Verkleefde vinnen bij guppy jonkie's.


Sem

New member
Lid geworden
15 februari 2024
Berichten
4
Leeftijd
18
Beste lezers,

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad.

Steeds meer guppy jonkie's van mij hebben last van verkleefde staart vinnen. de staart vin begint meestal eerst rechthoekig te worden en word daarna heel puntig. Met uiteindelijk de dood als gevolg. De halfvolwassen guppen en de ouderguppen hebben nergens last van.

Wat ik al heb geprobeerd:

Aan 1 bak had ik sera omnipur toegevoegd. Echter na 4 dagen zijn toen bijna alle jonkie's in die bak doodgegaan. Ik had voor omnipur gekozen omdat ik zelf dacht aan vinrot of de parasiet gyrodactylus. En omnipur kon dit volgens de bijsluiter beiden behandelen.

En aan de andere bakken had ik ongeveer 40/45 gram zout toegevoegt op 30 liter. Had het toen na 3 dagen ververst en weer herhaald. Helaas geen resultaat.

Iemand advies, wat ik nu het beste kan doen?

mvg Sem.
 
Volgens mij zijn plakvinnen vaak bacterieel maar waarom enkel de kleintjes dit treft dat weet ik ook niet. Ik hoop dat Stanovic je iets meer kan zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sem
Samengekleefde vinnen kunnen worden veroorzaakt door water dat niet de juiste temperatuur heeft, aquariumwater van slechte kwaliteit, stip en een parasitaire protozoa genaamd "Piscinoodinium" (parasitair) kunnen ook de oorzaak zijn van samengekleefde vinnen.
Een toevoeging van zout kan helpen.
Dat enkel de jongen dat hebben kan komen omdat ze waarschijnlijk niet zo'n best gestel hebben. Doorgaans zijn jongen sterker dan volwassenen als het om ziektes annex aandoeningen gaat maar als ze genetisch zwak zijn dan is het niet zo raar dat ze er vatbaar voor zijn.
 
@Sem Is het mogelijk om goede foto's en/of videobeelden van de zieke vissen te maken?
 
Samengekleefde vinnen kunnen worden veroorzaakt door water dat niet de juiste temperatuur heeft, aquariumwater van slechte kwaliteit, stip en een parasitaire protozoa genaamd "Piscinoodinium" (parasitair) kunnen ook de oorzaak zijn van samengekleefde vinnen.
Een toevoeging van zout kan helpen.
Dat enkel de jongen dat hebben kan komen omdat ze waarschijnlijk niet zo'n best gestel hebben. Doorgaans zijn jongen sterker dan volwassenen als het om ziektes annex aandoeningen gaat maar als ze genetisch zwak zijn dan is het niet zo raar dat ze er vatbaar voor zijn.
H
Samengekleefde vinnen kunnen worden veroorzaakt door water dat niet de juiste temperatuur heeft, aquariumwater van slechte kwaliteit, stip en een parasitaire protozoa genaamd "Piscinoodinium" (parasitair) kunnen ook de oorzaak zijn van samengekleefde vinnen.
Een toevoeging van zout kan helpen.
Dat enkel de jongen dat hebben kan komen omdat ze waarschijnlijk niet zo'n best gestel hebben. Doorgaans zijn jongen sterker dan volwassenen als het om ziektes annex aandoeningen gaat maar als ze genetisch zwak zijn dan is het niet zo raar dat ze er vatbaar voor zijn.
Bedankt voor u uitgebreide antwoord. Ik denk zelf nu ook aan een parasiet, die het veroorzaakt. Aangezien omnipur niet heeft gewerkt. Wil ik waarschijnlijk esha gdex gaan aanschaffen. Ik blijf toch denken dat de gyrodactylus de boosdoener is..
 
Hun vinnen zijn samengeknepen omdat ze zich niet goed voelen. Over de oorzaak van dat niet goed voelen zegt dat niet zoveel. Ik denk persoonlijk dat de kans niet zo groot is dat er een parasiet speelt. Want waarom zou dat bij jonge visjes ineens spelen en niet bij de ouderdieren.

Maar het kan van alles zijn. Zo op afstand haast onmogelijk om vast te stellen op basis van de beelden. Ik weet wel dat als het iets inwendigs is, iets bacterieels met name, dat medicijnen toevoegen aan het water meestal niet helpt. Dat is gewoon te verdund en/of bereikt niet de juiste plekken.

Zijn er verder nog opvallende dingen aan het gedrag? Bijv schuren / snel tegen dingen aan zwemmen, niet eten, plat gaan liggen etc. En is er vinrot geweest of lichte plekken?
 
Hun vinnen zijn samengeknepen omdat ze zich niet goed voelen. Over de oorzaak van dat niet goed voelen zegt dat niet zoveel. Ik denk persoonlijk dat de kans niet zo groot is dat er een parasiet speelt. Want waarom zou dat bij jonge visjes ineens spelen en niet bij de ouderdieren.

Maar het kan van alles zijn. Zo op afstand haast onmogelijk om vast te stellen op basis van de beelden. Ik weet wel dat als het iets inwendigs is, iets bacterieels met name, dat medicijnen toevoegen aan het water meestal niet helpt. Dat is gewoon te verdund en/of bereikt niet de juiste plekken.

Zijn er verder nog opvallende dingen aan het gedrag? Bijv schuren / snel tegen dingen aan zwemmen, niet eten, plat gaan liggen etc. En is er vinrot geweest of lichte plekken?
Komt wel vaker voor dat ouderen nergens last van hebben en de jonkie’s wel. Las dat ook op andere forum’s. Voor de rest valt er weinig op aan hun gedrag. Eten nog wel. En vin rot vind ik moeilijk te zeggen. Denk zelf van niet. Aangezien ze er ook al tegen behandeld zijn.
 

Terug
Bovenaan