Verlichting kleuren en kelvin.


ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Berichten
139
Leeftijd
42
Locatie
Barendrecht
Beste Forumleden,

Ik ben al een tijdlje aan het zoeken en informatie van het internet aan het struinen over me verlichting.
Omdat als ik dit verkeerd doe, ik of algen ga krijgen of me planten dood gaan ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb een aquarium van 250liter met maanvissen en blauwe platy's en voor de rest helemaal gevuld met planten.Geen ornamenten maar een complete plantenbak.
Ik heb als verlichting 2 TL buizen 39W daglicht (kleur 865, 6500 Kelvin)

Nu zag ik bij iemand die had Juwel Hilite colour welke paars licht afgeeft om de kleuren nog mooier te krijgen en dat planten nog beter groeien.
Achterste buis colour (paars) en voorste buis Hilite day met 9000 kelvin. Deze buizen zijn beschikbaar van Juwel en JBL.
Nu dacht ik om 1 buis te voorzien van colour voor de planten.

Heeft iemand daar ervaring mee en is dit aan te raden of zeggen jullie; houdt het voor de gezondheid van de planten en vissen lekker bij de huidige kleur (kleur 865, 6500 Kelvin)
Ik kon hier op internet niet heel veel over vinden. Alles is tegenwoordig led.

Dank jullie wel.
 
Doen de planten het nu goed onder de 6500K?
Je zou achterin een color kunnen plaatsen idd, maar dat kan bijvoorbeeld ook een warmwitte buis zijn (830) deze bevat meer rood dan de 865 en met die twee samen heb je een breed spectrum.

Zelf heb ik ook de 865 en de 830, waarbij de 830 achterin zit.

Heb je zelf ook een Juwel aquarium dan? want die juwel buizen passen niet in de standaard lichtbakken, ze hebben net iets andere afmetingen (en wattages) dan de gangbare buizen.

Ik heb als verlichting 2 TL buizen 39W daglicht (kleur 865, 6500 Kelvin)
Zo te zien aan het wattage heb je nu geen Juwel buizen namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Doen de planten het nu goed onder de 6500K?
Je zou achterin een color kunnen plaatsen idd, maar dat kan bijvoorbeeld ook een warmwitte buis zijn (830) deze bevat meer rood dan de 865 en met die twee samen heb je een breed spectrum.

Zelf heb ik ook de 865 en de 830, waarbij de 830 achterin zit.

Heb je zelf ook een Juwel aquarium dan? want die juwel buizen passen niet in de standaard lichtbakken, ze hebben net iets andere afmetingen (en wattages) dan de gangbare buizen.

Je hebt gelijk, ik zat dit net te bekijken. Juwel is 45Watt en 4,5 cm langer. Ik heb een eheim aquarium met 39Watt en 85cm.
Maar je geeft wel een ongelooflijke goede tip. Ik heb nu 2x (kleur 865, 6500 Kelvin) en jij hebt 1 buis kleur 830. DIt geeft dus een breder spectrum en nog beter voor me planten?
 
Ik heb een eheim aquarium met 39Watt en 85cm.
Dat zijn gewoon de standaard Phillips? buizen ja, en maar goed ook want die kosten een fractie van de Juwel buizen.
en jij hebt 1 buis kleur 830. DIt geeft dus een breder spectrum en nog beter voor me planten?
Ja die zit bij mij achterin, op die manier lijkt de bak ook niet ze gelig omdat de 865 dus voorin zit, rood licht is zeker goed voor de planten ja.
Blauw (865) zorgt ervoor dat de planten wat gedrongen groeien omdat blauw dieper doordringt in het water, en van het rode licht vormen ze bredere/vollere toppen (dacht ik)

De gemiddeld kelvin waarde voor een goede groei ligt tussen de 4 en 5000K.
 
Als het nu werkt zou ik het zo laten.
Je kan idd een 830 of 840 achterin zetten voor wat meer rood tinten
Veel verschil in groei zal je denk ik niet merken, of je huidige buizen moeten heel oud zijn.

Maar giga veel algen of dode planten zal je denk ik niet krijgen
 
Dat zijn gewoon de standaard Phillips? buizen ja, en maar goed ook want die kosten een fractie van de Juwel buizen.

Ja die zit bij mij achterin, op die manier lijkt de bak ook niet ze gelig omdat de 865 dus voorin zit, rood licht is zeker goed voor de planten ja.
Blauw (865) zorgt ervoor dat de planten wat gedrongen groeien omdat blauw dieper doordringt in het water, en van het rode licht vormen ze bredere/vollere toppen (dacht ik)

De gemiddeld kelvin waarde voor een goede groei ligt tussen de 4 en 5000K.

Bedankt voor de tip echt, super! hier kan ik wat mee.
 
Misschien even een foto van de bak, zelf vermoed ik ook geen probleem met de verlichting op zich, eerder van de hoeveelheid licht of de tijd dat er volle verlichting opstaat.
 
276264
 
Hierbij mijn foto's
De vraag kwam voort uit dat ik in het verleden wat rode planten had. Dit ging ongeveer 8 weken goed vanwaar de bladeren eraf vielen en het plantje in pulp veranderde.
Ondanks de plantenvoeding (ijzer en totaal voeding)
 
Rode planten hebben volgens mij wel baat bij wat roder licht, maar wat nog belangrijker is voor ze, is genoeg licht, en evt. Co2 bij de wat moeilijkere soorten.

De bak ziet er ook goed uit verder hoor, als je een makkelijk rood plantje zou willen kan je denken aan de Ludwigia repens Rubin, deze kleurt redelijk snel rood en groeit lekker door.
 
Doen de planten het nu goed onder de 6500K?
Je zou achterin een color kunnen plaatsen idd, maar dat kan bijvoorbeeld ook een warmwitte buis zijn (830) deze bevat meer rood dan de 865 en met die twee samen heb je een breed spectrum.

Zelf heb ik ook de 865 en de 830, waarbij de 830 achterin zit.

Heb je zelf ook een Juwel aquarium dan? want die juwel buizen passen niet in de standaard lichtbakken, ze hebben net iets andere afmetingen (en wattages) dan de gangbare buizen.


Zo te zien aan het wattage heb je nu geen Juwel buizen namelijk.


Bedankt voor de tip!
Ik heb voor nu kleur 865 zitten en achter kleur 830.
Blauw platy's zijn nu echt intens blauw!
 

Bijlagen

  • Unknown-4.jpeg
    Unknown-4.jpeg
    42.3 KB · Weergaven: 78
  • Unknown-5.jpeg
    Unknown-5.jpeg
    52 KB · Weergaven: 67
:thumbs: De 830 geeft wat meer warmte aan het geheel, alleen maar de 865 is wat te koel (vind ik persoonlijk)
 

Terug
Bovenaan