verdamping


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,569
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
N.a.v een vraag van een ander lid vraag ik me af hoe leden met een open zeewaterbak de verdamping oplossen want met de Reefer 170 heb ik al een verdamping van 1,5 liter per dag dus met een grote bak zal dat aanzienlijk meer zijn.
Dat zal op zijn beurt de luchtvochtigheid in de kamer beinvloeden met mogelijk alle gevolgen van dien.
Dus ik vraag me af hoe zit het met de verdamping van de open (zeewater)bak bij andere leden en hoe zorg je ervoor dat het niet te vochtig wordt in de kamer?
 
Benieuwd als iemand een zinnig antwoord kan geven als jij een vraag hebt :LOL:
 
Va
Benieuwd als iemand een zinnig antwoord kan geven als jij een vraag hebt :LOL:
Vast wel want ik ben blond:pp

Mijn vraag stel ik ook nav een vraag van @nilo1804 in een topic en een pb. Zelf merk ik dat hier al snel wat schimmel op de muur in de buurt van de bak ontstaat als de raampje niet een beetje openstaat en we geen vochtvreters gebruiken. Ook de afzuiging in de keuken staat continu op de laagste stand en dan is het te doen maar goed mijn bak is slechts 170 liter.
 
Interessant John!
Naast vocht in de woonkamer zal ook verwarming van het water een rol spelen denk ik. Des te groter de bak, des te meer energie er nodig is voor verwarmen. Ik denk dat je met een dichte bak daardoor ook veel minder energie kwijt bent met stoken. Al kan ik mij ook goed voorstellen dat je bij zeeaquaria dan eerder een probleem met koeling krijgt, maargoed.

Zelf ben ik erg tevreden over de glasplaat op mijn 60L nano. Deze glasplaat dekt een groot deel af en houdt zo vocht en vissen in het aquarium. Wel merk ik dat zo'n plaat snel vies wordt met zowel stof van boven als condens en zoutaanslag van onderen en dit voegt dus wat extra onderhoudstijd toe.

Ik heb wel eens stekjes opgehaald bij iemand met een open bak met een water oppervlakte van 160x46. Daar stond een elektronische ontvochtiger continu te draaien. Zo'n ding zal ook niet goed voor de energierekening zijn. Ook stonden her en der vochtvreters, ook bijvoorbeeld in het meubel naast de (open) sump.
 
Zelf ben ik erg tevreden over de glasplaat op mijn 60L nano
Ja en dan vraag ik me weer af of dat geen strooilicht oplevert wat weer nadelig kan zijn.
 
Ja en dan vraag ik me weer af of dat geen strooilicht oplevert wat weer nadelig kan zijn
Ik zie inderdaad wel eens een bijzondere schittering op het steen of koraal wat dan komt door een condensdruppel. Hoe erg dit is weet ik niet, lijkt me dat er een soort brandwond op een koraaltje zou kunnen ontstaan maar die druppels glijden ook heen en weer dus het is niet constant op dezelfde locatie.

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel zin het heeft om een UV kanaal in je lampen aan te zetten, mogelijk wordt dat er uitgefilterd?
 
Hoe komt het dat het bij jullie zo sterk schimmelvorming geeft? Zijn de bakken hoog verwarmd? Ik heb een 120x55 en een 45x30 aan wateroppervlak op 20 graden en mijn luchtvochtigheid is hier naar mijn weten prima. Zo draait het al een jaar en nog geen schimmel bespeurd.
 
Ik denk dat dat te maken heeft met de temperatuur en de oppervlakte temperatuur. De lampen van een zeeaquarium zijn vaak (veel) sterker dan van zoetwateraquaria en geven nogal veel warmte af. De bovenste laag van het water zal daardoor denk ik erg warm zijn. Ook is er veel stroming aan het oppervlak en is de temperatuur meestal zo'n 25graden.

Bewijs of een goede onderbouwing heb ik niet hoor maar ik denk dat 25 graden met veel oppervlakte stroming en veel warme lampen heel veel meer verdamping geeft dan een open zoetwateraquarium van dezelfde grootte met een paar graden kouder water.
 
Ik denk dat dat te maken heeft met de temperatuur en de oppervlakte temperatuur. De lampen van een zeeaquarium zijn vaak (veel) sterker dan van zoetwateraquaria en geven nogal veel warmte af. De bovenste laag van het water zal daardoor denk ik erg warm zijn. Ook is er veel stroming aan het oppervlak en is de temperatuur meestal zo'n 25graden.

Bewijs of een goede onderbouwing heb ik niet hoor maar ik denk dat 25 graden met veel oppervlakte stroming en veel warme lampen heel veel meer verdamping geeft dan een open zoetwateraquarium van dezelfde grootte met een paar graden kouder water.
Hmm... Ik heb hier problemen met lichtpenetratie. Misschien dat ik eens zoutwaterverlichting moet proberen!
 
Als die lampen zoveel warmte afgeven, kun je dan die warmte met wat extra stroming gebruiken om de rest van het water te verwarmen? Het lijkt me zo zonde en vooral ook zinloos om die warmte te 'gebruiken' om water te verdampen.

Overigens staat mijn zoetwaterbak ook op 25C en ik heb daar geen vochtproblemen rond of bij. Er zit wel een deksel op de bak.
Waarom is dit bij zoutwaterbakken dan wel een probleem? Wat maakt dat die anders reageren?
 
Nou de meeste zeewaterbakken zijn openbakken en dan verdampt er veel meer water dan bij een gesloten bak. Mijn led voor de 170 liter bak is al tegen de 100W dus meer dan vaak op een zoetwaterbak van 170 liter zit.
 
Hier is de bak ook een tijdje “open” geweest.
Het werkt wel erg fijn en je hebt meer keuze voor verlichting maar de vrouw was er minder blij mee.
Op sommige dagen waren de ramen zeiknat als we sochtends beneden kwamen dus dat was geen pretje.
Je zou dan wel met een ontvochtiger kunnen werken maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
Met de huidige stroomprijzen zou ik het ook niet meer willen omdat de bak dan te snel afkoelt en flink moet bijverwarmen.
 
Hier ook een open aquarium van 120x50.
In de winter als het buiten koud(er) is had ik binnen ook een hoge luchtvochtigheid in de woonkamer en stond het water ook op de ramen.
Als je dit dan laat staan krijg je idd schimmel.
Had regelmatig dagen achter elkaar een luchtvochtigheid van tegen de 80% , zeker als het buiten ook nog eens regende.
Nu het weer warmer is is mijn luchtvochtigheid ook gedaald naar normalere waarden.

De verdamping blijft ongeveer hetzelfde en deze is tussen de 0.5 en 1L.
Het betreft hier wel een hillstream op kamertemperatuur maar wel met veel stroming en deze stroming bevordert ook een beetje de verdamping.
 
Duidelijk verhaal @svl!

Wat doe jij in die koudere en natte periodes van het jaar om het huis schimmelvrij te houden? Heeft een open aquarium voor jou/hillstream nog andere voordelen en nadelen dan mooie uitstraling en de verdamping?
 
Ik heb vandaag de cv aangezet voor 2 uurtjes om de luchtvochtigheid in me woning te beperken.
 
Duidelijk verhaal @svl!

Wat doe jij in die koudere en natte periodes van het jaar om het huis schimmelvrij te houden? Heeft een open aquarium voor jou/hillstream nog andere voordelen en nadelen dan mooie uitstraling en de verdamping?
In de winterperiode ga ik dagelijks met een doek over mijn ramen om daar het vocht weg te nemen en krijg ik ook geen schimmel.
Als het weer beter is doe ik niks want dan is de luchtvochtigheid normaal ( 50 a 60%).

Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik een open aquarium heb en was dus wat zoeken in het begin.
Wat voor mij een voordeel is van een open aquarium is dat je een scape boven water kan laten uitkomen.

Nadelen voor mij.
- toch meer waterverdamping dan ik had gedacht.
- Kans op het uitspringen van vissen , wat ik gelukkig nog niet gehad heb.
 
In de winterperiode ga ik dagelijks met een doek over mijn ramen om daar het vocht weg te nemen en krijg ik ook geen schimmel.
Als het weer beter is doe ik niks want dan is de luchtvochtigheid normaal ( 50 a 60%).
Heb je alleen echt last van de condens op de (koude) ruiten dan? Lijkt mij dat die hoge luchtvochtigheid ook in meubels en muren trekt en daar schimmel kan veroorzaken. Merk je daar niets van?
 
Hier zag ik het ook op de muur vlakbij de bak en dat was weg te poetsen maar ja het was er wel.
 
Heb je alleen echt last van de condens op de (koude) ruiten dan? Lijkt mij dat die hoge luchtvochtigheid ook in meubels en muren trekt en daar schimmel kan veroorzaken. Merk je daar niets van?
Condens vormt daar waar het koeler is: Aan het raam.
 
Condens vormt daar waar het koeler is: Aan het raam.
Ja maar als het op de ruiten condenseert zal de luchtvochtigheid in de gehele ruimte ook hoog zijn lijkt mij. Dan zou het daar ook voor problemen kunnen zorgen denk ik
 
Ik denk ook dat het invloed heeft op de muren al zie je dat niet goed tot je daar wat schimmel ziet verschijnen zoals hier het geval was.
 
Va

Vast wel want ik ben blond:pp

Mijn vraag stel ik ook nav een vraag van @nilo1804 in een topic en een pb. Zelf merk ik dat hier al snel wat schimmel op de muur in de buurt van de bak ontstaat als de raampje niet een beetje openstaat en we geen vochtvreters gebruiken. Ook de afzuiging in de keuken staat continu op de laagste stand en dan is het te doen maar goed mijn bak is slechts 170 liter.
Goed ventileren is 24 uur per dag ventileren.
Roosters dienen altijd open te staan. En de ventilatie op stand 2 (dat is de stand voor aanwezig).
Stand 1 is de afwezigheids stand.

Zelf ben ik geen fan van open bakken. Het kost een hele hoop extra energie om de bak warm te houden.
En je krijgt een enorme hoeveelheid vocht in huis.
Tevens valt er en van alles en nog wat in zo’n bak.
Als ik zie wat er na een week op de dekruit ligt aan stof of klus zooi. Dat wil je ook niet in je water hebben.

En dan heb ik het ook nog niet over de storende verlichting. Ik vind zo’n felle lamp erboven eigenlijk helemaal niet mooi.
Je kijkt er snel in. En je hele kamer is verlicht.

Open bakken zijn meer voor de show. Bij tentoonstellingen of praktisch voor in een winkel.
Maar ja, mensen vinden dat mooi om te zien thuis. Dus dan nemen ze het ook thuis.

Maar goed, dat is niet de vraag. Men wil een oplossing horen.
Ik denk dat je de bak dicht moet maken met een dekruit. Of maatregelen om de vochthuishouding op pijl te houden.
Dus aanvullen met osmose water.
En evt een luchtontvochtiger nemen. Geen vochtvreter. Die werken alleen in een klein keldertje of kastje.
 
Ik denk ook dat het invloed heeft op de muren al zie je dat niet goed tot je daar wat schimmel ziet verschijnen zoals hier het geval was.
Muren zijn een spons. Die nemen veel vocht op.
Maar geven ook vocht af, als het weer droger is.
Hierdoor blijft het in huis redelijk constant.
Maar als je bijna altijd aan de hoge kant zit, dan zijn je muren dus ook altijd hoog in vocht.
En op sommige plekken (waar de RV% het hoogst is) krijg je schimmel.
Dat betekend niet dat je alleen daar een probleem hebt. Maar eigenlijk in al je muren.
Alleen zie je de schimmel alleen op de plek waar de lucht dus altijd het vochtigst is.
Maar het probleem met schimmel. Wat je ziet is de “bloem” van de schimmel. Dus de reproductie.
De schimmel zelf, zit dan al veel verder.
Kan zelfs aan de andere kant van de muur (in de spouw) zitten. Want daar is het koeler.
 
Kan zelfs aan de andere kant van de muur (in de spouw) zitten. Want daar is het koeler.
Nou dan gaan we maar de muur bij de bak eens afbreken;)
Ik denk dat het probleem vocht met een wat grotere open bak niet is te voorkomen.
 
Nou dan gaan we maar de muur bij de bak eens afbreken;)
Ik denk dat het probleem vocht met een wat grotere open bak niet is te voorkomen.
Jawel hoor.

Hygrometer aanschaffen en boven de 60% extra ventileren of een luchtontvochtiger aanzetten.
 
Jawel hoor.

Hygrometer aanschaffen en boven de 60% extra ventileren of een luchtontvochtiger aanzetten.
Ja daarom draait de afzuiging in de keuken/woonkamer 24 uur op de laagste stand en hebben we altijd de roosters in het kozijn open en een steekraam op een kiertje.
Een luchtontvochtiger kost weer veel stroom.
 
Ik weet wat john, misschien is het een optie om iets te maken/verzinnen. Door gebruik te maken van koelte. Ik zat te denken, het water verdampt en word condens. Dat zelfde spul wat altijd op de buitenkant van ijs koude blikjes zit 😄

Wat als je nou iets kan verzinnen.. een koude glasplaat er boven die schuin staat, alle condens opvangt en alles weer terug naar beneden het aquarium in gaat.

Dan ben je het 1 niet kwijt, kan de bak toch een soort van open en het komt in iedergeval minder in de ruimte terecht.

This maar een spinsel he 😄
 
Ik snap je denkwijze Don maar ik denk dat door een schuine plaat het led ook weer wordt beinvloed. De plaat komt dan onder de led.
Volgens mij heeft een afdekplaat van glas ook al invloed op led bij zeewater maar daar ben ik niet zeker van.
 
Glas kan makkelijk 33% - 50% van het licht dempen ook dat is niet wenselijk.

En schuin boven je bak, er naast? Ventilator aan de ene kant, een plek om de condens op te vangen aan de andere kant. Dat kan het misschien verminderen 😄 geen iedee hoe dat moet werken. Beetje klungelen met de luchtcirculatiemanipulatie 😄

Ander iedee: ijskoude lucht boven je bak blazen dan sneeuwt het terug je bak in. Niet realiseerbaar maar houd het maar als optie open je weet het niet 😂

Ik denk dat het meer om je ruimte droog houden ipv het water in je bak houden gaat toch? Ik zie de condens op de ramen dan alleen als pluszijde. Zeem er over raam weer schoon!

Het nadeel is dat het schimmel kan veroorzaken maar de condens op de ramen is juist het gene wat dat minder maakt. Dus als je de condens op je raam kan bevorderen haal je uiteindelijk meer vocht uit de lucht. Dan zal je het alleen regelmatig droog moeten maken en opvangen.
 
Laatst bewerkt:
J
Ik denk dat het meer om je ruimte droog houden ipv het water in je bak houden gaat toch
Ja het verdampte water wordt vanuit de ATO wel aangevuld en daar heb je geen omkijken naar.

Glas kan makkelijk 33% - 50% van het licht dempen ook dat is niet wenselijk.
Doel je dan op beslagen glas of ook een schone afdekruit en in hoeverre heeft het dan invloed op het effect van led? Beïnvloed het ook het resultaat wat je met een led voor ogen hebt?
Ik heb op de nano van Dennerle een standaard kunststof afdekruit maar daar zitten alleen mosjes in dus wat de afdekplaat doet is daar niet zo van belang.
 
Ja daarom draait de afzuiging in de keuken/woonkamer 24 uur op de laagste stand en hebben we altijd de roosters in het kozijn open en een steekraam op een kiertje.
Een luchtontvochtiger kost weer veel stroom.
En geeft ook warmte. Dus op zich niet zo erg.
En zomers is het effect van de lagere luchtvochtigheid tov het verwarmende effect toch een verkoelend effect.
Omdat iets warmere maar droge lucht veel koeler aanvoelt, dan die klamme vochtige zomer lucht.

Hier kunnen de warmtepompen ook ontvochtigen. En in mijn vorige woning stonden ze ook regelmatig op die stand.
 
Ik weet wat john, misschien is het een optie om iets te maken/verzinnen. Door gebruik te maken van koelte. Ik zat te denken, het water verdampt en word condens. Dat zelfde spul wat altijd op de buitenkant van ijs koude blikjes zit 😄

Wat als je nou iets kan verzinnen.. een koude glasplaat er boven die schuin staat, alle condens opvangt en alles weer terug naar beneden het aquarium in gaat.

Dan ben je het 1 niet kwijt, kan de bak toch een soort van open en het komt in iedergeval minder in de ruimte terecht.

This maar een spinsel he 😄
Kan.

Je kunt er een luchtontvochtiger boven zetten. En de afvoer van dat apparaat met een slangetje het aquarium in laten lopen.
 
Doel je dan op beslagen glas of ook een schone afdekruit en in hoeverre heeft het dan invloed op het effect van led? Beïnvloed het ook het resultaat wat je met een led voor ogen hebt?
Glas houd een deel van het licht spectrum meer tegen dan een ander deel. Waardoor je vertekening van het licht kan hebben (minimaal) en gewoon doorzichtig glas van een huis kan heel veel schelen. Ik zal binnenkort eens met mn telefoon testen met mn lx meter. Die schijnt heel accuraat te zijn. 1 van de meest accurate sensoren in je telefoon is de lx meter dacht ik
 
Kan.

Je kunt er een luchtontvochtiger boven zetten. En de afvoer van dat apparaat met een slangetje het aquarium in laten lopen.
Alleen haalt zn apparaat ook andere dingen uit de lucht ik weet niet of dat wel in het aquarium moet willen. Maar of dat veel scheelt met mijn oplossing weet ik niet. Misschien is zn apparaat wel het meest gangbaar ja 😀
 

Terug
Bovenaan