Verhuizen


Mijn verhuizing was ook maar 5 min met de auto.
Ik had het als volgt gedaan :

Helft van het water eruit halen en wegdoen.
De grote vissen eruit halen en in grote dichte donkere bakken met oud aquarium water doen.
Het aquarium heb ik met piepschuim en bubbeltjesplastic in de achterbak van de auto geplaatst.

En het vervoerswater van de vissen heb ik weggedaan en de grote vissen weer terug in de bak na het aanvullen van nieuw water.

Het ging heel snel en altijd je aquarium als eerste aansluiten voordat je alles gaat uitpakken.
De bacteriën in je filter blijven intact als je gewoon het erin laat en niet droog laat staan!

Ben je al inmiddels verhuisd? Of nog niet dan iig veel succes!
 
Mijn verhuizing was ook maar 5 min met de auto.
Ik had het als volgt gedaan :

Helft van het water eruit halen en wegdoen.
De grote vissen eruit halen en in grote dichte donkere bakken met oud aquarium water doen.
Het aquarium heb ik met piepschuim en bubbeltjesplastic in de achterbak van de auto geplaatst.

En het vervoerswater van de vissen heb ik weggedaan en de grote vissen weer terug in de bak na het aanvullen van nieuw water.

Het ging heel snel en altijd je aquarium als eerste aansluiten voordat je alles gaat uitpakken.
De bacteriën in je filter blijven intact als je gewoon het erin laat en niet droog laat staan!

Ben je al inmiddels verhuisd? Of nog niet dan iig veel succes!

Hoi, bedankt voor je tips! Ik ga toevallig morgenochtend het aquarium verhuizen! En de 30e gaan we zelf over :D
 
Het klusje is geklaard! In totaal 3,5 uurtjes bezig geweest. Het extra filtertje zo lang mogelijk laten draaien en op het nieuwe adres ook weer gelijk de stroom erop zodat hopelijk de meeste bacterien nog leven in het filter. Ik heb vandaag eerst een paar uurtjes de lichten uitgelaten tegen de stress. Verder heb ik extra filterbacteriën toegevoegd en nog op voorraad om het filter te ondersteunen.

Ook heb ik van Colombo de NO2 en de NH3/4 druppeltest aangeschaft, zodat ik zelf elke dag even de waardes kan controleren en zonodig kan ingrijpen.

De visjes zijn erg gestrest, vooral de grote. De kleine is al wat meer geacclimatiseerd, maar wijkt geen seconde van de zijde van de grote af...

Morgen komen als het goed is mijn plantjes! Nu staat er alleen nog anubias in omdat ze de rest hebben opgegeten :br:

AC24A9D8-017A-4D12-947D-F4AC4D283D91.JPG
IMG_5576.JPG

E1FE986B-51F2-4BB1-9A1D-6EF6BE0213C0.JPG
IMG_5606.JPG


Als de plantjes er allemaal in staan zal ik nog een totaal foto sturen :). Zag er enorm tegenop maar met hulp van mijn vader en opa is het toch gelukt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat fijn dat het goed gegaan is veel plezier in je nieuwe huis ! Laat de visjes wel weer wennen aan de temperatuur om de ergste stress uitsluiten.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D
 
Net nog even gekeken en ze zwemmen nu inmiddels lekker rond ipv op de bodem liggen..

21b72997-637a-42a4-900b-ea3e7df9b844.JPG
 
Aardig klusje geweest :D Goed om te zien dat ze weer rond zwemmen. Dat raampje rechts als daar zonlicht opvalt in je aquarium ga je algenprobleem krijgen hoor. Even kijken ivm zonlicht anders die kant aquarium afplakken ofzo. Ik heb hem na verhuizing bij 2 ramen staan wat een algenzooi.

Door stress ademen ze sneller dus meer NH3 vervuiling. Als je NH3 meet veel en groot verversen hoor! NO2 ook niet fijn maar minder erg dan NH3 die moet zoveel mogelijk op 0,00 staan! Hopen dat filter het goed aankan.
sterkte met al het gedoe van een verhuizing……. Hard werken he
 
Mijn plantjes zijn gearriveerd en heb ze vandaag in het aquarium gedaan. De visjes lijken wat rustiger te zijn. Tijdens het planten kwam de grote elke keer even gedag zeggen (lees: heb je erwtjes in je hand?:D).

De NH3 heb ik vandaag op 0.0 gemeten gelukkig!
Dit ga ik zeker in de gaten houden. Het aquarium aan de rechterkant ben ik inderdaad ook bang voor lichtinval. Daarom heb ik het rolluik van dat raam naar beneden. Ik heb genoeg ramen dat het nog licht genoeg is. Mocht ik die wel ooit open willen, dan kan ik inderdaad die kant afplakken, dat is wel een goede. Maar ik denk en hoop wanneer ik het rolluik dicht heb dat er niet veel (direct) zonlicht op komt te staan.

IMG_5645.JPG
IMG_5653.JPG
IMG_5654.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er strak uit nu hopen dat ze de plantjes met rust laten :)
 
Ziet er gezellig uit hoor. Leuk zitje erbij met een kopje koffie visjes kijken :koffie::koffie::koffie:

Wat een gedoe he verhuizen en dan je vissen toestanden. Beter eerst plantjes dagje in emmer doen en paar keer vers water erin. kwekers gebruiken het een en ander aan gif toestanden. In emmer even weken dan veel eruit zodat niet in aquarium komt.

M isschien beetje paranoide van mij maar ik haal plantjes in zaak waar visjes bij zwemmen en mijn plantjes krijgen ook even een parsietenmiddeltje dagje dan dagje in water met verversen. Heb toch vissen apotheekje staan.:stop::stop:
 
Ziet er gezellig uit hoor. Leuk zitje erbij met een kopje koffie visjes kijken :koffie::koffie::koffie:

Wat een gedoe he verhuizen en dan je vissen toestanden. Beter eerst plantjes dagje in emmer doen en paar keer vers water erin. kwekers gebruiken het een en ander aan gif toestanden. In emmer even weken dan veel eruit zodat niet in aquarium komt.

M isschien beetje paranoide van mij maar ik haal plantjes in zaak waar visjes bij zwemmen en mijn plantjes krijgen ook even een parsietenmiddeltje dagje dan dagje in water met verversen. Heb toch vissen apotheekje staan.:stop::stop:

Dankjewel!! Ja ik heb de plantjes eerst geweekt in een emmer, geen dag maar een paar uurtjes. Maar goede! Tip voor de volgende keer om het langer te weken en evt wat toe te voegen. De temperatuur is alleen drie graden gezakt. Heb wel op dezelfde temperatuur het water erin gedaan en de vissen overgebracht maar blijkbaar is dit een kouder huis?

De grote is nog steeds van slag en erg schrikachtig. Dat was hij in het vorige huis ook al wel. Ineens schrikachtig wegzwemmen. Heb goed op de kieuwen gelet maar die bewegen allebei. Misschien dat ik over een aantal daagjes voor de zekerheid zoutbadjes ga geven. Misschien parasieten? Hij gaapt nl ook geregeld. Of ik zie beren op de weg...

Die kleine zwemt rustig en vrolijk rond en plukt wat aan mn plantjes ;).

2F80DE6C-504B-4594-9669-C4A997466C73.jpeg
ACA23E0C-94AC-4054-A89D-78E2FC244D65.jpeg
FE494013-4082-48DD-BEA7-21B9E37222BB.jpeg
9636B4E0-BC7B-44A4-9258-55367EE94740.jpeg
 
Mooi dat het nog zo vlot gelukt is, doe je nog wat aan de achterkant van de bak of hou je deze zo?
 
Mooi dat het nog zo vlot gelukt is, doe je nog wat aan de achterkant van de bak of hou je deze zo?

Jazeker! Over de achterkant twijfel ik. Ik vind dit ook niet storend moet ik zeggen. Heb wel zwarte achterwand gekocht, maar ik vind dat het aquarium daardoor wel kleiner gaat lijken. Ik heb ook nog een achterkant poster van juwel gewoon die ik eventueel kan gebruiken.
 
Jazeker! Over de achterkant twijfel ik. Ik vind dit ook niet storend moet ik zeggen. Heb wel zwarte achterwand gekocht, maar ik vind dat het aquarium daardoor wel kleiner gaat lijken. Ik heb ook nog een achterkant poster van juwel gewoon die ik eventueel kan gebruiken.
Of gewoon schoolbordverf met een rollertje aanbrengen :!
 
Zo leuk gezicht he z on bolle kop en dan dat kleintje. 1 hap en hij is weg………
Vind die harige bonsai plantjes ook leuk. Wat is dit of is dit onderkant kaal gevreten ofzo.

Vissen zijn dan meegegaan in afkoeling van aquarium dus dat kan geen kwaad. Dat gaat geleidelijk. Word van de winter dus meer kacheltje opstoken dan weet je alvast dat je nieuwe huis kouder is. Wel weer voordeel voor je vissen als het zo bloed heet is.

Overmatig gapen, schrikken kan duiden op kieuwwormen. Dit zijn ook parasieten maar medicatie is anders. Helaas heb je niets wat alle parasieten dood.

probeer eerst eens 3 dagen zoutbadje tussen 20 tot 30 gram per liter. Dit vinden wormen niet fijn.

Google manaus aquarium de cypracil,cypricil (zoiets) daar kun je symptomen lezen.

Volgens mij ga je morgen over. Hoop dat je weer een beetje kan uitrusten dan.

Nooit iets voor wormen halen waar flubenol/flubendazole inzit. Kunnen goudvissen niet hebben!!! zit in heel veel wormenkuren voor vissen.
 
Zo leuk gezicht he z on bolle kop en dan dat kleintje. 1 hap en hij is weg………
Vind die harige bonsai plantjes ook leuk. Wat is dit of is dit onderkant kaal gevreten ofzo.

Vissen zijn dan meegegaan in afkoeling van aquarium dus dat kan geen kwaad. Dat gaat geleidelijk. Word van de winter dus meer kacheltje opstoken dan weet je alvast dat je nieuwe huis kouder is. Wel weer voordeel voor je vissen als het zo bloed heet is.

Overmatig gapen, schrikken kan duiden op kieuwwormen. Dit zijn ook parasieten maar medicatie is anders. Helaas heb je niets wat alle parasieten dood.

probeer eerst eens 3 dagen zoutbadje tussen 20 tot 30 gram per liter. Dit vinden wormen niet fijn.

Google manaus aquarium de cypracil,cypricil (zoiets) daar kun je symptomen lezen.

Volgens mij ga je morgen over. Hoop dat je weer een beetje kan uitrusten dan.

Nooit iets voor wormen halen waar flubenol/flubendazole inzit. Kunnen goudvissen niet hebben!!! zit in heel veel wormenkuren voor vissen.


Oke goed om te weten! Dankjewel. Ja dat is wel een voordeel met die hitte van afgelopen weken :) grappig gezicht he. Hij moet nog maar even goed groeien!

Deze plantjes zijn met een dure naam: Limnophila aquatica. Ze zijn niet kaalgevreten maar moeten nog wat uit gaan staan volgens mij als ik de foto's op google zie.

Ik slaap vannacht voor het eerst al in het nieuwe huis. Mijn ouders en de andere meubels komen morgen met de verhuiswagen!
 

Terug
Bovenaan