Verbetering Watercirculatie


F

fish-lover

Guest
beste,

Ik heb even wat hulp en tips nodig hoe ik mijn watercirculatie kan verbeteren en overal een goede doorstroming circulatie kan hebben. Ik heb een binnen en buitenfilter erop. Dicht beplant. 110 liter en mijn co2 lost op via buiten filter en atomizer.

Nu heb ik enkele afbeeldingen gemaakt ter verduidelijking hoe het filter systeem nu in elkaar zit. Heb al veel zitten inlezen ivm Lily pipe, spray bar.

Nu is mijn binnen filter Gwn buisuitgang. En buiten filter met een wide uitgang. (Toe genepen slang)

Graag jullie hulp en expertise ;)

11CC3929-3650-4890-9ECB-296A0DE701B1.jpeg


08485EB6-019E-4C7D-8CAA-250CB1289B2A.jpeg


7BC297B2-EA7D-4058-AFC0-45D391CD6DDD.jpeg


3F5F8047-9835-4128-9DFB-54DBD76D85F2.jpeg


9826C622-5D91-4F80-9228-6911D333CD0B.jpeg
 
Als er geen ptoblemen zijn, dan laten zoals het is.

Maar er zal iets zijn, anders vraag je het niet.

Positief punt. De filters ‘blazen’ allebij dezelfde kant op.

Negatief punt. Externfilter uitstroom ‘blaast’ gelijk naar instroom. Dus schoon water wordt weer opgezogen.

Beter aanzuig en uitstroom aan dezelfde kant. Dus onderste afbeelding.

06EAAE95-BEFE-47D6-ADBF-E75A5D3AC4D6.jpeg
 
Misschien dat de vrij grote stukken hout de circulatie ook verstoren.
 
@biljoenblik bedankt voor je reactie. En idd je uitleg klopt wel. Ik zal morgen eens proberen de instroom andere kant te brengen. Weet niet als het zal lukken omdat ik namelijk met de binnen filter in de weg zit. En er is maar een kleine plaats tussen de kant en filter.

@jessicapilon ja kan idd ook wel. Miss een idee om ze wat anders te plaatsen. Of wat lager te leggen


Nu is mijn uitstroom een breedstraler. Zou het niet efficiënter en beter zijn als ik ook dit aanpas met een Lily pipe?

CFF9FC83-227D-4997-A1C7-961740178172.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf ben ik dan niet zo n voorstander van grote stukken hout middel in de bak. Maar het zal van meerdere factoren afhangen en wellicht kan het ook goed gaan.
 
Ik probeer de instroom van buiten filter naar de andere kant te verplaatsen ik was ook aan het twijfelen om mijn breedstraler te veranderen in een Lilypipe om een grotere stroming te verkrijgen?
 
Als er geen ptoblemen zijn, dan laten zoals het is.

Maar er zal iets zijn, anders vraag je het niet.

Positief punt. De filters ‘blazen’ allebij dezelfde kant op.

Negatief punt. Externfilter uitstroom ‘blaast’ gelijk naar instroom. Dus schoon water wordt weer opgezogen.

Beter aanzuig en uitstroom aan dezelfde kant. Dus onderste afbeelding.

Bekijk bijlage 252337
Ik heb het hetzelfde als het onderste plaatje van jou en mijn bak is helemaal schoon.
Daarvoor had ik het als het bovenste plaatje en had ik een hele grote dooie hoek waar allemaal vuil bleef liggen .

Ik raad dus de onderste aan .
 
fish-lover

De foto van jou aquarium ziet er gewoon goed en gezond uit dus waarom iets veranderen.

Elke verandering hoeft per definitie niet beter te zijn soms gewoon zo laten.
 
Heel erg bedankt voor alle hulp!!
@biljoenblik ! @jessicapilon ! @JDS ! @treb !

Heb de instroom met enige moeit Ewel aan de andere kant gebracht! Kheb dus de eheim voor gemaakt bocht terug opgewarmd en in 90 graden geplooid. En zo kon ik hem er toch tussen krijgen. Dan wat ingekort omdat mijn filterkorft tegen de bodem zat. + terwijl in zwarte tape gedraaid nu zo goed als onzichtbaar!

@treb het was niet 100% goed hoor had ook dode hoeken met weinig circulatie, nog altijd blijvend algen en en ophopend vuil in dezelfde hoek. Hopen dat de oplossing toch een verbetering zal zijn!

1A5F2DE5-5AAA-4C86-B6B2-E5360E45F476.jpeg


1BE31E02-FAED-4E50-AA3E-F92E6FA9DDD4.jpeg


93E82B65-3320-44FE-8C36-1FF1CEA44022.jpeg
 
Let wel op dat als je koppelstukken in o0 graden gaat buigen je capaciteit van je filter iets afneemt.
Ik merkte dat met mijn JBL. Daar zit standaard een rechthoekige koppel stuk (2×90 graden) bij, en zonder dat koppel stuk werkt de uitlaat beter en harder.

Misschien merk je geen verschil hoor maar het kan iets teruglopen
 
Let wel op dat als je koppelstukken in o0 graden gaat buigen je capaciteit van je filter iets afneemt.
Ik merkte dat met mijn JBL. Daar zit standaard een rechthoekige koppel stuk (2×90 graden) bij, en zonder dat koppel stuk werkt de uitlaat beter en harder.

Misschien merk je geen verschil hoor maar het kan iets teruglopen

+1 want dat is bijna gratis winst voor je. Vermijd koppelstukken en eigenlijk wil je er 0..... Tenzij het koppelstuk OVER je slang ipv IN je slang gaan.
Dit is zo een Quickwin...
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
@JDS Bedoel je dan bij de aanzuiging van de buiten filter die die in 2 bochten loopt naar buitenkant. Want de aanzuiging was normaal in een C bocht rond de wand van mijn aquarium maar die C heb ik verplooit naar een mooie 90 graden bocht die rechstreeks loopt is de meeste linkse buis. Die buis met bochten is aanzuiging maar zonder die bochten kan ik de buis toch niet in aquarium weg werken? (Ivm lampbalk enzo die in de midden ook zit)
 
@World Citizen Denk dat jullie de rood gekleurde buis bedoelen de andere gaat zo goed als zonder bochten en koppelstukken recht de filter in.

Nu heb ik deze bochten gedaan omdat het blauwe op de foto mijn lichtbalk voorstelt en met de buis schuin te laten lopen zat ik tegen de balk aan? Iemand van jullie die een betere oplossing heeft?
Jullie hebben idd gelijk qua stroming (1,2,3 bochten gebruikt dus :s )

EFD5A163-3359-41E8-97AD-674FED65ED7E.jpeg
 
Wat volgens mij ook de cappaciteit van ondermeer het filter tegenhoud is de fijnmazige korf van de inlaat van jou filter,dit lijkt op een roestvrij stalen fijnmazige korf.Ik zou er een standaard aanzuiging opzetten waardoor de inlaat van de pomp meer aanzuigd.

Inderdaad zien de planten er op de latere foto's er wat minder uit vooral op de bodem,mijn reactie was meer beoordeeld van veraf (jou overzicht's foto).
 
@JDS ja idd dat klopt ik geloof zeker en vast dat zo’n bocht veel stroming tegenhoud maar hou kan ik efficiënter mijn buisjes leggen? Met een bocht leek me toen de enige oplossing ik hoor graag hoe ik beter kan!

@treb Jaa klopt daar heb je ook wel een punt. Ik had die fijnmazig korf gekozen om eventueel wat vuurgarnaaltjes en kleintjes van mijn ramerizi te houden en voorkomen van opzuigen. Ik zou idd beter terug de originele groen korf erop steken die zuigen ook grotere stukken vuil.

Oké ik begrijp van ver ziet het er goed uit het is idd van dichter dat ik merk dat mijn aquarium nog wat verbetering kan. Zoals afzuiging naar andere kant. Later ook een lilypipe erop die ik besteld heb. (Streven naar perfectie ;) )
 
Ik gebruik al jaren voor op de filter aanzuig korven speciale sponzen van Eheim. Die houden alle grut ook tegen, maar daar staat wel tegenover dat je dan elke week de pompen even uit moet zetten en de sponzen onder een lopende kraan goed uit moet spoelen. In mijn 340 liter bak halen ze de 2 weken niet. Is voor mij echter geen bezwaar, hoort gewoon bij wekelijkse onderdhoudsbeurt(je).
Hieronder staat een foto. Deze zijn in het begin wit/geel maar na een week of wat worden ze beige/bruin en vallen niet meer op. Ze gaan bijna een jaar mee en zijn dan heel slap en moeten vervangen worden.
Werkt voor de rest echt goed.

voorfilter eheim.jpg
 
Ik heb idd de fijnmazig filterkop afgehaald terug de standaard op geplaatst met voorlopig een filter matt rond. Op mijn lijstje staat die eheim voorfilter om dan te vervangen.

Vandaag komt ook mijn lilypipe van apo toe deze komt er ook op zal de co2 ook mooier verdelen dan de breedstraler van nu.

Dan enkel nog kijken hoe ik wat bochtjes kan vermijden. Hebben jullie bochten of warmen jullie de eheim darm op en draai je zo de bak in? Want zonder bocht blijft de darm toch veel te recht om te draaien?

Alvast bedankt voor alle hulp en tips!
 
Beste, nog even een bijvraag; iedereen kent de Jbl inline atomizer en dat daar nog iets wat grotere bellen nog de uitstroom uitkomen.


Nu vroeg ik me af wat jullie uitgangs darm lengte is. Nu is dit bij mij zeer kort +- 1 meter. Ik heb nieuwe darm besteld, en vroeg me af welke lengte kan je nemen om je co2 efficiënter te laten opnemen maar ook niet teveel filtercapaciteit en stroming te verliezen?

Ik had 5 meter Jbl filterslang besteld maar wat teleurgesteld wat een slappe bedoeling. Mijn eheim filter buis is 3 keer steviger. Had Jbl genomen omdat deze zwart was ipv groen. Word de slang nog steviger eenmaal er water doorloopt of blijft hij zo? Want vanaf je een bocht neemt komt er een knik in de slang
 
Slang word stugger uiteindelijk ;)

Maar denk dat je met 5m slang alleen maar inlevert op je pomp debiet

Je kan ook proberen de Atomizer op de inlaat te zetten, zie dat hier wel vaker langs komen
 
@tuinkabouter ja en zouden de bellen verdwijnen met een dubbel zolang darm of maakt het nietveel uit? Dan laat in de darm Gwn evenlang als in teveel op mijn filter inboet.

Ja de atomizer voor mijn filter heb ik idd al veel zien voorbij komen maar daar ben ik niet zo’n voorstander van :)
 
Als je bellen blijft zien in de uitstroom dan kan dat uiteindelijk maar aan 2 dingen liggen, ofwel je hebt de CO2 druk te HOOG staan, ofwel het aantal bellen per minuut is te hoog.
Dus daar zou je moeten bijsturen....!
 
@BigSmoke oke maar als ik 1 van de 2 verminder zal mijn indicator ook niet meer kunnen houden toch?

Ik dacht met een langere darm die bellen meer tijd hebben om op te lossen?
 

Terug
Bovenaan