Verlichting nano aquarium 30L


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Goedenavond allen.

Ik heb een dennerle 30L aquarium sinds enkele weken staan, +/- 8 a 10 weken. Er zitten blue velvet garnalen in. Al vanaf de eerste weken zie ik alg ontstaan, een aanslag op planten en hout. Qua planten is het een vrij rustig, wat dwerggras, pogostemon helferi en Nymphoides sp Taiwan. Ze groeien allemaal en zien er op zich goed uit. De aanslag ligt er losjes op en kan vrij gemakkelijk verwijderd worden. De pogostemon is echter niet compact, maar erg hoog. Heb gelezen dat dit kan door licht tekort.

Heb op dit moment de powerled 5.0 van Dennerle. 12 powerleds voor 10 - 30L aquariums. 6500 Kelvin, 500 lumen.

Nu mijn bekentenis: ik lees veel mee op dit forum, op facebookgroepen en sites vol informatie. Toch ben ik relatief nieuw en onervaren.

Graag zou ik twee vragen willen stellen:
1. Is deze powerled van Dennerle voldoende voor dit aquarium?
2. Ik hoor en zie veel goede berichten over chihiros wrgb 2 slim30. Deze kun je eventueel dimmen en zelf instellen met zonsopgang en zonsondergang. Ik vind dit zo mooie lamp. Zou deze beter voor mijn aquarium zijn?

Qua aquarium zijn de specificaties verder:
- heater dennerle 50w
- hang on back filter aquaclear
- soil op de bodem
- stukje hout
- plantenvoeding: dennerle nano druppels en bodemtabletten ( veel voeding voornamelijk voor de Nymphoides)

Iemand ideeƫn of ervaringen?
 
Is zeker een fijne lamp de chihiros wrgb 2, zeker omdat ie in te stellen is kwa sterkte. Omdat je geen co2 gebruikt is de volle sterkte van de lamp veelste veel. Ik draaide mijn nano cube met deze lamp op max 40% en begon met nog minder om alg te voorkomen. Daarbij niet teveeleisende planten gebruiken. En niet onbelangrijk; planten voeding gebruiken zonder nitraat en fosfaat! Zeker omdat je al aqua soil op de bodem hebt zou ik ook geen bodemtabletten gebruiken, voorlopig zit er zat voeding in je bodem.
 
De Denerle powerled geeft een lumen opbrengst van ongeveer 16-17 lumen per/ltr.

De Chihiros wrgb2 heeft een lumen opbrengst van 40 per/ltr. Maar deze kan je idd dimmen etc.

Verder geef je met de denerle druppels geen nitraat en fosfaat, wat belangrijke voedingsstoffen zijn voor planten.

Door het strekken van de Pogestemon (foto zou helpen van je bak) is mijn idee ook dat je nu te weinig licht boven je bakje hebt.

Maar er zijn ook tekorten in je bakje vermoed ik zo maar.

Meet je jou waterwaardes wel eens? Zo ja kan je die dan even posten?
 
Is zeker een fijne lamp de chihiros wrgb 2, zeker omdat ie in te stellen is kwa sterkte. Omdat je geen co2 gebruikt is de volle sterkte van de lamp veelste veel. Ik draaide mijn nano cube met deze lamp op max 40% en begon met nog minder om alg te voorkomen. Daarbij niet teveeleisende planten gebruiken. En niet onbelangrijk; planten voeding gebruiken zonder nitraat en fosfaat! Zeker omdat je al aqua soil op de bodem hebt zou ik ook geen bodemtabletten gebruiken, voorlopig zit er zat voeding in je bodem.
Ik zou dus zelf waarschijnlijk wel nitraat en fosfaat gaan geven en mogelijk licht aanpassen.

Maar nogmaals een foto van het bakje van TS en gemeten water waardes zijn waardevol voor een beter advies.
 
Waterwaarden van een week geleden:
PH 7
KH 5
No2 0
No3 50

Dit is via druppeltesten. Heb via een teststrips vandaag getest en daar leek geen verschil met deze waarden te zitten. Meet 1 x in de 2 3 weken met druppels.

Voor mijn grotere bakken gebruik ik all-in-one van plantedbox. Zou deze ook kunnen voor het nano bakje? 1 pompje per week bijvoorbeeld?
 
Een NO3 van 50 is wel behoorlijk moet ik zeggen. Jammer dat je de fosfaat niet weet. Op basis hiervan zou ik geen nitraat toevoegen in ieder geval en mogelijk ook geen fosfaat.

Wat is je onderhoud patroon?
 
Foto kan ik maken als ik weer thuis ben. Regulier onderhoud 1 x in de week. Voorzichtig uitzuigen en afval verwijderen. Eventueel wat planten snoeien. Ruiten worden schoongemaakt met dennerle spons speciaal voor ruiten, zacht en veilig voor glas. Soort filterspons.

Filter is met spons en biologisch materiaal. alleen spons afspoelen in aquariumwater, biologisch materiaal blijft zitten. Eventueel de inlaatbuis schoonmaken.

Bij het regulier onderhoud wissel ik ook water. Dit doe ik door het afzuigen en soms wat extra eruit halen. Nieuw water wordt dan toegevoegd met watervoorbereider. De volgende dag begin ik met drie druppels plantenvoeding van dennerle. Herhaald om de dag. Tussendoor voeg ik water erbij dat verdampt. Ik gebruik geen afdekruit.

De garnalen voer ik voornamelijk catappa bladeren, soms wat shrimp king voedsel (sticks in een klein gedeelte).
 
Zie bijgaand twee foto's. Eerste pogostemon helferi en tweede de aanslag op hout. Het zit er vrij los op en is gemakkelijk te verwijderen. Baardalg is het volgens mij dan niet. Het begon met een wit laagje. Onderhoud inclusief weer aanslag verwijderen is morgen gepland.
 

Bijlagen

  • 20231215_220653.jpg
    20231215_220653.jpg
    2 MB · Weergaven: 38
  • 20231215_220640.jpg
    20231215_220640.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 38
Ik denk persoonlijk aan een combi van blauw alg en bruinalg. Ik lijk zowel op de 1e en 2de foto slijmerige laagjes te zien op blad en stronk. Ook langs je glas lijkt een behoorlijke rand te zitten.

Reuk je een grondige/scherp "zoetige" geur als je deze alg verwijderd?

Zou best kunnen zijn dat je een te hoge organische belasting hebt door plantafval. Je NO3 waarde verraad dat eigenlijk ook al.

De Pogestemon lijkt zich vooral wat meer te strekken doordat deze bedekt is met deze alg aan de onderkant en dus alles op alles zet om snel naar het beschikbare licht te groeien.

Ik kom daarom terug op mijn advies om meer licht te gaan geven (of je wilt graag een dimbare lamp natuurlijk šŸ˜‰). Ik zou eerst kijken of je de organische belasting omlaag krijgt door bv 2 onderhouds sessies kort achter elkaar in te plannen. Morgen en over een aantal dgn weer. Goed alles tussen je planten wegzuigen en een aantal uren na je onderhoud meten wat je waardes zijn.

Meer licht en voedingsstoffen gaan niet helpen voor nu in ieder geval.
 
Bedankt Ed voor jouw advies. Deze ga ik zeker opvolgen. Ik ga morgen onderhoud plegen, afzuigen bodem en algen verwijderen. Maandag zal ik dat weer doen. Lamp is zeker niet het belangrijkste, mijn garnaaltjes staan voorop. Die lijken het allemaal gelukkig goed te doen.
 
Even een update van mijn kant. Heb de adviezen hier vandaan opgevolgd. Heb groot onderhoud gepleegd en toch een nieuwe lamp gehaald;)

Vond mijn oude lamp erg fel, niet dimbaar, en vond het plots aan/uitgaan ook vervelend. Al met al dus niet tevreden. Heb nu gekozen voor chihiros wrgb2 slim30. Deze nu zo ingesteld dat die wat gedimd licht geeft.

Verder heb ik een gedeelte van de pogostemon helferi verwijderd. Ik wou graag wat mos (taxphyllum spiky) toevoegen voor de garnalen. Ook achterin een extra plantje toegevoegd, microsorum pteropus trident. Op de lege plekken achterin staan nu wat stekjes rotala Rotundifolia h'ra. Ik hoop dat dit het red zonder co2.

Qua onderhoud en schoonmaak probeer ik nu om de 2, 3 dagen alles weer schoon te maken om zo de aanslag te voorkomen, maar ook te verbeteren. Het is gelukkig goed te verwijderen. Ik hoop komende weken het bakje in balans te krijgen.

Nogmaals bedankt voor de adviezen. Als jullie nog adviezen hebben, hoor ik dat graag:)
 

Bijlagen

  • 20240114_011254.jpg
    20240114_011254.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 24
  • 20240114_011208.jpg
    20240114_011208.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 24

Terug
Bovenaan