Wat is er nieuw

Verlagen van PO4 door verhogen van NO3?

Dave_aqua_scaper

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2024
Berichten
77
Leeftijd
58
In m'n Eheim (zie beschrijving in m'n signature) van 300 liter, heb ik redelijk veel planten die het heel goed doen, plus redelijk wat vis. Ik voed met APT-3 (8 ml/dag).
M'n NO3 ligt rond de 3 ppm en m'n PO4 rond 4 ppm. Ik heb me laten zeggen dat m'n planten NO3 en PO4 opnemen in een verhouding 10/1. En dat daardoor m'n NO3 in verhouding laag blijft ten opzichte van m'n PO4. Door Easy-Life Nitro toe te voegen zou ik m'n NO3 laten stijgen zodat de planten die opnemen en de bijbehorende PO4 ook zouden opnemen.

Kan iemand het statement bevestigen dat "voor elke 10 ppm NO3 de planten opnemen ze 1 ppm PO4 zullen verbruiken" en dat een tekort aan NO3 ervoor zal zorgen dat er te veel PO4 wordt opgebouwd?

De vissen zijn zeker niet overvoed omdat dit zeker een gevaar is voor een opbouw van PO4, het is ook een redelijk mature bak die al meer dan een jaar staat.
 
Ik heb me laten zeggen dat m'n planten NO3 en PO4 opnemen in een verhouding 10/1
Ja vaak ligt dat in die range maar niet altijd en dat kan per plant nog wel verschillen.
Ik vertelde al in de chat dat de verhouding nitraat en fosfaat in deze voeding niet richting de 10/1 is dus dan is het te verwachten dat de fosfaat wat oploopt.
Als je weinig of te weinig nitraat hebt dan is dat een beperkende factor en daardoor zal een plant het minder goed doen en ook minder voeding opnemen.
 
Bedankt John,

Ik heb een eerste portie Easy-Life Nitro toegevoegd en zal morgen nogmaals meten en de waarden dan meegeven hier.

PS: ik kreeg eerder te horen dat ik beter voor Plantedbox All-in-one ga (omdat die 5 keer goedkoper is dan APT-3, wat een uitstekend argument is) maar naar het schijnt zit daar redelijk veel meer PO4 in zodat dit voor mijn situatie niet echt een alternatief is. Mijn streefdoel is niet het perfect aquascape aquarium en dan elke week 50%WC te moeten doen. Ideaal hou ik het op éénmaal per maand of 25% tweewekelijks.

Een ander punt ter discussie is dat ik al bodem, kiezel gebruik met daaronder Dennnerele 10 in 1 Deponot mix in zakken plus wat locale 'roottabs'.
Ik zou kunnen gaan voor een veel rijker voedingsbodem maar ik heb een flink deel epifieten dus ik heb ook wel voeding in de waterkolom nodig.

Maar goed, dat is dan maar een rechtvaardiging voor het feit dat ik nu 3 bakken heb zodat ik kan experimenteren en er iets uit leren 😉

I'll keep you posted
 
Staar je ook niet blind op getalletjes en het belangrijkste is dat er voldoende voeding voor de planten is tov het licht. ook in een bak met een verhouding 20/1 kan het prima gaan hoor .
 
Een reactie op Facebook die ik wel interessant vond: ik heb een paar lepelplanten (Spathiphillum) met hun wortels in de bak hangen. Die zouden wel eens het grootste deel van de nitraten voor hun rekening kunnen nemen. Na de vorige test, eens kijken wat het doet als ik die even naar een andere bak verhuis.
 
Staar je ook niet blind op getalletjes en het belangrijkste is dat er voldoende voeding voor de planten is tov het licht. ook in een bak met een verhouding 20/1 kan het prima gaan hoor .
Neem ik best aan maar momenteel is m'n verhouding 1/1 dus dat is niet echt goed.
 
Je NO3 kan je simpel verhogen door dit te doseren. Echter gaat dan niet automatisch je PO4 omlaag. Je planten verbruiken maar een bepaalde hoeveelheid. Hoeveel dat is hangt van het soort af en of dit een snel groeier is of niet. Wil je de PO4 omlaag brengen dan kan dit simpel door een waterwissel van 50% wekelijks of een extra waterwissel bovenop je wekelijkse wissel (bv een door de weekse waterwissel). Voor en na de wissel even meten en je weet het verschil. NO3 kan je dan simpel bijvoegen om de verhouding te krijgen die je wilt of die je bak nodig heeft. 10/1 is een richtlijn, geen wet. Geen bak is hetzelfde namelijk in zijn opname huishouding!
 
Je NO3 kan je simpel verhogen door dit te doseren. Echter gaat dan niet automatisch je PO4 omlaag. Je planten verbruiken maar een bepaalde hoeveelheid. Hoeveel dat is hangt van het soort af en of dit een snel groeier is of niet. Wil je de PO4 omlaag brengen dan kan dit simpel door een waterwissel van 50% wekelijks of een extra waterwissel bovenop je wekelijkse wissel (bv een door de weekse waterwissel). Voor en na de wissel even meten en je weet het verschil. NO3 kan je dan simpel bijvoegen om de verhouding te krijgen die je wilt of die je bak nodig heeft. 10/1 is een richtlijn, geen wet. Geen bak is hetzelfde namelijk in zijn opname huishouding!
Bedankt Ed,

Klopt, de makkelijke manier is om waterwissels te doen, dat is evident.
Mijn hoofdvraag is of het statement klopt dat "als planten meer NO3 kunnen opnemen, ze dan ook meer PO4 zullen opnemen".
Er werd mij gezegd dat de PO4 zo hoog blijft omdat er niet genoeg NO3 is.

En ik staar me inderdaad niet blind op die 10/1 richtlijn, maar de 1/1 die ik nu heb voelt ook niet goed aan.
Anyway, ik ga nu effe verder met het experiment door extra NO3 toe te voegen en zien wat de PO4 doet.
Daalt die niet dan weet ik dat het statement hierboven niet klopt en dat ik inderdaad gewoonweg terug meer waterwissels moet doen.

Ik houd jullie op de hoogte
 
De AIO is veelal ook bedoeld om veel te verversen.
 
Mijn hoofdvraag is of het statement klopt dat "als planten meer NO3 kunnen opnemen, ze dan ook meer PO4 zullen opnemen".
Een plant zal zich aanpassen aan de hoeveelheid voeding die voorhanden is.
Is er een bepaalde voedingsstof niet aanwezig dan zal ie òf z'n interne structuur gaan aanpassen om efficiënter om te gaan met de opnamen en/of verbruik.
òf hij gaat dit (gedeeltelijk) compenseren met inname van andere bouwstoffen als vervanger. Is er van een voedingsstof teveel dan gaat de plant dit opnemen en gebruiken voor de reserves (luxury uptake). Dus als planten meer NO3 opnemen gaan ze ook meer PO4 opnemen als het voorhanden is.
Er werd mij gezegd dat de PO4 zo hoog blijft omdat er niet genoeg NO3 is.
Dat de PO4 zo hoog blijft omdat er niet genoeg NO3 is dat is niet correct.
 
Een plant zal zich aanpassen aan de hoeveelheid voeding die voorhanden is.
Is er een bepaalde voedingsstof niet aanwezig dan zal ie òf z'n interne structuur gaan aanpassen om efficiënter om te gaan met de opnamen en/of verbruik.
òf hij gaat dit (gedeeltelijk) compenseren met inname van andere bouwstoffen als vervanger. Is er van een voedingsstof teveel dan gaat de plant dit opnemen en gebruiken voor de reserves (luxury uptake). Dus als planten meer NO3 opnemen gaan ze ook meer PO4 opnemen als het voorhanden is.

Dat de PO4 zo hoog blijft omdat er niet genoeg NO3 is dat is niet correct.

Dag Cornelius,

Je schrijft "Dus als planten meer NO3 opnemen (bij mij is er praktisch geen, dus daarom wil ik die verhogen), gaan ze ook meer PO4 opnemen als het voorhanden is.
Dus concludeer ik in mijn specifiek geval: verhoog de NO3 van 1 ppm naar 10 ppm en je PO4 zal vanzelf dan zakken van 4 ppm naar ... ppm.

Ik ben de test aan het doen door extra NO3 toe te voegen, momenteel zit ik terug op 10 ppm NO3, de PO4 is nog steeds 4 ppm.
Dus ben ik benieuw of de PO4 de komende dagen zal zakken terwijl ik probeer de NO3 op peil te houden.

En als dat niet lukt dan haal ik de lepelplanten en klimop die met hun wortels in de bak hangen eruit, die zijn ook nogal hongerig.

Leuk experiment en hopelijk kan ik er iets uit leren.

Planten doen het in iedere geval goed want m'n S Repens is zowat vertienvoudigd in een paar maanden, maar die heeft vooral genot van de extra roottabs die ik in het grind steek.
M'n Hygrophila Siamensis XL groeit ook goed maar ik zie regelmatig blaadjes met gaatjes in die afsterven, dus dat zou toch kunnen duiden op een voedseltekort (CO2 zit goed).

Ik blijf m'n bevindingen posten hier.

Groeten
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan