Verlichting boven de Lido


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Te weinig licht lijkt me geen enkel probleem bij de Lido. T5 komt makkelijk tot de bodem.
 
Jones zei:
Te weinig licht lijkt me geen enkel probleem bij de Lido. T5 komt makkelijk tot de bodem.
Hoe dieper het licht komt hoe meer de sterkte afneemt. En dan moet je wel een goede lamp hebben die dat bereik heeft. En deze ook opde juiste tijden vervangen.

Veel vissen wensen ook drijfplanten en dat zorgt ook al voor een flinke afname van licht.
 
De grotere Juwel Rio's zijn even hoog en daarover lees ik nooit wat betreffende weinig licht, juist teveel.

De TL's zijn tegenwoordig van dergelijke kwaliteit dat ze pas vervangen hoeven te worden als de lamp kapot gaat. Tegen die tijd is er een verlies van zo'n 10% opgetreden, zonde van je geld om de lamp eerder te vervangen...
 
Hou er wel rekening mee dat je ook kalkaanslag aan je TL krijgt. Elk halfjaar de TL met schoonmaak azijn schoonmaken geeft echt een verschil.
 
Botia zei:
Hou er wel rekening mee dat je ook kalkaanslag aan je TL krijgt. Elk halfjaar de TL met schoonmaak azijn schoonmaken geeft echt een verschil.
Op tijd schoonmaken dus, niet vervangen.
 
Jones zei:
Botia zei:
Hou er wel rekening mee dat je ook kalkaanslag aan je TL krijgt. Elk halfjaar de TL met schoonmaak azijn schoonmaken geeft echt een verschil.
Op tijd schoonmaken dus, niet vervangen.
Uiteindelijk wel na ongeveer 2 jaar. Ik heb het er over gehad met de winkelier wiens naam ik hier niet mag noemen en die jij nogeens wil bezoeken. En die heeft me heel goed uitgelegt ook aan de hand van een boekje waarom je na 2 jaar toch een T5 moet vervangen. Ik ben niet zo goed in het reproduceren van zijn verhaal maar hij wil het je graag nog eens uitleggen.

Hoe dieper de bak hoe meer kleurwaarde je ook verliest en ik geloof dat de kleur blauw al snel minder werdt en juist deze hebben planten nodig.
 
Daarbij zou een fabrikant wel onwijs stom zijn om TL buizen te produceren die jaren mee gaan en nog maar 10% lichtopbrengst verliezen. ;)
 
Als je ervan uitgaat dat ieder product ervoor gemaakt is om je af te zetten...
 
Botia zei:
Daarbij zou een fabrikant wel onwijs stom zijn om TL buizen te produceren die jaren mee gaan en nog maar 10% lichtopbrengst verliezen. ;)

Volgens mij is er nog nooit een fabrikant failliet gegaan vanwege het produceren van een product wat heel lang mee gaat dus zo stom lijkt me dat juist niet... ;)
 
Een fabrikant moet toch ook leven. Dan kan je beter TL buizen produceren die 2 jaar meegaan dan 20 jaar. Dat lijkt me heel logisch. Anders verkoop je uiteindelijk bijna niets meer.
 
20 jaar is ook wat overdreven maar lijkt mij juist niet logisch want zo zouden ze zich zelf in de vingers snijden natuurlijk,koop jij liever dingen die niet lang mee gaan?
Uiteindelijke winst zit in het grotere aantal tevreden klanten die je product afnemen dan het aantal klanten die na een kortere periode met de brokken zitten.

Heeft niks met lampen te maken maar kijk bv naar Eheim,zouden ze daar nu nog goede zaken doen als hun filters de afgelopen 30 niet zo goed waren geweest?
Dat moeten de fabrikanten van bv sunsun jebao en superfish nog maar zien te bereiken.
 
Botia zei:
Een fabrikant moet toch ook leven. Dan kan je beter TL buizen produceren die 2 jaar meegaan dan 20 jaar. Dat lijkt me heel logisch. Anders verkoop je uiteindelijk bijna niets meer.

Dan vraag ik me toch af waarom fabrikanten nog geld uitgeven aan ontwikkeling om buizen een langere levensduur te geven. Natuurlijk gaat het die kant op : verlichtingselementen met een hoge opbrengst en lange levensduur. Zie ook vooral de ontwikkelingen op het gebied van de LED-verlichting. En gek he, ze verkopen nog steeds :juggle:
 
Botia zei:
Daarbij zou een fabrikant wel onwijs stom zijn om TL buizen te produceren die jaren mee gaan en nog maar 10% lichtopbrengst verliezen. ;)

Het hele punt is,hoeveel zuurstof zuigen ze uit de buizen,en hoeveel gas gaat erin.

Wordt dat tot 99 % eruit gezogen,krijg je kwaliteitsbuizen.

Net als bij Neon reclame.
Color Neon in Rotterdam was van mijn ex-zwager.
Color Neon BV in Rotterdam - Lichtreclame en lichtbakken

Die had een vacuumzuiger,die dat haalde.


Tot er meerbedrijven met goedkopere op de markt kwamen.
Toen was het afgelopen.
 
AquaVISie zei:
Botia zei:
Een fabrikant moet toch ook leven. Dan kan je beter TL buizen produceren die 2 jaar meegaan dan 20 jaar. Dat lijkt me heel logisch. Anders verkoop je uiteindelijk bijna niets meer.

Dan vraag ik me toch af waarom fabrikanten nog geld uitgeven aan ontwikkeling om buizen een langere levensduur te geven. Natuurlijk gaat het die kant op : verlichtingselementen met een hoge opbrengst en lange levensduur. Zie ook vooral de ontwikkelingen op het gebied van de LED-verlichting. En gek he, ze verkopen nog steeds :juggle:
LED lijkt heb ik begrepen een beetje mislukt project. Kassenbedrijven hebben voor miljoen geexperimenteerd met led en toch zijn ze allemaal weer terug naar de Tl buis. Wie weet wordt Led in de toekomst beter maar momenteel niet.

Maar ik geloof niet dat de TL buizen over 20 jaar veel langer meegaan dan nu.
 
Nog even en we krijgen weer de gloeilamp terug !!!
LED is toch niet mislukt Bart ?? Alleen nog steeds in ontwikkeling.
 
Natuurlijk geheel offtopic.
LED heeft volgens mij de toekomst en die toekomst is al begonnen. Van 4 van mijn aquariums worden er 2 voor 100% met leds verlicht. Dat zijn de bakken waar mijn planten het best in groeien. Die techniek werkt dus zeer goed voor aquaria.

Hoe het met kassenbedrijven zit is voor aquaria niet relevant en of je bewering klopt dat ze voor miljoenen geexperimenteerd hebben dus ook niet.

Als je je ogen open doet zie je hoe vaak de led techniek al gebruikt wordt.
 
Ik heb ook led in mijn nieuwe kweekstelling.Zijn 1watt leds.Voor zoetwater en leders in zout volstaan ze.Voor steenkoralen is het wachten op 3watt leds.

Hier kan je ze laten maken op lengte en ze stoppen ze in glazen buis net als tl.Ze verliezen nooit hun kleur en zijn te herstellen.Prijs is lager dan bv plantenlamp van dennerle :)De warmte die ze afgeven is te verwaarlozen.Pluspunt in de zomer!
 
AadMec zei:
Nog even en we krijgen weer de gloeilamp terug !!!
LED is toch niet mislukt Bart ?? Alleen nog steeds in ontwikkeling.
Ik heb hier gisteren een heel gesprek over gehad met de winkelier zonder naam. En hij denkt niet dat de LED veel toekomst heeft in de hobby.
 
Misschien wel gecombineerd met Tl's maar voorlopig nog niet volledig met LED.

Maar nu weer terug naar het eigenlijk onderwerp, het vreselijke visbestand van de topicstarter.
 
Een winkelier dacht ook dat het vreselijke visbestand van de TS wel toekomst had. Die winkelier waar jij het over hebt verkoopt denk liever TL's.

Leg mij dan maar eens uit waarom leds alleen gecombineer met TL's zouden moeten. Niet hier, maar in dit topic:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1012363

Wordt een beetje moe van mensen die leds afkraken zonder ze ooit uitgeprobeerd te hebben of zonder zich er in te verdiepen.
 
Ik heb dan wel een goede winkelier wat andere ook kunnen beamen maar aangezien ik niet goed ben in het reproduceren van zijn verhaal ga ik hier niet op in.

Maar leg jij mij eens uit waarom bedrijven (glastuinbouw) die miljarden hebben geinvesteerd naar onderzoek om Led verlichting toe te passen in hun kassen. Toch blijven hangen bij de TL's.

Ook wil ik graag weten hoeveel jou aandelen pakket is bij de ledlampem fabriek. :D

Verlichting interreseerd me verder ook niet. Eigenlijk ben ik met de hobby sowieso klaar momenteel.
 
Vervangen zij ook iedere 2 jaar de tl's in die kassen?
 
Botia, fijn dat jij wel een goede winkelier hebt. Volgens mij bedoel je dat jij vindt en andere ook dat dat wel een goede winkelier is. Vooralsnog is dat voor mijn niet verifieerbaar dus niet relevant.

Ik hoef je niks uit te leggen over glastuinbouw. Heb ik totaal geen verstand van en ik heb ook geen zin om daar iets over op te zoeken. Maar goed je daagt me uit dus ga zo toch maar ff googelen. Overigens heb ik ooit een stuk gelezen over warenhuizen die vanwege de aanschafkosten nog niet over wilde stappen op leds. Dit heeft vooral te maken met de stralingshoek van leds. TL's hebben een veel grotere stralingshoek. Als je dus in een warenhuis leds wilt gaan gebruiken moet je echt overal leds ophangen. Je krijgt dan een plafon vol met leds. Dat maakt het duur en betekend dus ook een flinke verbouwing. Maar dat heeft niks te maken met glastuinbouw. Zal eens googlen.

FF gegoogled en ik lees juist veel goede berichten. Heb even een paar onderzoeken van Wageningen UR doorgelezen. Even heel kort door de bocht: In het begin ging er bij expirimenten met leds veel fout. Tuinders expirimenteerde een klein deel van een kas met leds, maar dat deel was verder niet goed ingericht voor leds. Momenteel is daar veel in verbeterd en de leds zijn ook veel beter.

Geef me dus even jouw bron. Ik lees andere berichten.

De opmerking over die aandelen is in dit geval totaal misplaatst. Ik weet dat ik zelf dat grapje ook gemaakt heb naar JurgenD over festal, maar dat was in een ander perspectief. Ik adviseer ook niemand om leds te gaan gebruiken. Het is toch nog vaak experimenteel en de aanschaf is vaak duur als je zelf niet kan knutselen. Waar ik me over irriteer is als mensen leds zonder duidelijk kennis van zaken lopen af te kraken. Mocht jij toch die duidelijke kennis hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag en zal ik dat geintresseerd lezen.

Voor iemand die geen interesse heeft in verlichting vind ik het bijzonder dat je dan wel zo'n uitgesproken mening gaat zitten verkondigen.

Je laatste opmerking begrijp ik ook niet helemaal. Waarom ben je klaar met de hobby en welke hobby bedoel je dan? Posten of een forum of de aquarium hobby.
 
Zoals ik al zei ik ga hier verder niet op.het onderwerp interreseerd me totaal niet ik verifeerde een gesprek dat ik met iemand hebt gehad en meer niet. Ook laat mijn gezondheid te wensen over momenteel en heb ik niet zoveel energie, en ik besteed mijn energie die ik heb liever aan andere dingen.

De aquariumhobby daar ben ik mijn interesse momenteel helemaal in kwijt. Mensen wat adviseren over visjes vind ik nog wel leuk maar verder kan het me bijzonder weinig meer boeien.
 
dat is jammer zeg, botia


Maar ik ondervind geen problemen met licht in de lido by the way. Maar ik heb ook niet heel moeilijke planten. Wel net nieuwe lampen in gedaan. Maar die kosten ook niet veel want die kun je voor de lido gewoon bij de bouwmarkt halen.
 

Terug
Bovenaan