Verlichting systeem gezocht voor 180cm Aquaria.


Fox

Well-known member
Lid geworden
8 januari 2022
Berichten
61
Leeftijd
20
Beste allemaal,
Ik ben nu al een tijdje vanplan om een aquarium in te delen met planten.
De maat van deze bak word 180x50x50 of 180x60x50 centimeters. Voornamelijk zal ik gaan werken met de volgende planten:

- Bucephalandra sp.
- Anubias sp.
- Microsorum sp.
- Lageandra sp.
- Bolbitis sp.
- Echinodorus sp.
- Vallisneria sp.
- Cryptocoryne sp.
- Tiger Lotus / Red Tiger Lotus

Maar andere planten zijn niet uitgesloten. Dit is gewoon wat het grootste deel van de bak zou gaan uit bestaan. Ik ben wel vanplan te werken met Co2 injectie.
Dus nu vraag ik mij af, welke soort verlichting ik het beste kan gebruiken. Ik zat zelf te denken aan de UNIQ FS1200 maar ik hoor graag nog tips en ideeen.
 
Dat zijn mooie plannen.

Mbt de lamp die je op het oog hebt, wat overigens een prima keus is wat ik zo zie. Zal je op onderstaande Watt's per liter uitkomen.

Uitgaande van 180x50x50 kom je afgerond op 0,37 Watt per liter.

Uitgaande van 180x60x50 kom je op afgerond op 0,30 Watt per liter.

Dit zou dan verlichting op 100% zijn. Als ik je plantenbestand zo zie, zal je dat niet nodig hebben. Het zijn voornamelijk langzamere groeiers. Vermoedelijk zal je uitkomen op 60-70% verlichting intensiteit. Maar je kan verder alle kanten op met deze verlichting, mits aangestuurd dmv controller.

Ga je naast CO2 nog meststoffen geven?

Gr. Ed
 
Dat zijn mooie plannen.

Mbt de lamp die je op het oog hebt, wat overigens een prima keus is wat ik zo zie. Zal je op onderstaande Watt's per liter uitkomen.

Uitgaande van 180x50x50 kom je afgerond op 0,37 Watt per liter.

Uitgaande van 180x60x50 kom je op afgerond op 0,30 Watt per liter.

Dit zou dan verlichting op 100% zijn. Als ik je plantenbestand zo zie, zal je dat niet nodig hebben. Het zijn voornamelijk langzamere groeiers. Vermoedelijk zal je uitkomen op 60-70% verlichting intensiteit. Maar je kan verder alle kanten op met deze verlichting, mits aangestuurd dmv controller.
Yes, t zijn zeker leuke plannen. De bak word voornamelijk kweek-kleur maanvissen. Met andere Zuid-Amerikaanse Cichlides.
Ook is het plan L Nummers te houden, maar ik moet hier nog zeker wat meer onderzoek naar doen of ik mijn huidige Mevrouwtje kan blijven houden.
Mogelijk kan het zijn dat ik nog wel wat wil experimenteren met andere planten soorten, zoals Hydrocotyle en Stengelplanten.

Ik heb een TC420 hier staan, ik weet niet of de UNIQ FS 1200 hierop kan worden aangesloten. Dus dat is nog even uitzoeken.


Ga je naast CO2 nog meststoffen geven?

Gr. Ed
Jazeker, de bodem ga ik denk ik filterzakken met aquasoil indoen. En hierover heen een laag filterzand. Aangezien ik corydorassen wil, wil ik voorkomen dat ik zomenteen continue aquasoil boven de zandlaag heb zitten. Maar ook ga ik fertilizer maken met poedertjes.
 

Terug
Bovenaan