verlichting die waterbeweging laat zien


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik heb laatst een filmpje gezien waar ze verlichting hadden, die de beweging in het water op de bodem zichtbaar maakte, dus dat golfjes het water lichter/donkerder maakten zodat je allemaal lijntjes had. (geen idee hoe ik dit kan verwoorden)

nu kan ik dat filmpje niet meer terugvinden, maar het effect was wel mooi, wat voor verlichting gebruiken ze daarvoor?
 
Led verlichting, en dit dicht tegen je watergrens zodat het licht nog mooi gebundeld is. Heeft bij mij ook dit effect ;)!
 
Ik heb dat ook in mn zeewaterbak met de AI Hydra26 led maar die hangt wel zo n 30cm boven het oppervlak nog. Op de witte bodem zie je dan de beweging van het oppervlak zeg maar.
 
als ik dit zo lees houdt dat in dat een sterke led verlichting op zo kort mogelijke afstand zou moeten werken, dan ga ik daar naar opzoek.
 
Stevige LED verlichting helpt inderdaad. Het effect is ook sterker als het licht uit 1 punt komt. Dus spots ipv TL (als je begrijpt wat ik bedoel).
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
zijn er spotjes voor aquaria die ook voor de planten geschikt zijn?
 
Stevige LED verlichting helpt inderdaad. Het effect is ook sterker als het licht uit 1 punt komt. Dus spots ipv TL (als je begrijpt wat ik bedoel).
Jij bedoelt zulke LED's als losse modules?

module-led.jpg
 
zijn er spotjes voor aquaria die ook voor de planten geschikt zijn?
Je kunt je beter concentreren op het goed laten groeien van de planten.
Dat kam met de juiste led balk mAar spots nee dat gaat niet goed werken lijkt mij.
 
Jij bedoelt zulke LED's als losse modules?

Bekijk bijlage 240527

Ik gebruik zelf boven twee bakken onderstaande lampen. Stuk goedkoper dan die modules maar volgens mij moeten die ook werken. Belangrijke toevoeging nog: er moet natuurlijk wel oppervlaktebeweging zijn (al is een golfslagbad niet nodig).
veykmclef12v10dl_246__1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kunt je beter concentreren op het goed laten groeien van de planten.
Dat kam met de juiste led balk mAar spots nee dat gaat niet goed werken lijkt mij.
Mijn verlichting is ook opgebouwd uit spots en heb toch echt een pittig groene bak..
Hangt er helemaal van af Watvoor spots je neemt maar je hebt wel stevige spots nodig, geen fiets lampjes..
 
ik heb laatst een filmpje gezien waar ze verlichting hadden, die de beweging in het water op de bodem zichtbaar maakte, dus dat golfjes het water lichter/donkerder maakten zodat je allemaal lijntjes had. (geen idee hoe ik dit kan verwoorden)

nu kan ik dat filmpje niet meer terugvinden, maar het effect was wel mooi, wat voor verlichting gebruiken ze daarvoor?
Ledverlichting. Oeps, dat was al verteld...
 
Mijn verlichting is ook opgebouwd uit spots en heb toch echt een pittig groene bak..
Hangt er helemaal van af Watvoor spots je neemt maar je hebt wel stevige spots nodig, geen fiets lampjes..
Je hebt er meerdere dus. Geeft dat ook het door de ts gewenste effect?
 
Bij HQL verlichting heb je dit effect ook en als ik het goed heb ook bij een enkele TL of LED maar meerdere lichtbronnen heffen het effect op.
 
Bij HQL verlichting heb je dit effect ook en als ik het goed heb ook bij een enkele TL of LED maar meerdere lichtbronnen heffen het effect op.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met meerdere lichtbronnen maar ik heb 3 JMB balken (met elk 27 leds) en het effect is ook daar duidelijk zichtbaar.
 
Bij HQL verlichting heb je dit effect ook en als ik het goed heb ook bij een enkele TL of LED maar meerdere lichtbronnen heffen het effect op.

Nee het heeft puur te maken met het type lichtbundel. TL verlichting geeft 'diffuus' licht, met als resultaat minimale schaduw. Kijk maar eens op kantoren, in ziekenhuizen, etc. Het geeft heel rustig licht. LED werkt meer als een spot, waardoor je automatisch meer schaduw krijgt, en dus ook die rimpeling op de bodem.
 
Nee het heeft puur te maken met het type lichtbundel. TL verlichting geeft 'diffuus' licht, met als resultaat minimale schaduw. Kijk maar eens op kantoren, in ziekenhuizen, etc. Het geeft heel rustig licht. LED werkt meer als een spot, waardoor je automatisch meer schaduw krijgt, en dus ook die rimpeling op de bodem.

Ok, ik meen het bij een enkele TL ook ooit gezien te hebben maar ik kan het uiteraard mis hebben.

Bij mijn vroegere Amazone bak vond ik dat juist de charme van HQL verlichting.
 
HQI hangen en golvend oppervlak .
Maar je went er snel aan , ik merk het al niet meer .
 
Misschien dan maar tanganyika cichliden, dan hoef ik minder rekening te houden met planten en zijn een paar sterke lampen genoeg.
 
Misschien dan maar tanganyika cichliden, dan hoef ik minder rekening te houden met planten en zijn een paar sterke lampen genoeg.
Dan mss even goed uit zoeken welke soort welke verlichting moet hebben:

De cichliden van het Tanganyika meer zijn onderverdeeld in:
Rotsbewonende habitat: 75 soorten
Overgangsbiotoop: 35 soorten
Zand of modderbodem: 38 soorten
Open kustwater: 21 soorten
Het diepe water: 19 soorten
Slakkenhuisbewoners: 18 soorten
 
Tuurlijk kan je wel planten met leds nemen..
Mijn kleine bakje draait op een 10.000K led stripje dus je kleurwarmte zegt ook niet alles...
 
mh, ik gebruik al jaren gewone T5 lampen van Arcadia en sinds ik ook Purigen gebruik ,is mijn water zo helder dat je de oppervlakte stroming zichtbaar op de bodem ziet...!
 
Dat Purigen lijkt me wel een wondermiddel, kan je dat in een malawi bak ook gebruiken of is dat enkel voor de planten ?
 
Verlichting met bijvoorbeeld led van Kessil hebben ook een heel mooi rimpelings effect. Maar die kosten wel een gat in je portemonnee
 
Dus helder water en gebundelde lichtstralen, als ik het kort samenvat, bedankt allemaal daar kan ik wat mee.
 

Terug
Bovenaan