Verkleuringen (grijs) in de vin


Lid geworden
12 juli 2023
Berichten
2
Leeftijd
31
Beste kenners. Mijn sluierstaart heeft lichte verkleuringen op zijn vinnen, het lijkt een beetje op stof. Ik heb eerder baardalg in mijn aquarium gehad. Dit heb ik zo veel mogelijk bestreden en is voor mij niet meer zichtbaar. De vis ligt veel op de grond. Ik ververs water regelmatig (wekelijks 1/3e) , probeer iets te varieren in eten en meet geregeld de waterwaardes. Temperatuur is stabiel, er zijn voldoende planten aanwezig in het aqarium, al is mijn waterpest kapot gegaan reeds en moet ik dus nog een 2e plant erbij halen. Iemand enig idee of dit normaal is, of het eventueel kan zijn? Alvast bedankt voor enige tips :)

Overigens heb ik nog een molly. Die heeft last van buikwaterzucht. Heb al antibacterie gebruikt, lijkt niet te werken want hij blijft op de grond zitten. Ik heb Sanikoi Bactimon direct bes
Vis1.jpg
teld e
Vis2.jpg
n hopelijk morgen binnen.
 
Lijkt mij saprolegnia, en dan zijn er onderliggend meestal nog bacteriële infecties. Het medicijn dat jij besteld hebt kan helpen tegen de saprolegnia. Helaas zal het weinig tot niets doen tegen bacteriële infecties, ook al wordt het als antibacterieel middel verkocht. Het enige middel dat daartegen ZOU KUNNEN helpen is Sera bakto tabs, medicijnvoer. Geen garantie maar het valt te proberen.

Uit die waterwaardes bekijken gaat verder niet veel komen lijkt me. Meestal scoren die waardes prima en dan weet je nog niets. Dit soort ziektes worden daar ook niet door veroorzaakt. Wel kan een tekortkoming in je filtering zowel slechte waterwaardes als ziektes veroorzaken.

Dus vooral daar zou ik naar gaan kijken, voor de toekomst: de filtering, wat daar beter aan kan. En naar een paar andere zaken.

- Welk filter draait er op deze bak?
- Wat voor filtermateriaal zit erin?
- Hoe en hoe vaak onderhoud je het filter?
- Wat is de bakmaat?
- Wat is het visbestand?
- Hoe vaak/veel wordt er gevoerd? Eten ze alles in korte tijd op?

En ook: zijn er de laatste tijd nog "ingrijpende" dingen gebeurd, zoals nieuwe vissen die zijn toegevoegd of een rescape van je bak?
 
Thanks voor het meedenken. Lijkt erop dat er niet meer veel aan te doen is als ik jullie zo hoor... klote want ik vond dit echt een fantastische vis. Om antwoor te geven op je vraag: Ik heb de Start 80 tropical kit. Met daarin dus 2 molly's en 2 hoogvinkarpers. Die karpers gaan heel goed samen met de kempvis (sluierstaart) en vallen elkaar nooit aan.

De filter is Superfish Aqua-Flow 200 aquarium filter, standaard filter die erbij zit dus. Ik doe de filter 1x per 2 weken schoonmaken, dan haal ik hem ook uit het omhulsel en spoel ik het heel voorzichtig schoon met kraanwater. Bakmaat is dus 70 liter. Ik voer 1x in de 2 dagen, de vissen eten het meestal binnen 2 tot 3 minuten op. Waterwaardes zal ik straks nog even laten meten bij de pets place. Overigens had ik al Esha 2000 geprobeerd om de bacteriele infecties te bestrijden.

Het diertje eet nu ook heel slecht en ligt alleen maar op de bodem. Volgens mij eet die helemaal niet meer. Is het een idee om hem ff in een apart bakje te zetten, hem daar in dat aparte bakje het medicijn te geven tegen die saprolegnia en proberen handmatig te voederen ?
 
Nee deze vis gaat rustig sterven daar is heus geen power in te pompen meer.
Hoe kom jij op zo,n egypties ding overigens?
 
Ik vind de betta er erg ziek uitzien. Ik zou hem laten inslapen.
Ik let op een aantal dingen:
Heeft de vis afwijkingen of aangetaste delen?
Eet de vis nog?
Kan de vis normaal ademen?
Kan de vis normaal bewegen?
Kan de vis normaal gedragen?
Op basis daarvan maak ik een inschatting of ik een vis behandel of euthanaseer.
Ik probeer altijd naar het belang voor de vis te kijken en niet naar mijn eigen belang. Hoe moeilijk dat ook kan zijn.
 
Thanks voor het meedenken. Lijkt erop dat er niet meer veel aan te doen is als ik jullie zo hoor... klote want ik vond dit echt een fantastische vis. Om antwoor te geven op je vraag: Ik heb de Start 80 tropical kit. Met daarin dus 2 molly's en 2 hoogvinkarpers. Die karpers gaan heel goed samen met de kempvis (sluierstaart) en vallen elkaar nooit aan.

De filter is Superfish Aqua-Flow 200 aquarium filter, standaard filter die erbij zit dus. Ik doe de filter 1x per 2 weken schoonmaken, dan haal ik hem ook uit het omhulsel en spoel ik het heel voorzichtig schoon met kraanwater. Bakmaat is dus 70 liter. Ik voer 1x in de 2 dagen, de vissen eten het meestal binnen 2 tot 3 minuten op. Waterwaardes zal ik straks nog even laten meten bij de pets place. Overigens had ik al Esha 2000 geprobeerd om de bacteriele infecties te bestrijden.

Het diertje eet nu ook heel slecht en ligt alleen maar op de bodem. Volgens mij eet die helemaal niet meer. Is het een idee om hem ff in een apart bakje te zetten, hem daar in dat aparte bakje het medicijn te geven tegen die saprolegnia en proberen handmatig te voederen ?
Als de betta niet meer eet, ben ik bang dat de kans op herstel niet zo groot is. :( Apart zetten en behandelen is te proberen, al komt het waarschijnlijk te laat.

Die superfish-filters staan er helaas om bekend dat ze niet heel veel capaciteit hebben en nog wel eens willen verstoppen door het een of het ander. Daarbij is elke twee weken aan de filtermassa komen niet zo'n geslaagd verhaal voor de bacteriekolonies in de spons. En juist die bacteriën zijn heel belangrijk om je water goed te houden; de ziektes die jij nu ziet, ontstaan meestal in een situatie van onderfiltering.

Dus daar ligt een mogelijke oplossing: groter filter erin (of eraan) en zo min mogelijk aan proberen te komen. Dan leg je een goede basis om ziektes te voorkomen.
 

Terug
Bovenaan