Verlichting T5 - welke kleuren en waar te plaatsen


Aqua-Leon

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2013
Berichten
79
Locatie
Bourran(Frankrijk)
Beste medehobbyisten,

Boven mijn doorkijkbak heb ik nu ledverlichting en na alles geprobeerd te hebben is mijn conclusie toch om terug te gaan naar T5 en de ledverlichting alleen voor sfeer te gebruiken, zons- op en ondergang.
Wat ik me afvraag is het volgende:
Ik wil graag 3 balken plaatsen waarvan 1 kleur 865 en 2 stuks 830/840 waarbij de 865 middenin komt.
Is dit een verstandige keuze of moet ik het omdraaien, dus 2 stuks 865 met een 830/840 in het midden?

Wat ik ook zie op een site is dat deze T5 lampen in een lengte van 1450mm verschillende vermogens hebben, variërend van 20 tot wel 80W.
Wat raden jullie hierin aan, de bak is 150 x 50 x 50cm.


Ben benieuwd naar de reacties,
alvast bedankt!
Groet, Leon
 
TL 830 en 840 zijn warm/witte lampen. Licht dus eigenlijk met rood erin. 830 heeft het meeste rood gevolgd door 840. Nu dringt rood het minst ver door in het water daarom zou ik die balken achterin houden. Daar staan veelal de hoogste planten. Wanneer je speciaal 830 en 840 en 865 wilt gebruiken zou mijn volgorde zijn 830 achterin, 840 midden en 865 vooraan. 865 is koel/wit, dus met meer blauw erin wat dan weer dieper doordringt. Daar waar de laagste planten staan. Om de gele gloed van de achterste lampen wat te temperen is het ook weer verstandig om 865 voorin te houden.
 
Bedankt voor je antwoord Ben,

als ik het zo lees dan zou ik in mijn doorkijkbak dus de 830 of 840 in het midden moeten plaatsen en aan de beide buitenzijdes de 865.
En welk vermogen zou ik dan kiezen, ik zie dat er in T5 bij een lengte van 1450mm nogal wat keuze is hierin.
 
En welk vermogen zou ik dan kiezen,
Dat ligt helemaal aan je plantenkeuze, boven mijn 100 x 50 x 45 hangen slechts 2 T5 buizen van 21 watt, wat neerkomt op circa 19 Lm/l (bruto)
Voor de wat makkelijkere planten is dat voldoende, maar ook de rode Ludwigia soorten en de Blyxa doen het bij mij goed.

Neem je in jouw bak bvb 3 buizen van 35 Watt dan zit je rond de 30 Lm/L (1000 lumen gedeeld door 335 liter)
En omdat het een doorkijkbak is zou ik de warmste kleur in het midden plaatsen idd,
Momenteel heb ik 2 x een 865 en dat is eigenlijk iets te wit/flets, voorheen had ik een 830 en een 865 en dat wordt wat gelig, ik ga binnenkort een combo van 865 en 840 proberen, dat is precies goed denk ik.
In jouw geval zou een combo van 2 x 865 en één 830 in het midden goed zijn, omdat je twee keer een 865 hebt lijkt het dan minder gelig.

Bij Lampdirect kosten die buizen nog geen twee euro p.st. dus ik zou gewoon een paar tinten in huis halen zodat je kunt combineren naar hartenlust.

Hier een voorbeeld van mijn twee combinaties,
Kelvin.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zou ook de 865 aan de buitenzeide doen en de 830/840 in het midden.

Qua vermogen word er standaard gewerkt met HO dacht ik, anders zou je ff moeten spieken bij juwel
 
Qua vermogen word er standaard gewerkt met HO dacht ik
Aangezien TS 3 buizen boven zijn bak wil hangen gaat HO te sterk zijn met minimaal 49 watt p.st.
Dan zouden twee buizen voldoende zijn, en wellicht ook makkelijker ivm de ESVA omdat ie veelal twee buizen schakelen.

Of er moet gewerkt met drie buizen en drie enkele ESVA's, en dan trapsgewijs laten in/uitschalen.
 
Laatst bewerkt:
.... of de middelste op een aparte VSA en de twee buitenste op één en dan eerst de middelste en dan de buitenste twee inschakelen....
Voorafgaand met een zonsopgang middels de led en afsluitend met zonsondergang middels led.

goed plan toch:juggle:
 
Zou dan geen led nemen maar een dimbare EVSA.
Financieel een heel stuk aantrekkelijker lijkt mij, en mochten je buizen dan nog te “krachtig” zijn kan je ze dimmen.
 
In het geval van Ts zou ik kiezen voor een dimbare EVSA zoals ook @tuinkabouter al aangaf. De lichtbuizen kunnen dan gerust wat overwaarde hebben, immers ze kunnen eventueel gedimd worden. Wanneer er een wijziging komt in het plantenbestand waarvoor een hogere lichtintensiteit gevraagd wordt is Ts hier op voorbereidt.
 
goed plan toch:juggle:
Zeker, zelf heb ik ook TL als hoofdverlichting en Led voor in de ochtend en avond, werkt prima
Ik laat de TL's ook schakelen met de TC420 dmv een relais, maar kan ook met een schakelklok natuurlijk maar dan moet je de Led tijden iets laten overlappen (5 min bvb) tov de schakeltijden van de TL's, omdat je anders de kans loopt dat de Led eerder uit gaat dan dat de TL's aanspringen, en visa versa
 

Terug
Bovenaan