W
willy99
Guest
Had last van penseel alg. Heb bodem grotendeels vervangen, 80% water ververst en verlichting tussen 18u30 en 20 uur af gelegd.
Nu krijg ik verdorie op de randen van traag groelende planten een andere alg, ook op de wortels van de java vaarn. Is dit de blauwe alg?
Waterwaarden: ph 7.1, kh 8, gh 14, nitriet 0, fosfaat 1.8, nitraat 10. Geef momenteel profito en CO2.
Nu krijg ik verdorie op de randen van traag groelende planten een andere alg, ook op de wortels van de java vaarn. Is dit de blauwe alg?
Waterwaarden: ph 7.1, kh 8, gh 14, nitriet 0, fosfaat 1.8, nitraat 10. Geef momenteel profito en CO2.
. Het begint n.l. als een baard aan de randen van de bladeren. Gelukkig zijn we het over de behandeling niet oneens! Gewoon omdat de bestrijding van zowel penseel- als baardalg overeenkomt. Vaak is het een CO2 probleem, hetzij te weinig, hetzij onstabiel. Deze topic lezende vind ik de vermindering van het licht niet zo nodig, je geeft helemaal niet zoveel en zeker geen (te) intensieve belichting. Wel is er iets anders aan de hand. Je watercirculatie! Laag op de grond of vlak erboven zitten je problemen. De reden hiervan ligt in het feit dat het erg moeilijk is om juist daar een goede circulatie te krijgen, denk alleen al aan alle obstakels die zich in je bak bevinden! Probeer dus in elk geval je stroming dusdanig te krijgen dat zoveel mogelijk mest/voedingsstoffen ook boven je bodem gebracht worden. Als je gaat boosten met Carbo, wat heel goed kan, zorg dan dat je het product daar brengt waar nodig.
.