Wat is er nieuw

verlichting knippert,

hanmar

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2011
Hallo,hopelijk kan iemand mij helpen het volgende fenomeen te verklaren.
Ik heb een Aquatlantis Fusion bak met 2 ledbalken.Deze worden aangestuurd door een analoge tijdschakelklok.
Als ze uitgeschakeld zijjn flitsen ze enkele keren per uur aan en uit ,dit moet eigenlijk toch onmogelijk zijn?
De intervallen zijn echt random en de flitsen zijn ultra kort. Beiden klokken zijn onlangs vervangen daar ik dacht dat daar het probleem lag.
Ik heb werkelijk geen idee waar ik de oorzaak moet zoeken.De bak is 8 jaar oud inmiddels en heeft altijd prima gewerkt.
hoop dat iemand mij verder kan helpen.

b.v.d Hans.

Ik heb dezelfde verlichting maar herken dit niet. Doen beide balken dat dan?

Ik heb in verleden paar Aqulantis Fusions bezocht via marktplaats. Geen enkele had een werkende originele lichtbak. Waren allemaal vervangen door een alternatief. Viel mij op dat ze allemaal snel stuk gaan.

Ik heb de Fusion nu 5 jaar en alles werkt prima. Dit is dan wel de Led 2.0.

Ik heb een Aquatlantis Fusion bak met 2 ledbalken.Deze worden aangestuurd door een analoge tijdschakelklok.
Als ze uitgeschakeld zijjn flitsen ze enkele keren per uur aan en uit ,dit moet eigenlijk toch onmogelijk zijn?
De intervallen zijn echt random en de flitsen zijn ultra kort. Beiden klokken zijn onlangs vervangen daar ik dacht dat daar het probleem lag.
Ik heb werkelijk geen idee waar ik de oorzaak moet zoeken.De bak is 8 jaar oud inmiddels en heeft altijd prima gewerkt.

b.v.d Hans.
Kijk je analoge tijdklok eens na. Dat zijn van die dingen met al of niet ingedrukte ruitertjes. De interne klok willen nog wel eens kortsluitinkjes vertonen wanneer de ruitertjes niet precies ingedrukt zijn. . Ik zou het ding vervangen door een digitale die preciezer en wat beter in kwaliteit zijn.

b.v.d Hans.
1 geaard contact misschien nodig om geen rest spanning achter te laten, het is ook niet bepaald mijn terrein.

Gewoon tijdelijk één van de twee ledbalken afkoppelen, misschien "hikt" de voeding af en toe bij twee ledbalken.
Probeer zo het een en ander uit te sluiten als er geen duidelijke oorzaak is.

Dan kan het haast niet aan de tijdklokken liggen volgens mij.
Maar vervangen naar dezelfde analoge klokken naar ik aanneem. En die zijn nu eenmaal aangekoppeld aan elektronica niet echt betrouwbaar. Maar het is ook maar een suggestie waar ik het eerst naar zou kijken.

Maar vervangen naar dezelfde analoge klokken naar ik aanneem. En die zijn nu eenmaal aangekoppeld aan elektronica niet echt betrouwbaar. Maar het is ook maar een suggestie waar ik het eerst naar zou kijken.
Ja ik heb er helemaal geen kijk op en misschien moet TS ze laten branden zonder de tijdschakelaars om te kijken of dat verschil maakt.

Als de stroom is uitgeschakeld kan de lamp toch niet meer knipperen?

Ja ik heb er helemaal geen kijk op en misschien moet TS ze laten branden zonder de tijdschakelaars om te kijken of dat verschil maakt.
Nou, uitzetten zonder de tijdschakelaar ertussen. Wanneer er dan geen flitsen meer te zien zijn weet je waar dan inderdaad de oorzaak ligt.

Ja de schakelaars heb je vervangen maar doen ze het ook dan niet goed als je ze niet met tijdschakelaar gebruikt?

Als de stroom is uitgeschakeld kan de lamp toch niet meer knipperen?
Gewoon tijdelijk één van de twee ledbalken afkoppelen, misschien "hikt" de voeding af en toe bij twee ledbalken.
Probeer zo het een en ander uit te sluiten als er geen duidelijke oorzaak is.
ah, bericht verkeerd gelezen, ze knipperen terwijl ze uit behoren te zijn :stom:

uren achter elkaar lijkt me toch geen rest-stroom.
De klok heeft de spanning uitgeschakeld en dus is alles uit. Wanneer alles goed is! Maar dat is kennelijk niet zo. Daarom; haal je tijdschakelaar er tussenuit en zet dan de spanning handmatig uit. Ook nu is alles dus uit. Komen er geen flitsen dat ligt je probleem bij de tijdschakelaar. Zijn er wel flitsen dan is er iets anders aan de hand. Restspanning opgeslagen en vastgehouden in een condensator?

Restspanning opgeslagen en vastgehouden in een condensator?
Wat is de condensator dan en waar zit die want ik heb dezelfde led 2.0. Tja ik heb er weinig verstand van zoals je weet.

Led schijnt electrolytische condensatoren te 'kunnen' hebben (wat vroeger bij tl de starter was). Ziet eruit als een minibatterijtje met 2 pinnetjes.
Geen idee of deze verlichting dat heeft.

Led schijnt electrolytische condensatoren te 'kunnen' hebben (wat vroeger bij tl de starter was). Ziet eruit als een minibatterijtje met 2 pinnetjes.
Geen idee of deze verlichting datt
bedankt zal eens gaan zoeken.

Als ik het goed lees gaat het hier om af en toe een flits. Dan zou het inderdaad kunnen dat de schakelklok een heel klein beetje lekt. In de voeding van de lampen zit een buffer. Deze loopt langzaam vol totdat hij op een punt komt dat de voeding het genoeg vindt en opstart. Aangezien het lek stroompje maar heel klein is, is de buffer al snel weer verbruikt en valt de voeding uit.
Waarschijnlijk is het al genoeg om er een verdeeldoos met zo'n schakelaar met een lichtje erachter te zetten. Die zal dan de lekstroom verbruiken ipv de voeding.
Een mooiere oplossing is een wat geavanceerdere timer zoals de TC420 of de luminus controller.dan heb je ook meteen een zachte start. Dat zullen je vissen ook vast kunnen waarderen.

Maar goed zoals ik gister al zei kun je daar toch achterkomen door een dag hem niet via de schakelklok te laten lopen?

Wat is de condensator dan en waar zit die want ik heb dezelfde led 2.0. Tja ik heb er weinig verstand van zoals je weet.
Ik ken dit type niet zelf maar in de voeding bijvoorbeeld? Een condensator laadt zich op met spanning en laat dit langzaam los, eenvoudig gezegd. Men gebruikt dit in een voeding om bijvoorbeeld spanningsverschillen te verminderen. Zodat er een regelmatige spanning stroom ontstaan.

De klok heeft de spanning uitgeschakeld en dus is alles uit. Wanneer alles goed is! Maar dat is kennelijk niet zo. Daarom; haal je tijdschakelaar er tussenuit en zet dan de spanning handmatig uit. Ook nu is alles dus uit. Komen er geen flitsen dat ligt je probleem bij de tijdschakelaar. Zijn er wel flitsen dan is er iets anders aan de hand. Restspanning opgeslagen en vastgehouden in een condensator?
Dat is zo, en heb ik ook gedaan(lamp flitst niet)daarom juist nieuwe schakelklok 2 verschillende geprobeerd. Zou toch toevallig zijn?

Heb ik gemist en dan zit het niet in de schakelklok lijkt me.

Draai de 230 V stekker van de voeding om en kijk dan of het nog steeds gebeurt.

Ja, dat is een interessante. Dat zou helemaal niets moeten uitmaken. Maar gek genoeg wil dat soms best wat doen.

Ja, dat is een interessante. Dat zou helemaal niets moeten uitmaken. Maar gek genoeg wil dat soms best wat doen.
Dat klopt. Het kan uitmaken. De voeding zit op wisselstroom, maar de ene pen zit op fase en de andere op aarde. Als het uitmaakt kan dat wel betekenen dat er toch iets niet in orde is in de voeding.

Nou, je haalt de tijdschakelaar er tussen uit en de lampen flitsen niet meer, zoals Ts eerder aangaf, dan ligt het probleem wel degelijk in de tijdschakelaar toch?
Ja natuurlijk maar ook zonder schakelaar knippert hij toch zoals ik begrijp? Of ben ik nou in de war want anders zou het zijn opgelost als het in de tijdschakelaar zit.

Dat is zo, en heb ik ook gedaan(lamp flitst niet)daarom juist nieuwe schakelklok 2 verschillende geprobeerd. Zou toch toevallig zijn?
Ik maak op dit antwoord op dat de lamp zonder schakelklok niet flitst. Maar ook de 2 vervangende klokken waren analoog en die dingen zijn op dit gebied gewoon niet echt betrouwbaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan