Verdwijnen algen met CO2?


Even voor goede
Even voor de goede orde. Dat zijn Anorganische stoffen. Organische stoffen zijn koolstofverbindingen. En koolstof zit in geen van beiden.
Wel zijn er zoals ik bij Corne las ook organische nitraat en fosfaat mogelijk aanwezig. Zelf is mijn scheikundige kennis te gering om hier meer over te zeggen.
Of ik moet mij vergissen.

Ik dacht ook dat beiden alleen orgnaisch zijn maar goed wie ben ik.
 
Ik lees vaak dat algen alleen zouden ontstaan bij tekorten, maar dat is niet geheel correct. Want bij bepaalde overschotten krijg je ook alg:
- een overschot aan organisch afval,
- een overschot aan ammonium
- een overschot aan blauw licht
- een overschot aan organische voeding zoals NO3 en PO4:"
Hier wordt het organisch genoemd.
 
Ja dat dacht ik ook altijd en misschien dat @Cornelius een toelichting kan geven.
 
Ik ga ervan uit dat hiermee wordt verwezen naar plantaardig en dierlijk materiaal dat in ontbinding is. Dat kan wel een bron van stikstof en/of fosfor zijn. In DNA zit ook stikstof.
 
Ja dat dacht ik ook altijd en misschien dat @Cornelius een toelichting kan geven.
Mijn posts ziet ie niet anders had ik het hem al lang gevraagd, wel jammer, ik moet het met redeneringen en linkjes doen. De artis heeft me ook al afgewimpeld over de mail omdat ik deze vragen had over algen een paar maanden terug. Moest maar langs komen zeiden ze 😂
 
Globaal (en onvolledig) dit topic doorgelezen te hebben;

als niet-chemicus/ scheikundige ben er altijd vanuit gegaan dat we te maken hebben met 2 soorten voeding voor planten
De voedingsstoffen die een anorganische bron hebben en voedingsstoffen die een organische bron hebben.

- de npk die uit de fabriek komt/ chemische poeders die anorganisch zijn. Deze bevatten geen koolstof
- de npk die o.a voortkomt vanuit het nitrifactie proces en de ontbinding van organisch materiaal. Deze bevatten wel koolstof.

De voedingsstoffen die wij toevoegen aan onze bak dmv poeders zijn anorganisch en bevatten geen koolstof.
De voedingsstoffen die door processen vrijkomen in onze bakken hebben altijd een organische oorsprong en bevatten wel koolstof.
 
Duidelijk Corne en dat was ook wat ik wist maar welke vorm van nitraat is dan organisch (gebonden met koolstof dan)?

Edit: ik denk ook de ureum want daar staat een C bij namelijk.


Heerlijk al die ingewikkelde scheikunde he:DD. Ik weet dat een oud lid hier het weleens over toevoegen van ureum had dus vandaar dat dit opeens me te binnen schoot.
 
Geen idee welke vorm van nitraat dat zou zijn, zover reikt mijn kennis ook weer niet. :unsure:
Kan er natuurlijk ook helemaal bio-scheikundig naast zitten natuurlijk. Ik heb wel veel kennis maar ben nog lang geen expert.
Ik weet wel dat de resultaten met ureum erg goed zijn wat betreft plantengroei en wel een stikstofbron is

NPK.png
 
Dan wordt het als maar ingewikkelder want op Wiki staat dat het organisch is als er een binding is met koolstof. In ureum zit koolstof zoals ik het bekijk op Wiki.
Maar dan staat er in het laatste overzicht dat Ureum anorganisch is:juggle:

Misschien hebben we onze scheikundige @biljoenblik nodig.

Dit is de tekst van Wiki waar duidelijk staat dat het wel organisch is:

Ureum is een stikstofhoudende organische verbinding met als molecuulformule (NH2)2CO. Ureum is een afvalproduct bij de eiwitstofwisseling in de lever. Het wordt gebruikt als meststof in de plantenteelt en in uitlaatsystemen van dieselmotoren om schadelijke stikstofoxiden die vrijkomen bij dieselverbranding om te zetten in stikstof en water (handelsnaam AdBlue). Bij verhitting ontleedt het in ammoniak en biuret.
 
Een plant is een veel verder ontwikkeld organisme dan de veel eerdere ontstane algen soorten. Met name in ons aquarium kan er een strijd gaan tussen algen die een zeer snel reactie vermogen kennen juist door hun eenvoud t.o.v. planten. Maar planten, eenmaal goed in de groei, winnen wel de strijd van de algen. Maar wanneer er sprake is van voedingstekorten als is het soms ook maar een element kan het planten verzwakken. Waardoor de verhoudingen heel anders kunnen liggen en algen wel degelijk kunnen groeien. Allelopatie vormen bij planten zijn er wel maar de die invloeden op alg vorming of het tegengaan van die vorming in ons aquarium groter zijn dan de eventuele voedsel tekorten denk ik niet. Dit omdat wanneer de verhoudingen in een aquarium rechtgezet zijn er bij mij nog nooit een alg probleem is opgetreden.
 
Interessant;
Maar zijn er geen 2 soorten ureum: organisch en anorganisch?
Want als ik het koop in een Labshop bevat het geen koolstof, terwijl het in ons lichaam voorkomt als afvalprodukt waarbij het wel koolstof bevat
 
Met name in ons aquarium kan er een strijd gaan tussen algen die een zeer snel reactie vermogen kennen juist door hun eenvoud t.o.v. planten. Maar planten, eenmaal goed in de groei, winnen wel de strijd van de algen
Strijd? Ik neem aan niet met "wapens" wat is die strijd precies? De plant eet niet al het voedsel voor de alg weg, de alg heeft ruimte om in het water of naast te plant te settelen. En als de alg de plant niet aanraakt is er verder ook geen interactie tussen bijde zoals ik begrijp. Wat voor strijd is er dan?
 
Interessant;
Maar zijn er geen 2 soorten ureum: organisch en anorganisch?
Want als ik het koop in een Labshop bevat het geen koolstof, terwijl het in ons lichaam voorkomt als afvalprodukt waarbij het wel koolstof bevat
Dan wordt het als maar ingewikkelder want op Wiki staat dat het organisch is als er een binding is met koolstof. In ureum zit koolstof zoals ik het bekijk op Wiki.
Maar dan staat er in het laatste overzicht dat Ureum anorganisch is:juggle:

Misschien hebben we onze scheikundige @biljoenblik nodig.

Dit is de tekst van Wiki waar duidelijk staat dat het wel organisch is:

Ureum is een stikstofhoudende organische verbinding met als molecuulformule (NH2)2CO. Ureum is een afvalproduct bij de eiwitstofwisseling in de lever. Het wordt gebruikt als meststof in de plantenteelt en in uitlaatsystemen van dieselmotoren om schadelijke stikstofoxiden die vrijkomen bij dieselverbranding om te zetten in stikstof en water (handelsnaam AdBlue). Bij verhitting ontleedt het in ammoniak en biuret.
"Derivaten van ureum, waarbij op een of beide van de stikstofgroepen nog een organische keten zit, noemt men in de organische chemie ureanen. Zijn alle waterstofatomen op de stikstofgroepen vervangen door organische ketens, dan spreekt men van guanidines."


Dit staat op wikipedia weet niet of er een verband ligt tussen waar jullie het over hebben
 
Strijd? Ik neem aan niet met "wapens" wat is die strijd precies? De plant eet niet al het voedsel voor de alg weg, de alg heeft ruimte om in het water of naast te plant te settelen. En als de alg de plant niet aanraakt is er verder ook geen interactie tussen bijde zoals ik begrijp. Wat voor strijd is er dan?
Misschien is "strijd" niet de juiste benaming. Een gezond organisme heeft meer "afweer" tegen belagers.
 
Misschien is "strijd" niet de juiste benaming. Een gezond organisme heeft meer "afweer" tegen belagers.
Dat doet dus niet de alg verdwijnen die naast de plant kan bestaan. (Niet de alg die de plant aantast, begrijpelijk dat die geen kans heeft tegen de plant)

Hoe komt het dan toch dat de alg die naast de plant bestaat. Zoals penseelalg. Verdwijnt met bijvoorbeeld meer co2. Omdat dan de "tekorten" opgelost zijn. Terwijl de penseelalg niets van doen heeft met de planten die naast de alg bestaan. Dat begrijp ik nog niet helemaal... Is het te veel co2 voor de alg? Waar houdt de alg dan niet van... Kan het nergens terug vinden en ik vind juist informatie die juist dát tegenspreekt..
 
Strijd? Ik neem aan niet met "wapens" wat is die strijd precies? De plant eet niet al het voedsel voor de alg weg, de alg heeft ruimte om in het water of naast te plant te settelen. En als de alg de plant niet aanraakt is er verder ook geen interactie tussen bijde zoals ik begrijp. Wat voor strijd is er dan?
Survival of the fittest.
 
Dan wordt het als maar ingewikkelder want op Wiki staat dat het organisch is als er een binding is met koolstof. In ureum zit koolstof zoals ik het bekijk op Wiki.
Maar dan staat er in het laatste overzicht dat Ureum anorganisch is:juggle:

Misschien hebben we onze scheikundige @biljoenblik nodig.

Dit is de tekst van Wiki waar duidelijk staat dat het wel organisch is:

Ureum is een stikstofhoudende organische verbinding met als molecuulformule (NH2)2CO. Ureum is een afvalproduct bij de eiwitstofwisseling in de lever. Het wordt gebruikt als meststof in de plantenteelt en in uitlaatsystemen van dieselmotoren om schadelijke stikstofoxiden die vrijkomen bij dieselverbranding om te zetten in stikstof en water (handelsnaam AdBlue). Bij verhitting ontleedt het in ammoniak en biuret.

Ureum is een organisch stikstofverbinding.

Het is een stofwisselings afbraakproduct en onderdeel van urine.

Eigenlijk is het gewoon alsof je in je bak aan het pissen bent.

Het voordeel van een organische bemester is dat het geen effect heeft op de ionen balans. En geen effect heeft op de geleidbaarheid.

Het dient als een stikstofbron. Alleen zal het dan wel omgezet moeten worden naar nitraat. En dat doen onze bacterien.

Nadeel is, je kunt ammonium, en nitriet krijgen.

 
Interessant verhaal over ureum. Wist niet dat dat ook AdBlue is.
Ik denk inderdaad dat organische stoffen wel stikstof kunnen bevatten. Maat dat maakt het nog geen nitraat. Die naam is gereserveerd voor NO3. Maat je hebt natuurlijk ook ammonia en ammoniak met stikstof erin, waarvan we weten dat planten het lusten, dus waarom zou het niet uit organische stoffen kunnen komen. Zo ook fosfor.
 
Ureum is een organisch stikstofverbinding.

Het is een stofwisselings afbraakproduct en onderdeel van urine.

Eigenlijk is het gewoon alsof je in je bak aan het pissen bent.

Het voordeel van een organische bemester is dat het geen effect heeft op de ionen balans. En geen effect heeft op de geleidbaarheid.

Het dient als een stikstofbron. Alleen zal het dan wel omgezet moeten worden naar nitraat. En dat doen onze bacterien.

Nadeel is, je kunt ammonium, en nitriet krijgen.

De naam ureum heb ik van oud lid Backplay en die gebruikte het dacht ik maar wat is dan het voordeel om dit te gebruiken want wat ammoniak toevoegen is dan toch handiger als de ureum eerst in ammoniak moet worden omgezet?
Ik dacht juist dat hij dit deed omdat ureum makkelijker opneembaar is voor planten maar dat is dus niet zo.
 
De naam ureum heb ik van oud lid Backplay en die gebruikte het dacht ik maar wat is dan het voordeel om dit te gebruiken want wat ammoniak toevoegen is dan toch handiger als de ureum eerst in ammoniak moet worden omgezet?
Ik dacht juist dat hij dit deed omdat ureum makkelijker opneembaar is voor planten maar dat is dus niet zo.
Wat ik ervan weet. En veel is dat niet. Ben geen plantkundige.

Maar ureum wordt niet rechtstreeks door de plant opgenomen. Ureum moet door enzymen of bacterien omgezet worden naar ammonium en vervolgens nitraat.
En in hoeverre de tussenproducten opneembaar zijn door de plant weet ik ook niet.

Ik denk dat het grote voordeel is, dat het een langzaam vrijkomende meststof is. En dat het daardoor minder belastend is voor het water.

Als ik het goed weet te herinneren gebruikte Festal ook deels ureum in hun all in one bemesting.
Dat zou ook de reden zijn, dat er een gewennings fase zou zijn. Omdat je bij dezelfde dosering stikstof (N) je dus niet direkt een grote hoeveelheid stikstof in de vorm van nitraat (NO3) geeft.
 
my two off cents:
Ureum en ammonium hebben een 4x hoger stikstof gehalte ten opzichte van dezelfde hoeveelheid KNO3.
Maar NH3/NH4 (ammonium/ammoniak) is wel veel giftiger, althans bij een PH van boven de 7. Hoe hoger deze is, hoe sneller er een giftig niveau van ammoniak zal ontstaan.
5g ureum is ongeveer gelijk aan 20gr KNO3. Ureum valt uiteen in 2 ammoniak moleculen. De plant geeft altijd voorrang aan ammoniak dan als aan nitraat.
Een ander verschil tussen deze 3 stikstofbronnen is dat nitraat negatief is, ammonium positief en urea neutraal geladen is.

In de betere voedingsmerken (ADA, Drak) word altijd ammonium of ureum gebruikt maar wel in heel veilige verhoudingen.
Nadeel is dat ammonische stikstof niet door planten als 'reserve' word opgeslagen, daar is er altijd een extra bron van nitraat nodig. En daarbij heeft elke plant een bepaalde voorkeur voor een stikstofbron.
Daarnaast werkt het alleen bij bakken die (snel) en goed in balans zijn omdat algen hier net zo'n voorkeur voor hebben als planten...
 
Ureum en ammonium hebben een 4x hoger stikstof gehalte ten opzichte van dezelfde hoeveelheid KNO3.
Ja als ik me goed herinner was dat zijn reden om dit te gebruiken inderdaad.
 

Terug
Bovenaan