verdorie welke alg nu

W

willy99

Guest
Had last van penseel alg. Heb bodem grotendeels vervangen, 80% water ververst en verlichting tussen 18u30 en 20 uur af gelegd.
Nu krijg ik verdorie op de randen van traag groelende planten een andere alg, ook op de wortels van de java vaarn. Is dit de blauwe alg?
Waterwaarden: ph 7.1, kh 8, gh 14, nitriet 0, fosfaat 1.8, nitraat 10. Geef momenteel profito en CO2.

upload_2016-10-4_17-51-15.png
upload_2016-10-4_17-51-15.png
 
Volgens mij is het baardalg.
 
Gebruik sinds jaren tot grote tevredenheid easy life vloeibaar filter medium en profito. Heb ook vele jaren easy carbo gebruikt maar ben sedert één jaar overgestapt op CO2 omdat de levendbarenden schijnbaar last hadden van de jarenlange easy carbo toevoeging..
Vroeger had ik geen algen, waarschijnlijk door de easy carbo.
Kan ik nu tijdelijk easy carbo samen met de CO2 gebruiken tot de algen weg zijn, en welke dosering zou ik gebruiken in een aquarium met veel planten, goede verlichting en normale water waarden.
ph 7.05, kh 8, gh 14, fosfaat 1.8, nitraat 15, nitriet 0.
Bewoners: heel veel vuurgarnalen, levendbarenden en ancistrussen.
 
Je kan prima co2 en carbo combineren en er zijn zelfs leden die dit altijd doen. Je hebt ook garnalen dus dan zou ik met de carbo weer iets voorzichtiger zijn en de gewone dosering proberen van ik dacht 1 ml per 50 liter. Belangrijker is om de oorzaak op te heffen van de algen.
Ik zou de bladeren van de foto gewoon weghalen uit de bak. Is je circulatie goed en hoeveel uren heb je de verlichting aan? Bij het vervangen van je bodem heb je alle bacterien dus weggegooid en zul je nu deze weer moeten opbouwen wat enige weken gaat duren. Je kan dan weer wat nh3/4 krijgen wat een boost is voor de algen. Dus wellicht zit hier ook een deel van de oorzaak.
 
Ik heb jaren aan een stuk 7 ml easy carbo per dag gegeven. Sommige planten deden het prima, andere, vooral die met rode bladeren kon ik niet houden. Vuurgarnalen kon ik met honderden per keer uitvangen en van de hand doen, maar vooral de platy, zwaarddrager en mollies begonnen na jaren letterlijk te denigreren. In de kweekbakken deden ze het goed, éénmaal in de gezelschapsbak met easy carbo kwijnden ze weg. Nu met CO2 terug super gezonde vissen, alle soorten planten, maar ook alg.
Vandaar mijn vraag voor een tijdelijke toevoeging, misschien een 2-tal maand.
 
Gelet op de garnalen zou ik dan de gewone aanbevolen dosis aanhouden. Ook kun je dit met een spuitje op de overige algen spuiten. De bladeren van de foto zou ik zoals ik al zei weghalen met die dikke algranden.
Maar goed er moet ook ergens een oorzaak zijn voor de penseelalg en vaak is dat een co2 tekort of geen goede circulatie.Goed de waarden in de gaten houden omdat de bodem is vervangen. Op hoeveel uren licht zit je nu dan?
 
Led jmb 2 x 36 w, 120 cm voor vision 450
Normaal: 8u tot 12 u op 10%, voldoende licht om te observeren en eten geven.
12 tot 14u op 20%
14 tot 16 u op 50%
16 tot 20 u op 100 %
20 tot 21 u op 70%, 21 tot 22 op 50%, 22 tot 22u30 op 20%
Om 22u30 langzaam op 0%
De raad gekregen van jmb om in de piek een tijdje de verlichting af te leggen, ligt nu af van 18u30 tot 20U
 
Heb nu van easy life de raad gekregen alles te doen zoals ik tot nog toe doe, CO2, profito, vloeibaar filter medium. Enkel iets meer CO2 geven zodanig dat PH zakt en dan afwachten. Indien dit nog niet helpt easy carbo toevoegen maar max 50% van voorgeschreven hoeveelheid omdat ik al CO2 geef.
 
Ja dat komt er dus op neer dat ze denken dat je co2 te weinig is gelet op het advies de ph te verlagen. Zelf geef ik ook co2 maar heb wel de stootkuur al eens gebruikt. Dwz de eerste dag 5x de aanbevolen dosering, de tweede dag 4x, enzovoorts.
 
John en ik zijn het altijd weer oneens voor wat betreft de benaming: dit is Baardalg. (sorry John...;)). Het begint n.l. als een baard aan de randen van de bladeren. Gelukkig zijn we het over de behandeling niet oneens! Gewoon omdat de bestrijding van zowel penseel- als baardalg overeenkomt. Vaak is het een CO2 probleem, hetzij te weinig, hetzij onstabiel. Deze topic lezende vind ik de vermindering van het licht niet zo nodig, je geeft helemaal niet zoveel en zeker geen (te) intensieve belichting. Wel is er iets anders aan de hand. Je watercirculatie! Laag op de grond of vlak erboven zitten je problemen. De reden hiervan ligt in het feit dat het erg moeilijk is om juist daar een goede circulatie te krijgen, denk alleen al aan alle obstakels die zich in je bak bevinden! Probeer dus in elk geval je stroming dusdanig te krijgen dat zoveel mogelijk mest/voedingsstoffen ook boven je bodem gebracht worden. Als je gaat boosten met Carbo, wat heel goed kan, zorg dan dat je het product daar brengt waar nodig.
Dit soort algen laten zich bestrijden, vaak gaat het wel om een wat langere tijdsduur.
 
Haha, ik zeg niks meer Ben:p. Je leest heel vaak dat deze benamingen door elkaar worden gebruikt. Nu ik eens goed over je uitleg nadenk heb ik de neiging met je mee te gaan. de andere alg heeft langere draden en lijkt inderdaad meer op een penseeltje.
Ja ja, we komen er wel uit he:D:D:book:.
 
Ja dat komt er dus op neer dat ze denken dat je co2 te weinig is gelet op het advies de ph te verlagen. Zelf geef ik ook co2 maar heb wel de stootkuur al eens gebruikt. Dwz de eerste dag 5x de aanbevolen dosering, de tweede dag 4x, enzovoorts.
Gelet op mijn ervaring met easy carbo, nml. heel slecht voor vissen op lange duur en het advies van easy life zelf 'alleen easy carbo als verhogen van CO2 niet helpt en met een max 50 % van voorgeschreven hoeveelheid als je al CO2 toevoegt gezien het product dan niet uit het water gehaald word ' ga ik voorlopig de easy carbo niet gebruiken en even afwachten.
Dus jullie raad om de CO2 te verhogen lijkt inderdaad de beste.
 
Succes en ik ben benieuwd hoe het later gaat.
 
Nu ongeveer een week later lijkt de alg, baard en penseelalg toch af te nemen, zeker geen aanwas meer.
Ik meet regelmatig het fosfaat en deze blijft op 1.8 of iets hoger, zonder nog kaliumfosfaat toevoegen voegen. Zou hier de hoge visbezetting en daar aan vasthangende visvoer oorzaak kunnen van zijn?
Nitraat blijft onder de 20, vandaar naast profito nog een beperkte toevoeging van kaliumnitraat. Terug verlichting op 100% tussen 16 en 20 uur. Co2 iets hoger, nml Ph op 6,98 in plaats van 7.1 bij een kh van 8. Kleur permanente tester licht groen.
 
Nu anderhalve maand verder.
Heb nu eindelijk en heel duidelijk succes. Op de traag groeiers komt geen baardalg meer, de penseel alg is geheel verdwenen .
Alle planten, snelgroeiers zoals cabomba en belgisch groen doen het goed, reuze valiseneria en de rode alternanthera ook. De ambulia iets minder, maar dat waren sukkels van planten, misschien een dwergsoort als dat al bestaat.
Heb mijn CO2 ingesteld : ph op 7.00 met een kh van 6 a 7. Dagelijks 4 ml voor een vision 450 (ik reken max. 400 liter water), wat 50% van de aangeraden hoeveelheid is. Dit werd mij door easy life zelf aangeraden bij gebruik van 'echte' CO2.
Maar waarschijnlijk heel belangrijk: ben een maand geleden terug begonnen met de optima alg van DCM. Dit is een kleurenfilter welke ik al 15 jaar in mijn vijver gebruik en ook gebruikte tot ik met de CO2 en led verlichting begon. Feitelijk geen aandacht meer voor gehad, letterlijk vergeten. Waarschijnlijk lag hier de oorzaak van de plotse algenplaag.
Voeg naast profito wel nog nitraat toe, maar de fosfaat toevoeging ben ik gestopt. Door de (te) hoge visbezetting loopt deze toch vanzelf op na waterwissel.
Hoop nu mijn bezetting langzaam af te bouwen en zo het fosfaat ook binnen de perken te houden. Heb er 6 jonge scalares in gestoken welke de jongen van de levend barenden wel zullen weg'vangen' en zodanig deze soorten er langzaam aan uit te krijgen en te vervangen door een kleinere populatie scalares, goeramis en dergelijke.
Heb mijn led verlichting ook tijdens de piekuren op 80% i.p.v 100% gezet.
 
Terug
Bovenaan