Wat is er nieuw

Verdikt randje op vinnen sluierstaart

Merula

New member
Lid geworden
2 april 2025
Leeftijd
35
Hoi!

Het viel me ineens op dat mijn sluierstaart aan beide kanten op de zijvinnen een vreemd wit randje heeft. De waterwaarden lijken goed. Het viel me wel op dat hij/zij de laatste weken soms op de grond ligt te rusten maar daarna lijkt er niets meer aan de hand en zwemt hij weer rustig rond.
Ik kon zo snel niets vinden op internet dat precies hetzelfde leek.

Bijlagen

• 20260302_115421.jpg
    20260302_115421.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 11
  • 20260302_115424.jpg
    20260302_115424.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 10
  • 20260302_115428.jpg
    20260302_115428.jpg
    960.9 KB · Weergaven: 10
Heb je het over de borstvinnen? Als het aan beide kanten op dezelfde manier verdikt is, is er waarschijnlijk niets aan de hand en heb je gewoon een mannetje. 🙂 Die kunnen verdikte vinranden ontwikkelen in de paartijd.

Oo echt? Ja, aan beide kanten lijkt het hetzelfde. Ik vond het al zo vreemd. Ik dacht al dat het een mannetje was aan het gedrag te zien maar dan is het waarschijnlijk niets dus? Gelukkig! Ik heb het aquarium pas een jaar. Ik wist niet dat er zulke verschillen zat tussen mannetjes en vrouwtjes, interessant! Bedankt!

Ik kende dat verschil ook niet en dat is dus enkel zo in de paartijd begrijp ik Gino? Ik heb er drie maar dat is me nog nooit opgevallen. Ik dacht ook dat ze jaarrond paren.

Sommige mannetjes hebben het duidelijker dan andere. 🙂 Maar het hangt inderdaad samen met de paartijd. Hormoonspiegels geven dan paaipukkels e.d. die later weer verdwijnen. Maar doordat goudvissen veelal binnen zitten (andere weerpatronen) is er niet altijd meer één duidelijke periode waarin ze in de paarstemming komen. Het kan het hele jaar gebeuren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan