Wat is er nieuw

Verantwoord Guppy's kweken

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Leeftijd
40
Goedemiddag!
Na jaren vis-loos te zijn geweest wil ik op kort termijn toch weer een aquarium gaan starten. Het betreft een klein aquarium (60 of 80 liter) en zal gevuld worden met Antennebaarsjes, Kardinaal Tetra, wat algenetertjes/bodemvissen (weet nog niet zeker welke) en Guppy's.
Nou ben ik een aardig succesvol guppykweker maar waar ik vroeger het 'overschot' naar de lokale dierenwinkel bracht, zijn er nu geen dierenwinkels meer in de buurt die uberhaupt vissen verkopen.

Ik wil dus eigenlijk een soort guppys kweken die goed in de particuliere markt ligt en die het eventueel de moeite waard maakt om overschot bij een speciaalzaak een eind verderop te brengen.
Ik hoef geen winst te draaien ofzo, maar ik wil zeker weten dat ik ze op een gegeven moment niet door de plee moet spoelen en wil kosten voor wegbrengen van guppys kunnen dekken (min of meer) ik kijk niet op een dubbeltje, maar wil wel een goed doordachte keuze maken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een type guppys dat erg kleurrijk is (ook de vrouwtjes) en ook veel verschillende kleuren vertoont (hoeft niet per se op 1 visje, maar ik word graag verrast bij het jonge spul met verschillend gekleurde visjes).

Welk type zouden jullie mij aanraden?

Ik heb jaren in een dierenwinkel gewerkt op de aquariumafdeling, basiskennis voor onderhoud van een bak, en zeker het houden van guppy's zijn geen enkel probleem voor mij.

Bedankt!

Voor iemand die veel kennis zou moeten hebben maak je rare keuzes in je visbestand.
Guppen horen helemaal niet thuis in het rijtje.

Komt daarbij dat een 60-80l bakje wel erg klein is voor alle vis die je wil houden.
Je zal het water nooit proper genieg kunnen houden voor de antennebaarsen.

Thanks! Het is al dik 10 jaar geleden. Een dergelijk aquarium werd ook in de dierenwinkel gehouden. (Mix van antennebaarsjes, guppies, corydora's en tetra's). Ook in een klein aquarium. Daar komt het idee vandaan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat die dierenwinkel heel snel failliet is gegaan dus het zou kunnen dat mijn kennis niet zo goed is als ik denk dat het is.

Guppy's zijn het belangrijkste. Tetra's en antennebaarsjes zijn leuk (maar dus geen goede combi begrijp ik). Ze zaten destijds in een aquarium met o.a. driftwood. Algeneters/bodemvisjes lijken me gunstig in elk aquarium.

Ps, ik weet dat guppy's vaak het beste samen gaan met Molly's en Platy's, maar bij mijn weten kunnen guppy's veel hebben en dus prima mee komen met de eisen die antennebaarsjes stellen.

Ps, ik weet dat guppy's vaak het beste samen gaan met Molly's en Platy's, maar bij mijn weten kunnen guppy's veel hebben en dus prima mee komen met de eisen die antennebaarsjes stellen.
Dat waren de guppen van vorige eeuw.
De guppen heden tendage zijn veelal fragiele, overkweekte vissen die zelden nog 2j oud worden.
Hou je ze niet op hard water met minimaal 3gr zout per liter water, gaan ze (vooral de vrouwen dan) vaak het jaar niet halen.
Als je echt verantwoord met guppen wil kweken heb je minimaal 6 aquaria nodig.
1 voor kweekmannen
1 voor kweekvrouwen
1 voor bevruchtingen (mag klein zijn)
1 voor bevallingen
1 voor opgroeiende mannen
1 voor opgroeiende vrouwen

in de praktijk ga je wss boven de 10 bakken uitkomen want de grote jongen kunnen niet met de kleine en de hoogzwangerer vrouwen gaan niet netjes 1 per 1 bevallen

Bedankt, duidelijk, wat zonde zeg. Ik heb inderdaad nooit gewerkt met zout of iets dergelijks.

Ik heb niet de ambitie om zo groot aan de slag te gaan, ik werk normaliter met twee of hooguit drie bakken waarbij er in 1 een bakje hangt voor de hoogzwangere vrouwen. Zodra de kleintjes zijn geboren haal ik de vrouwtjes uit de bakjes en gaan ze weer terug in het hoofdaquarium terwijl de kleintjes in het eerste aquarium blijven. Ik heb dat ook nooit hoeven doen omdat ik altijd afspraken had met 1 of 2 dierenwinkels die guppy's afnamen. Ik heb dan ook nooit specifiek gekweekt op soort. Ik had gewoon een paar mooie gekleurde mannen met grote staarten en een brede staartaanzet in diverse kleuren en patronen en vrouwen die weinig tot geen grijs vertoonden op het lichaam (dus relatief kleurrijke vrouwen). Altijd drie vrouwen voor één man, gecombineerd met tetra's en één Pleco per aquarium. De antennebaarsjes heb ik altijd gewild, maar gaat hem dus in deze setting niet worden. Nouja, dat is niet anders, maar ben blij dat ik het weet. En ook van de huidige stand van zaken bij guppy's.

Oke, even alles terzijde, ik moet me even verdiepen in de guppy's van vandaag de dag maar, welk type guppy ligt goed in de markt? Gewoon om te voorkomen dat ik ze door het toilet moet spoelen ofzo.

Gewoon om te voorkomen dat ik ze door het toilet moet spoelen ofzo.

Ik wil ze niet door de plee hoeven spoelen

maar ik wil zeker weten dat ik ze op een gegeven moment niet door de plee moet spoelen

Niet voor t'één of 't ander maar waarom schrijf jij dat nu al drie keer in amper 8 berichten?
:S
Er is nooit een reden om eender welk levend wezen door te spoelen, laat dat duidelijk zijn. Ik vind dat dan ook een zeer rare uitspraak.

Welke soort goed verkoopt kan ik niet zeggen, ik hou al jaren geen guppen meer.

Maar de manier van kweken met een hangbakje is wreed en onnatuurlijk, een ware marteling voor de dame in kwestie, niet enkel voor het bakje maar ook omdat ze nadien geen rust krijgt.
Een guppy vrouw hoor je 1x te laten bevruchten en dan zeker 6 maand zonder man te laten. Enkel zo kan je je vrouw gezond en sterk houden zonder dat ze continu die man van zich af moet vechten.

Als ik het eea zo hoor hier op het forum dan zijn er bij de lfs eigenlijk geen echt sterke Guppen te koop en zu je het eerder bij een hobbykweker moeten zoeken.

Succesvol guppy kweker 😆😆😆😆. Gooi ze in een bak en een maand later heb je er 50 bij bedoel je. Tegenwoordig zie je alleen bepaalde soorten bij elkaar ipv van die mix bakken van vroeger. Zal helaas de vis nog zwakker maken doordat ze in een kleinere pool gaan kweken.

Oké bedankt allen :} tis helemaal duidelijk. Excuses voor mijn gebrek aan kennis, mijn bedoelingen waren goed. Ik kwam hier niet hoor niks buurten.

Ik zou stanovic hier op het forum benaderen of hij nog iets te koop heeft wat aan jouw wensen/eisen voldoet.
Hij kweekt ook zeldzamere soorten geloof ik.

Oké bedankt allen :} tis helemaal duidelijk. Excuses voor mijn gebrek aan kennis, mijn bedoelingen waren goed. Ik kwam hier niet hoor niks buurten.
Eerst even orienteren dan. Het kan allemaal maar heb zelf ook ontdekt na 15 jaar afwezig te zijn geweest dat er veel is veranderd. Lees je dus eerst even een paar weken in en kom dan met een goed plan. Verder veel succes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan