Verbruik van een thermostaat


S

sharonav

Guest
Heb nu sinds kort de superfish smart heater 500 watt in mijn bak hangen ipv de eheim 300 watt.

Aangezien ik het idee kreeg dat de eheim niet goed zijn werk deed. Sloeg niet aan wanneer ik de temperatuur verder draaide en verwarmde vaak niet de hele bak.

De 300 watt van eheim zou tot 1000 liter moeten verwarmen , de 500 watt van superfish tot 350 liter. Dus precies genoeg.

Temperatuur blijft nu stuk constanter, en slaat ook minder vaak aan. Bij de smart heater zit ook een thermometer. Geeft altijd de temperatuur aan.

Maar ik vraag me af, verbruikt een thermostaat 24/7 het aantal wattage? Ook wanneer de thermostaat niet verwarmd?

Mijn vriend zei net dat de rekening van oktober nogal hoog was... bak draait vanaf halverwege juni. Maar we zijn sinds kort overgestapt dus de rekeningen van eerder kunnen we nog niet zien ofso.
 
kwa stroomverbruik maakt het niks uit of je een 100 watt 300 watt 500 watt of 1000 watt element hebt. alle energie die een verwarmingselement verbruikt wordt omgezet in warmte en aan het water afgegeven. Om je bak op temperatuur te houden is x hoeveelheid energie nodig, een zwaarder element zal korter aanstaan.

ouderwetse verwarmingen gebruiken alleen stroom als ze aanstaan (verwarmen), de moderne heaters bevatten wat electronica die altijd stroom gebruikt maar op het totale verbruik is dat peanuts. Dus inprincipe verbruiken ze alleen stroom als ze aanslaan.

Uiteraard slaat je verwarming in oktober doorgaans wat vaker aan dan in juni. hoeveel energie er nodig is voor de verwarming hangt af van hoe sterk je bak afkoelt, en is moeilijk te berekenen/schatten. Maar dat je een nieuwe verwarming hebt zal voor je stroomverbruik niet uitmaken.
 
Heb net een apparaatje ertussen gezet en zo kunnen we volgens mij kijken hoeveel kwh er in 24uur verbruikt word.

Geeft nu 92.9 watt aan.
 
Hangt een beetje van de standaard af maar dacht dat hedendaagse electronica niet meer dan 5w verbruikt in stand-by waarbij A+ en hoger minder dan 1w verbruiken in stand-by
 
Mijn aquarium van 260 liter gebruikt in de zomer ongeveer 1 kWh en nu ongeveer 2,5 kWh.
E6A48A03-F4DF-4EF5-81C7-0F8FF68A7BF7.jpeg

De gele spikes is de heater 300W, je kan ook zien wanneer de verlichting aan staat, dan gaat het constante verbruik omhoog.
9D270B7B-A6F3-44CC-8A4A-DA67231F9B70.jpeg

De energieleveranciers zijn blij met ons!
 
Mijn aquarium van 260 liter gebruikt in de zomer ongeveer 1 kWh en nu ongeveer 2,5 kWh.
De gele spikes is de heater 300W, je kan ook zien wanneer de verlichting aan staat, dan gaat het constante verbruik omhoog.
De energieleveranciers zijn blij met ons!

Dus per dag gemiddeld tussen de 1 en 2,5 kWh = 1,75 x 365 * 22 cent = 80 euro per jaar totale energie kosten. Maarrrrr....van die 22 cent is slechts 8 cent voor de energieleverancier. De rest is energie belasting, BTW, opslag duurzame energie etc etc etc. Het is dus vooral de overheid die blij met ons is.
 
Mijn aquarium van 260 liter gebruikt in de zomer ongeveer 1 kWh en nu ongeveer 2,5 kWh.
Bekijk bijlage 283950
De gele spikes is de heater 300W, je kan ook zien wanneer de verlichting aan staat, dan gaat het constante verbruik omhoog.
Bekijk bijlage 283951
De energieleveranciers zijn blij met ons!
Ben wel benieuwd naar jouw techniek verder of wat er mis is met mijn meter....
Mijn aquarium verbruikt gemiddeld 300w, en dat is een bak van net geen 1000L met bioloog etc.

Het gehele huishouden zit op 800W per uur voor 2 volwassenen met beide full-time baan
 
Ach niet slecht bedoeld,maar zee-water aquarianen zijn vaak dubbel zo duur uit voor een gemiddeld aquarium.
 
Ben wel benieuwd naar jouw techniek verder of wat er mis is met mijn meter....
Mijn aquarium verbruikt gemiddeld 300w, en dat is een bak van net geen 1000L met bioloog etc.

Het gehele huishouden zit op 800W per uur voor 2 volwassenen met beide full-time baan
Wouter ter info.

Hier ook 2 personen. En 4 daagse werkweek.
In de zomer zie je dat de 800 watt zonnepanelen wel zorgen voor volledige dekking.

Voor november 8 kwh per dag. Is ongeveer 350 watt per uur.
74697F25-0685-4714-AFA3-5164929613DF.png
509E21EB-5B1F-49AF-9E53-0F375C070671.png
 
Hier zaten we de laatste week op zo n 11Kw per dag en dat is toch 5 Kw minder dan een jaar geleden toen we nog alle bakjes hadden draaien. Scheelt op jaarbasis denk ik best aanzienlijk.
 
Grappig om verbruik te zien en hoe dit bij iedereen anders is.

Slechte maand 20 kW per dag (winter)
Beste maand 9,6 kW per dag (zomer)

7 personen
1x 100% thuis
1 x 500 liter 28 graden + goed verlicht
1 x 250 liter 31 graden amper verlicht

De aquaria kosten ongeveer 1500 kW per jaar.
 
20 kW per dag??:stars:
Echt?
Wow, dat verbruik ik met mijn gezin nog niet in een jaar volgens mij.
 
Ik heb naar aanleiding van dit maar een wattage meter gekocht bij de Hornbach.
Die wil ik enkel voor mijn aquarium inzetten. Dus dat in de muur dan de verdeeldoos enz.
Ben inderdaad benieuwd.
 
Hier bijna 6000 hoor.
Maar gaat harder dan je denkt je electra..
Hier word eens per week nog een echte kookwas gedraaid (95 graden dus), droger draait 2x per week, gemiddeld 1,5 oven gerecht per week, een volautomaat bonen koffie machine, plasma tv, waterkoker die 2 liter water per dag kookt en ga zo maar door...
Dan valt je aquarium opeens in het niets in vergelijking met je dagelijks gebruik.

Hier staat trouwens de bak op 26 met een kamer temperatuur van 18 graden.
 
Ben wel benieuwd naar jouw techniek verder of wat er mis is met mijn meter....
Mijn aquarium verbruikt gemiddeld 300w, en dat is een bak van net geen 1000L met bioloog etc.

Het gehele huishouden zit op 800W per uur voor 2 volwassenen met beide full-time baan

Ik heb inderdaad wel veel techniek, maar het grote verschil in verbruik per dag komt door het verwarmen nu het kouder wordt. In oktober is de temperatuur in huis niet onder de 19,6 graden geweest. De temperatuur van het aquarium staat ingesteld op 25 graden.

bedoel je 300W per uur? Dat is toch ook niet niks. Per dag zou wel lekker zijn. Daar kan ik mijn lamp niet eens 8 uur voor laten branden, die is 54W. Daarnaast is er natuurlijk ook verschil in warmte verlies tussen het ene en het andere aquarium.
 
hier gaat het verbruik richting 10000Kw/jaar
Dat kan je wel eens hebben met een hoop aquaria, terraria en een vijver.
 
Ik heb inderdaad wel veel techniek, maar het grote verschil in verbruik per dag komt door het verwarmen nu het kouder wordt. In oktober is de temperatuur in huis niet onder de 19,6 graden geweest. De temperatuur van het aquarium staat ingesteld op 25 graden.

bedoel je 300W per uur? Dat is toch ook niet niks. Per dag zou wel lekker zijn. Daar kan ik mijn lamp niet eens 8 uur voor laten branden, die is 54W. Daarnaast is er natuurlijk ook verschil in warmte verlies tussen het ene en het andere aquarium.
Zoals jij het vertelt lijkt het erop alsof jouw aquarium 1kw (1000w) per uur verstookt, daar kom ik met mijn complete gezin niet eens aan..

Maar idd ik verstook ongeveer 300W per uur
 
Och baken kosten wel wat meer stroom maar valt over het algemeen wel mee
Wasmachines drogers en warmtepompen waterkokers dat zijn de groot gebruikers (Al is de water koker maar even)
Schermafdruk op 2019-11-19 06-16-16.png

gemiddeld gebruik hier per dag in de winter met warmte pomp

Schermafdruk op 2019-11-19 06-19-28.png

gemiddeld gebruik hier zonder warmte pomp
 
Hier is vooral de droger en mijn electrische kachel in mijn atelier een enorme energieslurper, als je een slimme thermostaat hebt kun je online via een website (even vergeten welke dat is) precies je verbruik zien per uur, zo kun je dus ook heel goed zien als een apparaat aanschakelt hoeveel stroom dat kost
 
Hier is vooral de droger en mijn electrische kachel in mijn atelier een enorme energieslurper, als je een slimme thermostaat hebt kun je online via een website (even vergeten welke dat is) precies je verbruik zien per uur, zo kun je dus ook heel goed zien als een apparaat aanschakelt hoeveel stroom dat kost
Dan moet het apparaat wel aangesloten zijn op een slim stopcontact die in verbinding staat met die thermostaat anders weet je nog niet wie de verbruiker is.
Och baken kosten wel wat meer stroom maar valt over het algemeen wel mee
Wasmachines drogers en warmtepompen waterkokers dat zijn de groot gebruikers (Al is de water koker maar even)
Bekijk bijlage 283990
gemiddeld gebruik hier per dag in de winter met warmte pomp

Bekijk bijlage 283992
gemiddeld gebruik hier zonder warmte pomp
Lijkt Opzich nog mee te vallen die warmtepomp, is het een water/water of water/lucht?
 
Dan moet het apparaat wel aangesloten zijn op een slim stopcontact die in verbinding staat met die thermostaat anders weet je nog niet wie de verbruiker is.
Lijkt Opzich nog mee te vallen die warmtepomp, is het een water/water of water/lucht?
Is een water/lucht
Klopt dat je niet echt kan zien wie wat verbruikt in het overzicht maar als je hem goed leest en bij houd wanneer je wat aanzet kom je toch wel tot een redeblijkbeeld wat de groot verbruikers zijn
Kan bv precies zien wanneer de water koker aan gaat/uit gaat een was/droger gebruikt heb stook momenten zijn hier ook uit af te leidden.
Maar echt voor specifiek gebruik per apparaat is dit niet geschikt.
Site is trouwens SlimmemeterPortal.nl
 
Wat de Ts betreft lijkt er op dat vriendlief het verbruik rechtstreeks met jullie bak verbind maar dat lijkt me een beetje kort door de bocht (als ik verkeerd lees/begrijp :sorry:)
Als je een overzicht wil hebben wat je bak verbruikt lijkt het me verstandig om een alle stekers voor de bak in een contactdoos te steken en de steker van de contact doos via een energiemeter Schermafdruk op 2019-11-19 09-28-56.png eens te monitoren
Zal je zien dat het wel mee valt allemaal of je moet de bak in een koude ruimte hebben staan dan wordt het een ander verhaal
 
Mag ik toch niet klagen met mijn stroomverbruik van vorige maand op 210 kwh zonder teruglevering ;)
 
Dan verbruik je toch nog een hoop stroom in je eentje Ton hier in okt 283 kwh met zijn 2 personen
Denk dat het gebruik hier in november wel wat hoger gaat uitvallen zit nu al op bovenstaande :juggle: :D
Maar daar integen wel weer 5% korting van Essent op de stroomprijs :thumbs::D:D
 
Laatst bewerkt:
Warmtepomp en een droger zijn inderdaad grote verbruikers, omdat die ook langere tijd na elkaar draaien en veel verbruiken.
Een waterkoker is makkelijk 2000W, maar op 2 minuten heb je kokend water, dus dat telt nooit door.

Onderschat verlichting in je huis niet. Als je huis nog vol hangt met halogeen, dan loopt dat erg op. Dat vervangen door LED is echt een stevige besparing.
Ik ben van een verbruik van 7500kWh naar 4000 kWh gezakt door:
- halogeen en gloeilampen vervangen door LED
- WP droogkast ipv condensatiekast
- koken op inductie ipv vitrokeramisch
 
Wow wat een reacties hahaha.
We zijn nu idd aan het testen.
Sinds zondagavond stekker van de heater in zo'n meter. Daarbij ook nog een waterwissel gedaan dus moest de bak weer zo'n 2 graad opwarmen. Toen zag je de kwh wel oplopen. We houden de stekker er een week in, denk dat ik hierna de filters ga testen. Ben wel benieuwd!

Volgens mij zitten wij zelf wel op 10-15 kwh per dag. Aangezien ik overdag vaak thuis ben en mijn vriend s'avonds. Verder ook nog oude kachels in de woonkamer die vervangen worden.

Op zondag 10november was het ineens een stuk hoger , eerst dacht ik zelf ja toen heb ik de waterwissel gedaan. Maar later viel het kwartje, wij gingen de volgende dag midweek weg. Dus die zondag veel gewassen, en de oude droger dus ook veel aangestaan.

Helaas niet de mogelijkheid voor zonnepalen, hopelijk in de toekomst bij een ander huis.

15741958582481917181457699153564.jpg
 

Terug
Bovenaan