Verhuis van een aquarium


V

Vlinderken

Guest
Hallo iedereen,

Binnen enkele maanden verhuis ik en natuurlijk neem ik mijn aquarium mee.

Het is een 60 liter met nanovisjes, levende planten en een steentjesbodem.

Het is ongeveer een uurtje rijden naar ons nieuwe appartement.
Hij zal 2 verdiepen naar beneden moeten en daar 1 naar boven en er is geen lift.

Nu vraag ik me af hoe ik het best doe.
Ik heb niet de mogelijkheid om in het nieuwe appartement rustig een nieuwe te laten indraaien voor ik de visjes verhuis. Dus alles zal in 1 dag moeten gebeuren.

Met vriendelijke groeten

Vlinderken
 
Zelf heb ik ook een keer een aquarium verhuisd.

Ik heb curver bakken gebruikt. Een voor de vissen.
Een voor de bodem, en een voor de planten.
De vissen in het oude aquarium water, de planten ook. Filter niet schoonmaken, en bij de planten in de bak doen.
De bodem uitscheppen in het halfvolle aquarium. Zo gaat de bodem redelijk schoon mee.
Het vieze overige water wegdoen.

De bak zelf schoon en leeg vervoeren.

Na verhuizing de bodem terug doen in de bak. Gedeeltelijk vullen met nieuw water.
De vissen bak langzaam bijvullen met nieuw water (overwennen)
Planten in de bak plaatsen. Vissen erin. Water uit de vissen bak ook in het aquarium.

De eerste week wel extra nitrivec of vfm erin doen. Want de balans is compleet verstoord.
 
Ik heb eens de 60cm verhuisd naar de andere kant van de kamer. Water eruit halen tot op zo n 5cm na en de vissen ook. Dan is hij wel te tillen en al helemaal met 2 man. Inhoudt van de filter in een emmer water meenemen en bij aankomst vullen met water (of oud aquawater) en de vissen erin en de filter weer opstarten.
Dat zou denk ik met een 60cm te doen moeten zijn.
 
Heeft er iemand een idee om de vissen veilig te vervoeren.
Thuis kan ik ze wel nog in een emmer laten met de filter erin.
Onderweg wordt dus een probleem. Hoe lang kan ik ze in een afgesloten emmer laten?
Waar moet ik op letten om ze niet te verstikken of door elkaar te schudden.
 
Je kan ze prima in een afgesloten emmer even vervoeren hoor. De reis is niet zolang dus dat zal best gaan denk ik. Beetje rustig rijden is wel iets waar je misschien aan kunt denken;). Als ze naar de lfs worden vervoerd dan gaat dat er vast ook niet altijd zachtzinnig aan toe.
 
ik zou ze 1-2 dagen voor het vervoeren ook niet meer voeren, bij stress gaan ze poepen en wat er niet in zit kan er ook niet uit :D

emmers met deksels zijn inderdaad super handig hier voor, gewoon 1/4-1/3 van de emmer met aquarium water vullen en de deksel erop doen zodra je richting de nieuwe bestemming gaat. niet gaan haasten want dat levert alleen maar problemen op. vissen kunnen echt wel even in een emmer vertoeven.

uiteraard de vissen wel weer overwennen zoals je het ook zou doen als je ze van de LFS ophaald. de waterwaardes van de nieuwe locatie zullen ongetwijfeld anders zijn dan van de oude :)
 
Ik had er nog niet bij stilgestaan maar ik verhuis dus naar een totaal andere omgeving.
Ik weet wel dat de waterwaarden van bron tot bron verschillen.
Kan ik me aan problemen verwachten voor mijn huidige vissen en planten.
En wat kan ik doen om problemen tot een minimum te beperken.
 
Vissen in emmers vervoeren is vaak het beste. Ik zou daar aquariumwater bij in doen en een deel vers kraanwater. Als je de oude bodem mee neemt zou ik die eerst even goed uitspoelen ivm alle afval wat zich erin verzameld heeft.
Bij aankomst eventueel even heater en luchtpompje in de emmer en dan je bakje klaarmaken.als je bakje weer opgestart is eerst de vissen in de emmer laten overwennen aan het nieuwe water, dus steeds een beetje water bij de emmer in (en wat oud water eruit) Bv met een kopje of als je een heel dun slangetje hebt kun je het vanuit je bak in de emmer laten druppelen. Rustig overwennen naar het nieuwe water is erg belangrijk anders kunnen ze echt een klap krijgen van het verschil. Neem daar gerust de tijd voor..
Mn ouders wonen nog geen 30 km bij me vandaan en bij hun is de kh en ph veel lager dan bij mij, een enorm verschil.
Probeer ook grote temperatuurschommelingen te voorkomen
 
Op zich is een emmer prima, alleen biedt deze geen enkele bescherming tegen de kou.

Misschien heb je een koelbox of anders een koeltas?
Dan kun je ze daarin vervoeren. Vraag bij de LFS anders even om een paar grote transportzakken.

Je kunt ook de vissen in een zak in de emmer doen en dan wat isolatiemateriaal erom heen doen.
Proppen oude kranten werken al heel goed.

Vissen die uit het buitenland komen, dus bijna allemaal ;) die komen ook in zakken die in dozen zitten met isolatie.

Je kunt ook bij de LFS naast transportzakken vragen of je een piepschuim vervoersdoos mag hebben/lenen/overnemen.
 
Het vervoeren van vissen in emmers zou ik niet doen. Ik heb daar vervelende verhalen over gehoord, vissen met teveel stress etc. Heb ik ook gemerkt toen iemand enkele van mijn Malawi-visjes meenam in een emmer. Na 1-2 dagen waren er grote problemen. Ik hoorde toen van een kweker/handelaar dat dit heel goed door het vervoeren in emmers zou kunnen komen.

Ik vervoer ze inderdaad altijd in een vervoersdoos (piepschuim) en het liefst nog in een plastic vis transportzak! Nooit problemen gehad!
 
Ik had er nog niet bij stilgestaan maar ik verhuis dus naar een totaal andere omgeving.
Ik weet wel dat de waterwaarden van bron tot bron verschillen.
Kan ik me aan problemen verwachten voor mijn huidige vissen en planten.
En wat kan ik doen om problemen tot een minimum te beperken.

De waterwaardes zullen zeer waarschijnlijk verschillen. je kunt bij het waterbedrijf opvragen uit welk "wingebied?" het water komt en daar een rapport van opvragen.
 
Hallo iedereen,

Vorige zondag was de grote verhuis.

Hoe heb ik het nu uiteindelijk gedaan.

Omdat ik enkele weken op de goodwill van mijn moeder heb moeten rekenen voor het voeren en schoon houden heb ik er voor gekozen om direct de grote schoonmaak te houden. De ramen zagen helemaal groen en er zat veel vuil en slakjes tussen de steentjes.
Ik wou het zo doen omdat ik dan maar 1 keer het biotoop en de visjes moet verstoren.

Ik heb 1/2 van het water overgepompt in 2 emmers met deksel, zonder bodemwater mee te pompen.
Dan in een kleinere emmer water met deksel heb ik de gespoelde filter en sponsen gelegd om ze nat te houden. Planten in transportzakjes van de lfs met beetje water erbij.
De vissen uit gevist en in transportzakjes van de lfs geschept.
Alle steentjes uitgevist en goed gespoeld tot het water schoon was.
Binnenkant van het aquarium schoon gemaakt met filterwatten.
Alles vervoerd met de auto. De vissen in een transportzakje, in een klein emmertje, op mijn schoot.
Het aquarium en de emmers tussen anti-verschuifschotten in de koffer.
Alle losse delen in een curverbox. De steentjes in plastiek zakken in een curverbox.
In het nieuwe huis:
De zak met de visjes zo snel mogelijk open gemaakt in het kleine emmertje.
De aquarium geïnstalleerd en waterpas gezet op de kast.
Steentjes in gedaan. Kleinste emmer oorspronkelijk water erin. Planten terug geplaatst. Filter, verwarmer, zuurstofpomp.
Dan grootste emmer oorspronkelijk water over geheveld. Aangevuld met nieuw water.
Visjes laten overwennen. Visjes uit zakjes uitgevist en terug geplaatst.

De hele week erop heb ik elke week 10 liter water ververst.

1 visje, een platy van 2 jaar oud is ondertussen overleden. Hij was er al slecht aan toe bij de verhuis. Heel mager geworden, terwijl de rest er goed uitzag.
Hij at ook heel weinig al ik voerde. Het was alsof hij geen kracht meer had.


Groetjes
Vlindertje
 
Fijn dat het gelukt is. Jammer van het visje, maar per saldo is het helemaal niet slecht gegaan dan in mijn ogen. Een groter aquarium verhuizen is echt een heel gedoe, voor mensen die dit topic later lezen voor verhuis tips bij een aquarium, kijk hier eens https://moveria.nl/tips-verhuizen/aquarium-verhuizen/

Ik vind dat ze het daar heel goed uitleggen, ook voor grotere bakken om de bak zo efficient mogelijk te verhuizen!
 

Terug
Bovenaan