Verdamping water bioloog


CheAad

Well-known member
Lid geworden
3 april 2017
Berichten
76
Leeftijd
32
Ik wist zo gauw niet waar ik het plaatsen moest dus mocht ik verkeerd zitten alvast excuses.
Mijn bak van 180x50x60 heeft een bioloog van ong 100 liter, hij draait op kamertemperatuur. Er zit een deksel op de bak en ik heb pas een plexiglas deksel gemaakt voor het bioloog. Deze sluit natuurlijk niet helemaal 100 procent af, maar goed het overgrote deel is bedekt.
Nu merk ik dat ik toch nog wel wat water verlies heb door verdamping.
Het bioloog staat op piepschuim op de vloer, dus die zal vast wel wat opwarmen als de vloerverwarming aan gaat.
Ook is de inlaat van het bioloog nog niet helemaal naar wens, deze neemt nog wat lucht mee en borrelt dus behoorlijk, hier zie ik ook wel redelijk wat condens op de plexiglas plaat.

Heeft iemand misschien enig idee of het hier aan kan liggen of misschien aan wat anders?
Aankomende dinsdag wordt het bioloog weer aangevuld, dus dan weet ik hoeveel verlies ik ongeveer heb in een week.​
 
Laatst bewerkt:
Er verdampt altijd water dat vul je aan samen met het regelmatig verversen van een deel van je water
De hoeveelheid hangt af van de watertemperatuur en de relatieve vochtigheid en ventilatie van je woning
Wat is je probleem?
 
Ik ben twee weken in de maand van huis. De vrouw is wel thuis, maar ik wil dingen zoals bijvullen graag houden op een minimum. Dat is voor de gemoedstoestand en het comfort uiteraard. Dus wil ik graag dit soort dingen optimaliseren. Mij heb je niks horen zeggen over problemen volgens mij?
 
Ik ben twee weken in de maand van huis. De vrouw is wel thuis, maar ik wil dingen zoals bijvullen graag houden op een minimum. Dat is voor de gemoedstoestand en het comfort uiteraard. Dus wil ik graag dit soort dingen optimaliseren. Mij heb je niks horen zeggen over problemen volgens mij?
Ik heb mijn bioloog ook voor 99% afgedekt en inderdaad nog steeds waterverdamping. Ik haal het gelukkig ruim tot bij de wekelijkse waterwissel.
Je kan voor in die 2 weken van huis misschien eens kijken naar een ATO systeem als de ruimte in je kast het toelaat?
 
Zo'n ATO systeem is eventueel wel een oplossing inderdaad.

De hoeveelheid verdamping kan ik pas met zekerheid zeggen vanaf dinsdag als hij weer bijgevuld wordt. Ben momenteel ook niet thuis dus kan het zo gauw niet meten.
Maar voor mijn gevoel is de verdamping nog best aanzienlijk voor een onverwarmde bak.
Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, maar had zo hier en daar gelezen dat er bij een onverwarmde bak niet zoveel verdamping plaats vindt.
 
Dat verdampn gaat hier ook hard hoor, de sump is open, ik moet elke dag er wel een emmertje bij vullen. Komt ook omdat ik nog bezeg ben met de lichtkap en de bak zelf ook open is momenteel.

Ik weet niet wat een ATO systeem is, maar ik vermoed dat ik hetzelfde bedoel als ik zeg dat ik een reserve compartiment in m'n sump heb dat ik vol water kan zetten en met een niveaumetertje en klein opvoerpompje die waterreserve kan laten toevoegen aan het systeem.
Zie afbeelding, de linkerkamer is helemaal leeg, kan tevens als extra opvang fungeren voor het geval er om wat voor reden dan ook ineens te veel water in het systeem zou zitten.

IMG_0502.JPG
 
Zo'n extra vak is inderdaad wel een goed idee. Voor zover ik net gezien heb is zo'n ATO inderdaad ongeveer hetzelfde. Zelf heb ik geen vak vrij in het bioloog, maar kan ik natuurlijk wel een extra bak ernaast zetten bijvoorbeeld. In de kast is plek zat.

IMG-20220213-WA0001.jpg

Dit is trouwens het verlies in 5 dagen, maar nogmaals geen idee hoeveel het ongeveer is. Dit is mijn eerste aquarium met bioloog, dus had überhaupt geen idee wat normaal was kwa verlies e.d.
Als ik het zo lees van jullie is het dus opzich wel redelijk normaal. Dat scheelt weer voor m'n geestensrust 😜
 
Hee hee, geen ruzie maken jongens. 😜
was als vraag bedoeld niet om ruzie te zoeken.
Het probleem is dus dat het 2 weken moet draaien.
Bij mij kan dat makkelijk.
maar de relatieve vochtigheid in mijn woning is best wel hoog en ik heb geen mechanische ventilatie in mijn huis.

ATO systeem (automatische aanvullen van water) is inderdaad een goede oplossing
dat kan ook zonder watervoorraad gewoon rechtstreeks uit de kraan Het is inderdaad wel een zaak om op defecten voorbereid te zijn.

Er zijn genoeg mensen die continu een kleine hoeveelheid water in het aqarium laten lopen en een vaste aansluiting op het riool hebben voor het overtollige water
dan gaat het verversen ook automatische
 
Hee hee, geen ruzie maken jongens. 😜


Auto top off. Mooi systeempje heb je!
is de Skimz up39 acrylaat sump, Gino. Met een hoge korting van CoralFishStore bekomen omdat het een demo exemplaar was dat op beurzen had gestaan. Maar ook voor de volle prijs istie het waard hoor. Als je ooit geld over hebt en je zoekt iets nuttigs en moois.

Deze dus !!

Maar on topic. CheAad, géén hartzeer verspillen, dat verdampen ligt inderdaad aan allerlei omgevingsfactoren, en is volkomen normaal. En ik las iets over plexiglas afdekplaat, heb ik er soms ook wat van los op liggen als ik een weekendje weg ga, dat helpt ook al best. Trekt wel krom, maar dat is nu eenmaal zo bij dunnen plaatjes

fijne weekend verder

Mark
 
Afhankelijk van het weer en het stookgedrag verlies ik 2-10L per week denk ik zo.
Maar ik koel mijn lampen met lucht uit de woonkamer die relatief droog is en m’n lampen hangen in de lampenkap.
 
Okido, iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga het nog even in de gaten houden, maar ik denk dat het bij mij dan gewoon een gemiddeld verlies is.
 
Nog één tip, straks verdwijnt het topic natuurlijk en deze wil ik toch delen.

Als ik op vakantie ga, en ik ga op de motorfiets.... tsja... twee vliegen verhaal

De motorhoes over het aquarium. De hoes is dan eens lekker binnen en kan niet gejat worden, er verdampt geen water meer, de bak is een paar dagen volledig in het donker da's af en toe best fijn, tegen algengroei. Visjes hebben dan meteen een soort van "sabatical"
 
Verdampt water wordt bij mij automatisch bijgevuld
 
Nog één tip, straks verdwijnt het topic natuurlijk en deze wil ik toch delen.

Als ik op vakantie ga, en ik ga op de motorfiets.... tsja... twee vliegen verhaal

De motorhoes over het aquarium. De hoes is dan eens lekker binnen en kan niet gejat worden, er verdampt geen water meer, de bak is een paar dagen volledig in het donker da's af en toe best fijn, tegen algengroei. Visjes hebben dan meteen een soort van "sabatical"
Dat is nog eens in oplossingen denken haha
 
En vergeet trouwens niet dat je in de winter meer water verliest als in de zomer
 
Is dat relevant bij een onverwarmde bak?
 
Deels, in de winter is de luchtvochtigheid in huis lager als in de zomer.
Daardoor kan er meer water verdampen
 
Juist, dat klinkt inderdaad wel logisch. Even aankijken maar wat er komende dinsdag uit is na 7 dagen.
De hoeveelheid verdamping gaat tot nu toe wel een beetje tegen de verwachting in, maar zolang het niet te gek is is het denk ik met enige instructies wel te overzien voor moeders de vrouw🤭
 
Net weer water bijgevuld. Ik heb 1.5 liter verlies in 7 dagen, dus dat is dan gezien de reacties wel gewoon gemiddeld. Sowieso procentueel natuurlijk niks op een liter of 500/550 netto.
 
Net weer water bijgevuld. Ik heb 1.5 liter verlies in 7 dagen, dus dat is dan gezien de reacties wel gewoon gemiddeld. Sowieso procentueel natuurlijk niks op een liter of 500/550 netto.
Dat valt dan best mee! Toen ik een open aquarium had, kwam ik soms gemakkelijk aan 20 à 30 liter per week op 500 liter.
 
Ja dat is dan wel weer iets extremer inderdaad. Dan blijf je helemaal bezig.
 

Terug
Bovenaan