Verhuizen zeebak, hoe gaat dit in z'n werk?


V

vuurstaartje

Guest
Mss een domme vraag, maar wil me toch iets meer verdiepen op brak/zeewater en mss ook nog een zoutbak aanschaffen.

Nu heb ik net een bak gezien die al draaide met vis en koraal. Als ik deze zou kopen is dit eenvoudig om te zetten of moet je voorbereidingen treffen om het water goed te houden
 
Geen domme vraag,alles meenemen ook het water,het levend steen indien aanwezig na verhuizing tijdelijk in cement bakken leggen ( onder water) en zoveel als mogelijk gebruiken van de vorige bak.
 
Ik zou me eerst heel goed inlezen want een zeewaterbak is niet met zoet te vergelijken en is veel duurder in onderhoud. Mocht je die overkopen dan moet je de koralen en het steen en bewoners in emmers zien mee te nemen en alles thuis weer inrichten. Ik weet niet om hoeveel water het gaat maar anders moet je zorgen dat je thuis voldoende water klaar hebt staan met vergelijkbare waterwaarden.
 
En de bak zo snel als mogelijk weer inrichten,of in een nieuwe bak of misschien met het gebruik van de vorige bak.
 
Naar mijn bescheiden mening is het verhuizen van een zoutwater aquarium niet iets waar je als starter met zoutwater aan zou moeten beginnen. Het opstarten van een zoutwater bak is al lastig genoeg als je alles volgens de regels doe.
Het verhuizen van een bestaande bak met daarin vissen, koraal en andere dieren gaat voor een nieuwe opstartperiode zorgen waarbij je heel veel risico loopt voor de gezondheid van alle dieren.

Ik zou verder zoeken naar een leuke lege bak, dan is de kans op succes vele malen groter.
 
Stel als ik als onervaren zoutman een bak wil beginnen zou ik deze niet draaiend overnemen maar vanaf 0 beginnen.
Te veel risico's voor de levende have m.i.
 
Denk zelf dat het voor een ervaren zoutwater vrouw/man een hele toer wordt om dit voor elkaar te krijgen zonder verlies aan levende have
Dus al beginner niet doen zou ik zeggen
Trouwens er staat me iets van bij dat nog niet zo heel lang geleden een ervaren zeewater piloot zijn bak heeft moeten verhuizen en ook daar ging het niet helemaal lekker mee in het begin
Weet alleen even niet meer wie dat was
 
Het gaat om een 175ltr bak. Uiteraard ga ik niet over 1nacht ijs.

Het zou dan idd de bedoeling zijn om zoveel mogelijk over te nemen van levend steen tot koraal en ook zoveel mogelijk water. Hierin kan ik evt een zuurstofpompje hangen (12volt). Hij staat bij mij in de buurt (5km) en zou dus in principe niet lang hoeven te duren om de bak daar af te breken en hier weer op te zetten. Ik kan hier thuis vtv een buffer water neerzetten met gelijke waardes om evt nitriet/nitraat/posphaat pieken de kop in te drukken.

Het hele ondernemen zou in principe niet langer dan drie uurtjes hoeven duren
 
Als je binnen 3 uur een zee waterbak kan verhuizen en herinrichten dan denk ik dat het wel goed komt,je hebt alleen een strakke planning nodig en veel hulp om het allemaal snel te laten verlopen,Mag ik er vanuitgaan dat er onder deze bak een bioloog ofwel op zeewatergebied sump staat met een afschuimer,?
 
Dit is hoe ik het zou aanpakken.

Voor de aanschaf er proberen achter te komen waarom de bak wordt verkocht en of deze tot de laatste dag echt goed onderhouden wordt. Als je geen ervaring heb met zoutwater dan zou ik iemand zoeken met veel ervaring die met je mee gaat om te beoordelen wat de status van de bak is.
Het maakt echt niet uit hoe snel je het doe, alles moet uit de bak, dit gaat ervoor zorgen dat er veel vuil uit het steen en de bodem los gaat komen en je zult ervoor moeten zorgen dat dit zo min mogelijk problemen gaat veroorzaken.

Alle dieren moet je opslaan in bakken die voorzien zijn van voldoende stroming en op ongeveer 25 graden blijven. Zo houden ze het zonder problemen een dag vol.

Zorg ervoor dat het steen constant nat blijft en spoel het af in een emmer aangemaakt zoutwater voordat je het terug in het aquarium plaats. Zo ben je zoveel mogelijk vuil van de vorige eigenaar kwijt.

Hou een paar handen zand apart en spoel de rest goed uit, hier zit zeer waarschijnlijk heel veel vuil in en dat wil je zo veel mogelijk kwijt. De kleine hoeveelheid zand die je niet gespoeld hebt is om het systeem weer te enten met bacteriën. Als het echt heel erg vuil is kun je er ook voor kiezen om de oude bodem weg te gooien en nieuw zand te kopen.

Gebruik zo veel mogelijk van het oude water maar gooi vooral wel het water weg wat vervuild is door het leeghalen van de bak. De rest aanvullen met aangemaakt water wat zoveel mogelijk dezelfde waarden heeft en rond de 25 graden is.

Plaats 1 of liever nog 2 powerfilters direct in de bak zodat veel van het rond zwevende vuil eruit gefilterd kan worden voordat het op het steen terecht komt.

Zet de koralen los in de bak. Waarschijnlijk ben je al de nodige uren aan het stressen en als je nu ga beginnen met het vastplakken van koralen gaat het zeker veel schade opleveren. Doe dit 1 of 2 dagen later, zo hebben de vissen ook weer even tijd om tot rust te komen.

Als je klaar bent voeg dan meteen een portie goede bacteriën toe en herhaal dit de eerste weken regelmatig, het liefst bacteriën van verschillende merken.

Houdt de vissen goed in de gaten, voer ze goed en let erop dat ze allemaal eten en dat er snel weer rust in de bak is. Stip heb je zo te pakken in een zoutwater aquarium!

Let erop dat je er als eerste voor zorg dat de stromingspompen aan staan als de bak weer staat. Een zoutwater aquarium kan prima 1 of 2 dagen zonder afschuimer en verlichting maar zonder stroming kan het snel fout gaan.

Ik ben vast nog heel veel vergeten maar zo heb je alvast iets om over na te denken.
 
Oohhja zorg ervoor dat je ruim voldoende osmose water en zout hebt staan, het zou heel vervelend zijn als je per ongeluk een emmer omstoot waardoor je tekort hebt om de bak voldoende te vullen.
Beter veel te veel als een paar liter tekort.
 
Ik zou het niet doen.
Niet omdat een bak verhuizen moeilijk is, maar omdat je als beginner ook alle fouten van de vorige eigenaar neemt.
Als de vorige eigenaar de koralen niet dipte of in quarantaine had, ga jij daar last van krijgen.
Als de vorige eigenaar zieke vissen had, ga jij daar last van krijgen. Als er ineens iets gebeurt (ziekte, sterfte, of zelfs een complete crash), weet jij niet waarom.

Als je zelf alles opzet weet je alles wat je moet weten.
En zelf opzetten betekent niet dat je alles nieuw moet kopen. Koop een tweedehands bak en techniek als je wilt. Koop levend steen die uit een andere bak komt, maar let tijdens de opstart op en voorkom plagen.
Koop stekken van particulieren, maar dip alles, of beter zelfs, plaats het in quarantaine.
 
Ik ga straksnaar een draaiende bak kijken . Er zit idd een sump onder met een. Afschuimer en osmose reservoir. Zal kijken wat foto's te maken en uiteraard zoveel mogelijk info te vergaren. Het is geen rifbak zover ik kan zien en er staatkundig levend steen in. Weet dus even niet hoe de sump ingericht is. Nadere info volgt
 
Ik heb het vorige zomer gedaan. Een draaiend 1.000 liter systeem afgebroken, verhuisd en terug opgebouwd op één dag. Dat alles als complete beginner met zeewater.

Veel spierkracht, een bestelwagen en zelfs een kraan is er aan te pas gekomen om deze bij mij binnen te krijgen (1e verdiep).

Achteraf bekeken is alles zéér goed verlopen. Het heeft ongeveer een uur of 10 geduurd tussen het moment dat de eerste liter er op de oude plaats uitging en hij bij mij terug gevuld was (waren wel constant met een man of 8 in de weer). De eerste paar dagen wel een kleine nitrietpiek gehad, maar mede door de hydra had ik die snel terug onder controle.

Ik kan je één ding zeggen: dat was goed voor één keer maar nooit van mijn leven dat ik dit nog doe. Wat een stressdag seg. Natuurlijk was dit ook niet direct een klein bakje.

Los van al de stress mis je ook een groot deel van de beleving in de opstartfase.
 
Zoals de vorige post van Chilliwillie88 aangeeft is het in een dag of korter goed te doen, en met voldoende hulp gaat dit ook lukken,ik ben geen zee-waterman maar heb in het verleden vaak bevriende aquarianen geholpen met zo'n uitdaging,en ja,,het geeft stress.Maar het is te doen.

Het voordeel van een goed draaiend zee-water aquarium over te nemen is dat je de opstartfase deels of voorzichtig geheel kan overslaan.

Ook een opstartfase geeft stress,en deze ligt in het feit dat als je vanaf nul begint,en zooooo-lang moet wachten,dus goed opgelost.
 
Aan de andere kant is het beleven van de opstartfase ook wel weer leuk en ook erg leerzaam.
 
Dat klopt,vooral als een zee-wateraquariaan opstart met levend steen,en de borstelwormen en vreemde kreeften na verloop van tijd zich laten zien.Inderdaad opstarten is echt alles meemaken.
 
Klopt alleen was ik minder blij destijds met de borstelworm. Die werd veel te groot voor de 80 liter en vrat mn Duivelsklauw aan. Ik dacht die vang ik even maar dat lukte dus niet.
 
Ben wezen kijken, was leuke bak maar ga me eerst toch meer verdiepen op zee. Wil toch een bepaalde soort bak opstarten en ga nu dus niet eerst een kleien bak overnemen waar ik tzt mss spijt van krijg
 

Terug
Bovenaan