Verlichting dimmen vs tijdsduur

KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo, een hele simpele vraag maar ik kon geen antwoord vinden. Als ik mijn aquarium verlichting dim kan ik dan de tijd dat deze aan staat verlengen??
ik begrijp dat dit in proportie zou moeten dan.
 
Ja,

je kunt verlichtingsduur en intensiteit in zekere mate tegen elkaar uitwisselen.
 
Natuurlijk gezien zouden tropische planten 12uur licht aan moeten kunnen. Daarvan is ook een gedeelte schemering. Maar het lijkt mij dat je daar wel mee kan spelen.
Ik doe het zelf wel. Ik laat mijn licht zodanig met de zonstand op mijn huis meelopen dat ik vanaf 19.30u de gordijnen opendoe. Dan neemt de echte zon het over.
Eigenlijk zou ik dan nog maar een uur licht mogen hebben maar pas tegen 23u is het echt donker. Mijn filosofie is ook dat het uitgesmeerd mag worden als het niet te intens is.
Maar iets wetenschappelijks verklarends heb ik niet. Op de algen heeft het geen invloed. Als ze ontstaan komt dat op in het felste licht.

In de echte schemering is de temperatuur van het licht wel anders. Warmer. Dat bereik je natuurlijk niet met een algemene dimming.
 
Kevin
Je wilt dus minder verlichting boven de bak,maar wel voor een langere dagelijkse tijdsduur?.Het kan wel maar met schemerverlichting of iets wat daar op gaat lijken krijg je aldus met minder (wattage) verlichting gedurende een langere tijd geen beter resultaat.
 
Ik haak even aan.. Ik wil graag langer verlichting, want ik zit nu "maar" op 7 uur, maar voor algen enzo is meer verlichting niet best. Wat ik tot nu toe heb geprobeerd is bruine bakfolie over mijn lampen heen gerold zodat de lampen iets langer aankunnen, en drijfplanten.
 
Ik haak even aan.. Ik wil graag langer verlichting, want ik zit nu "maar" op 7 uur, maar voor algen enzo is meer verlichting niet best. Wat ik tot nu toe heb geprobeerd is bruine bakfolie over mijn lampen heen gerold zodat de lampen iets langer aankunnen, en drijfplanten.

Je zou best wat langer kunnen belichten zolang er maar voldoende voeding in het water aanwezig is voor de planten. Zelf zit ik rond de 10 uur.
 
@Steph87 eigenlijk wel jammer dat je zuinige en sterke verlichting niet optimaal kan gebruiken.
Ik zou eerder aanraden om de licht periode te verlegen naar wanneer je kan genieten van je aquarium er is niet fout om bv van 16u tot 23u te verlichten
 
Je zou best wat langer kunnen belichten zolang er maar voldoende voeding in het water aanwezig is voor de planten. Zelf zit ik rond de 10 uur.

Ik ben minder gaan belichten omdat ik algen problemen kreeg die ik niet gemakkelijk weg kreeg. Ik heb geëxperimenteerd met klei ellende als plantenvoeding, maar nadat dat op niets uitliep ben ik niet opnieuw vloeibare plantenvoeding gaan toevoegen. Dom! Ik ben nog een beginner, bijna een jaar bezig, dus ik ga weer even bij de basis beginnen! (Te weten: hier het hele forum doorlezen over plantjes, plantenvoeding, waterwaarden, licht etc)
 
bakje geeft hier al vele verschillende lichtperiodes gehad
van amper 3.5 uur vol licht
tot 16u op 35% gedimd

zelfs al eens een 5tal dagen ononderbroken verlicht als we op vakantie waren en de zoon het aquarium wou tonen aan zijn vrienden
 
@Steph87 eigenlijk wel jammer dat je zuinige en sterke verlichting niet optimaal kan gebruiken.
Ik zou eerder aanraden om de licht periode te verlegen naar wanneer je kan genieten van je aquarium er is niet fout om bv van 16u tot 23u te verlichten

Misschien ga ik dat wel proberen, lijkt me eigenlijk ook het beste als je de natuur wil volgen. Wij hebben ook geen twee dagen in 24 uur.. Alleen jammer van de ochtenden met een donker aquarium. Tijd om te sparen voor een helialux set haha.
 
Hallo, een hele simpele vraag maar ik kon geen antwoord vinden. Als ik mijn aquarium verlichting dim kan ik dan de tijd dat deze aan staat verlengen??
ik begrijp dat dit in proportie zou moeten dan.
Een volmondig ja! Zelf doe ik dit zonder alg problemen. (Ik heb een plantenbak) Mijn verlichting staat aan van 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Met variabele dimtijden, ik kan de dimsterkte met ook de dim duur variëren. Boven mijn bak, een Juwel Rio 180 met ongeveer 150 liter netto water, hangen 3 JMB balken die rond de 7600 lumen geven. Mijn leds branden gedurende 8 uur overdag op maximaal 98%. Maar niet alle balken branden zolang voluit.
 
Volgens mij is in deze discussie ook van belang of CO2 en meststoffen toegevoegd worden.
Met CO2 en meststoffen kan je gemakkelijker iets langer en/of meer licht geven, zonder dat je problemen met alg krijgt.

Het is een ingewikkelde vraag, omdat veel zaken meespelen:
- wat voor een planten heb je, planten die meer of minder licht hebben
- wat is het kleurenspectrum van je lampen
- hoe hoog is je aquarium
- heb je drijfplanten
- hoe helder is je water
- heb je vissen die veel/weinig licht prettig vinden
- hoe lang staan de lampen wel aan, maar flink gedimt
- wat is gedimt
- hoe lang duurt het hoogste licht nivo dat je lampen branden
- heb je dekplaten (zie je volgens mij niet meer zo vaak gebruikt worden)
- bij led lampen: wat is de spreidingshoek van de led's

een lijstje van aquaria met hoelang het licht aan staat, zegt niet veel.

Deze opmerkingen kan ik makkelijk verzinnen, maar het antwoord erop is complex, je moet je eigen bak leren kennen,
hoe veel verlichting je bak aan kan met wel/niet CO2/bemesting toe dienen.

Het antwoord kan ook ook niet geven, ik ben zelf nog te veel op zoek, maar heb nog ff tijd, mijn aquarium komt pas over een maandje of 2 ;)
 
Terug
Bovenaan