Verdeling modules


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik ben sinds enige tijd bezitter van een Daytime Cluster Control van 150 cm.
Bij aanschaf was deze voorzien van 7 modules, te weten 4 x NW en 3 x UBRW

Nu heb ik precies in het midden van mijn bak een stabilisatie sttrip van aluminium zitten. De middelste module zou met de configuratie van 7 dus exact boven de strip komen te zitten, iets wat ik niet ideaal en fijn vind. Nu ben ik op zoek geweest naar een UBRW module om daarmee op 4 om 4 stuks uit te komen. Echter deze kan ik in binnen en buitenland niet te pakken krijgen. Daarom ben ik overgestapt op een andere keuze. Ik heb nu 2 WW modules besteld.

Straks krijg ik dus links 4 modules en rechts 4 modules, waarbij ik boven de stabilisatie strip niet heb, iets wat in ieder geval mijn bedoeling is.

Nu twijfel ik nog een beetje tussen 2 manieren van opbouw voor straks, te weten

Huidige
NW UBRW NW UBRW NW UBRW NW

Optie 1
NW UBRW WW NW NW WW UBRW NW

Optie 2
NW WW UBRW NW NW UBRW WW NW

CamScanner 06-01-2020 16.09.34.jpg


De kleur temperatuur van de modules is
WW 2700k
NW 5000k
UBRW 10000k

Nu is mijn vraag, wat zouden jullie adviseren qua opbouw. En ik mag tot max 8 modules toepassen (ivm warmte afvoer) dus ik ga er geen 9 in stoppen, alhoewel ik denk dat het op max 80% theoretisch nog zou kunnen, maar doe het niet.

Ik kijk met grote belangstelling uit naar jullie evt. opmerkingen en of info. Persoonljk neig in naar optie 1, omdat ik denk dat dit de meest evenwichtige verdeling is

Ter aanvulling nog het spectrum van de diverse modules

2020-06-01_16h31_00.jpg
2020-06-01_16h31_13.jpg
2020-06-01_16h31_51.jpg
 
Afgezien van het beeld is het wellicht ook belangrijk hoe je planten gerangschikt zijn in je bak? Dat belang zou kunnen liggen in de intensiteitsvraag van de daaronder staande planten maar ook in de kleur.
 
Afgezien van het beeld is het wellicht ook belangrijk hoe je planten gerangschikt zijn in je bak? Dat belang zou kunnen liggen in de intensiteitsvraag van de daaronder staande planten maar ook in de kleur.

Het is natuurlijk een beetje geknutseld, maar

CamScanner 06-01-2020 20.06.36.jpg


1 HN
2 Echinodorus bleheri
3 Echinodorus argentinensis
4 Echinodorus radicans
5 Alternanthera cardinalis
6 Echinodorus Red Diamond
7 Echinodorus bleheri
8 Echinodorus parviflorus
9 Braziliaanze klimop Hydrocotyle leucocephala
10 HN

Rechts van 4 staat nogmaals Echinodorus argentinensis, vergeten "te tekenen"

Planten opstelling is niet helemaal een must, want door de tijd kan dit nog wel eens een beetje schuiven en van plaats veranderen, maar aangezien ze toch allemaal bijna in dezelfde groep zitten denk ik dat dit ook niet zo heel veel uitmaakt.

Ik denk feitenlijk dan alleen de Alternanthera en de Braziliaanse klimop een afwijkende lichtbehoeft hebben aan de rest (hogere Kelvin waarde, ander spectrum). De HN doet denk ik redelijk mee met de Echino's
 

Terug
Bovenaan