Verband licht en bladgrootte?


b2-t2

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2010
Berichten
57
Locatie
Leiden
Dames, heren, een kwestie.

Naar aanleiding van mijn gele plomp die, het nooit lekker doet in mijn aquarium en, zodra deze in het aquarium staat, geen grote bladeren meer aanmaakt, maar enkel kleine.

Is bij mij de vraag gerezen: hoe komt dat?

(De plant staat met z'n voetjes in de voeding, verlichting is 8 uur per dag. Watertemperatuur is 20graden.)

Is weet niet wat de reden is dat de plant alleen maar kleine bladeren aanmaakt, en geen grotere. Ik verwacht dat de verlichtingsduur hier mee te maken heeft, maar dan weet ik niet in welke richting. Vandaar deze beschouwing.

Generaliserend:
Verschillende hypotheses.
Geldt het voor een (willekeurige) plant zo dat:

A: Hoe meer licht, hoe kleiner de bladeren hoeven te zijn om voldoende glucose te kunnen produceren?

�f

B: Hoe meer licht, hoe meer glucose de plant kan maken en des te meer energie de plant beschikbaar heeft voor het aanmaken van grote bladeren.

�f

C: Met minder licht zal de plant grotere bladeren moeten maken om voldoende glucose te kunnen produceren.

�f

D: Met minder licht kan de plant niet genoeg energie produceren �m grote bladeren aan te maken.

Wat is het juiste antwoord?
Aldus, moet ik mijn verlichting verkorten of verlengen? Wat denken jullie?

Voor alle opties valt wel iets te zeggen.
Kies een optie, en onderbouw deze met de juiste argumenten. :)
 
Een gele plomp is een inheemse plant met een jaargetijden cyclus. Ze heeft in de zomer bij veel licht en voeding via de wortels idd grote bladeren.

Na augustus wordt dat vanzelf minder omdat de plant dan haar energie in de wortels begint terug te trekken voor de winterslaap en gewoon stopt met groeien.

Je kan beter een (sub)tropische verwant nemen die geen seizoenencyclus heeft.

Greetzz Bigsmoke
 
Dank voor je antwoord, BigSmoke.

Ik vraag mij nog wel af: waar zit die cyclus 'het um in'? Waardoor ondergaat de gele plomp de seizoenscyclus? Ik kan me niet voorstellen dat er een interne klok in de plant zit. De cyclus wordt dus volledig geinduceerd door abiotische factoren. Zou het dan niet mogelijk zijn om de plant constant op zomercondities te houden, waardoor deze het hele jaar door goed groeit? Lijkt mij eigenlijk van wel. Mits de condities optimaal zijn. Tenzij het voor de plant essentieel is om gedurende een tijd van het jaar reserves aan te leggen in de wortelknol. Reserves die tijdens een andere periode weer essentieel voor de groei zijn.

Maar wat zijn deze condities? Ik ben nog zoekende.

Ik ben overigens nog wel benieuwd naar je antwoord op mijn 'poll' BigSmoke. Niet over de gele plomp, maar over planten in het algemeen.

:p
 
Oja, ik moest zelf ook nog stemmen. Anders zie ik de resultaten niet. Ik heb B gestemd, al sluit deze keuze D niet uit...

Wat denk jij, BigSmoke?
 

Terug
Bovenaan