Verlichting Dennerle 60

S

SandraB

Guest
ik heb een nanocube 60van Dennerle. Daar zit een scaperslight van Dennerle boven. De hoogte van de bak is 40cm. Volgens de specs levert de lamp 1440lumen.
Nu heb ik het idee dat het licht te weinig is. Grote internodien bij de limnophila en mijn staurogene wil ook niet best.
Iemand een idee? Ik heb weinig verstand van licht maar wil graag bijleren en mooie planten.
 
Is het licht ook van Dennerle , want ik dacht dat het wel iets meer was .
Op mijn 30l heb ik die van 6500 lumen staan en normaal leveren ze deze van 6000 lumen bij een 30l nano .
 
De lamp is ook van Dennerle. Welke heb jij, want dat is flink meer. Denk ook dat ik last heb van de hoogte van de bak
 
Nano 30l met led lamp van Dennerle 6500 lumen .
 
Is die niet 3500 kelvin, 350 lumen? Dat vind ik ten minste op internet
 
Alle nano (cliplight) belichting van dennerle heeft 6500Kelvin.
De Poweled 5.0 heeft een lumen van 500. In die categorie is de Scapers Light de 'felste' met 1440 lumen.
 
Zou het dan zin hebben om 2 lampen erboven te hangen (2x1440 lumen)? Krijg ik dan compactere planten?
 
Ik gebruik profito, fosfo en easy carbo. Bij CO2 is binnen en wordt dit weekend aangesloten. Verhouding nitraat en fosfaat hou ik op 20:2. Op dit moment geen noemenswaardige algen. Klein beetje opstart alg nog, maar dat is snel aan het verdwijnen.
Het enige dat opvalt is dat de limnophila heel lang gerekt is en de staurogene komt ook omhoog en de blaadjes worden gelig en vallen af. De valisneria heeft het moeilijk gehad ( heb ik altijd direct na aanplant) maar lijkt het ergste gehad te hebben. Er beginnen nieuwe bladeren te komen.
Ik zou zo graag eens een echt plantenbakken hebben.
 
Wat is de temperatuur?
Die heeft namelijk ook invloed op hoe de plant groeit.

Staurogene moet je toppen om te zorgen dat ze in de breedte gaat groeien.

Gelige blaadjes die er af vallen duid op een tekort.
Kijk hier eens of je het kan vinden http://discuszolder.nl/wat-missen-mijn-waterplanten.
 
Temp is 22 gr
 
Temp is 22 gr
Dat verklaart niet de grote internoiden. Dat heb je eerder bij vrij warm water.
Maar 22 is wel vrij laag. Is het zo laag vanwege de bewoners?
Denk dat de meeste planten het beter doen bij plm 24 graden.
 
Zou het dan zin hebben om 2 lampen erboven te hangen (2x1440 lumen)? Krijg ik dan compactere planten?
De groeivorm word bepaald door het aangeboden spectrum en niet door de lichtintensiteit. (sterkte)
2480 lumen op een diepte van 40cm is erg veel!! Door het vele licht gaan je planten wel veel sneller groeien.
Dus dan moeten de voedingsstoffen en CO2 wel daarop afgesteld staan. Heb je dat niet resulteert dat meestal in een bak met zowel lelijke planten als alg.

Dus: met meer licht word het moeilijker om alles stabiel te houden. Mits je kennis genoeg hebt omtrent CO2 en voedingsbehoeften van de plant.
Zou er dus gewoon 1 boven hangen
 
Dan ga ik eerst de bij CO2 installeren en de Temp verhogen naar 24 gr. Kijken wat dit gaat doen
 
Het enige dat opvalt is dat de limnophila heel lang gerekt is.

Dit is bv ook een echte moerasplant die voornamelijk voeding via de wortels opneemt dus zou je iets bij de wortels kunnen steken.
 
De limnophila is toch een echte waterplant? Lijkt veel op cabomba, maar zou makkelijker moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan