Verlicht niet fel genoeg


Simon21

Member
Lid geworden
1 mei 2024
Berichten
10
Leeftijd
24
image.jpg

Hoi, ik denk dat mijn verlichting niet fel genoeg is, het ziet er heel erg donker uit. Foto 1 is genomen in een donkere kamer, foto 2 in een verlichte kamer. Heb het aquarium (home 40) gekocht op marktplaats. Is er iets dat ik kan doen om de verlichting beter te maken??
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 23
Ik vindt het water niet echt helder.
 
Nee, weet ik. Ik heb de tank opgestart. Zou het helpen als het water straks helderder is??
 
Ziet er zeker niet goed uit. Erg donker.
Zal ook wel met reden op MP staan.

Heeft @NicoleE niet zo’n aquarium gehad? Misschien weet die of dit zo hoort.
 
Ziet er zeker niet goed uit. Erg donker.
Zal ook wel met reden op MP staan.

Heeft @NicoleE niet zo’n aquarium gehad? Misschien weet die of dit zo hoort.
Ik heb hem ook gehad maar had wel meer licht dan dit dus ik denk dat de bak al op leeftijd is en volgens mij werkt het niet heldere water ook niet mee.
 
Die led is maar 5W dus die geven ook niet een zee van licht boven een bakje van 40 liter. Ik heb al 5W op nano s van 30 liter en dat oogt ook al weinig.
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de waas weg is.
 
Ziet er zeker niet goed uit. Erg donker.
Zal ook wel met reden op MP staan.

Heeft @NicoleE niet zo’n aquarium gehad? Misschien weet die of dit zo hoort.
Ja ik heb inderdaad zo'n bakje gehad, de Home 80. Een beetje in een opwelling gekocht, vanwege de looks. Maar niet verder gekeken dan mijn neus lang was.

Het licht was erg zwak. Rondom het filterhuis kon je het sowieso vergeten met plantjes. Het filterhuis nam nog extra licht weg. Het filterhuis zou ik aanraden te verwijderen, al is het dat je met het bijgeleverde filter onvoldoende circulatie krijgt. Er ontstaan 'dead spots'.

Kalkaanslag krijg je inderdaad op de lampen op den duur. Lastig te verwijderen omdat het geen gladde plaat is maar gebobbeld.

In plaats van licht bij te hangen heb ik besloten het licht nog meer te dimmen door een heel groot deel van de LEDs af te plakken. De planten die ik ben gaan gebruiken waren vooral verschillende soorten Anubias, Windelov varen en Crypto's.
Zal er een foto bij zoeken.

Edit:

Zo ongeveer begonnen. De vlekjes zijn Heterandria formosa.
IMG_0336.jpeg

Uitgegroeid tot zoiets.
IMG_0168.jpeg

Ik zal zeker de helft van de LED afgeplakt hebben. Ik heb hierdoor mijn plantenkeuze drastisch aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er beter uit als het donker is in de kamer, maar iets meer licht zou ik wel fijn vinden. Ik ga even kijken of ik met antikalk de lamp een beetje schoner krijg.
Bak ben ik trouwens voor de rest wel erg blij mee, alles werkt gewoon goed.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zou ik de bak lichter kunnen maken zonder de verlichting te vervangen??
 
Hoe zou ik de bak lichter kunnen maken zonder de verlichting te vervangen??
Lichte bodem nemen en de achtergrond wit maken ipv doorzichtig of zoals heel gebruikelijk is, zwart.
 
Het ziet er beter uit als het donker is in de kamer, maar iets meer licht zou ik wel fijn vinden. Ik ga even kijken of ik met antikalk de lamp een beetje schoner krijg.
Bak ben ik trouwens voor de rest wel erg blij mee, alles werkt gewoon goed.
Ik maakte de lamp schoon met pH/KH minus (Tetra). Antikal wil je helemaal niet in je bak hebben. pH/KH minus is een erg sterk zuur. Je kunt het verdunnen en dan nog werkt het, afhankelijk van de verdunning, beter dan schoonmaakazijn.

Ik was huiverig voor wat het met het plastic deed maar in de tijd dat ik dit bakje had, nooit iets nadeligs gemerkt aan de onderkant van de kap.

Let wel op, als je hiermee aan de slag gaat en je hebt bewoners in de bak, toch echt spatjes proberen te vermijden. En houd het weg van RVS. Dat kan er niet tegen, je krijgt een blauwige verkleuring van het metaal en dat trekt niet meer weg. Door schade en schande, per ongeluk, wijs geworden.
 
Hoe zou ik de bak lichter kunnen maken zonder de verlichting te vervangen??
Plantenbladeren reflecteren ook terug, en zo als je planten iets hoger ,,staan,, dan bevind je ook meer effect vh licht zoals het is.
 
Ik maakte de lamp schoon met pH/KH minus (Tetra). Antikal wil je helemaal niet in je bak hebben. pH/KH minus is een erg sterk zuur. Je kunt het verdunnen en dan nog werkt het, afhankelijk van de verdunning, beter dan schoonmaakazijn.

Ik was huiverig voor wat het met het plastic deed maar in de tijd dat ik dit bakje had, nooit iets nadeligs gemerkt aan de onderkant van de kap.

Let wel op, als je hiermee aan de slag gaat en je hebt bewoners in de bak, toch echt spatjes proberen te vermijden. En houd het weg van RVS. Dat kan er niet tegen, je krijgt een blauwige verkleuring van het metaal en dat trekt niet meer weg. Door schade en schande, per ongeluk, wijs geworden.
Dat is zeker sterker. Dat is namelijk een zwavelzuur oplossing.
 
Ik gebruik schoonmaakazijn voor ontkalken van lampen. Werkt ook prima. Wel goed naspoelen en niet boven de bak doen uiteraard.
 
Ik gebruik schoonmaakazijn voor ontkalken van lampen. Werkt ook prima. Wel goed naspoelen en niet boven de bak doen uiteraard.
Ik doe daar ook de stromingspompen af en toe mee maar goed het andere middel zoals de ph/kh minus is sterker. Wel iets om dus mee op te passen en daarom hou ik het bij natuur/schoonmaakazijn.
 
Heeft iemand een idee waar ik misschien losse led lampjes kan kopen, die er op plak voor extra licht??
 
Heeft iemand een idee waar ik misschien losse led lampjes kan kopen, die er op plak voor extra licht??
Heb in het verleden deze gebruikt als extra verlichting in aquarium om donkere plekken uit te lichten, ze zitten nu in een volière.

Voorbeeld van de 4500K versie (wit/rood):


Let op, er is ook een 6500K versie(wit/blauw) en nog een 10000K

Een 30cm/4,2W of iets groter kan prima op een eenvoudige 12V adapter met juiste wattage of een adapter met instelbare spanning (12/9/5V) zodat je lichtsterkte nog kan regelen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan