Verlichting bak 60cm

Hahaha nee dat is waar?? maar ik vind het design heel mooi en ook handig te installeren.?
Haha kan prima hoor en het is inderdaad een mooie lamp. Ik zou dan wel zorgen voor een dimmer want op volle sterkte wordt het te veel denk ik.
 
Ik had nog 1 vraagje, ik vond die je in de link hebt gezet erg mooi en btaalbaar. Maar ik zit wel met de glas plaat op het aquarium schijnt dat er doorheen of zou die er af moeten??

neehoor das geen probleem, ik geloof dat die lamp zo'n 2300 lumen naar buiten gooit, dus wat kunnen dimmen is sowieso wel handig.

Ja natuurlijk kan dat. Maar je koopt ook geen snelkookpan om vervolgens langzaam je eten klaar te maken toch? ;)

je koopt geen ferrari omdat je daadwerklijke binnen 3.8 seconden met 100 km per uur naar de supermarkt wil racen, je koopt het ding omdat het een mooie auto is.
als je een mooi aquarium hebt wil je daar toch geen lelijke lamp boven hebben hangen..... sowieso een dimmer op een superfish balkje, dat is als een begrenzer op een spartamet... met twee lekke banden....

nou niet dat deze twinstar meteen de ferrari onder de aquariumlampen is, maar het is wel gewoon een goede solide lamp die er net uit ziet en die ook niet de hoofdprijs kost. Met een dimmer kun je er nu een prima low of mid light aquarium mee verlichten en is er ook de optie om over een jaar of 2 eens high tech te proberen.
 
je koopt geen ferrari omdat je daadwerklijke binnen 3.8 seconden met 100 km per uur naar de supermarkt wil racen, je koopt het ding omdat het een mooie auto is.
Grappig, ik heb nog met het idee gespeeld om een auto als vergelijking te nemen. Ik ben het er mee eens dat het een mooie lamp is, maar we hebben het hier niet over een optic white ADA bak maar een 'simpel' volglas bakje met een SuperFish intern flter, net geen Ferrari.

sowieso een dimmer op een superfish balkje, dat is als een begrenzer op een spartamet... met twee lekke banden....
Jammer dat je op deze manier moet laten blijken dat je helemaal geen ervaring met die lamp hebt of er gewoon echt geen verstand van hebt. Een SuperFish bright lamp boven een low-tech aquarium is al te veel licht. Een simpele SuperFish RGB led heb je gelijk, of de 'color' versies. Dat zijn lampen om naar vissen te kijken maar de bright versie? Dat is een lamp met een PAR rating van 167 op 20cm afstand. Een auto met een begrenzer kan ik inkomen als je met een VW Golf steeds boetes krijgt, maar een Ferrari met begrenzer? Koop dan een Golf.
 
@Liekexx waar het dus in hoofdlijnen om gaat is dat je met een andere lamp ook een verandering krijgt waar de planten aan moeten wennen. Het gaat om het geheel, een beter evenwicht.

Kun je even een totaalplaatje plaatsen, een afbeelding van het aquarium? Het water testen hoort er ook bij. Ter informatie: toen ik bij mijn vorige bak over ging van T5 naar led zag ik ook dat de planten daar aan moesten wennen.
 
Grappig, ik heb nog met het idee gespeeld om een auto als vergelijking te nemen. Ik ben het er mee eens dat het een mooie lamp is, maar we hebben het hier niet over een optic white ADA bak maar een 'simpel' volglas bakje met een SuperFish intern flter, net geen Ferrari.


Jammer dat je op deze manier moet laten blijken dat je helemaal geen ervaring met die lamp hebt of er gewoon echt geen verstand van hebt. Een SuperFish bright lamp boven een low-tech aquarium is al te veel licht. Een simpele SuperFish RGB led heb je gelijk, of de 'color' versies. Dat zijn lampen om naar vissen te kijken maar de bright versie? Dat is een lamp met een PAR rating van 167 op 20cm afstand. Een auto met een begrenzer kan ik inkomen als je met een VW Golf steeds boetes krijgt, maar een Ferrari met begrenzer? Koop dan een Golf.

Ik kan je manier van denken echt niet volgen. waarom zou je alleen een netjes afgewerkte lamp boven een duur aquarium kunnen hangen? Zo'n lamp gaat 5 -10 jaar mee, dan ga je die keuze toch niet laten afhangen van de plantjes of het interne filter wat je nu hebt? In mijn ogen neem je dan iets waar je ook minstens 5 jaar mee vooruit kan, het is ook niet dat het om een 400 euro lamp van ADA of ONF gaat, tis een ouder model twinstar....

Als je zoveel verstand hebt van LED's dan weetje dat 1 losse PAR-waarde helemaal niks zegt. Met PAR-data kun je pas iets als het een overzicht is van het hele belichte vlak. Dus niet alleen de waarde in het midden rechtonder de lamp( die het hoogst is) maar ook de waardes richting de zijkanten, en belangrijker op 5, 10, 15, 20 cm voor en achter de lamp. De planten die het meeste licht vragen staan namelijk meestal voorin(voorgrond planten) of achterin (stengelplanten) en dus niet in het midden recht onder de lamp.
Dan heb je het dus over dit soort plaatjes:
Spider-Farmer-SF-2000-4-600x600.jpg


Een losse waarde klinkt leuk maar zegt niks, tis interessant doenerij. En dan nog 167 ppfd op 20 cm is nog 75 ppfd op 30 cm, of 40 ppfd op 40 cm, wat meer realistische afstanden zijn tussen lamp en bodem van het aquarium. Daar mag dan nog de reflectie van het wateroppervlak, hinder van dekruit, drijfplanten, adsorptie van water etc allemaal af.
De bright lampen geven meer licht dan de andere superfish dingen, maar dat zegt vooral veel over de andere lampen. En voor in een lichtkap is het misschien oke, maar in open bak wil je niet tegen die meuk aankijken.
 
Je hebt zeker een punt dat de spreiding van licht ook belangrijk is en daar zal die twinstar uiteraard beter in zijn en ook wat looks betreft ziet het er beter uit. Ik vind het nog steeds overdreven op een low-tech bakje maar daar mag iedereen natuurlijk zelf iets over denken. Zonder co-2 ga je sowieso geen matje laten groeien. Wat ik voornamelijk probeerde te voorkomen is dat TS van het ene spectrum, veel te weinig licht naar de andere kant door schiet en een lamp met veel te veel licht koopt en dan alsnog in de problemen komt. Maar een twinstar met dimmer zou prima moeten zijn.

Ik reageerde vooral op die flauwe spartamet opmerking, gezien deze SF lamp namelijk ook geregeld voor problemen zorgt door te veel intensiteit is een dimmer erop niet zo gek. Kijk maar naar het resultaat van KevinMi in dit topic waarbij die SF bright lamp dus gedimd is, mijn inziens een prima resultaat voor een low-tech bak. Helaas lopen de berichten een beetje door elkaar in twee verschillende topics wat nogal verwarrend kan zijn.
 
@Liekexx waar het dus in hoofdlijnen om gaat is dat je met een andere lamp ook een verandering krijgt waar de planten aan moeten wennen. Het gaat om het geheel, een beter evenwicht.

Kun je even een totaalplaatje plaatsen, een afbeelding van het aquarium? Het water testen hoort er ook bij. Ter informatie: toen ik bij mijn vorige bak over ging van T5 naar led zag ik ook dat de planten daar aan moesten wennen.
Ik ben nu niet thuis maar zal zo even een foo maken :). Ja ik begrijp idd dat alles zich aan moet passen en er wellicht andere problemen ontstaan, maar die ga ik uiteraard ook proberen op te lossen?
 
@Liekexx waar het dus in hoofdlijnen om gaat is dat je met een andere lamp ook een verandering krijgt waar de planten aan moeten wennen. Het gaat om het geheel, een beter evenwicht.

Kun je even een totaalplaatje plaatsen, een afbeelding van het aquarium? Het water testen hoort er ook bij. Ter informatie: toen ik bij mijn vorige bak over ging van T5 naar led zag ik ook dat de planten daar aan moesten wennen.
Ja ik weet van het aquarium op het tafeltje, wordt aan gewerkt :)
 

Bijlagen

  • E9170238-3974-4703-810C-4B7DAF233A4F.jpeg
    E9170238-3974-4703-810C-4B7DAF233A4F.jpeg
    102.6 KB · Weergaven: 76
Terug
Bovenaan