Vergelijking twee skimmers


Beide zullen 24/7 aan staan tenzij je ze blokkeert als het ware; dus je co2-gehalte zal daaronder te lijden hebben. Gewoon zo'n losse unit van Eheim bijvoorbeeld kun je gewoon paar minuutjes per dag even inprikken en daarna desnoods uit de bak halen als je je eraan stoort als ie erin zit.
 
Waarom zou het CO2 gehalte dalen? Ik dien het toe middels een diffuser in de uitstroomslang.
 
Waarom zou het CO2 gehalte dalen? Ik dien het toe middels een diffuser in de aanvoerslang.
Omdat je veel meer oppervlaktebeweging hebt en dus meer gaswisseling. Paar minuutjes per dag is geen ramp voor je co2-peil. De hele dag een skimmer aan wel.
 
ik gebruik sinds een week of 3 de ofa skimmer die kun je zo afstellen dat hij maar een paar liter per uur doorlaat dus weinig extra oppervlakte beweging dus zodoende geen merkbaar of meetbaar co2 verlies . ik heb in het verleden een eheim skim 350 gehad en een lily pipe met skimmer maar de ofa bevalt tot nu toe het best
 
Ik kwam op het idee van een skimmer door een Youtube video waar volgens mij een RVS skimmer van Aqua Mediq werd gebruikt. Zag er indrukwekkend uit, maar de prijs is dat ook. Van het één kwam het ander zogezegd.

Op dit moment ben ik de bak nog aan het indraaien met de salmiakmethode. Er zit nog geen plant of vis in, maar toch zag ik een laagje ontstaan op het wateroppervlak. Dus dacht aan het inzetten van een skimmer. Beetje voorbarig? :unsure:
 
Dat kan gebeuren in de opstartperiode en ik zou daar nog geen actie op ondernemen hoor. Ik gebruik ook de Eheim 350 en zie de ph niet dalen door meer gasuitwisseling.
 
Dan wacht ik nog maar even met de aanschaf van een skimmer, kan altijd nog. Die verhoogde gasuitwisseling, geldt dat ook voor een lily pipe? Deze bijvoorbeeld?
 
Lily pipes verplaatsen grote body's aan water, maar door de vorm meer door de hele bak heen ipv alleen aan het wateroppervlak. Extra gaswisseling merk ik niet met de mijne. Ik heb precies die overigens.
 
Ga ik die wel bestellen. Dank voor alle adviezen.
 
Beide zullen 24/7 aan staan tenzij je ze blokkeert als het ware; dus je co2-gehalte zal daaronder te lijden hebben. Gewoon zo'n losse unit van Eheim bijvoorbeeld kun je gewoon paar minuutjes per dag even inprikken en daarna desnoods uit de bak halen als je je eraan stoort als ie erin zit.
De uitstroom van mijn filter geeft nu meer oppervlakte beweging dan de skimmer die ik erin heb.. Of geven die skimmers aan de instroom van je filter zoveel meer beweging dan zo'n losse?
 
Ik heb de Eheim 350 op een tijdklokje en die gaat als de verlichting uit is even 2 uurtjes aan.
 
Misschien is een idee om te onthouden. Zowel Eheim
Ik kwam op het idee van een skimmer door een Youtube video waar volgens mij een RVS skimmer van Aqua Mediq werd gebruikt. Zag er indrukwekkend uit, maar de prijs is dat ook. Van het één kwam het ander zogezegd.

Op dit moment ben ik de bak nog aan het indraaien met de salmiakmethode. Er zit nog geen plant of vis in, maar toch zag ik een laagje ontstaan op het wateroppervlak. Dus dacht aan het inzetten van een skimmer. Beetje voorbarig? :unsure:
Wanneer je graag het (kaam)laagje weg wilt hebben kun je heel goed uit de voeten met een losse skimmer van bijvoorbeeld Eheim of superfish.
 
Skimmers, ik heb zo'n zelfbouw ding voor eventualiteiten maar eigenlijk vertrouw ik meer op de waterbeweging die ik vanzelf al krijg door spraybar vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Je ziet het op de video's, eerst van onderuit gezien en dan van bovenaf, geen kaamlaag!


 
Het beetje kaam, dat op het water dreef, heb ik verwijderd door een paar keer een vel keukenrolpapier op het wateroppervlak te laten vallen. Dat absorbeert de kaamlaag. Voor nu is dat voldoende, als er later toch kaam ontstaat als de bak verder ingericht en bevolkt is, zie ik wel hoe ik daarmee omga. Hangt af van hoe hardnekkig die laag dan is.
 

Terug
Bovenaan