Verkeerde kit


A

anneee

Guest
hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een achterwand voor mijn aquarium. Hij is gemaakt van piepschuim, tegellijm en epoxy. Om de piepschuim delen aan elkaar te maken was ik naar de bouwmarkt gegaan, en heb ik gevraagd om een sterke kit die in het aquarium gebruikt kan worden. de verkoper raadde mij polymax crystal van bison aan. hiermee heb ik dus het piepschuim aan elkaar gemaakt, tegellijm erover, epoxy en toen ook met deze kit in het aquaruim vast gemaakt. Nou had ik vanavond een vriend op bezoek die zei dat deze kit helemaal niet geschikt is. is schrok me dood! Ik ben meteen gaan zoeken op het internet maar vind veel verschillende verhalen. Ik was van plan de bak te gaan spoelen met zout vanwege de achterwand. Zou ik het dan zou kunnen laten zitten, of is dat toch een te groot risico? Anders zou ik mijn hele achterwand moeten slopen. Zo stom!! ;(
 
Ik heb dezelfde kit gebruikt in een test/oefen aquarium van 60cm. Ik heb er nog niets in, maar zat met hetzelfde. Ik wil stenen gaan lijmen op een plexiglas plaat. Dit is 1 van de weinige kitsoorten die ik heb gevonden die bijna alle oppervlakten kan verlijmen en onderwater gebruikt kan worden.

Er zit geen zuur oid in de kit, en ze geven in hun technische documentatie aan dat het vrijwel zeker niet giftig is voor eventuele aquariumbewoners. Maar helemaal zeker kan je er nooit van zijn. Goed spoelen met water dat je 24 uur laat staan in de bak en dan alles eruit en opnieuw spoelen. Vraag me sowieso af of er nog giftige stoffen worden afgegeven als de kit eenmaal helemaal is uitgehard.

Maar, zoals Luc zegt, als je van de hoed en de rand wilt weten, zal je bison moeten bellen. Hoewel ik mij afvraag of die gaan zeggen dat het 100% veilig is. Ze zullen altijd een slag om de arm willen houden voor het geval dat het wel mis gaat. Vandaar waarschijnlijk ook de opmerking 'vrijwel zeker' niet giftig in hun beschrijving (volgens mij te vinden in het topic dat door Luc is gelinked).
 
bedankt voor de reacties! lastig... het zou dus wel goed kunnen gaan.. vind het zo zonde alles weer opnieuw te maken, er zitten heel wat uurtjes in. als ik nou alles heel goed spoel met zout. de bak laat indraaien en de waterwaardes goed zijn, is het dan oke? dan kan ik hem als nog weggooien als de waardes niet goed zijn, maar mijn vissies en schildpadden zitten momenteel prima in een andere bak. dan zou het misschien toch goed kunnen gaan....Ik heb bison een mailtje gestuurd.
 
Laat het eerst goed harden, dan is met zout niet nodig.

Zou wel een keer volzetten,voor 6 uur, dan verversen.

Hij moet dan toch 3 weken indraaien, dan is hij zeker schoon.
 
ok, dan ga ik het toch proberen. bedankt allemaal!
 
Bertus zei:
Laat het eerst goed harden, dan is met zout niet nodig.

Zou wel een keer volzetten,voor 6 uur, dan verversen.

Hij moet dan toch 3 weken indraaien, dan is hij zeker schoon.

Hopelijk gaan zijn vissen niet allemaal dood binnen de 6 maanden of krijgt hij een algenplaag, nu ben je gewoon iets uit je duim aan het zuigen Bertus, gevaarlijke uitleg.

@Amarantha.
Waar staat dit in de technische fiche?
en ze geven in hun technische documentatie aan dat het vrijwel zeker niet giftig is voor eventuele aquariumbewoners.
 
Ik was zoiezo van plan alles goed met zout te spoelen. In laten draaien, en als dan de waardes goed zijn moet het lukken? Of word dat helemaal niks? Ik ben trouwens een vrouw :p ik lees ook op internet zulke verschillende verhalen.
 
Kit gewoon de randen van de achterwand rondom af met kit dat zeker weten geschikt is voor het aquarium.
Probleem opgelost lijkt me.
 
anneee zei:
Ik was zoiezo van plan alles goed met zout te spoelen. In laten draaien, en als dan de waardes goed zijn moet het lukken? Of word dat helemaal niks? Ik ben trouwens een vrouw :p ik lees ook op internet zulke verschillende verhalen.

Je bent zeker niet de eerste of enigste en het heeft met vrouw zijn niet veel te maken(denk ik ;) :D )


Kijk, als er gevaarlijke stoffen zijn voor het leven onder water(en dit telt voor zowel dieren als planten)dan zal je die niet kunnen meten met een gewoon meetsetje, dan moet je al een echte laborant hebben die dit in zijn labo misschien zou kunnen.

Daarom dat ik het zekere voor het onzekere neem.
Kan je hem niet gewoon los snijden, de kit van de wand snijden en goede kit nemen?
 
Je zei steeds hij... vandaar.

Als ik hem gewoon los kon krijgen had ik dit zeker gedaan. Maar ik krijg hem er echt niet uit zonder te slopen. Ik heb de linker en rechterkant ook gedaan, en het zit echt goed vast. Maar dan zit er niks anders op. Met aquarium kit de naden dicht maken zou een oplossing zijn? Maar krijg je dat wel echt water dicht?
 
Haha oke, dat proberen dan maar. Is er een manier om dan te testen of het water veilig is zonder laboratorium?
 
Allemaal niet nodig,gewoon rondom een mooi kitrandje doen en klaar is Klara! ;)
 
Ik heb het mijne gezegd en iedereen doet natuurlijk zoals hij/zij het wil doen.

Goed dat er leden zijn die toch 100% klaarheid kunnen geven zonder dat er in een technische fiche staat dat hij geschikt is voor in het aquarium. :)
 
Doe nu niet alsof het advies van andere nergens op slaat! ;)
Als je de boel rondom afkit met geschikte kit zal de andere kit niet in contact kunnen komen met het water en de diertjes,simpelzat lijkt me.
 
luc zei:
@Amarantha.
Waar staat dit in de technische fiche?
en ze geven in hun technische documentatie aan dat het vrijwel zeker niet giftig is voor eventuele aquariumbewoners.

12 Ecologische informatie
. 12.1 Toxiciteit
. Aquatische toxiciteit: Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.

. 12.2 Persistentie en afbreekbaarheid
Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. 12.3 Bioaccumulatie Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. 12.4 Mobiliteit in de bodem Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. Verdere ecologische informatie:
. Algemene informatie:
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.

Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.
. 12.5 Resultaten van PBT- en zPzB-beoordeling
. PBT: Niet bruikbaar.
. zPzB: Niet bruikbaar.
. 12.6 Andere schadelijke effecten Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.

https://www.bisonprof.nl/static/product ... 4477_3.pdf

Staat op pagina 5 van het document, ongeveer in het midden
 
luc zei:
Bertus zei:
Laat het eerst goed harden, dan is met zout niet nodig.

Zou wel een keer volzetten,voor 6 uur, dan verversen.

Hij moet dan toch 3 weken indraaien, dan is hij zeker schoon.

Hopelijk gaan zijn vissen niet allemaal dood binnen de 6 maanden of krijgt hij een algenplaag, nu ben je gewoon iets uit je duim aan het zuigen Bertus, gevaarlijke uitleg.

@Amarantha.
Waar staat dit in de technische fiche?
en ze geven in hun technische documentatie aan dat het vrijwel zeker niet giftig is voor eventuele aquariumbewoners.

IK zuig niets uit mijn duim.

Zou mij kapot schamen,als het mis zou gaan.
 
Seabait zei:
Doe nu niet alsof het advies van andere nergens op slaat!
Als je de boel rondom afkit met geschikte kit zal de andere kit niet in contact kunnen komen met het water en de diertjes,simpelzat lijkt me.


Zeg jij, ik heb er een totaal andere mening over.
Als er ook maar een cm niet is gekit en er komt water achter dan kan dit water ook naar voren komen.
Blijft alles oke dan is er geen man overboord.
Komt het echter niet goed en blijft er bv. blauwalg opduiken of vissen sterven, dan heb ik niet gezegd Allemaal niet nodig,gewoon rondom een mooi kitrandje doen en klaar is Klara

Ik zou nu wachten op wat Bison zegt ivm de kit, het kan allemaal nog goed zijn dat er helemaal geen gevaar is.
Willen zij echter geen 100% uitsluitsel geven dat deze kit geschikt was dan geef ik de raad om de wand eruit te halen en opnieuw te starten.
Beter nu een doorstart maken dan nadien bij een vol vis en plantenbestand de bak opnieuw leeg te maken en opnieuw te beginnen.

Maar ja, dit is allemaal niet nodig, ik lul gewoon uit mijn nek. ;)
 
Amarantha zei:
12 Ecologische informatie

. Algemene informatie:
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.



https://www.bisonprof.nl/static/product ... 4477_3.pdf



Laatste pagina van het document is dan wel weer dubieus. Daar wordt alles wat eerst niet schadelijk was ineens extreem gevaarlijk... Of lees ik dat nu zo krom...

16 Overige informatie
Deze gegevens zijn gebaseerd op de huidige stand van onze kennis. Zij beschrijven
echter geen garantie van produkteigenschappen en vestigen geen contractuele
rechtsbetrekking.
. Relevante zinnen
H225 Licht ontvlambare vloeistof en damp.
H302 Schadelijk bij inslikken.
H315 Veroorzaakt huidirritatie.
H318 Veroorzaakt ernstig oogletsel.
H332 Schadelijk bij inademing.
H372 Veroorzaakt schade aan organen bij langdurige of herhaalde blootstelling.
H410 Zeer giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.

. Blad met gegevens van de afgifte-sector: QESH Department
. Contact-persoon: Reach co�rdinator
. Afkortingen en acroniemen:
Flam. Liq. 2: Flammable liquids, Hazard Category 2
Acute Tox. 4: Acute toxicity, Hazard Category 4
Skin Irrit. 2: Skin corrosion/irritation, Hazard Category 2
Eye Dam. 1: Serious eye damage/eye irritation, Hazard Category 1
STOT RE 1: Specific target organ toxicity - Repeated exposure, Hazard Category 1
Aquatic Chronic 1: Hazardous to the aquatic environment - Chronic Hazard, Category 1
 
Polymeer is en blijft gewoon giftige troep.
 
luc zei:
Maar ja, dit is allemaal niet nodig, ik lul gewoon uit mijn nek. ;)

Waarom doe jij nou zo Calimero-achtig?
Jij geeft jouw mening en de rest de zijne,prima toch?
Niemand zit jouw mening af te zeiken oid dus snap je reacties allemaal niet,of is het gewoon dat iemand anders een andere mening heeft en jou indirect tegenspreekt?

Als je precies doet zoals ik aangeef kan het geen kwaad.
Ga je allemaal drama toestanden bedenken weet ik er nog wel een paar.
In het dagelijks leven komen we met net zulke of zelfs slechtere stoffen in contact waardoor je zonder handen wassen ook heel je bestand omzeep kan helpen bv.
 
Denk dat ik toch op mijn woorden terug moet komen, heb de gedetailleerde productinfo nog eens goed doorgelezen. Heb gelukkig zelf nog niet zoveel vastgekit in mijn aquarium, maar het spul bevat dus wel degelijk zeer giftige materialen.

Gaat om de volgende bestanddelen:


trimethoxyvinylsilaan
Flam. Liq. 2, H225 (licht ontvlambaar) ; Acute Tox. 4, H332 (schadelijk bij inademing)


3-(trimethoxysilyl)propylamine
Eye Dam. 1, H318 (veroorzaakt ernstig oogletsel); Skin Irrit. 2, H315 (veroorzaakt huidirritatie)


Bis(1,2,2,6,6-pentamethyl-4-piperidyl)-[[3,5-
bis(1,1-dimethylethyl)-4-hydroxyphenyl]methyl]
butylmalonat
STOT RE 1, H372 (Veroorzaakt schade aan organen bij langdurige of herhaalde blootstelling); Aquatic Chronic 1,
H410 (Zeer giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen); Acute Tox. 4, H302 (Schadelijk bij inslikken.)

Vet en onderstreept is wat het bestanddeel doet :oops:


Informatie is waarschijnlijk niet juist, dit gaat om de professionele variant van de polymax crystal express
 
Bertus zei:
luc zei:
Bertus zei:
Laat het eerst goed harden, dan is met zout niet nodig.

Zou wel een keer volzetten,voor 6 uur, dan verversen.

Hij moet dan toch 3 weken indraaien, dan is hij zeker schoon.

Hopelijk gaan zijn vissen niet allemaal dood binnen de 6 maanden of krijgt hij een algenplaag, nu ben je gewoon iets uit je duim aan het zuigen Bertus, gevaarlijke uitleg.

@Amarantha.
Waar staat dit in de technische fiche?
en ze geven in hun technische documentatie aan dat het vrijwel zeker niet giftig is voor eventuele aquariumbewoners.

IK zuig niets uit mijn duim.

Zou mij kapot schamen,als het mis zou gaan.

En jij hebt ervaring met deze kit in jou bakken?
technische fiche? de vuilbak in
SMDS fiche? de vuilbak in.

Ja jongens, iemand op zijn donder geven omdat de bak te klein is of omdat dit of dat bestand niet klopt, dat allemaal wel, langs de andere kant zomaar zonder de achtergrond te weten/kennen een definitieve oplossing geven is iemand rad voor zijn/haar ogen draaien.

En dan zeg ik dat jou uitleg een gevaarlijke uitleg is.

Maar nogmaals, TS is verantwoordelijk over haar spullen, aan haar om te zien wat zij ermee doet :)

Amarantha zei:
luc zei:
@Amarantha.
Waar staat dit in de technische fiche?
en ze geven in hun technische documentatie aan dat het vrijwel zeker niet giftig is voor eventuele aquariumbewoners.

12 Ecologische informatie
. 12.1 Toxiciteit
. Aquatische toxiciteit: Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.

. 12.2 Persistentie en afbreekbaarheid
Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. 12.3 Bioaccumulatie Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. 12.4 Mobiliteit in de bodem Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.
. Verdere ecologische informatie:
. Algemene informatie:
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.

Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.
. 12.5 Resultaten van PBT- en zPzB-beoordeling
. PBT: Niet bruikbaar.
. zPzB: Niet bruikbaar.
. 12.6 Andere schadelijke effecten Geen verdere relevante informatie verkrijgbaar.

https://www.bisonprof.nl/static/product ... 4477_3.pdf

Staat op pagina 5 van het document, ongeveer in het midden

. Algemene informatie:
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.
Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.

En wat wil dit zeggen, voor wat is dit bedoeld?
in een stromend water zoals bv. een beek of kanaal? of in een gesloten circuit van een aquarium?

Ik durf hier geen uitsluitsel over geven.
 
Seabait zei:
luc zei:
Maar ja, dit is allemaal niet nodig, ik lul gewoon uit mijn nek. ;)

Waarom doe jij nou zo Calimero-achtig?
Jij geeft jouw mening en de rest de zijne,prima toch?
Niemand zit jouw mening af te zeiken oid dus snap je reacties allemaal niet,of is het gewoon dat iemand anders een andere mening heeft en jou indirect tegenspreekt?

Als je precies doet zoals ik aangeef kan het geen kwaad.
Ga je allemaal drama toestanden bedenken weet ik er nog wel een paar.
In het dagelijks leven komen we met net zulke of zelfs slechtere stoffen in contact waardoor je zonder handen wassen ook heel je bestand omzeep kan helpen bv.

Ja John, doe er nog een schepje bovenop :)
jij hebt het, hou het maar zeg ik nu.
 
luc zei:
. Algemene informatie:
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.
Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.

En wat wil dit zeggen, voor wat is dit bedoeld?
in een stromend water zoals bv. een beek of kanaal? of in een gesloten circuit van een aquarium?

Ik durf hier geen uitsluitsel over geven.

Je had hetzelfde als ik net had Luc, we liepen achter de feiten (nieuwe posts) aan... zie mijn latere post. Het spul is wel degelijk zeer giftig... Niet gebruiken dus.
 
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.
Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.

Niet in Grote hoeveelheden. dus Geen vaten.
Of volle tubes.


Zal zijn ,als het nog niet verhard is.

Nee, ik ken het zelf niet,maar ,alle kit die verhard is, zal geen stoffen meer af geven,lijkt MIJ>
De vluchtige stoffen zijn er dan uit.
 
Ik denk dat er maar 1 (organisatie) echt uitsluitsel kan geven op deze kwestie. Meneer Bison zelf :)
 
Is het niet zo dat al deze stoffen gevaarlijk zijn als je met de kit aan werk ben .
De vraag is of deze stoffen ook nog vrij komen als de kit is uit gehard .
 
Is echt niks nieuws hoor,kitten met oa polymeer toestanden zijn gewoon giftig dus moet je niet direct met het water in contact laten komen ook niet als het droog is.
Verder zijn oa tegellijm en epoxy ook niet de gezondste middeltjes hoor maar doet men over het algemeen ook niet zo panisch over.
Denk dat je daar ook van gaat schrikken als je de precieze bestanddelen van weet.
 
Weet je ook welke stoffen in de kit zit die de aquariumspeciaalzaak verkoopt voor het vastzetten van achterwanden.
Zit daar dezelfde stoffen in de kit die je hebt dan kun je het dus gewoon gebruiken.

groeten Albert
 
Amarantha zei:
luc zei:
. Algemene informatie:
Waterbezwaarlijkheid (NL) 11: Weinig schadelijk voor in water levende organismen.
Niet onverdund of in grote hoeveelheden lozen in grondwater, in oppervlaktewater
of in de riolering.

En wat wil dit zeggen, voor wat is dit bedoeld?
in een stromend water zoals bv. een beek of kanaal? of in een gesloten circuit van een aquarium?

Ik durf hier geen uitsluitsel over geven.

Je had hetzelfde als ik net had Luc, we liepen achter de feiten (nieuwe posts) aan... zie mijn latere post. Het spul is wel degelijk zeer giftig... Niet gebruiken dus.

Tja, die technische en SMDS fiches zijn er niet voor niets.

Maar idd, ik heb het hierboven ook al aangegeven, even het antwoord afwachten van Bison.
Hopelijk zijn we fout en dat is er alleen maar wat tijd verloren aan antwoorden te geven en kan TS en jij met een gerust hart jullie ding doen. ;)
 
Albert.K zei:
Weet je ook welke stoffen in de kit zit die de aquariumspeciaalzaak verkoopt voor het vastzetten van achterwanden.
Zit daar dezelfde stoffen in de kit die je hebt dan kun je het dus gewoon gebruiken.

groeten Albert

Daar zit azijnzuur in.
Merk je wel met kitten,ga je over je nek.
 

Terug
Bovenaan