene bepaald ehoeveelheid aan wat ik in blokjes snij en een deel invries
 
Bedankt, dan ga ik de soilent green proberen. Ik heb vanmorgen courgette neergelegd, en vanavond geef ik nog 2 spirulinatabs. De prachtbarbeeltjes en de danio's hebben vanmorgen artemia gegeten. Momenteel is het water mooi helder en alles zwemt door de hele bak heen.
 
Inmiddels zwemmen er ook 6 cory's rond ( sterbai), leuke visjes. Vanmorgen heel minimaal Sera Vipam gevoerd, plus de courgette ververst, en vanavond 2 spirulinatabs tegen het glas geplakt. Helaas is de soilent green nog niet gearriveerd, hopelijk komt die morgen alsnog. Ondertussen zwemt en scharrelt alles levendig rond. Ook de prachtbarbeeltjes lusten de spirulinatabs. Ik vind het net mini-goudvisjes, maar ja, het zijn ook karperachtigen. Ze zijn ook totaal niet bang, en knabbelen de restjes spirulina van mijn vingers:smitten:
 
Je maakt me nieuwsgierig, heb je al een foto-album?
 
Nee, een fotoalbum heb ik nog niet. Wel heb ik in het voorsteltopic wat foto's uit de geschiedenis van mijn bak geplaatst, vanaf 2005 tot het dieptepunt van enkele weken geleden. Die passen meer bij het topic "mijn grootste blunder". Ik heb de nitraatpiek, de beluchting en de inrichting aangepakt, en ben wat betreft vissen zo ongeveer opnieuw begonnen ( zie topic "algeneter gezocht). Nu moeten de plantjes verder groeien. Vandaag heb ik nog een apistogramma-soort erbij gezet(koppel), Volgens de verkoper een borelli, maar die zijn geel, en deze hebben roze vinnen. De foto's zal ik vanavond maken en plaatsen.
 
De visjes die ik vandaag heb aangeschaft blijken Mikrogeophagus altospinus te zijn. Dat is al de tweede keer in korte tijd dat de vissoort een andere is dan de verkoper zegt :rolleyes:. Gelukkig zijn het mooie visjes en zijn ze niet te agressief. Er zijn ook een heleboel schuilplekjes in mijn bak. Deze moet ik natuurlijk wel tevreden houden met dierlijk voedsel, dus ik heb vanmiddag meteen sera o-nip gegeven. Ook de cory's lusten dat wel.
 
Ik lees overal dat rode muggenlarven en tubifex vervettend zijn. Normaal geef ik iedere week levende artemia. Kan ik dan 1 keer in de maand op dezelfde dag ofwel levende tubifex, ofwel diepvries rode mug erbij voeren? Ik heb ook nog diepvries goudvisvoer liggen, daar zitten naast plantaardige bestanddelen onder meer rode muggenlarven in. Kan ik die ook aan deze vissen geven of kan ik die beter wegdoen?
 
Nee, een fotoalbum heb ik nog niet.
Zou wel leuk zijn er 1 te starten met alle informatie van de bak aan techniek/bewoners en natuurlijk af en toe een foto-update. Voor jezelf ook leuk om eens terug te bladeren en zo staat alles op 1 plek. En hoe meer foto's, hoe blijer wij natuurlijk worden :D

Deze moet ik natuurlijk wel tevreden houden met dierlijk voedsel, dus ik heb vanmiddag meteen sera o-nip gegeven. Ook de cory's lusten dat wel.
Corydoras zijn carnivoren en wensen dus een voornamelijk dierlijk dieet. Dus ja, daar maak je ze wel blij mee. Is ook beter voor de vissen zelf.

Dat is al de tweede keer in korte tijd dat de vissoort een andere is dan de verkoper zegt :rolleyes:.
Kijk eerst eens op google als je niet zeker weet wat je meeneemt. Lijkt me, en zie het niet als een aanval ofzo, dat je weet hoe de vissen eruit zien waar je je in verdiept hebt. Tuurlijk zijn vissen niet altijd op kleur in de winkel, maar toch lijkt het alsof je op advies van een winkel vissen meeneemt. De vissen hebben namelijk toch ook echt wel een andere bouw, waar de apisto's smaller zijn en de altispinosus toch hoger gebouwd. Helaas, in de meeste gevallen, niet de meest verstandige zet. Je bent ook zelf verantwoordelijk voor de dieren en dan moet je wel weten wat je meeneemt. veel winkels weten niet goed wat ze verkopen en verkopen om de cash en helaas minder om het welzijn van de dieren. Daarentegen zijn het wel hele mooie vissen

Edit; zie net je foto-album :D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me inderdaad wat verkeken op de kennis van zaken in deze winkel. Maar ik kwam daar gisteren in eerste instantie voor planten en Bacto Turbo, en bedacht dat ik nog iets wilde hebben voor de onder/middenlaag. Overigens vond ik voor deze soort dat ze ook gesteld zijn op eiken/beukenblad op de bodem. Zou je daarvoor ook goed schoongespoelde bladeren van buiten kunnen gebruiken?
 

Terug
Bovenaan