Wat is er nieuw

Vergeling cryptocoryne

• Onderwerp starter Onderwerp starter SjoerdBr.
  • Startdatum Startdatum
S

SjoerdBr.

Guest
Beste,

Drie weken geleden heb ik mijn 54 liter aquarium opgestart en heb ik in de achtergrond een grote groep Cryptocoryne wendtii ‘green’ geplant. Voor het planten heb ik de wortels afgeknipt op 1-2 cm. Ik ben er ook van op de hoogte dat Cryptocoryne kan verslijmen na de wisseling van omstandigheden.

Mijn bladeren van de Crypto beginnen nu na drie weken geel te worden. Op verschillende fora lees ik dat dit te maken heeft met een ijzertekort. Kan dit kloppen en moet ik ijzer gaan bemesten? Of is het geel worden van blad onderdeel van de verslijming in de opstart-fase?

Het is een low-light verwarmd aquarium (24 graden), waar geen CO2 wordt toegevoegd. Bij de wortels van de crypto heb ik voedingsballetjes gestopt. Overige “bemesting” komt van drie guppen die momenteel in mijn bak zwemmen. De crypto’s staat in een lichte stroming waarbij ik de bladeren zie bewegen. Andere planten in de bak zijn Javavaren, Anubias nana, Sagittaria subalata en waterpest.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Groetjes,
Sjoerd

Bijlagen

• 97F344C9-78D1-4197-B548-F61928DAC533.jpeg
    97F344C9-78D1-4197-B548-F61928DAC533.jpeg
    260.9 KB · Weergaven: 119
Aan het blad te zien zijn deze cryptos nog in de bovenwater vorm. De vergeling is dus normaal, er zullen nieuwe bladeren worden gevormd die wat puntiger zijn en goed blijven onder water. Ik zou me er geen zorgen om maken. Hij staat ook nog maar 3 week

Top! Hartstikke bedankt voor de reactie, mijn vraag is daarmee beantwoord.

Nog even een vraag volgend op het antwoord van kikkervis. Is het beter voor de plant om de gele bladeren af te knippen of af te laten sterven en vervolgens uit het aquarium te halen?

was het een oud blad dat er al op zat toen je de plant kreeg ?
dan mag je die afknippen.

Sommige planetn maken nl bladeren die eerst zeer licht zijn en later pas verkleuren...echinidorus tricolor bijvoorbeeld.

Oude bladeren die minder mooi zijn zou ik wegknippen want die zorgen allemaal maar voor extra belasting van je bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan